Annons

EOS 7D mk III på gång?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Väldigt lite är känt om Canons roadmap för dSLR och spegellösa. Canon rumors är bästa källan att följa. Det är extra svårt att nu veta hur Canon kommer gå vidare. Så skall du köpa något så basera det på vad som finns att köpa i dag. Vill du veta mer så gå till spågumman med kristallkulan.
 

PMD

Aktiv medlem
Det tycks vara mest hittepå och spekulation. IBIS lär vi knappast få se i en efterföljare till EOS 7D II, och priset som nämns är alldeles för lågt om alla gissningarna skulle stämma.
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Det finns delar i ryktet som kanske inte är så tokigt sett ur Canons perspektiv. För 7dmkiii-målgruppen kan jag inte se att det skulle vara sura miner om de får ett större, tåligare och ergonomiskt sett rätt aps-c hus för telen. Canon kan i stort använda sitt gamla 1dxmkii hus som redan pga sin storlek fixar värmen vid filmning i 4K. Sensorn blir mindre vilket borde göra det lättare att få in även IBIS också.

Canon behöver nog några år på sig för att komma ifatt gällande af för spegellöst i detta segment. De har släppt flera nya ef-objektiv som behöver få sina utvecklingskostnader betalda och gärna med lite vinst också. Ett hus med så mycket proffskänsla och teknik som de ännu inte låtit de spegellösa husen ta del av kan nog göra att många Canonägare blir villiga att fortsatt satsa på EF under några år till. Canon behöver då inte stressa fram nya produkter i de övre segmenten.

Prismässigt låter det nästan skrattretande när det är Canon vi talar om men samtidigt måste ett hus med gamla spegeltekniken konkurrera på alla sätt möjliga för att inte flykten till konkurrenterna ska öka.

För att tydliggöra, jag tror inte det kommer ett 7dmkiii-hus med dessa specar men tycker ändå att det sätter igång tankarna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det tycks vara mest hittepå och spekulation. IBIS lär vi knappast få se i en efterföljare till EOS 7D II, och priset som nämns är alldeles för lågt om alla gissningarna skulle stämma.
Där kan du nog vara 100% säker. Det kommer säkert med tiden på grund av konkurrensen. Fast då i deras nya spegellösa.
Visst kan bra IS hjälpa oss lika bra. När jag lyckas få skarpa bilder på 600 mm med 1/30 med Fuji är jag givetvis imponerad. Med Canon FF och 100-400 behöver jag en mycket snabbare tid.
Att jag också kan få mina gamla fina Fuji objektiv att ha lika bra stabilisering med IBIS i X-H1 vilket gör dem så mycket mer användbara. Nu är mina små lätta fasta objektiv också stabiliserade med runt 5 steg.
Fast min Canon 5D MIV har inte den fördelen. Det nya 85/1,4 IS är bra med stabilisering. Fast bra objektiv som 85/1,2 eller 135/2 har det inte. Samt en lång andra bra Canon objektiv. Stabilisering i objektivet tenderar att göra dem större och tyngre.Det är tveksamt om jag någonsin kommer köpa en ny kamera utan IBIS. Det är en av de få saker som verkligen gjort skillnad på senare år inom min fotografering.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns delar i ryktet som kanske inte är så tokigt sett ur Canons perspektiv. För 7dmkiii-målgruppen kan jag inte se att det skulle vara sura miner om de får ett större, tåligare och ergonomiskt sett rätt aps-c hus för telen. Canon kan i stort använda sitt gamla 1dxmkii hus som redan pga sin storlek fixar värmen vid filmning i 4K. Sensorn blir mindre vilket borde göra det lättare att få in även IBIS också.
Jag har svårt att tro att Canon skulle bygga en EOS-1-stor kamera med APS-C-sensor. Dels så skulle priset bli mycket högt och dels så är det flexiblare med ett löstagbart batterigrepp.

Vad gäller video så har Canon länge hållit fast vid sin linje att differentiera mellan "professionell" video och stillbild. Den som vill ha en videokamera från Canon och har höga krav har redan en hel del att välja på.

Canon behöver nog några år på sig för att komma ifatt gällande af för spegellöst i detta segment.
Är AF i EOS R långt efter konkurrenternas?

