Annons

Autofokus vid filmning med 5D MK III?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Kanske hade passat bättre i denna forumdel?
http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=137
Men chansar här.

Först: Ja, jag vet att man BÖR använda manuella fokusen osv när man fokuserar vid filmning, dels för mer exakthet, men även för bättre kontroll + att slippa ljudet från AF-Motorn.

MEN, när jag filmar med kameran och vill använda AF, så mörkar den ner filmen medans den försöker fokusera (trycker på AF-ON knappen).
Går det att komma förbi detta, är det någon inställning jag har, eller nått annat?

Kan man inte få den att söka fokus automatiskt själv (något en billig kompakt klarar utan större problem...)?


/Jocce
 

apersson850

Aktiv medlem
Billiga kompakter har större skärpedjup, så där är det inte så svårt att fokusera.

Om du använder fasdetekterande fokus fälls spegeln upp, och då blir displayen svart. Men det går väl inte att få igång under filmning? Annars borde bilden inte bli mörk när du fokuserar, bara suddig en stund, innan kameran hittar rätt.
 

Jocce

Aktiv medlem
Billiga kompakter har större skärpedjup, så där är det inte så svårt att fokusera.

Om du använder fasdetekterande fokus fälls spegeln upp, och då blir displayen svart. Men det går väl inte att få igång under filmning? Annars borde bilden inte bli mörk när du fokuserar, bara suddig en stund, innan kameran hittar rätt.
Spegeln fälls inte upp, utan hela bilden blir mörkare...och sen blir den rätt igen när den slutat fokusera...


/Jocce
 

rautio

Aktiv medlem
svar nej. du kan inte autofokusera under filmningen (eller javisst du kan men då är resultatet precis den du beskriver). Förfokusera eller lär dej manualfokusera. Det underlättas med t.ex zacutos z-finder. Vissa gluggar har så kort skärpningsoråde att det kan vara svårt att vara exakt. Själv har jag inte funnit behov av någon z-finder eller followfocus till det jag filmar. Nu är det bara att gå ut och öva på rörliga objekt för att få till det.
 

Jocce

Aktiv medlem
Lyfter denna tråd lite...


Går det att få 5D MKIII att inte mörka ner bilden under filmning när man använder Autofokus?


Gör alla Systemkameror detta, eller är det bara canon (eller bara 5D) som "lider" av detta?



/Jocce
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Lyfter denna tråd lite...

Går det att få 5D MKIII att inte mörka ner bilden under filmning när man använder Autofokus?
---
Kan tyvärr inte svara på just detta (har ingen 5D MkIII), men eftersom även 5D MkII tydligen är drabbad av problemet, så är det kanske ett konstruktionsproblem som inte går att åtgärda.


---
Gör alla Systemkameror detta, eller är det bara canon (eller bara 5D) som "lider" av detta?

/Jocce
Din andra fråga kan jag däremot besvara: Nej!

Nu är jag visserligen i och för sig en utpräglad stillbildsfotograf, men jag har i alla fall provat filmning med Sony SLT-A77 och där uppstod inga problem. SLT-kamerorna är f.ö. de enda systemare som har autofokus vid filmning som fungerar för praktiskt bruk. Inga DSLR-kameror har detta. Några tillverkare påstår förvisso detta i sin reklam, men eftersom man i dessa DSLR-kameror har kopierat enbart TEKNIKIEN som används i kompaktkameror (där det fungerar av skäl som redan angetts ovan), och inte brytt sig om att det inte fungerar alls med större sensorer. De använder metoden med kontrastdetekt-autofokus, och denna är i sig för långsam för att kunna följa rörliga objekt, och när CDAF dessutom, som här, används med objektiv konstruerade för PDAF, så blir dessa kamerors AF vid filmning värdelös. Tar typ 2 sek på sig för att hitta fokus på stillastående objekt, och sedan brukar AF:en hålla på och jag ut och in ur fokus mer eller mindre hela tiden.

Vill man ha fungerande AF för filmning finns idag exakt tre alternativ:
1. Kompaktkamera med liten sensor.
2. Dedicerad videokamera.
3. SLT-kamera.

