Annons

Ljud från lamellerna i Samyang 100mm macro

Produkter
(logga in för att koppla)

roger_madsen

Aktiv medlem
Hej.

Jag köpte ett Samyang 100mm Macro-objektiv igår (Sony E-mount). Om jag håller objektivet vertikalt och vippar det sakta fram och tillbaka så hör jag att nånting rör sig inne i objektivet. Det låter lite som sand. Det är bara ibland jag hör ljudet.

Jag kontaktade butiken och deras förklaring är att ljudet kommer från lamellerna i objektivet. Är det normalt? Är det en rimlig förklaring eller har jag fått ett dåligt ex? Jag har haft många andra objektiv men aldrig hört nått sånt ljud. Men Samyang är väll inget kvalitets-objektiv så man kanske får acceptera detta? Vad skulle ni gjort?
 

David F Stop

Aktiv medlem
?

Har svårt att tro att lameller kan låter som sand. Jag skulle up mana dig att be om att få bytta objektiv eller om inte annat få tag i en annan på butiken och se om den låter samma.
När det gäller kvalitet på Samyang objektiv, låt inte priset a styr ditt omdöme.
De flesta Samyang objektiv ha fått bra om inte mycket bra omdömen från båda användare och recenter.
135mm f/2 ska håller världsklass. Själv har jag 12mm vilket är mycket skarpt.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Ja, att den optiska kvaliteten är hög på deras produkter är väl inget att tveka på. Dock är jag personligen osäker på hur de kommer att hålla ihop. Visst - när man tar i dom är de tajta & tunga & "pratar" kvalitet med en men jag tycker de saknar något i själva känslan. Men jag kan inte sätta fingret på vad det är.
 

roger_madsen

Aktiv medlem
Detta är mitt första Samyang-objektiv. Jag är imponerad av byggkvaliten förutom bländarringen som är otroligt plastig. Men för det priset är jag ändå nöjd. Skärpan och bildkvaliten är super!

Fast nånting löst innuti låter inte okej. Ska be om att få ett nytt objektiv. Beställde från Cyberphoto så jag kan inte åka dit och prova ett annat ex. Finns inte hemma hos nån butik i närheten heller.
 

Fstop

Aktiv medlem
"Angående ljudet som vissa av oss hör när man vrider och vänder på objektivet så har jag nu fått följande svar från Focus Nordic / Samyang efter att ha skickat in objektivet till dem:

It’s normal situation. In 135mm lens, there is a small ball around the aperture plate and it make some tiny noise.
So, please do not worry about it while it is not a defect.

Ljudet som man kan höra är alltså från bländarens kullager, så det är inget som är fel på objektivet eller påverkar några funktioner.

Inget att oroa sig över om man har detta ljud.
Måste dock vara någon underlig konstruktion av bländaren då jag aldrig tidigare hört 'skrammel' från objektiv på detta vis."

Ur tråden (sid 6) om Samyang 135:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=161525
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej.

Jag köpte ett Samyang 100mm Macro-objektiv igår (Sony E-mount). Om jag håller objektivet vertikalt och vippar det sakta fram och tillbaka så hör jag att nånting rör sig inne i objektivet. Det låter lite som sand. Det är bara ibland jag hör ljudet.

Jag kontaktade butiken och deras förklaring är att ljudet kommer från lamellerna i objektivet. Är det normalt? Är det en rimlig förklaring eller har jag fått ett dåligt ex? Jag har haft många andra objektiv men aldrig hört nått sånt ljud. Men Samyang är väll inget kvalitets-objektiv så man kanske får acceptera detta? Vad skulle ni gjort?

Jag köpte det första 100mm makro Cyber fick förra måndagen. Har gått och väntat på det då jag behövde det för reprofoto. Har inte skvalpat omkring med det så mycket av det skälet då det ju sitter där på kameran som är fastskruvad i digitaliseringsbordet, så jag har inte hört något ännu. Jag har ju 85:an också och jag har inte märkt något där heller.

Tycker inte heller man kan säga något negativt om objektivens byggkvalitet. Snarare är den överaskande god i båda fallen. Samyang 100mm makro är ju inte lika galet billigt som 85:an som ju är väldigt prisvärt. Det är två objeltiv med väldigt olika karaktär även om de båda kan användas med fördel till även porträtt och byggkvaliteten är väl i princip lika i båda även om 100mm objektivet är klart större och har en mycket bredare fokusring. Väldigt fin precison i fokusering i dessa objektiv som verkligen är designade fullt ut för manuell fokusering. Ska man reprofota är det en stor fördel tycker jag och där duger ju inte 85:an alls då närgränsen är hela en meter mot 1/3 av det för makrot.

Det är väl snarare så att man undrar var yrkesstoltheten tog vägen hos många objektivfabrikanter som levererat allt detta plastsmäck vi annars vant oss vid i digitalkameraobjektiv. Skillnaden är stor mot de konsumentobjektiv man fick på 70-talet. Det känns faktiskt lite som en pånyttfödelse i Samyangs skepelse.
 
ANNONS