För att tydliggöra, jag tror inte det kommer ett 7dmkiii-hus med dessa specar men tycker ändå att det sätter igång tankarna.
Ett dilemma för Canon är om de ska fortsätta med APS-C-hus av ESR-typ eller om de ska lägga ner det spåret och bara satsa på spegelfritt. I det senare fallet behöver EOS M-serien få en kamera som är minst lika bra (gärna bättre) på alla punkter som EOS R.

Jag tror f.ö. att det är tveksamt att Canon kommer med en APS-C-kamera med RF-fattning. Det blir för rörigt med två APS-C-fattningar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns redan rykten om en EOS-R med APS-C sensor från Sony. Det är nog sannolikt att Canon kommer gå över till spegellöst för alla enklare modeller. Vill man ha dSLR får man köpa någon av deras dyrare modeller. Förmodligen kommer en variant på 1Dx vara den sista som går ur produktion.
Vi måste rent tekniskt se på skillnaden mellan spegellöst och våra gamla dSLR system. Ju fler AF sensorer vi låter sensorn ha på en en spegellös så börjar detta påverka bilden. Sedan har vi detta med följande AF. Mina Fuji kameror räcker till för det mesta. Fast när det är dåligt ljus så är min 5D MIV bättre trots äldre och sämre objektiv. De är alla objektiv av version 1. Ja inte mitt EF 85/1,4 IS som var skälet till mitt återfall till dSLR.
Den kameran och objektivet klår Fuji med 56/1,2 ordentligt. Fast betraktare ser nog inte skillnaden.
Jag misstänker att Canon kommer ha kvar några kameror som dSLR där AF har stor betydelse. Det är nog större chans att 5D hamnar som en R kamera än att 7D gör det.
Det fanns ett skäl att jag efter kört 2 år med endast spegelöst tog ett steg tillbaka och skaffade mig en 5D MIV till mina L-Objektiv. Det är inget snacka om saken. Spegellösa är framtiden. Fast det är fortfarande en teknik i utveckling. Precis som när man just nyligen upptäckte att AF-punkterna gav artefakter i bilden.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Batterigreppet håller jag med om men borde det inte vara enklare att utgå från ett riktigt proffshus som har mycket plats? Jag har ingen aning om hur lätt eller svårt det skulle vara att använda ett befintligt hus och sätta in delar som bevisligen får plats i mindre hus? Lättare än tvärt om iallafall :).

Jepp håller med angående hur Canon resonerat kring video tidigare, men om de verkligen har ett behov av att deras trogna kunder stannar kvar och ger lönsamhet för nyasläppta EF-objektiv så kan det kanske vara läge att bryta mönstret. Videofunktionerna är ju verkligen inte dåliga i 1dxmkii heller för den delen. Med ibis hade det blivit ännu trevligare.

Ja om vi talar om följande af så är det väl bara Sony a9 som kan konkurrera med de bättre spegelreflexerna. Eos r är ju snabb och säker vid dåliga ljusförhållanden gällande att hitta fokus samt kan följa fint vid video, men den är ju inte så snabb vid servo.

Hur gör du för att kommentera delar i ett inlägg som du gjort på mitt?

Lyckades tydligen inte svara dig PMD heller men inlägget är svar på dina inlägg :j
 

PMD

Aktiv medlem
Batterigreppet håller jag med om men borde det inte vara enklare att utgå från ett riktigt proffshus som har mycket plats?
Enklare, kanske, men dyrare.

Jag har ingen aning om hur lätt eller svårt det skulle vara att använda ett befintligt hus och sätta in delar som bevisligen får plats i mindre hus? Lättare än tvärt om iallafall :).
Jo, plats finns det nog, men nästan allting som sitter inuti en EOS 7D II behöver konstrueras om för att passa i ett kamerahus med ny form och storlek.

