Annons

Dålig skärpa - fel på objektivet eller mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag blir lite förvirrad?

Jag tror som flera andra att oskärpan i din exempelbild främst beror på för lång slutartid. Det som gör mig lite förvirrad är att jag på din sida ser flera bra och riktigt skarpa bilder (t. ex "tittar ner") som verkar vara tagna med samma kombination av kamera och objektiv? Det är imponerande att den bilden är så skarp, med exponeringstiden 1/80 sek. Du måste ha hållit stadigt i kameran och modellen suttit väldigt still.
Eftersom det uppenbarligen går att få till riktigt bra bilder med din kamera och objektiv tror jag inte riktigt på materialfel. Upplever du att antalet misslyckade bilder har ökat eller har det varit konstant under tiden som du har haft objektivet?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Skakningar är ju på inget sätt ett "konstant" fel...

Kör jag objektiv utan stabilisering ser jag till och med skillnad på mina bilder om jag varit trött eller druckit för mycket kaffe precis innan.

Ibland skakar man mer, ibland mindre. Det gäller att vara medveten om detta, så att man tänker på sin teknik och sitt grepp lite mer. När man vant in sig med en kamera händer det ju att man blir lite "ovarsam", att man inte är lika noggrann som man var i början.

Om kameran fokuserar fel är det ju lätt att kontrollera, det tar bara ett par minuter. Att man sedan använder AF rätt för att få så bra bilder som möjligt kan ta flera år att vänja in sig vid, och det kräver att man aktivt tänker på vad man gör och hur man gör det - annars lär man sig ingenting, man kommer inte vidare.
 

AWid

Aktiv medlem
Håller med de som tror på rörelseoskärpa. Har kikat lite på dina fantastiska bilder och om man fingranskar t ex "Titta ner" och "tittut" så är de knivskarpa och verkar vara tagna med det aktuella objektivet. Det går ju t o m att sitta och räkna hårstrån om man inte har något annat för sig:)

Själv använder jag ofta 50 mm på fullformat och får verkligen anstränga mig om jag vill ha skarpa bilder med slutartid längre än 1/100 sek.
Anders W
 

ma59

Aktiv medlem
Tittade på din oskärpa-exempel-bild.

Tycker också det ser ut som rörelse/skakningoskärpa.
Din kamera har ju sk "beskärningsfaktor" (eg förlängningsfaktor) på 1,6 och den gamla tumregeln för tillräckligt kort slutartid är ju tex "100mm objektiv = minst 1/100 sek slutartid".

Ditt 60mm objektiv > 1,6 förlängningsfaktor = "96mm" > använd minst 1/100 sek, gärna kortare, slutartid.

Givetvis hänger det på hur stadig man är etc.

En viktig sak är att du ser till att trycka av så fort du "satt" fokusen så inte du (kameran) eller motivet hinner röra sig/flytta sig i djupled ... bara några mm gör ju att fokus som nyss var satt perfekt hamnar fel, så trycker du av för sent efter fokus sätts blir bilden lätt lite, men märkbart, ur fokus.

En bra detalj med EOS 60D är att alla AF-punkterna är sk korslagda, dvs de är alla lika bra på att fånga in detaljer, du behöver inte tänka att de ytttre är sämre. Därav är det helt ok att tex använda en punkt som ligger närmast intill det ställe på motivet där du tänkt sätta fokus, och sen om det behövs bara flytta kameran lite grand .
Kör du med mittpunkten och fokus skall ligga ute mot periferin kommer du att behöva flytta kameran mer, och därmed lätt orsaka att den kommer att hinna flytta sig även i djupled vs motivet så att fokus hamnar off, om än bara någon, några millimeter.

Överfört till din exempelbild på den lilla tjejen:

Använd en av de två övre högra/vänstra AF-punkterna, och sätt på det öga som är närmast den punkt du valde. Då har du större chans hinna trycka av innan kameran/motivet kommit "ur läge" relativt varandra i djupled när slutaren klickas.
 

annsofie8

Medlem
1/50 är en ganska lång tid om du fotograferar handhållet så det finns inget direkt i den bilden som tyder på att det är något fel på objektivet.

Hur satte du fokus?

Försöj att ta om samma bild. Använd bländare 2.8 och ISO 800, då bör du få en tillräcklig kort tid om ljuset är det samma. Du bör nog ha 1/250 eller snabbare nu när du testar för att utesluta skakningsoskärpa.

Välj one-shot autofokus. Välj enpunkts autofokus och välj den centrala fokusppunkten. Fotografera något från sidan (10-15 grader) så att det ena öga är närmare kameran än det andra. Sätt fokuspunkten i det närmsta ögat - var noga så att det inte hamnar på näsan eller luggen. Komponera inte om bilden efter att du låst fokus. Lägg upp resultatet.
Tack så mycket för hjälpen! Jag har nu gjort som du föreslog och tagit 10 bilder i samma ljus fast med bländare 2.8 och ISO 800. Missade nog dessvärre att ta bilderna i den vinkel du föreslog men det går i alla fall att se att de här bilderna blev skarpare. Har lagt ut det som blev bäst och det som blev sämst.
 

annsofie8

Medlem
Otroligt vilken fin hjälp jag har fått av er alla! Tack snälla ni! Jag har lärt mig massor de senaste två dagarna. :eek:)

Tror att det är som ni säger att jag haft för långa slutartider (d v s skit bakom spakarna, men det är ni så snälla att ni inte säger rakt ut ;o)). Håller som sagt fortfarande på och lär mig och har inte riktigt fattat att tiderna varit så långa som de varit. Jag har trott att jag gjort tillräckligt när jag har ökat ISO och haft en stor bländare, men jag har inte tittat något på slutartiderna. Nu förstår jag att jag måste börja göra det också.

