Annons

Modellarvode??

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om man inte har några bilder kvar så finns det inte längre ngt för henne att tjafsa om.

När det gäller bilderna hon lägger ut....
Du kan ju spara originalen på just dem om bilderna dyker upp i ngn reklam o skicka en räkning till den som publiserat.

Men det är inte värt att bråka om bilderna hon lägger ut.
Visst du kanske får rätt till slut men du kommer bara att gräva ner dig i skit o bli sur på kuppen.

Välj ut en roligare och trevligare modell istället.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej
Vad tycker du att det skulle vara reklam för?
Det var du som påstod att en porträttbild tagen av en yrkesfotograf skulle kunna betraktas som reklam för fotografens verksamhet. Jag invände då att en förutsättning för det är för det första att bilden publiceras, och för det andra att bilden publiceras i ett reklamsammanhang.
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Om man inte har några bilder kvar så finns det inte längre ngt för henne att tjafsa om.

När det gäller bilderna hon lägger ut....
Du kan ju spara originalen på just dem om bilderna dyker upp i ngn reklam o skicka en räkning till den som publiserat.

Men det är inte värt att bråka om bilderna hon lägger ut.
Visst du kanske får rätt till slut men du kommer bara att gräva ner dig i skit o bli sur på kuppen.

Välj ut en roligare och trevligare modell istället.
...

Ja trevligare måste ju finnas.
Visst är hon rolig att fota med den stil hon tillägnat sig.
Hon poserar naturligt och bra.
Men därefter växer en obehaglig känsla fram ..

Jag behåller bilderna (har så det räcker) och skippar henne.
Man vet aldrig var bilderna hamnar, så att spara just originalen särskilt noga. är ju en god ide´.
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Det var du som påstod att en porträttbild tagen av en yrkesfotograf skulle kunna betraktas som reklam för fotografens verksamhet. Jag invände då att en förutsättning för det är för det första att bilden publiceras, och för det andra att bilden publiceras i ett reklamsammanhang.
..
Ja precis, PMD.
För att bilden skulle kunna betraktas som reklam för fotografens verksamhet bör den ingå i en profil / reklam för fotofirman eller fotografen.
"Hej, jag heter XX och fotar allt ...Ute och inne ...Se prislista ..." mm.
Det beror ju på var och hur porträttbilden visas.

Ingår den bara i en samling i allmänhet t ex i ett album på FS så ...ingen fara.
Inte heller allmän utställning eller att sälja direkt från ett fotoforum bör kunna vara riskabelt.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Mig veterligen finns ingen avgränsning som säger att konst bara får säljas till privatpersoner.
Om ett företag eller en myndighet köper bilden på utställningen för att hänga i receptionen så bör det vara helt ok.
Konst på väggarna hos näringsidkare är inte reklam för näringsidkaren eller dennes produkter.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det var du som påstod att en porträttbild tagen av en yrkesfotograf skulle kunna betraktas som reklam för fotografens verksamhet. Jag invände då att en förutsättning för det är för det första att bilden publiceras, och för det andra att bilden publiceras i ett reklamsammanhang.
Det räcker att du sätter bilden i ett skyltfönster.
Hon är inte yrkesutövande fotograf så varför du fortsätter på det spåret vet jag inte.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mig veterligen finns ingen avgränsning som säger att konst bara får säljas till privatpersoner.
Om ett företag eller en myndighet köper bilden på utställningen för att hänga i receptionen så bör det vara helt ok.
Konst på väggarna hos näringsidkare är inte reklam för näringsidkaren eller dennes produkter.
Helt rätt.
Men det är väl sällan ett företag går på en sådan utställning för att hitta ngt att hänga på en vägg.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
...
Om det är reklam för ens egen fotoverksamhet är väl inte jämförbart
med att man säljer bilden för annan reklam (näringsidkare) tänker jag ..
Jo det är jämförbart.
Normalt när familjer skriver på för en session så innehåller avtalet att fotografen får använda bilderna i syfte för reklam för egen verksamhet.
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Mig veterligen finns ingen avgränsning som säger att konst bara får säljas till privatpersoner.
Om ett företag eller en myndighet köper bilden på utställningen för att hänga i receptionen så bör det vara helt ok.
Konst på väggarna hos näringsidkare är inte reklam för näringsidkaren eller dennes produkter.
...
Just det ... Jag såg en bild av kungaparet inne hos en läkare där han tar emot patienter. Tror inte det var några problem med det heller.
Men om Hattbaren fotar modellen med en av deras hattar, för att sedan lägga in en reklamannons för hattar, ska modellen såklart ha betalt.
..
Jg har i princip inget emot att dela med mig.
Det beror på om foto sessionerna tagit lång tid, inneburit uppoffringar från modellen, ev förlorad arbetstid osv, samt att relationen till modellen är god.