Jepp håller med angående hur Canon resonerat kring video tidigare, men om de verkligen har ett behov av att deras trogna kunder stannar kvar och ger lönsamhet för nyasläppta EF-objektiv så kan det kanske vara läge att bryta mönstret. Videofunktionerna är ju verkligen inte dåliga i 1dxmkii heller för den delen.
Ja, det vore väldigt trevligt, det håller jag med om, men jag tänker inte hålla andan medan jag väntar. :)

Med ibis hade det blivit ännu trevligare.
Samma som ovan. Man skulle nog behöva en respirator innan det blev klart. :)

Hur gör du för att kommentera delar i ett inlägg som du gjort på mitt?
Det som du har skrivit omsluts av \[quote\] i början och av \[\/quote\] i slutet. (\ ska tas bort när man gör det på riktigt).

Med den tredje ikonen från höger ovanför redigeringsrutan kan man göra det halvautomatiskt. Markera ett textavsnitt och klicka på ikonen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det finns redan rykten om en EOS-R med APS-C sensor från Sony. Det är nog sannolikt att Canon kommer gå över till spegellöst för alla enklare modeller. Vill man ha dSLR får man köpa någon av deras dyrare modeller. Förmodligen kommer en variant på 1Dx vara den sista som går ur produktion.
Vi måste rent tekniskt se på skillnaden mellan spegellöst och våra gamla dSLR system. Ju fler AF sensorer vi låter sensorn ha på en en spegellös så börjar detta påverka bilden. Sedan har vi detta med följande AF. Mina Fuji kameror räcker till för det mesta. Fast när det är dåligt ljus så är min 5D MIV bättre trots äldre och sämre objektiv. De är alla objektiv av version 1. Ja inte mitt EF 85/1,4 IS som var skälet till mitt återfall till dSLR.
Den kameran och objektivet klår Fuji med 56/1,2 ordentligt. Fast betraktare ser nog inte skillnaden.
Jag misstänker att Canon kommer ha kvar några kameror som dSLR där AF har stor betydelse. Det är nog större chans att 5D hamnar som en R kamera än att 7D gör det.
Det fanns ett skäl att jag efter kört 2 år med endast spegelöst tog ett steg tillbaka och skaffade mig en 5D MIV till mina L-Objektiv. Det är inget snacka om saken. Spegellösa är framtiden. Fast det är fortfarande en teknik i utveckling. Precis som när man just nyligen upptäckte att AF-punkterna gav artefakter i bilden.


Men Mats då, jag blir förvirrad och vilsen nu, Fuji har ju vunnit på teknisk knock out oavsett vilken motståndare den fått tampas med, 5Ds/r tog Fuji i andra ronden enligt dig, du har ju delat ut guldmedaljer för Fuji så att man häpnar, jag har tänkt på den där värvar/slogan och bilden på USA-gubben med stjärnhatten, när han pekar mot folket under andra världskriget, Join The Army/Fuji för tusan-:)-:)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Men Mats då, jag blir förvirrad och vilsen nu, Fuji har ju vunnit på teknisk knock out oavsett vilken motståndare den fått tampas med, 5Ds/r tog Fuji i andra ronden enligt dig, du har ju delat ut guldmedaljer för Fuji så att man häpnar, jag har tänkt på den där värvar/slogan och bilden på USA-gubben med stjärnhatten, när han pekar mot folket under andra världskriget, Join The Army/Fuji för tusan-:)-:)
Ja nu är du verkligen larvig. Jag är nog fortfarande lika förtjust i Fuji. Det jag mest kämpade emot var FF-maffian som hela tiden påstår att FF är det gyllene snittet.
Nej det var inte stora skillnader mellan 5Ds r och Fuji X-T2.
Nu är inte en 5D MKIV som en 5DS r. Den är på de flesta sätt mycket bättre. Filerna är snyggare. Klarar höga ISO bättre och AF är mer lik en 1DX MKII. Jag lånade en 5D MKIV ett par dagar och jag har fortfarande 7 L-objketiv kvar. Man får så lite pengar för dem numera. Den kameran var det största lyftet jag sett på någon 5D kamera.
Inget är permanent och inte heller vad jag tycker om kameror.
Det där med FF mot Fuji APS-C anser jag fortfarande vara korrekt. Inte ser jag skillnad mellan formaten när jag skriver ut bilder i A2. Får gå och kika i LR för att få facit. Däremot är 5D MKIV klart bättre än 5D MKIII och 5Ds r och bättre än mina Fuji X-T2 och X-H1.
Fast steget tillbaka till dSLR var heller inte helt odramatiskt. När jag skulle ta första bilderna så undrade jag var fan var all informationen i sökaren. Inget histogram. Sedan var det svårt att vänja sig vid att man inte såg bilden innan utan jag var tvungen att först ta en bild och sedan ändra inställningarna för att få optimal exponering. Sedan var det det här med tyngden av kameraväskan. Jag packar ner ungefär samma saker i en väskor för mina Fuji-prylar och en med Canon prylar. Det är förvånande stor skillnad.
Den sista omställningen var att jag måste få in att ta till mindre bländare. Jag satte bländaren efter vad som passade Fuji och APS-C. Det visade sig vid mina första försök vara ett steg för lite. Jag fick börja mumla för mig själv "ryggmärgen plus ett" för att få det rätt. Nu är jag tillbaka på banan. Jag fotar lika bra med Fuji som med Canon.
Det som verkligen imponerar på mig är 85/1,4 IS. Jag hade 5/1,2 som var ett magiskt objektiv. Inte för jag ofta körde den på största bländaren det handlade mer om bilden den gav även på bl.4. Den känslan har jag aldrig hittat hos Fuji 56/1,2. Den är på alla sätt bra men den har inte den där atmosfärKen som ger en karaktär som är unik. Det har jag igen funnit tillbaka till med 5D MKIV och 85/1,4 IS. Objektivet är lite för bra för att ge de där sakerna som gjorde 85/1,2 magiskt. Fast de är väldigt nära. Du skriver gärna men var är där dina bilder? Det är väl slutändan det det handlar om. Jag levererar inte ord till mina kunder utan bilder
Som exempel får det bli Canon 5D MIV med 85/1,4. Nu vill jag se se en av dina bilder. Snacka går ju men det skulle vara kul att se vad du gör i verkstaden. Vad jag gör är ganska uppenbart för de som läser mina bloggar och inlägg. Och nej jag tar inte illa upp för du retas med mig
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
Enklare, kanske, men dyrare.


