Annons

Hjälp en amatör till en lyckad 30-årsfest :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Lenasan

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är alldeles ny här på sidan, och har gått med för att jag smått desperat behöver hjälp med några frågor. Jag köpte för många år sedan ett par Elinchrom D-lite 2-blixtar(de verkar inte ens finnas på marknaden längre, så gamla är de (jag? ;)). Då hade jag en del fotograf-drömmar och ville gärna testa på studiofotografering. Med tiden har de drömmarna lagts på hyllan och blixtarna har mest stått i källaren och dammat.
Nu ska jag snart ha 30-årskalas, och tänkte att det vore roligt om gästerna på festen skulle kunna förevigas ordentligt. Men jag har ju glömt ALLT vad fotografering innebär, och framförallt verkar min utrustning inte fungera som den vill längre...

Jag minns det som att blixten kan utlösas av att kamerablixten avfyras. När jag försöker det ser jag också att det blixtrar till, men fotot blir inte ljusare, ibland nästan mörkare än när det bara är kamerablixten. Varför blir det så? Jag har slutartid på 1/60. Jag har i och för sig tappat bort softboxen till båda blixtarna, kan det ha att göra med det?
Där undrar jag också om det går att köpa separata softboxes (billiga) till så gamla blixtar? Eller vet någon om man kan koppla på sådana som är till för Elinchroms nyare blixtar?

Och om det nu inte verkar fungera med ljus-utlöst blixt, minns jag det som att man också kan koppla ihop blixtarna med kameran genom en sladd och en liten sak man sätter på sin hot shoe. Tidigare hade jag en Nikon (D90 kanske?) men numera använder jag en Sony nex-6. Hur gör jag då? Vad måste jag köpa? Går det ens? Jag behöver ingen superutrustning utan behöver bara få det att funka inför festen (och alla framtida fester hehe).

Sist så undrar jag: kan jag hitta allt det jag behöver i fysisk butik i Uppsala/Stockholmstrakten? Festen är om en vecka och det känns lite sent att beställa...

Tackar redan nu för alla svar och all hjälp jag förhoppningsvis kan få!
Varma hälsningar
Lena
 

cardazio

Aktiv medlem
Introteori:
->Bakgrundsexponering (ändra med slutartid enbart i början):
Påverkas av ISO, slutartid, bländare

->Blixtexponering (ändra med blixtstyrka och avstånd mellan blixt och modell i början);
Påverkas av ISO, Bländare, avstånd mellan blixt och det du riktar den mot, blixtstyrka

Generellt - ställ in din bakgrundsexponering först. När du är nöjd lägger du till blixtljus på personen för att få samma exponering på modell och bakgrund samtidigt.

Slutartiden påverkar inte blixtljuset (blixten varar otroligt kort tid - spelar ingen roll om du har 1s eller 1/8000s). Sätt kameran i manuellt läge och slå av auto-iso så har du bättre kontroll. Kör du TTL på blixten bör du titta på vilken ljusmätningsmetod kameran använder samt vad din inställning för blixtkompensation visar.

Specifika fallet:
Tyvärr är beskrivningen för vag för att kunna peka exakt på vad det beror på. Jag skulle föreslå en tripp till Kameradoktorn inne i stan. Du bör köpa en trigger (som du sätter i din hot shoe och triggar blixtar trådlöst) eftersom det iaf på Nikon är en begränsning i slutartid på 1/250-1/320s om du triggar med blixten på kameran. Finns billiga softboxar t.ex. 120 cm Godox brollybox på nätet, men är man sent ute kostar det lite mer i butik tyvärr.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det verkar vara ett väldigt tidsoptimistiskt projekt att få igång en så pass avancerad blixtfoto-session på en vecka med det utgångsläge du har avseende kunnande och utrustning.
PS är det inte 31-årsfest som avses?
 

Lenasan

Avslutat medlemskap
@cardazio
Tack för tipsen! Jag ska försöka ta mig till kameradoktorn i veckan! :)

@fotobollfoto
Jag minns det inte som så himla knivigt att få till ok bilder så länge utrustningen fungerar :) Varför tror du att det rör sig om min 31-årsfest?
 

Ventures

Aktiv medlem
Kolla i instruktionsboken (finns på nätet) hur du ställer in Elinchromblixtarna så de inte fyrar av på förblixten från din kamera. Gör de det hinner de blixtra klart innan kameran tar bilden. De ska fungera utmärkt i slavblixtläget om de ställts in rätt.
 

Lenasan

Avslutat medlemskap
@Ventures
Tack Hans Erik! Insåg också att det måste vara det som är problemet efter några timmars googlande. Mina blixtar är så pass gamla att det inte går att ställa in för för-blixtar tyvärr. Men lyckades hitta en sladd och Nikon-adapter, som faktiskt passar på min hot shoe! Så behöver inte använda slaven, och blixtarna funkar fin-fint :)
Behöver nu bara hitta några billiga (heheh) softboxes, alternativt bygga ett par egna till på lördag ;)
 

PMD

Aktiv medlem
@Ventures
Tack Hans Erik! Insåg också att det måste vara det som är problemet efter några timmars googlande. Mina blixtar är så pass gamla att det inte går att ställa in för för-blixtar tyvärr. Men lyckades hitta en sladd och Nikon-adapter, som faktiskt passar på min hot shoe! Så behöver inte använda slaven, och blixtarna funkar fin-fint :)
Behöver nu bara hitta några billiga (heheh) softboxes, alternativt bygga ett par egna till på lördag ;)
Om det går att ställa in din kameras inbyggda blixt för manuell blixtfoto (inte TTL-automatik, alltså) så bör den inte skicka någon förblixt.

Sladdlösningen är väl helt OK också, men se upp för snubbelrisken! :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
@Ventures
Tack Hans Erik! Insåg också att det måste vara det som är problemet efter några timmars googlande. Mina blixtar är så pass gamla att det inte går att ställa in för för-blixtar tyvärr. Men lyckades hitta en sladd och Nikon-adapter, som faktiskt passar på min hot shoe! Så behöver inte använda slaven, och blixtarna funkar fin-fint :)
Behöver nu bara hitta några billiga (heheh) softboxes, alternativt bygga ett par egna till på lördag ;)
Om du kör med sladd, se upp så att dina gäster inte snubblar och välter blixtar eller än värre skadar sig själva. Illa nog med elsladdarna. Tejpa fast dina sladdar mot golvet med gaffatejp.
 

Lenasan

Avslutat medlemskap
Om det går att ställa in din kameras inbyggda blixt för manuell blixtfoto (inte TTL-automatik, alltså) så bör den inte skicka någon förblixt.
Precis, men enligt specifikationerna för nex-6 verkar det bara finnas TTL med förblixt. Har letat på diverse andra fotoforum där folk haft samma problem, men det verkar som att man inte kan stänga av den. Riktigt trist!
 
ANNONS