Annons

Samyang hos Cyberphoto

Anders Östberg

Guest
Jovisst, fånar mig, och det var fånigt.

Jag har ingen egen erfarenhet av Nikons objektiv men har en brorson vars 85:a verkar tämligen soft... men visst, EF 85/1.8 är inte superskarp vidöppen heller.
 

Makten

Aktiv medlem
Jovisst, fånar mig, och det var fånigt.

Jag har ingen egen erfarenhet av Nikons objektiv men har en brorson vars 85:a verkar tämligen soft... men visst, EF 85/1.8 är inte superskarp vidöppen heller.
Nu tänkte jag mer på byggkvaliteten. Jag har ingen egen erfarenhet av 85/1,8 AF, vare sig Nikon eller Canon. Däremot har jag ett manuellt 85/1,8 på lån som är skitbra. Dock inte lika bra som Samyangen, men det beror ju på vad man menar med "bra".
 

snowbear

Aktiv medlem
Det verkar vara lite för många rapporter på nätet om bl.a. bländaren.
på 8/f3.5 så verkar alla "återförsäljare" och testare (som inte är privatpersoner) vara överens om att byggkvalitén är bra och pengarna är in sparat på annat.

85an pratar en del om bländarlamellerna men det har jag inte läst just nå om då jag inte var ute efter den optiken.
 

FiLLez

Aktiv medlem
Funderar starkt på Samyang 8mm fisheye från cyber..
Men i och med att den är "manuell" måste man då "chansa" med exponeringen, och testa sig fram i manuellt läge?

Att fokusera manuellt på en glugg som denna kan väl inte vara så jobbigt?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Speciellt besvärligt ska det inte behöva vara med exponeringen, ifall man kör digitalt. Det är ju bara att kolla den tagna bilden och framförallt dess histogram, så behöver du inte chansa.

Att fokusera ett fisheye är inte särskilt jobbigt, nej. Ställ in på kanske 1 m och låt stå, som redan sagts. Det kommer att räcka för praktiskt taget alla situationer.
 

Anders Östberg

Guest
Kör du med tidsautomatik ("Av" på Canonspråk) på kameran kan du väl bara blända ner objektivet och låta kameran sköta exponeringen.
 

spotmatic

Aktiv medlem
Cyberphoto är lite väl frikostiga med utmärkelsen "toppklass" tycker jag. "Mycket prisvärd" vore enligt min mening lämpligare då gluggen inte alls presterar på topp. Distorsionen är ju hemsk.

/K
Jo så tycker jag med. Det finns olika premisser i vad man lägger som toppklass.
Ett visst köpsug efter den här gluggen har jag. Men om den är toppenbra kommer jag själv att bestämma mig för, efter mina egna premisser, efter ett ev köp.
Tycker t.ex sigma 50/1,4 som har fått så mycket beröm för sin bokeh. Efter att ha använt den ett tycker jag att den inte var så märkvärdigt mycket finare i bokehn än min andra optk. Men den kanske är bra för att vara 50 mm optik.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Cyberphoto har testat Samyang 14/2,8. Fick toppklass.
Lite tveksamt betyg, den är billig och bra, men toppklass vill jag nog spara till optik som är lite mer utmärkande - den har sitt användningsområde, men inte är den lika ovanlig som 85án var/är.

Vet man vad man köper och har ett ff hus så är dock samyang 14mm ett bra val, men inte är det mainstream på samma sätt som det utmärkta 85 f/1.4.
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Men och andra sidan kostar 2 st Samyang 8mm + 14 mm mera än vad Tokinas fisheyezoom kostar för Canon/Nikon och skillnaden blir ännu större mellan dessa två och Pentax fisheyezoom. Dom har även lite andra kul objektiv på sin hemsida. http://www.samyang.pl/article,9,home. när dom kan tänkas komma.
 

SvHe

Aktiv medlem
Nu har jag mitt Samyang och AF confirm Chip. När jag monterar fast det så får jag dock error 01. På kameran. När jag ändrar positionen lite på den så är det exakt som utan chip. jag har prövar att höja den men det hjälpte inte. Vet någon vad som är fel, jag antar att alla bläck inte sitter emot, rätt. Vet någon iså fall hur man skulle kunna göra det exaktare?
 

Bilagor

sarnor

Avslutat medlemskap
Nu har jag mitt Samyang och AF confirm Chip. När jag monterar fast det så får jag dock error 01. På kameran. När jag ändrar positionen lite på den så är det exakt som utan chip. jag har prövar att höja den men det hjälpte inte. Vet någon vad som är fel, jag antar att alla bläck inte sitter emot, rätt. Vet någon iså fall hur man skulle kunna göra det exaktare?
Det ser ut som chippet sitter fel, för det första skall adaptern sitta uppe på den tunna kanten, inte nedanför/innanför som nu. Sedan skall fjärde bläcket från vänster sitta mitt för flänsen som sticker ut från bajonetten, du ser ut att ligga precis mellan bläck tre och fyra nu.

Jag skrev en monteringsbeskrivning i den här tråden som med text och bild försöker leda dig till rätt montering: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1417959&postcount=18

För mer exakt montering finns det idag speciella guider i plast, följer ibland med på köpet av chipet. Tyvärr är inte alla chip exakt lika, så guiderna måste vara avpassade för just ditt chip. Vad är det för chip du har köpt?

Om du trots riktig montering ändå får "Error 01" är chansen stor att chipet helt enkelt är trasigt, har själv råkat ut för trasiga chip ett par gånger. Då jag själv har lite chip till salu kan jag även erbjuda montering, jag har vid det här laget monterat dussintalet chip själv så viss vana börjar infinna sig.
 

5.2 racing

Medlem
Det ser ut som chippet sitter fel, för det första skall adaptern sitta uppe på den tunna kanten, inte nedanför/innanför som nu. Sedan skall fjärde bläcket från vänster sitta mitt för flänsen som sticker ut från bajonetten, du ser ut att ligga precis mellan bläck tre och fyra nu.

Jag skrev en monteringsbeskrivning i den här tråden som med text och bild försöker leda dig till rätt montering: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1417959&postcount=18

För mer exakt montering finns det idag speciella guider i plast, följer ibland med på köpet av chipet. Tyvärr är inte alla chip exakt lika, så guiderna måste vara avpassade för just ditt chip. Vad är det för chip du har köpt?

Om du trots riktig montering ändå får "Error 01" är chansen stor att chipet helt enkelt är trasigt, har själv råkat ut för trasiga chip ett par gånger. Då jag själv har lite chip till salu kan jag även erbjuda montering, jag har vid det här laget monterat dussintalet chip själv så viss vana börjar infinna sig.
Vart i landet befinner du dig?
 
ANNONS