[quote\] Jo,plats finns det nog, men nästan allting som sitter inuti en EOS 7D II behöver konstrueras om för att passa i ett kamerahus med ny form och storlek. [\/quote\]

Tänkte mer att låta allt vara kvar i 1dxmkii huset och bara byta ut det som behövs


[quote\]Det som du har skrivit omsluts av \[quote\] i början och av \[\/quote\] i slutet. (\ ska tas bort när man gör det på riktigt).[\/quote\]

Tack för tipset :)
Ska bli spännande att se om det blir rätt. Annars lär du se vad jag missuppfattat ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Man ska, som sagt, inte ha med tecknet \ när man citerar. Anledningen att jag hade med det var för att annars skulle ju forumservern tolka det jag skrev som omslutningar kring citat och du skulle inte ha sett hur man ska göra.

Det är faktiskt enklare att använda knappen med ikonen ovanför redigeringsrutan. Tredje från höger.
 

PMD

Aktiv medlem
Tänkte mer att låta allt vara kvar i 1dxmkii huset och bara byta ut det som behövs
Det är nog inte bara sensorn som behöver bytas till en mindre, skulle jag tro. Jag misstänker att en hel del av elektroniken är annorlunda i en EOS-1 DX II jämfört med i en EOS 7D II. Kretskortens storlek är knappast samma heller.

