Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Wather sealing är en deal breaker för mig. Min 5D mk IV har jag med mig i ur och skur, samt snö, snålblåst och slask. Lägger den på blöt mossa eller på en hög snöslask utan att det bekommer mig.
Trodde EOS R hade minst lika bra vädertätning. Är så inte fallet så hoppar jag definitivt över denna utan att blinka.
Det är inte på 1dx-nivå men skulle inte tveka att utsätta R för motsvarande du utsatt 5dmkiv. Har läst om tester av R i spöregn mm och det funkar fint. Jag skojade mest när jag sa att jag skulle chansa. All vädertätning kan fallera såklart men så också i en 5dmkiv. Möjligen är 5dmkiv något bättre men R klarar sig fint.
 

Bengf

Aktiv medlem
Är nog inte rättvist på något sätt att jämföra EOS R med en 1DX det är ju två vitt skilda kameror, EOS R är nog tänkt som en relativt avancerad hobby kamera förmodar jag, prisskillnaden är också stor mot 1DX.
 

Tims

Aktiv medlem
Är nog inte rättvist på något sätt att jämföra EOS R med en 1DX det är ju två vitt skilda kameror, EOS R är nog tänkt som en relativt avancerad hobby kamera förmodar jag, prisskillnaden är också stor mot 1DX.
JAg får den känslan också. Inte så mycket sensor och avancerade inställningsmöjligheter, utan att den saknar väl inoljade reglage som exempelvis 5D mk IV har. Den "känns" billigare. Men det kan ju vara en vanesak. Det finns någon touch bar på kameran, och jag vet inte, kanske är en vanesak också. Det får bli denna då någon i tidigare svar skrev den är okej vädertätad. så jag andades ut en smula :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon snappar säkert upp mycket kommentarer om EOS R, den så kallade touch baren som var något helt nytt har fått en hel del kritik har man sett i testerna, inte säkert att den fins med när tvåan kommer, samma typ av sensor som 5DMKIV så bildkvaliteten är lika dom i mellan, Canon säger själva att det var vad som var tillgängligt just vid framtagandet av EOS R, man hade nog hoppats på en snabbare processor, mindre EVF-lagg och något högre bps, men det var vad som fans just då.

Canon liksom flera andra har ju kommit med lättare objektiv av dom tidigare större ganska tunga varianterna, vilket speglar att man försöker bygga lättare, behändigare FF-modeller vilket ligger i tiden numera, video delen lär väl vara förbättrad hos EOS R gentemot 5DMKIV vad jag förstått, där en EVF även passar bra.
 

apersson850

Aktiv medlem
Är nog inte rättvist på något sätt att jämföra EOS R med en 1DX det är ju två vitt skilda kameror, EOS R är nog tänkt som en relativt avancerad hobby kamera förmodar jag, prisskillnaden är också stor mot 1DX.
Hur ska jag annars jämföra, då?
Jag har två olika 1DX, så för mig finns det ingen annan fråga att ställa än om jag vinner något på att komplettera med en EOS R? Eller ja, vissa saker är det ju uppenbart att jag vinner, men är det något som jag har någon nytta av? Eller skulle jag ha nytta av det jag vinner, om jag bara hade tillgång till det?

Bäst hade naturligtvis varit en provkörningsperiod på en månad, men jag befarar att sannolikheten för att någon annan än jag själv ska finansiera den är minimal. Så istället får jag titta och klämma lite och sen fatta beslut baserat på det. Mitt första intryck var att efter ett antal år med 1DX kändes sökaren på EOS R som något som hörde till en leksak.
Jag är öppen för att efter en månad kanske jag älskar den, men då kommer jag ju tillbaka till att jag får bestämma mig för om jag ska investera i en EOS R, bara för att kunna testa om jag vänjer mig.
Dessutom är det ju inte bara en kamera som ska till. Av vad jag har kunnat utläsa är ambitionsnivån för kamerahuset EOS R inte riktigt i 1DX-klass. Det är däremot en del av den optik som utvecklats i serien. Så jag ser det som att om jag ska få något utbyte av EOS R, som jag inte har idag, med 1DX/EF, så får jag kanske det genom att komplettera med några av de objektiv som finns till RF-fattningen, men inte har någon direkt motsvarighet i EF-serien. Typ RF 28-70 mm f/2L USM, RF 24-70 mm f/2,8L IS USM eller RF 50 mm f/1,2L USM.
Inget av de tre kostar mindre än vad kamerahuset EOS R gör. Så en investering i ett meningsfullt R-system kostar, med ett hus och två av de objektiven, en summa som förmodligen räcker till en 1DX Mark III, när den kommer nästa år. Den använder samma EF-objektiv som jag redan har en drös av.
Därför ser jag det som att det (för mig) är samma pris på EOS R som på en 1DX Mark III.

