Annons

Fujifilm RAW filer

Produkter
(logga in för att koppla)

bikeman

Avslutat medlemskap
Jag har nyligen bytt mitt tunga Nikon system till ett Fujifilm system bestående av X-T1, X-E1 plus diverse superskarpa gluggar. Fujifilm kan verkligen bygga kamerahus och optik med Leica känsla, annat än både Canon och Nikon där mer och mer blir "plastleksaker". Fujifilm imponerar.

Nu till problemet, vad ska jag använda för framkallare för Fujifilms RAW filer? Camera Raw ger taskigt resultat har jag sett. Ska jag använda Capture One, PhotoNinja eller Iridient?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag lägger in alla bilder först i LR. Sedan har jag Iridient som plug-in till LR.
Så jag väljet Edit in Iridient och för över en temporär tiff fil Irdient som då istället öppnar upp raw-filen.
Jag korrigerar oftast bara exponeringen och skärpan i Iridient.
Sedan ber jag Iridient att spara en ny TiFF som förs över till LR och samtidigt raderar den tillfälliga TIFF som LR skapade.
Sedan om det behövs så kan jag göra resten av redigeringen i LR.

Jag har också Capture One men tycker Irdient fungerar bättre. Provade också Photninja men gillade inte deras interface.

Du kan ladda ner demoversioner av samtliga. Testa vad du tycker fungerar bäst.

Själv är jag mycket nöjd med Iridient.
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag kör Iridient och gillar den jag brukar börja med Iridient och sen spara som TIFF och sen antingen redigera i LR eller Photoshop beroende på vad jag ska göra.
 

bikeman

Avslutat medlemskap
Jag undrar om det finns någon här på Fotosidan använder Camera Raw/Lightroom för att framkalla Fujifilms RAF filer från X-Trans och hur bra resultat det blir. Jag håller på och testar Capture One 8.0, men jag tycker det är fruktansvärt rörigt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns någon här på Fotosidan använder Camera Raw/Lightroom för att framkalla Fujifilms RAF filer från X-Trans och hur bra resultat det blir. Jag håller på och testar Capture One 8.0, men jag tycker det är fruktansvärt rörigt.
Jag har kört Capture One under många år. som ett alternativ Har inte uppdaterat från version 7 till 8. Kan hantera programmet men tycker det blir allt mer rörigt ju mer de försöker göra det till ett kombinerat LR och PS.
Det lider av sitt arv och interfacet inte uppgraderats när man lagt till en mängd funktioner.
Samtidigt har det alltid känts som ett program för studiofotografer.
 

Kendu

Aktiv medlem
Jag laddar ner mina råfiler från XE1 med hjälp av lightroom som DNG filer. Detta fungerar alldeles utmärkt med filer som är lätta att bildbehandla till önskat resultat.

//Leif
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Jag har tyvärr inte Mac och kan därför inte testa Iridient. Jag använder LR till 90% och ibland när jao tycker det behövs Niks Raw Pre-sharpener. Jag är mycket nöjd med result.
Här är ett interesant och bra blog post om sharpening bilder från x-trans sensors.

http://petebridgwood.com/wp/2014/10/x-trans-sharpening/
Hej
Eftersom du har Win. tycker jag du absolut ska prova PhotoNinja. Gör några provframkallningar, dels med Lr och dels med PN. Kolla framför allt brus i skuggpartier, nyanser i moln och lövverk.
Ang. skärpningen provade jag detta med att dra upp "detalj" till 100, men det resultatet var inget för mig. Fast det kan ju vara olika hur man tycker. Ang. PN. bör man ha dator med 64 bitar.
 

