Annons

Fota i mörker med bara en lampa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pekå

Medlem
Sha!

Tänkte fota bilen någon dag. har en 1000d med kitobjektiv 18-55 som jag ska uppgradera så fort som går nu :p

skulle man kunna köra med endast en lampa och lång slutartid i mörkret? alltså typ dra lampan runt bilen eller nåt och få bra resultat? har inga proffsgrejjer så får hoppas att det går med vanliga verkstadslampor osv :)

någon som har några andra kul tips vad man kan göra för att få några schysta bilder på bilen? :)
 

koxa

Aktiv medlem
Sha!

Tänkte fota bilen någon dag. har en 1000d med kitobjektiv 18-55 som jag ska uppgradera så fort som går nu :p

skulle man kunna köra med endast en lampa och lång slutartid i mörkret? alltså typ dra lampan runt bilen eller nåt och få bra resultat? har inga proffsgrejjer så får hoppas att det går med vanliga verkstadslampor osv :)

någon som har några andra kul tips vad man kan göra för att få några schysta bilder på bilen? :)
Inga problem, bara att ta en ficklampa och lysa på det du vill ha med på bilden.
 

Pekå

Medlem
http://oijoij-hd.com/images/2013/11/24/bilenmorker1utanskylt.jpg
http://oijoij-hd.com/images/2013/11/24/bilenmorker2utanskylt.jpg
http://oijoij-hd.com/images/2013/11/24/bilenmorker4utanskylt.jpg

blev bra tycker jag! :) nästa gång så har jag en ficklampa som har bredare bild för blev väldigt prickigt :( gick dock att fixa till lite bättre i photoshop sen :) Nu behöver jag bara en ny kamera med ett ordentligt objektiv så kan jag få bilder som är någolunda skarpa och har en kamera som går att ställa in haha :D

men helt klart en duglig teknik! :)
 

flossy666

Aktiv medlem
Det går alldeles lysande med bara en ficklampa, jag har gjort det själv många gånger. Det är skitkul. Det enda du måste tänka på är att röra dig så mycket som möjligt, och aldrig vara mellan kameran och ljuskäglan. Ställ kameran på manuellt, och exponera så bakgrunden blir så mörk du vill vid 15-30 sekunder nånstans. När du ska flytta dig mellan kameran och bilen kan du behöva stänga av ficklampan en liten stund, man får prova sig fram. Du kan ju även prova att belysa marken närmast runt omkring och sånna saker.
En sak jag upptäckt är också att det är mycket bättre att vispa runt med ficklampan snabbt över större partier medan man går runt, istället för att långsamt försöka måla. Blir mycket jämnare då. Ju längre tid du vispar över ett parti desto ljusare blir det såklart.
 

Pekå

Medlem
som ni ser så laddade jag upp lite bilder ;)

tyckte att det blev lite "prickigt" så ska ha en bredare ficklampa och "vispa" som du sa :)

har en trasig 1000d med kitobjektiv :/ ska köpa en ny till mellandagsrean dock :) hade 20 sek och tyckte det blev bra :) fick arbeta lite i photoshop sen men :p
 

Monty

Aktiv medlem
Inte alls illa för ett första försök.
Som lite inspiration inför kommande övningar kanske det här kan vara något att kolla på (oavsett om man gillar hans bildstil eller inte): http://www.americanprideandpassion.com/photographs.php
Det finns ju lite bilbilder där också.
Allt är ljussatt genom "målning" med ficklampor, men han lägger även ihop flera exponeringar för att få till det.
Det finns lite video tutorials att kolla på också om man vill se hur det går till.
Lycka till!
 

Timmeh

Aktiv medlem
Mycket kul!
Det där måste jag testa senare när jag kommer hem!
Dags att beställa en ficklampa då ;)

Jag tycker det blev väldigt bra som du gjorde det! Visst, som du säger, lite prickigt men det är väl kanske inte det enklaste heller.
 

Nontouch

Avslutat medlemskap
Hur gick det med ficklampan? Blev det bra? Det låter lite skumt tycker jag, men ibland är det de enklaste lösningarna som är de bästa...

// A
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Olympus har ett par modeller där man kan se bilden växa fram medan man målar (LiveBulb), och det kan säkert underlätta en del, om man inte behöver stå vid kameran för att se sökarbilden. Lämpligen använder man alltså tekniken tillsammans med att se bilden växa fram på en tablett med WiFi.

Jag vet inte om LiveBulb finns hos någon annan tillverkare.
 
ANNONS