Ett annat alternativ skulle kunna vara en EOS R med en RF 24-240 mm f/4-6,3 IS USM. Mindre att bära på, när det ska bäras mycket. Men den går inte ner i en bakficka, den heller. Ska det där med bära-med-kamera vara riktigt meningsfullt ska den helst göra det. Då behöver kameran bli ännu mindre, vilket innebär att den (precis som tillverkare som Canon och Nikon smärtsamt insett) hamnar farligt nära en telefons kamera i prestanda. Känns inte riktigt som att det där är något jag skulle uppskatta.
 

Tims

Aktiv medlem
Hur ska jag annars jämföra, då?
Jag har två olika 1DX, så för mig finns det ingen annan fråga att ställa än om jag vinner något på att komplettera med en EOS R? Eller ja, vissa saker är det ju uppenbart att jag vinner, men är det något som jag har någon nytta av? Eller skulle jag ha nytta av det jag vinner, om jag bara hade tillgång till det?

Bäst hade naturligtvis varit en provkörningsperiod på en månad, men jag befarar att sannolikheten för att någon annan än jag själv ska finansiera den är minimal. Så istället får jag titta och klämma lite och sen fatta beslut baserat på det. Mitt första intryck var att efter ett antal år med 1DX kändes sökaren på EOS R som något som hörde till en leksak.
Jag är öppen för att efter en månad kanske jag älskar den, men då kommer jag ju tillbaka till att jag får bestämma mig för om jag ska investera i en EOS R, bara för att kunna testa om jag vänjer mig.
Dessutom är det ju inte bara en kamera som ska till. Av vad jag har kunnat utläsa är ambitionsnivån för kamerahuset EOS R inte riktigt i 1DX-klass. Det är däremot en del av den optik som utvecklats i serien. Så jag ser det som att om jag ska få något utbyte av EOS R, som jag inte har idag, med 1DX/EF, så får jag kanske det genom att komplettera med några av de objektiv som finns till RF-fattningen, men inte har någon direkt motsvarighet i EF-serien. Typ RF 28-70 mm f/2L USM, RF 24-70 mm f/2,8L IS USM eller RF 50 mm f/1,2L USM.
Inget av de tre kostar mindre än vad kamerahuset EOS R gör. Så en investering i ett meningsfullt R-system kostar, med ett hus och två av de objektiven, en summa som förmodligen räcker till en 1DX Mark III, när den kommer nästa år. Den använder samma EF-objektiv som jag redan har en drös av.
Därför ser jag det som att det (för mig) är samma pris på EOS R som på en 1DX Mark III.

Ett annat alternativ skulle kunna vara en EOS R med en RF 24-240 mm f/4-6,3 IS USM. Mindre att bära på, när det ska bäras mycket. Men den går inte ner i en bakficka, den heller. Ska det där med bära-med-kamera vara riktigt meningsfullt ska den helst göra det. Då behöver kameran bli ännu mindre, vilket innebär att den (precis som tillverkare som Canon och Nikon smärtsamt insett) hamnar farligt nära en telefons kamera i prestanda. Känns inte riktigt som att det där är något jag skulle uppskatta.
Synd du inte bor nämre "tjockhult" då hade du kunnat låna min (blivande) några veckor för lite hårdtester på fältet. Vore extremt kul och informativt hur du skulle upplevt den "in action" och göra en redig jämförelseartikel.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur ska jag annars jämföra, då?
Jag har två olika 1DX, så för mig finns det ingen annan fråga att ställa än om jag vinner något på att komplettera med en EOS R? Eller ja, vissa saker är det ju uppenbart att jag vinner, men är det något som jag har någon nytta av? Eller skulle jag ha nytta av det jag vinner, om jag bara hade tillgång till det?

