Annons

Rikligt med RIS till Nikons usla serviceverkstad

Produkter
(logga in för att koppla)

Gullberg89

Aktiv medlem
Alltså vad är det Nikons reparations service? Den är verkligen under ALL kritik.

Uppsättningen som skickas in är följande: Nikon D300s, Nikon 70-200 VRII och Nikon 17-55 DX.

Det är två huvudsakliga fel som skall åtgärdas:

* Nikon 17-55, glappar i zoomringen och är inköpt maj 2012.
* Nikon 70-200 VRII, i stort sett helt nytt men bakfokuserar med min kamera varpå den skickas med och är sprillans nytt, inköpt juni 2012.

Skickade in mina produkter till Nikon den 8/7-2012 och dem mottager min service order den 10/7-2012 och det är ju helt normalt men det som följer är inte normalt.

Från första bemötandet så fick jag till svar att servicetiden för närvarande låg på 10-12 arbetsdagar och perfekt tänkte jag, då hinner jag få mina saker innan semestern som började den 6/8-2012. Dagarna går och jag följer min reparation via Nikon.se, står "Väntar på reparation" 12 arbetsdagar efter mailet där dem kommit i kontakt med mig att min reparation är mottagen.

Ringer då till deras kundtjänst och pratar med dem och fråga hur långa tid kommer det ta och personen jag pratade med kunde inte säga exakt hur lång tid men att det skulle garanterat vara åtgärdat och klart i slutet på juli 2012 och jag fick finna mig i det.

Nu har det gått 22 arbetsdagar sedan Nikon mottog min reparation och dem kan inte ge mig något datum alls när dem ens skall BÖRJA med mitt ärende utan hänvisar till " ****: Det förstår jag, arbetsbelastningen är tyvärr så hög just nu att vi inte hinner med." (Vill inte hänga ut enskilda individer från Nikon)

Dem erbjuder mig där emot låneutrustning och det kan man väl godkänna, ett svettigt kit med rejält sunkiga och nergågna produkter kommer hem skickat och det vill jag inte ens lägga ner i kameraväskan...

Vad tycker ni? Är detta verkligen rimligt beteende, menar bara 70-200 kostade mig nästan 20k och den ligger och hos Nikon serviceverkstad för kalibriering av bakfokusering, tycker verkligen att dem borde se över sina rutiner och prioritera ärenden som denna.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jo, det där har man väl både varit med om och hört talas om förr... De håller inte alltid en såpass hög nivå som de borde. Både dålig service och trist bemötande.

Lasses kameraservice brukar vara enklare att ha och göra med.
 

Orky

Aktiv medlem
Det pågår ett hyfsat stort idrottsevenemang i England just nu. Nikon har servicetekniker på plats där, det kan påverka väntetiderna en hel del här hemma i Sverige.

Men jag förstår din frustration, särskilt om du fått ett "senast"-datum. Fast om de har erbjudit, och skickat, ett lånekit så länge har de ju gjort vad de kunnat för att hjälpa dig. Särskilt om du inte råkar vara NPS.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Det är semestertider så jag hade väntat med att skicka in grejerna om jag verkligen behövde dem nu. Jag tycker det var ok att du får en låneutrustning. Självklart är det inte nya grejer du får till låns men du kan åtminstone fotografera.

Visst kan man tycka att denna typen av ärenden ska prioriteras men det tycker ju alla om just sitt problem. Det handlar ju bara om huruvida det finns ekonomi i att ha fler anställda servicetekniker. Pengarna måste ju komma någonstans ifrån och då skulle kanske priset behöva höjas lite granna till. Det är en avvägning som Nikon troligen hela tiden utvärderar.

Jag har ingen egen erfarenhet men ofta hör man ju att Lasses har en klart högre servicenivå.
M
 

Emil-G

Aktiv medlem
[...] Dem erbjuder mig där emot låneutrustning och det kan man väl godkänna, ett svettigt kit med rejält sunkiga och nergågna produkter kommer hem skickat och det vill jag inte ens lägga ner i kameraväskan...

Vad tycker ni? Är detta verkligen rimligt beteende, menar bara 70-200 kostade mig nästan 20k och den ligger och hos Nikon serviceverkstad för kalibriering av bakfokusering, tycker verkligen att dem borde se över sina rutiner och prioritera ärenden som denna.
De erbjöd iaf låneutrustning, det är mer än många andra fått.

Problemet är väl att de är konstant underbemannade och speciellt i semester- och OS-tider, dvs någon högre upp säger åt dem vad de skall prioritera i verkstaden och då får småpulare som du snällt vänta. Ja, jag förstår också att det inte är småpotatis för dig men jämfört med en större dagstidning eller en NPS-medlem med flera D4 och supertelen ligger du i lä. Som vanligt får vi vanliga svensson vänta. Det var en tråd för ett par veckor sedan om någon som fått vänta flera månader på att få ett 85/1,8G kalibrerat, långt innan både semestrar och OS.