david2

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns någon här på Fotosidan använder Camera Raw/Lightroom för att framkalla Fujifilms RAF filer från X-Trans och hur bra resultat det blir. Jag håller på och testar Capture One 8.0, men jag tycker det är fruktansvärt rörigt.
Hej!
Du får ta dessa tyckanden från en ren amatör, har ju inte testat vetenskapligt på något sätt.
Jag använder LR5 och ibland NIK:s insticksprogram ibland. Jag har jämfört Iridient och LR5 och visst, jag kan tycka att Iridient har snäppet bättre upplösning i 100% crop. Men, jag tycker själv inte att det är värt jobbet att köra annat än LR5!
Har sedan nån månad kört enligt tips i länk från Pete Bridgwood ovan. Detta tycker fungerar alldeles utmärkt!
Har även kollat en del på Serge Ramelli, http://photoserge.com
Framförallt hans Youtubevideos, riktigt bra att plocka delar från.

Capture One har jag testat i några olika omgångar, men jag har inte kommit in i det, alldeles för rörigt. Men kanske jag som är trög! Dessutom mycket dyrare.
Mvh. Lennart
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Hej
Eftersom du har Win. tycker jag du absolut ska prova PhotoNinja. Gör några provframkallningar, dels med Lr och dels med PN. Kolla framför allt brus i skuggpartier, nyanser i moln och lövverk.
Ang. skärpningen provade jag detta med att dra upp "detalj" till 100, men det resultatet var inget för mig. Fast det kan ju vara olika hur man tycker. Ang. PN. bör man ha dator med 64 bitar.
Min arbetsgång är som följer: från kamera till ext. disk som "orörd RAW", från kamera till "RAF att behandla (på skrivbord) öppna den mappen i PN, markera alla, batch render, tiff till mapp skrivbord, öppna i Lr och fortsätt där. Enkelt och relativt snabbt och du kan själv kolla resultatet och jämföra.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej, väcker denna tråd till liv igen då jag börjar tröttna på att jag inte lyckas få till mina raw bilder i Adobe camera raw från X100f.

Jag har inga större problem med "maskarna" även om det ibland är lite störigt när man zoomar in i 100%, och det kommer väl aldrig synas på en utskrift antar jag? (förutsatt att man inte beskär galet mycket?)

Hursomhelst, mitt problem är kontrasterna, jag upplever att kontrasten är för hög på nåt sätt.. högdagrarna verkar inte riktigt gå att "platta till" och skuggorna går inte riktigt att lyfta som jag är van vid från mina Nikon och m43-kameror.. Blir sällan nöjd med resultatet även om jag håller på länge med filen i acr.. visst, det går att gå in manuellt o måla fram skuggor osv, men det är inget jag orkar sitta o pilla med för varje bild..

Är det någon som har några tips för hur man ska få till kontrasterna i bilderna? Hur gör ni med x-trans raf-filer i acr/lighroom?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har kört Capture One under många år. som ett alternativ Har inte uppdaterat från version 7 till 8. Kan hantera programmet men tycker det blir allt mer rörigt ju mer de försöker göra det till ett kombinerat LR och PS.
Det lider av sitt arv och interfacet inte uppgraderats när man lagt till en mängd funktioner.
Samtidigt har det alltid känts som ett program för studiofotografer.
Du kanske skulle prova senaste versionen. Det har hänt rätt mycket sedan version 7. I version 12 bl.a. en rejäl översyn av menysystemet som gör handhavandet mera logiskt. Dessutom bättre stöd för Fujifilm
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du kanske skulle prova senaste versionen. Det har hänt rätt mycket sedan version 7. I version 12 bl.a. en rejäl översyn av menysystemet som gör handhavandet mera logiskt. Dessutom bättre stöd för Fujifilm
Har Capture One 12 sedan ett år tillbaka. Testkör just nu Capture One Pro 2020.

Kör C1PRO när jag inte gillar resultatet i LR eller On1 raw. Capture One har alltid gett bra resultat. Vad jag inte gillar är arbetsflödet. Att fixa ett antal raw-filer tar mig alltid längre tid i C1Pro än i LR eller On1 2020. Har haft C1PRO sedan före LR ens fanns. Jag
kan med andra ord programmet ganska bra.
 
ANNONS