Bäst hade naturligtvis varit en provkörningsperiod på en månad, men jag befarar att sannolikheten för att någon annan än jag själv ska finansiera den är minimal. Så istället får jag titta och klämma lite och sen fatta beslut baserat på det. Mitt första intryck var att efter ett antal år med 1DX kändes sökaren på EOS R som något som hörde till en leksak.
Jag är öppen för att efter en månad kanske jag älskar den, men då kommer jag ju tillbaka till att jag får bestämma mig för om jag ska investera i en EOS R, bara för att kunna testa om jag vänjer mig.
Dessutom är det ju inte bara en kamera som ska till. Av vad jag har kunnat utläsa är ambitionsnivån för kamerahuset EOS R inte riktigt i 1DX-klass. Det är däremot en del av den optik som utvecklats i serien. Så jag ser det som att om jag ska få något utbyte av EOS R, som jag inte har idag, med 1DX/EF, så får jag kanske det genom att komplettera med några av de objektiv som finns till RF-fattningen, men inte har någon direkt motsvarighet i EF-serien. Typ RF 28-70 mm f/2L USM, RF 24-70 mm f/2,8L IS USM eller RF 50 mm f/1,2L USM.
Inget av de tre kostar mindre än vad kamerahuset EOS R gör. Så en investering i ett meningsfullt R-system kostar, med ett hus och två av de objektiven, en summa som förmodligen räcker till en 1DX Mark III, när den kommer nästa år. Den använder samma EF-objektiv som jag redan har en drös av.
Därför ser jag det som att det (för mig) är samma pris på EOS R som på en 1DX Mark III.

Ett annat alternativ skulle kunna vara en EOS R med en RF 24-240 mm f/4-6,3 IS USM. Mindre att bära på, när det ska bäras mycket. Men den går inte ner i en bakficka, den heller. Ska det där med bära-med-kamera vara riktigt meningsfullt ska den helst göra det. Då behöver kameran bli ännu mindre, vilket innebär att den (precis som tillverkare som Canon och Nikon smärtsamt insett) hamnar farligt nära en telefons kamera i prestanda. Känns inte riktigt som att det där är något jag skulle uppskatta.
Jag velar också om jag skall gå över till Canon spegellöst eller köra vidare med Canon 5D.
Jag har sedan flera år Fuji spegellösa kameror. Det ger definitivt vissa fördelar. Främst att man ser hur bilden kommer bli innan man trycker av.Fast det finn också nackdelar. Inte då minst fokus i dåligt ljus.
Nu säger de som använder Canon R att det inte stämmer. Jag har inte testat så jag kan inte motsäga detta.
Såg en artikel på DPR som var skriven av en fotograf som fotade bränder i Califonien.
Mycket bilder under kväll och natt. Hans redaktion ville han skulle testa Nikon Z7.
Han gillade det lättare huset och objektiven. Fast tyckte bara han kunde bra resutat under dagen. På natten var han tvungen att ta till sina Nikon 850.
Jag kommer skynda långsamt till Canon spegellöst.
En Canon R är inte ens jämförbar med en Canon 5D MKIV. Än mindre med en 1DX MKII.
Skulle jag senare byta ut alla mina lLobjektiv så skulle det kosta som en ny Porsche.
Därför blir det nog en ny Canon 5d MKV
 

apersson850

Aktiv medlem
Det går ju att använda EF-objektiv på EOS R. Mitt resonemang om att skaffa RF-objektiv var bara baserat på att få någon form av funktionalitet som inte finns i EF-sfären, åtminstone inte i dagsläget. För att bättre motivera vad jag ska med en spegellös till, alltså.
Jag har noterat att det finns fler filmrelaterade funktioner i EOS R än i kamerorna jag har. Men jag har inte ens utnyttjat allt som finns i 1DX Mark II än, så det är inget som lockar till omedelbart köp. Dessutom ryktas det om en höjning av nivån där också, i den kommande 1DX Mark III. Om jag nu skulle få för mig att använda sånt.
Men den största utmaningen jag har med de få filmer jag ändå sätter ihop är att få ner filstorleken, så de inte tar för hysteriskt lång tid att ladda ner.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Canon ägare av 5DIV eller 1DX har nog i flera fall valt någon liten kompakt i M-serien för snabba bilder av familjen i trädgården, annars väljs inte ovanligt någon Fuji som har flera olika modeller med mycket hög bildkvalitet, som tex vida överglänser dom gamla kända prokompakterna ur Canons G-serie som var mycket vanlig förr bland Canonägare av stora kameror.