Jag tror att en EOS 7D III i ett 1DX-chassi skulle bli ungefär lika dyr som en 1DX.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja nu är du verkligen larvig. Jag är nog fortfarande lika förtjust i Fuji. Det jag mest kämpade emot var FF-maffian som hela tiden påstår att FF är det gyllene snittet.
Nej det var inte stora skillnader mellan 5Ds r och Fuji X-T2.
Nu är inte en 5D MKIV som en 5DS r. Den är på de flesta sätt mycket bättre. Filerna är snyggare. Klarar höga ISO bättre och AF är mer lik en 1DX MKII. Jag lånade en 5D MKIV ett par dagar och jag har fortfarande 7 L-objketiv kvar. Man får så lite pengar för dem numera. Den kameran var det största lyftet jag sett på någon 5D kamera.
Inget är permanent och inte heller vad jag tycker om kameror.
Det där med FF mot Fuji APS-C anser jag fortfarande vara korrekt. Inte ser jag skillnad mellan formaten när jag skriver ut bilder i A2. Får gå och kika i LR för att få facit. Däremot är 5D MKIV klart bättre än 5D MKIII och 5Ds r och bättre än mina Fuji X-T2 och X-H1.
Fast steget tillbaka till dSLR var heller inte helt odramatiskt. När jag skulle ta första bilderna så undrade jag var fan var all informationen i sökaren. Inget histogram. Sedan var det svårt att vänja sig vid att man inte såg bilden innan utan jag var tvungen att först ta en bild och sedan ändra inställningarna för att få optimal exponering. Sedan var det det här med tyngden av kameraväskan. Jag packar ner ungefär samma saker i en väskor för mina Fuji-prylar och en med Canon prylar. Det är förvånande stor skillnad.
Den sista omställningen var att jag måste få in att ta till mindre bländare. Jag satte bländaren efter vad som passade Fuji och APS-C. Det visade sig vid mina första försök vara ett steg för lite. Jag fick börja mumla för mig själv "ryggmärgen plus ett" för att få det rätt. Nu är jag tillbaka på banan. Jag fotar lika bra med Fuji som med Canon.
Det som verkligen imponerar på mig är 85/1,4 IS. Jag hade 5/1,2 som var ett magiskt objektiv. Inte för jag ofta körde den på största bländaren det handlade mer om bilden den gav även på bl.4. Den känslan har jag aldrig hittat hos Fuji 56/1,2. Den är på alla sätt bra men den har inte den där atmosfärKen som ger en karaktär som är unik. Det har jag igen funnit tillbaka till med 5D MKIV och 85/1,4 IS. Objektivet är lite för bra för att ge de där sakerna som gjorde 85/1,2 magiskt. Fast de är väldigt nära. Du skriver gärna men var är där dina bilder? Det är väl slutändan det det handlar om. Jag levererar inte ord till mina kunder utan bilder
Som exempel får det bli Canon 5D MIV med 85/1,4. Nu vill jag se se en av dina bilder. Snacka går ju men det skulle vara kul att se vad du gör i verkstaden. Vad jag gör är ganska uppenbart för de som läser mina bloggar och inlägg. Och nej jag tar inte illa upp för du retas med mig

7 Canon objektiv, klart att det passar att då äga en Canon kamera också, när du skrev om 5Ds så tänkte jag faktiskt på att att MKIV hade nog passat dig bättre, MKIV fick en nyare sensor och var snabbare, brukar läsa Magnus Fröderberg tester om Canon han är ju en Canonexpert, Martin Agfors Nikon expert.


Ja du Mats angående mina egna kunskaper inom fotografi så är dom ganska så bristfälliga, jag brukar nämna divisioner i fotboll som jämförelse med fotokunskap/få till bra bilder. Så jag brukar placera mig i Div 3-4 jag är inte bättre än så, ibland är jag nog nere i 5:an också, det kan hända att någon bild kan kvala in till Div2 men den får det svårt mot andra motståndare. jag tror nog att du Mats huserar i allsvenskan, jag är helt enkelt ingen bra fotograf det erkänner jag mer än gärna, alla kan inte vara jätte bra så är det bara. Men jag har alltid varit intresserad av bilder och välmålade tavlor, imponerad av många filmscener som är finurligt gjorda i vissa vinklar. Köpte första kodak instamatik kamera som 14-15 åring, första systemkamera Konica autoreflex T fick jag köpa av brorsan, den lät som ett tröskverk när man tryckte av då var jag på 17 året, nu har jag fyllt 66 år, nyligen opererad för grå starr på ena ögat, så det var bra med Live View när det var som värst.


