Annons

Tips på hållare för Samyang 135

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambergaren

Aktiv medlem
Jag har precis köpt ett Samyang 135mm till min Sony A6000. Det är nikon varianten av objektivet med K&F adapter. Objektivet var lite större och tyngre än vad jag hade tänkt. Hört att det ska vara riktigt bra objektiv om man kan tänka sig manuellt.

Det jag upplever nu är att det är så tungt så om jag vill ha det och kameran på ett stativ så känns det som att det precis är vad kameran klarar av att hålla uppe.

Finns det några universala fästen som gör att man kan skruva fast objektivet på ett stativ istället? Eller har ni några andra tips?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har också funderat på stativfäste, eller brist på det. Som du säger det är tyngre än vad man tror. Ett riktigt bra objektiv och det var inte så svårt att sätta skärpan som jag trott, jag har i princip fotograferat allt med f/2, riktigt kul. Du har inget stativfäste på adaptern? har för mig vissa har det. Själv har jag den mot ett Nikonhus, har funderat på lite astrofoto så vore bra om man kunde stadga upp den lite, möjligt det går med någon platta under och något stöd?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja, det går. Se länken i inlägget före ditt. :)
Jag såg den, men tror inte den fungerar, den verkar vara för längre tele och för detta 135mm så kan man nog inte ha något stöd i den främre 100mm då detta är för fokus, så stödet ska ligga nära fattningen. Nog bäst om det går med den länk från dpreview
 

Hambergaren

Aktiv medlem
Tänkte jag ska prova om man kan hitta något fäste som går att sätta runt Nikon till Sony E adaptern. Kanske kan det fungera så.

Fokus och bländarringen på objektivet tar så mkt plats :)
 

Hambergaren

Aktiv medlem
Ja jag har dock inte hittat någon. Eftersom det är manuellt så vill jag inte köpa de dyrare adaptrarna med elektrisk koppling. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag såg den, men tror inte den fungerar, den verkar vara för längre tele och för detta 135mm så kan man nog inte ha något stöd i den främre 100mm då detta är för fokus, så stödet ska ligga nära fattningen. Nog bäst om det går med den länk från dpreview
Ja, du har rätt i att Manfrottohållaren nog blir för lång, även i sitt kortaste läge, men roterar hela fronten (inklusive motljusskyddet) när man fokuserar Samyangobjektivet?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja, du har rätt i att Manfrottohållaren nog blir för lång, även i sitt kortaste läge, men roterar hela fronten (inklusive motljusskyddet) när man fokuserar Samyangobjektivet?
Bra fråga, har inte med mig objektivet just nu. Så en möjlighet kunde vara ta stöd mot motljusskyddet.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Hej!

Har monterat en stativfot av klämmodell runt objektivet. Tycker det funkat bra de ca två år jag använt lösningen. Beställde foten på ebay. Tillverkad i Kina och avsedd för Sigma 70-200II APO. Klämman är ett par mm för stor i max ihopklämt läge för att klämma åt runt Samyanget, men det var den närmast passande diameter på stativfot jag hittade. Klippte sedan till gummi ur en innerslang till ett cykeldäck och lade runt klämmans insida och foten har sedan suttit bra fast, aldrig lossnat eller glappat upp sig.


Däremot, den fläns på samyanget som klämman klämmer runt, har några små låsskruvar, vilka håller fast denna del på samyanget. Skruvarna är rysligt små och verkar klena. Märkte att sedan jag burit runt kameran med objektivet bärande dem i stativfoten under ca ett års tid i skog o mark så hade dessa små låsskruvar glappat upp sig och den ring som de håller fast på samyanget glappade förstås den med. Drog åt skruvarna och bär numera inte i stativfoten. Vet förstås inte om de var ordentligt dragna från början, men eftersom jag då upptäckte dem och hur klena de är vill jag inte riskera något haveri.
 

Bilagor

ANNONS