Somliga kommer aldrig att gilla EVF hur bra dom än kan bli, så är det bara, inte mycket att orda om det, DSLR med OVF sökare kommer att leva länge än, en ny 1DXIII lär enligt rykten kunna köra 20bps med Live View och skärmen, det är en stor EVF det. Frågan är om det kommer en 1DXIV till OS-2024 det kan bli en spegelfri där.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag velar också om jag skall gå över till Canon spegellöst eller köra vidare med Canon 5D.
Jag har sedan flera år Fuji spegellösa kameror. Det ger definitivt vissa fördelar. Främst att man ser hur bilden kommer bli innan man trycker av.Fast det finn också nackdelar. Inte då minst fokus i dåligt ljus.
Nu säger de som använder Canon R att det inte stämmer. Jag har inte testat så jag kan inte motsäga detta.
Såg en artikel på DPR som var skriven av en fotograf som fotade bränder i Califonien.
Mycket bilder under kväll och natt. Hans redaktion ville han skulle testa Nikon Z7.
Han gillade det lättare huset och objektiven. Fast tyckte bara han kunde bra resutat under dagen. På natten var han tvungen att ta till sina Nikon 850.
Jag kommer skynda långsamt till Canon spegellöst.
En Canon R är inte ens jämförbar med en Canon 5D MKIV. Än mindre med en 1DX MKII.
Skulle jag senare byta ut alla mina lLobjektiv så skulle det kosta som en ny Porsche.
Därför blir det nog en ny Canon 5d MKV
Eos R fokuserar fantastiskt bra i dåligt ljus. Jag testade att gå in i ett mörkt rum där jag inte såg någonting de första 20 sekunderna. R klarade att hitta fokus med ett 2.8 objektiv. Fort gick det inte men fokus satt. Var det inte en uppdatering som gjorde Fujihusen bättre i det hänseendet typ från 0ev till -2ev?. Med ett snabbt objektiv fungerar R ner till -6ev. Trots att R slår 5dmkiv gällande att sätta fokus i mörker så har jag förstått det så att 5dmkiv ändå är bättre vid följande fokus inom ev-området. Tror den fokuserar ner till -4ev. Blir det mörkt som i mitt exempel med rummet fokuserar dock inte 5dmkiv alls. Vad som är viktigast får väl var och en avgöra.
Jag tror det jag skrivit angående 5dmkiv stämmer men har aldrig testat själv. Det jag läst kan vara vinklat på fel sätt eller helt enkelt inte stämma. Har någon egna upplevelser från båda husen som bekräftar eller dementerar så berätta gärna.

Linserna som släppts är dyra men samtidigt kan vissa objektiv ses med olika ögon. Tex så är ju RF 28-70 2.0 L egentligen flera primes i ett. 28, 35, 50 och så 70 som kan fungera för lite nära porträtt om än något kort. Skulle det komma en riktigt högupplöst R så blir objektivet även en riktigt vass porträttglugg. Muskler bygger ägarna på köpet😉. Ett köp via e-infinity (de som vågar) går loss på 23000kr. Det är egentligen rätt billigt för så många brännvidder med toppkvalitet. Blir det Ibis också så är även alla primes stabiliserade. Sen är det ju för en fotonörd roligare med 4 riktiga primes med ännu bättre ljusinsläpp och med olika karaktär men det blir dyrare.
 

Tims

Aktiv medlem
Ett litet sidospår, men inom kontext för EOS R

Jag hittar inga 1TB eller ens 512GB UHS-II kort någonstans. Kan det stämma eller letar jag närsynt?
Har ett SD 256 GB och ett UHS-I 256 GB i min 5D iv idag. Så då denna har single slot tänkte jag smälla in en 1TB eller åtminstone 512 GB, finns inte det månne?
 

martinot

Aktiv medlem
Ett litet sidospår, men inom kontext för EOS R

Jag hittar inga 1TB eller ens 512GB UHS-II kort någonstans. Kan det stämma eller letar jag närsynt?
Har ett SD 256 GB och ett UHS-I 256 GB i min 5D iv idag. Så då denna har single slot tänkte jag smälla in en 1TB eller åtminstone 512 GB, finns inte det månne?
Nej, jag tror du har rätt. Jag har ett på 128, men de största verkar vara 256 idag:

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s422406267&o=lokal_rank#rparams=l=s422406280
 

Tims

Aktiv medlem
Nej, jag tror du har rätt. Jag har ett på 128, men de största verkar vara 256 idag:

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s422406267&o=lokal_rank#rparams=l=s422406280
Okej, någon teori om varför? Är UHS-II äldre variant av UHS-I (verkar inte logiskt) kan finnas någon teknisk begränsning kanske.

Jag kom på att jag hade i tankarna att filma i 4K och läste någon om Motion jpeg som är i princip okomprimerat och snabbt fyller även de mest tilltagna kort i storlek.

EOS R använder någon annan typ och komprimerar kanske? Har ju märkt att filma med DSLR var lite som kvicksanden när jag var barn. Har inte exponerat mig för det ännu :) Så film blir det nog inte, och det blir kanske mediokert resultat med en DSLR ändå, jämfört med RED eller C300 och liknande. Så 256 räcker troligtvis mer än väl.
 

apersson850

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att kvalitén på själva filmen kan bli utmärkt med "vanlig" kamera. Det är hanteringen runt omkring som är klabbigare, som det heter på skånska. En DSLR väl utrustad för filmning kan man ju knappt hitta bland alla påmonterade prylar. Men även en riktig videokamera närmast försvinner bland all utrustning, när den är redo för yrkesmässig användning.