Lasses kameraservice brukar vara enklare att ha och göra med.
Tyvärr skall de lägga ner verkstaden till årsskiftet. :(
 

TVS

Aktiv medlem
Jag är lite tudelad i ärendet, dels så hade jag nog själv aldrig skickat in utrustning före semestertider, det är som upplagt för krångel. Sedan tar jag personligen alltid reparatörers lovord med en rejäl nypa salt. Samtidigt så har personen som du talat med ingått i ett muntligt avtal med dig som är juridiskt bindande, så både principiellt och lagmässigt så gissar jag på att du har rätt.

Hade inget uppdaterats efter 7-8 dagar så hade jag nog ringt och bett att få tillbaka grejorna. Backfokus går att kompensera för, m.m. - hellre en ngt defekt utrusning när man behöver den än en kackig eller ingen alls.
 

Gullberg89

Aktiv medlem
Problemet är väl att de är konstant underbemannade och speciellt i semester- och OS-tider, dvs någon högre upp säger åt dem vad de skall prioritera i verkstaden och då får småpulare som du snällt vänta. Ja, jag förstår också att det inte är småpotatis för dig men jämfört med en större dagstidning eller en NPS-medlem med flera D4 och supertelen ligger du i lä. Som vanligt får vi vanliga svensson vänta. Det var en tråd för ett par veckor sedan om någon som fått vänta flera månader på att få ett 85/1,8G kalibrerat, långt innan både semestrar och OS.


Klart jag övervägde semester/OS innan jag skickade in mina saker, det var just därför jag RINGDE innan jag skickade in det bara för att försäkra mig om att det inte skulle ta ett halvår att få sakerna åtgärdade och när man då får bekräftat att det skulle ta 10-12 arbetsdagar så valde jag helt att tro på teknikerns ord och valde således att skicka in produkterna. Gjorde jag fel som lyssnade på Nikons egna representant eller hur tycker du att jag skulle ha gjort ??

Jag tycker helt klart att dem har fel prioriteringar om dem väljer att ta sin NPS- och konsumentkunder till samma serviceverkstad, då får man ju antingen utöka verksamheten eller göra en större satsning och ordna upp en stor serviceverkstad i centrala Europa och ha verkstaden i Solna som mellan hand eller anlita fler tredje parts verkstäder såsom Canon har, Intervision.

Jag vet inte hur avtalet ser ut för NPS-kunder men om nu mina produkter som för mig kostar en del som hobby fotograf har legat på Nikons service hylla i väntan på att få en tekniker att undersöka i ca 20 arbetsdagar och som precis ska få bli undersökt så kommer det in en press fotograf med en uppsättning som är ca 4-5 hus och 10 gluggar, är det då rimligt att jag som konsument ska bli ner petad 14-15 produkter ner i kön för att det sedan skall komma en ny laddning med NPS kunder och jag blir ner petad i kön IGEN?!
Detta är inte rimligt what so ever...

Jag förstår ditt argument men samtidigt tycker jag även att det spricker igenom en hel del.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Klart jag övervägde semester/OS innan jag skickade in mina saker, det var just därför jag RINGDE innan jag skickade in det bara för att försäkra mig om att det inte skulle ta ett halvår att få sakerna åtgärdade och när man då får bekräftat att det skulle ta 10-12 arbetsdagar så valde jag helt att tro på teknikerns ord och valde således att skicka in produkterna. Gjorde jag fel som lyssnade på Nikons egna representant eller hur tycker du att jag skulle ha gjort ??
Fel och fel, jag skulle tagit det med en nypa salt och sedan ringt varannan dag tills de behagade få tummen ur och fixat grejerna. Nikon gör som de flesta andra företag med både proffs- och amatörgrejer, de prioriterar proffsen som får sin utkomst från dessa verktyg. Att börja prioritera D3000 framför D4 vore ett säkert sätt att irritera proffsen och få dem att byta märke.

Jag tycker helt klart att dem har fel prioriteringar om dem väljer att ta sin NPS- och konsumentkunder till samma serviceverkstad, då får man ju antingen utöka verksamheten eller göra en större satsning och ordna upp en stor serviceverkstad i centrala Europa och ha verkstaden i Solna som mellan hand eller anlita fler tredje parts verkstäder såsom Canon har, Intervision.
Att centralisera servicen till en enda större verkstad för hela Europa tror jag inte en sekund på, den här typen av servicetekniker hittar man inte i vilket gathörn som helst så det skulle ta flera år att bygga upp en sådan organisation. Att dela upp servicen i ett land på flera verkstäder tycker jag vore mycket rimligare. Att Nikon Sverige drog in Lasses auktorisation var mycket tråkigt och det hade varit ännu bättre med ett par verkstäder till, t.ex. i Göteborg och Malmö, precis som Canon. Tyvärr verkar Nikons kvalitetskontroll ha fått större maskor i nätet på senare år men de har inte ökat på supportorganisationen i samma utsträckning.