Men i detta fall stämmer ingetdera ..och hon yrkar på detta innan jag ens
pratat med konstlokal eller bibliotek!
Relationen har surnat till då ungefär halva tiden gått, det handlade om tre tillfällen,
alla utanför hennes arbetsplats, då hon slutat för dagen.
Modellen har vänt det till att jag varit drivkraften vilket är naivt, då det ju bara
är att säga till om gränssättning (tid framför allt, det tog c:a trekvart per gång), eller hoppa av när hon vill.
När hon tidigare insisterat på arvode och modellrelease och jag förklarade för
henne att det inte behövs, började hon konstra.
Bl.a. ..När vi hade en AVTALAD tid gick hon förbi mig utan att se efter om jag var där,
så jag fick gå ikapp henne. "Jag trodde inte du var där" var svaret och stannade inte ens.
Hon skulle till ett jobbmöte. I telefonen förklarade hon att "Jeanna fotograferar mig så jag blir någon minut sen" .. medan hon frivilligt poserade på gatan och satte sig på en bänk för fotografering.
Hon vill vara med men medger det inte.
Hon har ställt upp med inlevelse fast hon vet min inställning.
Detta har gjort att jag ingen lust har att bjuda på arvode.

Man måste inte vara så goda vänner för att fota, men man bör ju vara överens.
Varför skulle jag betala en modell som ändrat/ vill ändra i mina bilder efter eget tycke och smak och lägger in på Instamgram och hotar fortsätta med det, om hon inte "får som hon vill'"?
Hon menar att får hon inga pengar, ändrar hon i mina bilder och gör vad hon vill.
Det är olagligt. Det var inte avtalat alls. Hon har själv skrivit att "det började som en kul grej".
Varför ska jag gynna en respektlös människa som med sannolikhet kommer att ta åt sig både ära och bilder och fiska mer pengar?
Tror nämligen inte det slutar där, att hon nöjer sig med en symbolisk summa avseende arvode + provision av ev. sålda bilder.
Det känns som utpressning.
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Svar till Erik Schalin ..

Jo det är jämförbart.
Normalt när familjer skriver på för en session så innehåller avtalet att fotografen får använda bilderna i syfte för reklam för egen verksamhet.
..
OK; ja då är det så ...Är inte så insatt.
Bra att veta.
I detta fall dock, var det aldrig tal om att skriva eller muntligt upprätta avtal ..
Om att sälja från en utställning, fick jag ett svar från Gurushots, där någon bild av
henne är inlagd och ska ställas ut:
 

Bilagor

Du får väl försöka sälja bilden till icke näringsidkare. Köpare typ komun, landsting, och jag gissar även att ej heller ideella föreningar räknas som näringsidkare. Då behövs vad jag vet ingen modellrelease eller annat tillstånd såvida det inte var en beställd bild, men det låter ju inte så. Har du ingen egen firma att marknadsföra borde du även kunna lägga ut dem på nätet utan att betala henne ersättning.
Det finns garanterat inte en enda kommun eller region som vill köpa en bild på en person som inte godkänt användandet av den. Dels sätter GDPR stopp för det och sedan kan köparen inte använda bilden i alla fall.
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Ja, det är inget problem, även om det såklart hade varit bra för fotografen att ha en överenskommelse med modellen. Att inte ha det är alltid en (helt onödig) chansning.
.
Ja det handlar om att tillfråga biblioteket och en liten ideellt driven utställningslokal här.
Som sagt, såhär skriver Gurushots (internationellt fotoforum som sänder en del visade bilder vidare till utställningar i olika länders utställningar med vilka de har avtal):
 

Bilagor

ANNONS