Men det är inte lätt det här...

Bilderna som jag tagit som exempel för att visa nu är tagna strax intill ett stort fönster i fullt dagsljus mot en vit bakgrund, ändå måste jag alltså använda bländare 2.8 och ISO så högt som 800 (har inte använt blixt). Men hur gör jag då när det är mörkare i ett rum? När man inte har ett stort fönster intill, när det blivit eftermiddag och man bara får ljus från någon vanlig lampa? Har provat någon gång och då har jag fått höja ISO ända upp till 6400 med bländare 2.8 och ändå tyckt att det har varit svårt. Har jag en för dålig kamera för att ta bilder inomhus i dåligt ljus eller måste man i så fall ha en extern blixt? Hur gör ni?
 

annsofie8

Medlem
Hej!

För att kolla att utrustningen fokuserar som den ska så gör så här:

Ställ in största bländaröppning.

Använd live view och sätt kameran på ett stadigt underlag (eller på ett stativ om du har), zooma in på displayen så mycket det går och tryck av (ev med fördröjning).

Gör samma sak fast genom att använda sökaren.

Blir det skarpare på live-view-bilden så kan det vera fråga om felfokus. Men detta förutsätter att du är noga med att inte röra kameran ens det minsta lilla efter det att du låst fokus.
Har testat att göra som du tipsar om och det ser faktiskt ut som om bilderna jag tar genom sökaren blir skarpare än de med live view. :eek:) Men bilderna som jag tog med live view blev markant ljusare än de genom bländaren. Någon som vet vad det beror på?
 

annsofie8

Medlem
Håller med de som tror på rörelseoskärpa. Har kikat lite på dina fantastiska bilder och om man fingranskar t ex "Titta ner" och "tittut" så är de knivskarpa och verkar vara tagna med det aktuella objektivet. Det går ju t o m att sitta och räkna hårstrån om man inte har något annat för sig:)

Själv använder jag ofta 50 mm på fullformat och får verkligen anstränga mig om jag vill ha skarpa bilder med slutartid längre än 1/100 sek.
Anders W
Tack så mycket för snälla ord Anders! Blir lite mallig när du skriver att jag ändå fått några bra bilder trots långa slutartider. Då är jag kanske inte fullt så skakig som jag har trott. :eek:)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Otroligt vilken fin hjälp jag har fått av er alla! Tack snälla ni! Jag har lärt mig massor de senaste två dagarna. :eek:)

Tror att det är som ni säger att jag haft för långa slutartider (d v s skit bakom spakarna, men det är ni så snälla att ni inte säger rakt ut ;o)). Håller som sagt fortfarande på och lär mig och har inte riktigt fattat att tiderna varit så långa som de varit. Jag har trott att jag gjort tillräckligt när jag har ökat ISO och haft en stor bländare, men jag har inte tittat något på slutartiderna. Nu förstår jag att jag måste börja göra det också.

Men det är inte lätt det här...

Bilderna som jag tagit som exempel för att visa nu är tagna strax intill ett stort fönster i fullt dagsljus mot en vit bakgrund, ändå måste jag alltså använda bländare 2.8 och ISO så högt som 800 (har inte använt blixt). Men hur gör jag då när det är mörkare i ett rum? När man inte har ett stort fönster intill, när det blivit eftermiddag och man bara får ljus från någon vanlig lampa? Har provat någon gång och då har jag fått höja ISO ända upp till 6400 med bländare 2.8 och ändå tyckt att det har varit svårt. Har jag en för dålig kamera för att ta bilder inomhus i dåligt ljus eller måste man i så fall ha en extern blixt? Hur gör ni?
Blixt är ju ytterligare ett steg man kan behöva lära sig, jag tror du gått igenom det första steget nu och lärt dig att inte vara övermodig med vad kameran (och du) klarar...

Att hålla stadigt, samt att se till att fokus hamnar där man vill är två saker som till slut ska sitta i ryggmärgen om man tycker det är kul att fotografera. Man lär sig av misstagen och vet vilka slutartider och förutsättningar man behöver för att få riktigt skarpa bilder.

Blixt kommer man sällan ifrån om man vill fota inomhus. Det man måste förstå med blixt är att man kan forma blixtljuset som man vill genom att ha en stor blixt (inte den inbyggda kamerablixten) med vridbart huvud. Då kan man t.ex vrida blixthuvudet för att belysa en motstående vägg med blixtljus, så ser det ut som om allt ljuset i bilden kommer därifrån. Att göra detta snyggt och naturligt är kanske nästa steg. Att inse att det inte funkar i hur stora rum som helst är kanske ytterligare ett steg... :)

Med ett objektiv med stabilisering klarar man mycket mer utan blixt, så det kanske du ska tänka på nästa gång det är dags att köpa något nytt eller komplettera. Stabiliseringen hjälper dock bara mot dina skakningar, inte mot att motivet rör sig.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack så mycket för hjälpen! Jag har nu gjort som du föreslog och tagit 10 bilder i samma ljus fast med bländare 2.8 och ISO 800. Missade nog dessvärre att ta bilderna i den vinkel du föreslog men det går i alla fall att se att de här bilderna blev skarpare. Har lagt ut det som blev bäst och det som blev sämst.

Som du ser så fick du fortfarande ganska långa tider, 1/80 till 1/100. Jag tycker du skall vara nöjd med resultatet. Jag kan inte se några tecken på att det är fel på din utrustning.

Fortsätt att testa olika inställningar och var inte rädd för att öka ISO när ljuset är dåligt.

Som sagts ovan, ibland hamnar man i situationer där det befintliga ljuset inte räcker till och då måste man använda blixt. Av alla fotoprylar som jag skaffat är den externa blixten den som gjort störst skillnad.

Lycka till!
 
ANNONS