Jag är nog inte ensam om att inte ha möjlighet att testa/äga en massa olika kamera märken, men även om jag mot alla ods kunde det, så blir det bara mina egna värderingar, kan passa mig men inte andra.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du vet inte hur lika vi är. Jag fyller 66 i Januari. Kan ta bra bilder när det krävs men mycket av det jag fotar på slentrian är division 5 eller sämre.
Jag hör inte till dem som beställer modeller och fotar dem halvnakna i någon trevlig miljö.
Det jag kan och får uppskattning för är att vara den numera stor familjens fotograf. Vid bröllop. dop och begravningar räknar alla med att jag tar de bilder som räknas. Alla andra kör med iPhone. Det är ju inte så svårt att klå dem. Ja jag har fota professionellt om man med det menar fått betalt för uppdrag. Mest då bröllop. Fast i mitt fall gjorde jag det aldrig för pengarna. Jag tjänade minst 4 gånger så mycket per timme som konsult.
Jag har mer fotoutrustning än jag behöver. Precis som du beskriver har jag ofta en kamera med mig. Ibland blir det ingen bild alls. Ibland handlar det bara om att den lille svarte saten skall få få springa en stund.
 

Bengf

Aktiv medlem
Du vet inte hur lika vi är. Jag fyller 66 i Januari. Kan ta bra bilder när det krävs men mycket av det jag fotar på slentrian är division 5 eller sämre.
Jag hör inte till dem som beställer modeller och fotar dem halvnakna i någon trevlig miljö.
Det jag kan och får uppskattning för är att vara den numera stor familjens fotograf. Vid bröllop. dop och begravningar räknar alla med att jag tar de bilder som räknas. Alla andra kör med iPhone. Det är ju inte så svårt att klå dem. Ja jag har fota professionellt om man med det menar fått betalt för uppdrag. Mest då bröllop. Fast i mitt fall gjorde jag det aldrig för pengarna. Jag tjänade minst 4 gånger så mycket per timme som konsult.
Jag har mer fotoutrustning än jag behöver. Precis som du beskriver har jag ofta en kamera med mig. Ibland blir det ingen bild alls. Ibland handlar det bara om att den lille svarte saten skall få få springa en stund.

Ja min fru bestämde oss efter mycket vånda att köpa hund, det blev 2 st Rhodesian Ridgeback, där den andra kom 4 år efter den första, den sista Sigge gick bort för 11 år sedan, det var marigt att få till bra bilder på hundarna, någonstans har jag en bild där Sigge som valp sitter på en stubbe som blev lite bra ( det var en period med 10X15 bilder ). före dess var det en hel del Dia-bilder, några fotokurser blev det också med framkallning som slutkläm i lokala klubbens lokaler, det var en lite omständig prosedur som jag aldrig riktigt fastnade för till 100%, bökade hemmavid i tvättstugan med vätskor och dylika tillbehör för själva filmen också.


Fotade ganska mycket med en Minolta 7000si med extragrepp och 100-300 med stort motljus skydd, såg ut som den värsta Profotograf, men resultatet blev ju inte alltid så mycket bättre för det, dom lite oinvigda kamraterna trodde nog att det automatiskt skulle leda till särskilt fina bilder jämfört med enklare kompakt kameror, men så enkelt var det inte förstås, det var ju för övrigt samma filmstorlek i den billiga som den dyrare modellen på den tiden.


Det var också på sätt och vis enklare förr, 10X15 och Dia bilderna kom på posten efter en vecka, man visste inte hur resultatet skulle bli, besviken eller överraskad, på något sätt blev det ofta ganska så hyggligt i alla fall, fick ju ta extra bilder förstås och byta film, men ändå tänka efter och inte bara smattra på som man kan göra idag, fast det har jag slutat med man får bara kasta flera bilder. I dag behöver man ha Dator och hänga med där också, det är andra kostnader men visst är det smidigt att påverka bilderna på ett enklare sätt, kul att kolla på skärmen osv många fördelar med dagens teknik.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kul Bengt. Vi har mycket gemensamt. Vi borde sammanstråla vid något tillfälle och se om vi inte kan få till några bilder tillsammans. För att komma tillbaka till 7d MKIII så finns det lite nyheter. Eller kanske skall vi kalla det för inga nyheter.
Det bästa vi har att följa är Canon Rumors. De har existerat under väldigt många år och brukar inte överdriva vad som är på gång. Det verkar som Canon har lyckats tysta sina läckor på senare år. Idag verkar Canon vara en väldigt stängd verkstad. Detta är senaste nytt.
https://www.canonrumors.com/the-predicted-first-half-of-2019-canon-product-announcement-roadmap/
 
ANNONS