Annons

Använda forumet i stället för klotterplank eller bildkommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Det har varit en hel del diskussioner på både klotterplanket och kring enskilda bilder, och det är inte alltid helt lätt att hänga med. En av anledningarna är att vare sig bildkommentarer eller klotterplank egentligen är avsett för diskussioner. Det är därför det finns ett forum som är kopplat till gruppen.

Vad tror ni om att vi försöker använda forumet mer för den här typen av diskussioner?
 

Hundblues

Medlem
Kan vara bra, men också svårt. En hel del diskussioner som "spårar ur" börjar ju som vanliga kommentarer av en bild. Det kan vara svårt att veta vart det som man skriver kommer att ta vägen. Men om man vill föra diskussioner som inte nödvändigtvis är kopplade till en bild, även om det var just en bild som var utgångspunkten, är det väl ytterst lämpligt att de förs här. Sålunda bifall till förslaget, men viss förståelse önskas för att det ändå kan bli fel.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, det kan och kommer naturligtvis bli fel då och då, men jag tror det är lättare att föra en vettig diskussion i forumet i stället för klotterplanket eller i kommentarerna.

Ett tips är att skapa en tråd i forumet när man vill ha diskussion kring något, och länka till den tråden.
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Kan vara bra, men också svårt. En hel del diskussioner som "spårar ur" börjar ju som vanliga kommentarer av en bild. Det kan vara svårt att veta vart det som man skriver kommer att ta vägen. Men om man vill föra diskussioner som inte nödvändigtvis är kopplade till en bild, även om det var just en bild som var utgångspunkten, är det väl ytterst lämpligt att de förs här. Sålunda bifall till förslaget, men viss förståelse önskas för att det ändå kan bli fel.
Bra skrivet av Hundblues.
Man kan inte alltid förutse vart det bär hän, i en bildkommentar.
Kan vara svårt att bryta och hoppa till Forum.
Men uppstår en fortsatt diskussion som inte direkt längre har med bilden
att göra, vore det vettigt att utveckla fortsättningen här.

Jeanna
 

martinot

Aktiv medlem
Det har varit en hel del diskussioner på både klotterplanket och kring enskilda bilder, och det är inte alltid helt lätt att hänga med. En av anledningarna är att vare sig bildkommentarer eller klotterplank egentligen är avsett för diskussioner. Det är därför det finns ett forum som är kopplat till gruppen.

Vad tror ni om att vi försöker använda forumet mer för den här typen av diskussioner?
Jag tycker man helt kan avveckla klotterplanket i alla grupper. Bättre att länka till relevant forum. Har aldrig förstått nyttan med dessa dubbla funktioner på Fs för samma typ av kapabilitet.

Bildkommentarer är däremot en annan sak. Där kan det vara bra att gå över tilll forum när man märker att det börjar bli lite väl långa trådar som inte är direkt bildkritik/kommentarer.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag tycker att det vore mycket positivt om forum-funktionen kunde användas i större utsträckning! Bra initiativ, Anders! Utmaningen blir väl att föra över diskussioner som vanligtvis uppkommer i komentarsfälten till forumet. Går nog bra.
Mvh
Fredrik
 

afe

Aktiv medlem
Jag tänker mig att helt enkelt länka till en ny diskussion i forumet om det behövs. Det kan ju både jag och ni andra göra. Om det sedan blir en viss redundans så må det vara hänt.
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Klotterplank eller Forum

Jag tycker man helt kan avveckla klotterplanket i alla grupper. Bättre att länka till relevant forum. Har aldrig förstått nyttan med dessa dubbla funktioner på Fs för samma typ av kapabilitet.

Bildkommentarer är däremot en annan sak. Där kan det vara bra att gå över tilll forum när man märker att det börjar bli lite väl långa trådar som inte är direkt bildkritik/kommentarer.
Men Klotterplank kan vara bra att ha till nyheter för gruppen, kommande intervjuer och utmaningar, tips på någon bok och mera.
 

martinot

Aktiv medlem
Men Klotterplank kan vara bra att ha till nyheter för gruppen, kommande intervjuer och utmaningar, tips på någon bok och mera.
Utmärkt att kunna göra sådana saker (brukar själv göra det någon gång då och då), men vad hindrar att ett för gruppen unikt inlänkat forum att fylla exakt samma funktion?

Sedan kan man, precis som Fotosidan gör själv på huvudsidan, på gruppens huvudsida länka/lista de senaste inläggen.

Jag gillar mycket med Fotosidan, men en sak som är totalt inkonsekvent UX-mässigt är just att nyhetskommentarer, klotterplank, bildkommentarer och forum har helt olika användargränssnitt och logisk ordning. Blir onödigt ineffektivt och förvillande.

Finns ingen vettig anledning till att ha helt olika funktionalitet och användargränssnitt, oavsett om det handlar om kommentarer till en nyhet, till en grupp, eller något som startat fritt i forumdelen. Knasigt tycker jag personligen (som är van vid en massa andra forum där det är mycket mer konsekvent och logiskt uppbyggt).

Speciellt klotterplanken är extremt knasiga och förvillande i sin uppbyggnad. Har även sett och läst många, inklusive gruppledare/gruppägare, som inte ens själva fattat hur de skall svara korrekt.
 
ANNONS