Annons

EOS M3 fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingju

Aktiv medlem
EOS M3 fokusproblem.

Mín EOS M3 fokuserar säkert i de gröna lägena men i M, Av, Tv och P fungera det bara ibland.
Jag har fortfarande garanti kvar, men det kan ev. också vara ett handhavandefel.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Tacksam i så fall.

Ingemar Juhlin
 

PeterWem

Aktiv medlem
Canon EOS M3 har autofokusproblem med ett helt gäng äldre objektiv men då borde det inte bli någon skillnad mellan dina inställningar.


Vad har du för fokuseringmetod inställd i autoläge vs manuellt läge? AF Servo i auto och One shot i Av, P osv?
 
Senast ändrad:

Ingju

Aktiv medlem
Objektiven är EF-M 18-55, och olika EF o EF-S, lika resultat oavsett.

I Autoläge. Enbild. I de andra lägena också enbild.o. one shot
 

Ingju

Aktiv medlem
Tack, jag trodde jag hade gjort det, men det var nog bra alla C.Fn.

Men det verkar vara likadant ändå. Det kan gå bra först ett tag men sedan blir det lika igen. Jag får testa vidare i morgon.
 

Ingju

Aktiv medlem
Givetvis testar jag på samma motiv med samma övriga förhållanden. Det går inte heller att fokusera manuellt i M, Av, Tv o. P lägena.. mes EFS-objektivet (EF-M 18-55 3,5-5,6)
Enda sättet att få till en skarp bild när kameran trilskas är att köra i grönt läge.

Det blir nog att skicka in den.
 

PMD

Aktiv medlem
Skumt. Omkopplaren mellan AF och M på objektivet ska, så vitt jag vet, frikoppla AF-motorn så att man kan fokusera manuellt. Görs inte det alltså om kameran står M-, P-, Tv eller Av-läget?

EFS-objektiv skrev du, men du menar väl EF-M-objektiv? Eller kör du med adapter? (Inte för att det borde spela någon roll).

Jag tycker att man kan misstänka fel på objektivet (och inte kameran) med de symtom du har beskrivit. Har du provat med något annat objektiv?
 

Ingju

Aktiv medlem
Jag har hållit på med kameran nu, det finns ju lite i menyn att gå vilse i. bla. annat måste AF+MF vara inställd, då fungerade MF på mitt EF-M objektiv på övriga med adepter spelar det ingen roll. MF-knappen bakpå kameran är lätt att komma åt av misstag.
Men även om det noggrant är rätt inställt blir resultatet efter att först ha fungerat så blir det lika igen, det går dock att ställa fokus med MF-ringen när AF+MF är inställt.

En illustration: jag tog två bilder på min fru som löser korsord efter förmiddagskaffet, den ena A+ läge den andra i Av läge, allt övrigt lika.
 

Bilagor

Ingju

Aktiv medlem
Nu är kameran efter kontakt med Cyberphoto på väg till Canon i Mölndal.
Nu återstår att se vad som händer.
Tack för ni engagerat er.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Prioritet

På många kameror brukar det gå att ställa in om man ska ha fokusprioritet (dvs kameran tar inga bilder innan fokus hittas) eller avtryckarprioritet (dvs bilden tas så fort avtryckaren trycks i botten). Det är inte möjligtvis så att din kamera fungerar så och du har tryckt avtryckaren i botten med en gång innan fokus hittas? Jag tycker det låter troligt. I gröna läget ställs förmodligen fokusprioritet in automatisk men i de andra lägena får du välja själv. Den stora oskärpan i bilden tyder på att så är fallet?!
 

Ingju

Aktiv medlem
Nejdå det är inte det det beror på, kameran har fått lång tid på sig att fokusera innan avtryckaren tryckt ned fullt. dessutom var kameran inställd på enbild.
Det är nu att vänta på vad Canon RCC kommer fram till, jag ska berätta när jag fått besked och fått kameran åter.
 

Ingju

Aktiv medlem
Jag har nu i dag fått tillbaka kameran från RCC.

Så mycket test har det inte hunnits med då jag är sjuk f.n. det har bara blivit att ställa in div. inställningar och lite provfotografering.

Allt verkar fungera nu.
Enl. följesedeln har de bytt Elektr. bussystem, Image sensor och CMOS sensor mm.
Jag har ju inte varit utan kamera under tiden, men nu har jag åter en lite mindre kamera att bära på när det passar.
Det var nog bra att kameran kom till mig eller någon annan som själv vill välja bländare mm. och inte bara, som många helt förlita sig på gröna rutan, då hade förmodligen inte felet upptäckts.

Ha det så bra med fotografering av dis o dimma eller vad det kan bli så här års.
Ingemar
 
ANNONS