Canon Cinema
Allmän kamera rigg

Sen är det inte så många videokapabla stillbildskameror som har Log-kurvor och sådana finesser som "riktiga" filmskapare vill ha. Men EOS R har, vill jag minnas. 1DX Mark III ska få, har jag läst i skvallerpressen.
 

ArneB

Aktiv medlem
En trevlig möjlighet med EOS R tillsammans med EF-objektiv är adaptern där det går att montera cirkulärt polfilter eller dynamiskt gråfilter. På så vis behöver man inte ha med sig flera olika askar med olika dimensioner och/eller styrkor på filtren. Det är grymt att kunna byta objektiv utan att behöva rådda med filter. Dessutom kan man använda filter enkelt på specialobjektiv såsom EF 11-24.

Den som filmar semiambitiöst kan också filma med kort skärpdjup i bra ljus och enkelt justera gråfiltret via en liten ratt på adaptern (läs: längst in på objektivet in mot kamerahuset).

Jag ser R och 1DX-modellerna som kameror för rätt olika användningsområden. R konkurrerar mycket mer mot 5D-modellerna.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Okej, någon teori om varför? Är UHS-II äldre variant av UHS-I (verkar inte logiskt) kan finnas någon teknisk begränsning kanske.

Jag kom på att jag hade i tankarna att filma i 4K och läste någon om Motion jpeg som är i princip okomprimerat och snabbt fyller även de mest tilltagna kort i storlek.

EOS R använder någon annan typ och komprimerar kanske? Har ju märkt att filma med DSLR var lite som kvicksanden när jag var barn. Har inte exponerat mig för det ännu :) Så film blir det nog inte, och det blir kanske mediokert resultat med en DSLR ändå, jämfört med RED eller C300 och liknande. Så 256 räcker troligtvis mer än väl.
5D MkIV har en osedvanligt uppsvullen kodning av 4K-video, vilket kameran kritiserades för när den kom. EOS R kommer att äta i sig mindre minne i 4K än vad 5D MkIV gör då den har mer standardmässig kodning.
 

martinot

Aktiv medlem
Okej, någon teori om varför? Är UHS-II äldre variant av UHS-I (verkar inte logiskt) kan finnas någon teknisk begränsning kanske.
Tvärt om; UHS-II är det allra senaste, och det är nog orsaken till att utbudet inte hunnit att bli så stort än. Kommer säkert med tiden och när efterfrågan ökar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag ser R och 1DX-modellerna som kameror för rätt olika användningsområden. R konkurrerar mycket mer mot 5D-modellerna.
Ja, så är det ju, med det som finns idag.
Det är därför jag funderar på om jag vinner något på att komplettera med en EOS R. 1DX har jag ju redan. Däremot ingen 5D.
Eller om jag bara ska sitta i båten och se om det kommer en spegellös som fixar något som 1DX inte fixar. Eller om 1DX Mark III blir så fantastisk att jag villhöver den i sådan grad att det bara är att beställa.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tvärt om; UHS-II är det allra senaste, och det är nog orsaken till att utbudet inte hunnit att bli så stort än. Kommer säkert med tiden och när efterfrågan ökar.
Det har till och med kommit UHS III för något år sedan om inte lite längre tillbaks ändå, det verkar inte vara någon massiv reklam om version 3 precis, vet inte riktigt om dom velar här, XQD dök ju upp för några år sedan vilket Nikon kör med sedan länge, och det pratas om CF-express eller vad det nu hette, dom ändrar annars relativt fort med USB till nya snabbare versioner för överföringar.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Genom hela tråden och nyligen diskuterat så finns det funderingar kring hur R ska bedömas. Är det ett tillräckligt proffsigt alternativ för merparten av fotografer? För er som är intresserade så länkar jag till två youtube klipp. I första klippet jämförs en R med senaste firmwareuppdatering samt nytillkomna linser gentemot hur det såg ut i starten. Har det blivit en eos R mkii av R?

https://youtu.be/hwBM_qBKuuA

I andra klippet berättar en kille som helt jobbat med Sony tidigare hur han lite otippat tillslut valt eos R. Visst det är bara två killar på nätet och det går säkert att hitta klipp åt andra hållet men det kommer fler och fler med samma tema. Filmerna sätter i viss mån ord på det jag känner och kanske kan bli till nytta för någon som velar. För er som är allergiska mot hypade amerikaner så rekommenderar jag inte första klippet iallafall.

https://youtu.be/BRULcBRBgdk
 
ANNONS