Annons

Wacom och ON1 photo raw, problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

Larus

Aktiv medlem
Kan inte få min nya Wacom Intuos pro (senaste modellen, storlek S) att funka ihop med ON1 photo raw.

Pennan funkar med övriga program som den ska, där kan jag öppna och stänga appar genom att helt enkelt klicka på plattan.

I ON1 kan jag bara använda penslar mm, men INTE klicka för att välja menyer osv. Inget händer när jag klickar med spetsen av pennan.
Har ställt in en av expressknapparna för att motsvara vänsterklick också. Också detta funkar i andra program, men inte ON1.

Har försökt ändra inställningarna i mjukvaran, men fattar inte vad jag gör för fel!



Några tips, innan ritplattan åker ut genom fönstret...? :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Installera om drivrutinerna?
Men det verkar lite långsökt iom att det funkar i övrigt.
Finns det ngn inställningsdel i ON1? kolla om man måste slå på plattan där.
 

Mats G

Aktiv medlem
Har för mej att i Wacom:s program där man ställer in hur man vill ha de olika funktionerna, även finns ett val där man väljer vilka program man vill att Wacom ska funka i?
 

AILm

Medlem
Pennan lnk

Har för mej att i Wacom:s program där man ställer in hur man vill ha de olika funktionerna, även finns ett val där man väljer vilka program man vill att Wacom ska funka i?
Har du prövat att i Win 10 alla inställlningar enhet Windows lnk inställningar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det här har nog inte med problemen merd Windows att göra. Jag föröskte få min Macos dator att fungera med Wacom Intous 5. Har inte använt den på länge.
Fast den ville inte fungera korrekt. Efter mycket strul fick jag den att fungera som en touchpad. FAst pennan var stendöd.
Installaerade den senste drivern men det blev samma sak..

Efter mycket grävande på deras hemsida hittade jag att problemet skulle vara att Apple hade mer strikta rutiner för hur drivers och program kunde komma åt olika funktioner.
De hade en workaround för att få det hela att fungera. Den var lika lång som receptet på en nobelmiddag.
Detta har tydligen varit fallet sedan Macos 14.5. Det var ett tag sedan. Jag betatestar just nu Macos 10.15 som snart släpps.
DEt verkar som Wacom tappat farten.
 

t595sp

Aktiv medlem
Har en Intous Pro M och Mac med Mojave 10.14.4 och där funkar allt med alla program även On1Raw 2020 beta samt On1Raw 2019. Senaste drivrutinen från Wacom. Har i systeminställningar för Wacom Tablet bara ställt in hur touch och penninställningar ska fungera rent allmänt.

Hjälper iofs inte TS men kan väl vara av intresse att veta att det funkar på Mac i alla fall med ON1Raw och Intous Pro serien.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Du måste tillåta Wacom att styra din dator.
Du gör det i inställningarna för Säkerhet och integritet.

Från macOS 10.14.x och uppåt tillåts bara fysisk/mekanisk kontroll av datorn så det inte ett malware eller fjärrstyrning ska kunna bereda sig behörighet genom att klicka/skripta ett OK.

Din Wacompenna nuddar plattan som registreras av Wacoms mjukvara vilken skickar logiskt klick till systemet.

Efter att du godkänner Wacom att styra datorn funkar allt som vanligt igen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du måste tillåta Wacom att styra din dator.
Du gör det i inställningarna för Säkerhet och integritet.

Från macOS 10.14.x och uppåt tillåts bara fysisk/mekanisk kontroll av datorn så det inte ett malware eller fjärrstyrning ska kunna bereda sig behörighet genom att klicka/skripta ett OK.

Din Wacompenna nuddar plattan som registreras av Wacoms mjukvara vilken skickar logiskt klick till systemet.

Efter att du godkänner Wacom att styra datorn funkar allt som vanligt igen.
Antar du har gjort allt det där som receptet säger. Fast när jag kikade på det så öppnar det upp för säkerherhål som Apple stängt.
Vi är alla hela tiden utsatta för attacker vilket vi lätt kan se i loggarna.
Om jag öppnade för Wacom att kringå säkerhetesspärrarna har jag också öppnat systemet för säkerhetshål.
Wacon borde i stället fixa problemet inom Macos regler.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Ett säkerhetshål vore att tillåta Wacom eller annan programvara att styra din dator utan din tillåtelse.

Detta är korrekt säkerhet.

Du ger en signerad programvara rätt att göra något. Saknar den signering måste du själv fundera över om programvaran är trovärdig och först ge den rätten att exekveras. Därefter godkänna den att styra din dator.
Den kan inte tillskansa sig någon av dessa rättigheter själv.

I en företagsmiljö med MDM-system kan man distribuera ut en signerad profil som tillåter vissa kext’ar från en viss utvecklare med ett visst verifikats ID.

Men det är sällan man gör i hemmamiljö.

Det enda detta godkännande öppnar upp är om Wacom skrivit så dålig kod att den går att påverka från annat håll än den penna du håller i.
Men i det fallet kan Apple ogiltigförklara Wacom utvecklarcertifikat och programmet går då inte att köras.



Antar du har gjort allt det där som receptet säger. Fast när jag kikade på det så öppnar det upp för säkerherhål som Apple stängt.
Vi är alla hela tiden utsatta för attacker vilket vi lätt kan se i loggarna.
Om jag öppnade för Wacom att kringå säkerhetesspärrarna har jag också öppnat systemet för säkerhetshål.
Wacon borde i stället fixa problemet inom Macos regler.
 

Larus

Aktiv medlem
Tack för input! Glömde skriva att jag har Windows 10.

Har installerat om drivrutinerna för plattan, men det är ingen skillnad. Det enda klickande jag kan göra när det gäller ON1 är att öppna och stänga programmet.

Om jag går in i edit och väljer en "brush" med hjälp av musen eller snabbkommando kan jag måla med pennan, det funkar. Jag har också fått "paint in" och "paint out" att funka via expressknapparna (har programmerat ctrl-x på en av dessa) och kan ändra penselns storlek med touch-ringen.

Men jag kan inte göra enkla klick! Så i nuläget måste jag använda både mus och platta. Det var väl inte tanken..

Som sagt, det funkar att använda datorn ihop med plattan i övrigt, att bläddra runt i utforskaren osv.
Inga problem där, bara problem i ON1...!
 

Larus

Aktiv medlem
Nu har jag lyckats lösa problemet! Det rör sig om en bugg, antingen hos Wacom eller hos ON1.

I inställningarna för Wacom-plattan och under pennan går man till Mapping. Där måste man bocka ur "Use Windows Ink".

Man tappar då tryckkänsligheten (vilket förstås inte är bra), men man kan i alla fall klicka.

Problemet är tydligen känt, och kommer förhoppningsvis att vara fixat till version 2020. Skönt att jag slapp slänga plattan ut genom fönstret i alla fall... :)

Här är en länk där jag hittade lösningen:
https://on1help.zendesk.com/hc/en-us/community/posts/360043716532-Problem-with-Wacom-tablet
 
ANNONS