I övrigt blir man tvungen till att använda manuell fokusering. Vid icke-rörliga objekt medför detta vanligen inte så stora problem, men vid rörliga brukar resultatet bli tämligen bedrövligt. Och det är ju rörelser man vill fånga när man videofilmar! Vid statiska objekt kan man ju lika gärna använda stillbild.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Precis. Alla dessa som hävdar att det är bättre med manuell fokusering "eftersom det är vad proffsen gör" saknar insikt om detta. De stora filmbolagen har inte en enda person som sköter allt - de har ett helt team. De kan ha en som fokuserar videokameran, en som ser till att exponeringen blir OK, en som komponerar, en som manövrerar mikrofonbommen, en som sköter ljudet etc.
.
 

Jocce

Aktiv medlem
Grejen är att jag köper att AF inte sitter 100% direkt, att den behöver jobba lite.
Jag filmar inte proffisionellt utan det är mer kul att filma lite "smått o gott" när man ändå har kameran med sig, t.ex. semester osv.

MEN det som verkligen stör är just biten med att den mörkar ner biten.

Är det så att när den fokuserar så mäter den även om ljuset och därför mörkar ner?

Kan man kanske på något sätt ställa in så den inte mäter om ljuset i sådant fall?



/Jocce
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu har jag inte provat att göra det här själv, dels för att jag inte har just den kameran, dels för att jag tycker video kräver en jädra massa arrangemang för att bli bra. Men oavsett, så rent tekniskt vill kameran ju fokusera med största bländare, oavsett vilken bländare du använder när du filmar. Är det månne så att den justerar nåt där för att fixa fokuseringen, och sen ställer tillbaka igen när AF är klar? Nu borde det ju snarare bli ljusare, om den inte kan kompensera med slutartiden, så jag begriper inte ens själv varför detta skulle ge den effekten.

Det var bara en tanke.

Får väl prova om någon av mina videokapabla kameror gör samma sak.
 

Jocce

Aktiv medlem
Fixa det i efterbehandlingen eller fokusera först o filma sen(klipp bort det).
Grejen är att i första hand är det "snabba filmer" som görs, t.ex. på semester osv.
Inte jättesugen på att behöva sitta o efterbehandla filmerna som man tagit bara för att visa när man är "cool" o dyker i från högsta trampolinen eller liknande :p


/Jocce
 

apersson850

Aktiv medlem
Just "snabba filmer" är det som jag tycker videofunktionen i de här spegelreflexerna är som allra minst anpassad till. Är det sådant man vill filma är det fel verktyg.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Grejen är att i första hand är det "snabba filmer" som görs, t.ex. på semester osv.
Inte jättesugen på att behöva sitta o efterbehandla filmerna som man tagit bara för att visa när man är "cool" o dyker i från högsta trampolinen eller liknande :p


/Jocce
Du måste väl ändå behandla filmen?
Det är ju bara att klippa bort den AF-delen.
 

Jocce

Aktiv medlem
Du måste väl ändå behandla filmen?
Det är ju bara att klippa bort den AF-delen.
Måste jag?

Om jag filmar när polaren hoppar från bryggan o gör ett magplask. 30 sekunders film. Detta vill jag visa för mina andra polare.

Gör jag det med mobilen eller min kompaktkamera tar jag över filen till datorn o direkt upp på Youtube och delar länken.
Vill inte behöva redigera o ha mig.

Där kan jag ha behövt ha AF igång beroende på vad man filmade under tiden. (T.ex. först filmar en polare som säger "Nu ska Nisse hoppa" o sedan flyttar man över kameran till hopparen...

Igen, handlar inte om någon som helst PRODUKTION utan vanliga filmer som man tar när man ändå har kameran uppe.
Och igen, låt den vara sämst på AF delen, men att den mörkar ner bilden stör sjukt!


/Jocce
 

Jocce

Aktiv medlem
Skaffa en EOS M. Sjukt bra AF gällande filminspelning för vara en kamera.
Eller så kan jag köpa en kamera avsedd för filmning ;)

Men inte riktigt det jag är ute efter. Vill kunna använda min mycket kompetenta Spegelreflexkamera till att ta några enkla smidiga filmer helt enkelt!

Och igen AFen kan få vara hur dålig/slö som helst...det är inte det som är huvudproblemet. Det stora problemet är att av någon anledning blir bilden/filmen mörkare.
Kanske någon annan med MK III kan prova och se om det blir lika för er?


/Jocce
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Varför inte mindre bländare och manuell AF? Går ju skitbra. Problemet blir när man vill ha kort skärpedjup.
 
ANNONS