Jag vet inte hur avtalet ser ut för NPS-kunder men om nu mina produkter som för mig kostar en del som hobby fotograf har legat på Nikons service hylla i väntan på att få en tekniker att undersöka i ca 20 arbetsdagar och som precis ska få bli undersökt så kommer det in en press fotograf med en uppsättning som är ca 4-5 hus och 10 gluggar, är det då rimligt att jag som konsument ska bli ner petad 14-15 produkter ner i kön för att det sedan skall komma en ny laddning med NPS kunder och jag blir ner petad i kön IGEN?!
Detta är inte rimligt what so ever...
Tagga ner lite nu va, jag har varken sagt att det är rimligt, varit med och skrivit villkoren eller puttat ner dig i kön. Ring, ring, ring och ring igen, visa dem att du inte kommer att ge dig. Jobbigt, javisst, men det är ju poängen att vara så obekväm att de inte orkar med ditt ringande längre.

Jag förstår ditt argument men samtidigt tycker jag även att det spricker igenom en hel del.
Gnäll hos Nikon istället, det är de som fattar besluten och sitter på dina prylar. Ingen har hindrat dig från att ansöka om att bli NPS-medlem om det här är så viktiga grejer för dig.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag vet inte hur avtalet ser ut för NPS-kunder men om nu mina produkter som för mig kostar en del som hobby fotograf har legat på Nikons service hylla i väntan på att få en tekniker att undersöka i ca 20 arbetsdagar och som precis ska få bli undersökt så kommer det in en press fotograf med en uppsättning som är ca 4-5 hus och 10 gluggar, är det då rimligt att jag som konsument ska bli ner petad 14-15 produkter ner i kön för att det sedan skall komma en ny laddning med NPS kunder och jag blir ner petad i kön IGEN?!
Detta är inte rimligt what so ever...

Jag förstår ditt argument men samtidigt tycker jag även att det spricker igenom en hel del.
Jag kan nog tycka det är rimligt att NPS får gå före i kön. De behöver verktygen för att försörja sig. Lite som att sitta på akuten i 8 timmar med bruten arm, för att det just då råkade vara en bilolycka med folk som förblödde :(

Sedan är det ju så att den som väntar på något gott alltid väntar för länge (enligt den själv).
 

matlep

Aktiv medlem
Gnäll hos Nikon istället, det är de som fattar besluten och sitter på dina prylar. Ingen har hindrat dig från att ansöka om att bli NPS-medlem om det här är så viktiga grejer för dig.
Vad menar du? Tycker du inte att man ska få starta sådana här trådar? Kan ju vara intressant för andra att veta att servicen funka sisådär hos Nikon. Eller?
 

Gullberg89

Aktiv medlem
Fel och fel, jag skulle tagit det med en nypa salt och sedan ringt varannan dag tills de behagade få tummen ur och fixat grejerna. Nikon gör som de flesta andra företag med både proffs- och amatörgrejer, de prioriterar proffsen som får sin utkomst från dessa verktyg. Att börja prioritera D3000 framför D4 vore ett säkert sätt att irritera proffsen och få dem att byta märke.
Skulle visserligen ha fungerat med att ringt varannan dag men känns helt orimligt... Sen vet jag inte men sist jag kollade så är D300s samma kamera som D3000, eller har jag fel? Ska du ge dig i en diskussion och framför allt börja bli spydig tycker jag definitivt att man ska läsa igenom TS första inlägg... Lamt.

Att centralisera servicen till en enda större verkstad för hela Europa tror jag inte en sekund på, den här typen av servicetekniker hittar man inte i vilket gathörn som helst så det skulle ta flera år att bygga upp en sådan organisation. Att dela upp servicen i ett land på flera verkstäder tycker jag vore mycket rimligare. Att Nikon Sverige drog in Lasses auktorisation var mycket tråkigt och det hade varit ännu bättre med ett par verkstäder till, t.ex. i Göteborg och Malmö, precis som Canon. Tyvärr verkar Nikons kvalitetskontroll ha fått större maskor i nätet på senare år men de har inte ökat på supportorganisationen i samma utsträckning.
Att dem drog in Lasses auktorisation kanske var en speciell anledning, eller? Går ju bara att spekulera om. Precis som du skriver så kanske att centralisera allt i Europa var av mig att ta i men att låta tredjeparts verkstäder, så som Lasses ta del av viss reparation inom Sverige precis så som Canon gör vore enligt min mening betydligt smidigare.

För ca 6-8 år sedan så hade Olympus sin filial nere i Malmö och använde sig av Intervision (samma verkstad som används av Canon) för att reparera produkter men när dem sedan flyttade sin verksamhet till Solna så lade dem ner all reparation i Sverige, även av tredjeparts verkstäder och centraliserade allt till Europa, tror det är Tjeckien. Det flyter på, visserligen inte så snabbt som man vill men det fungerar men framför allt, MAN kan ge kunderna ett datum på när sakerna är klara. Nu är inte Olympus Nikon, varken till namn eller storlek vad det gäller varken kompakt- och systemkameror utan det var mer en jämförelse att det faktiskt fungerar med en centraliserad verkstads enhet.

Tagga ner lite nu va, jag har varken sagt att det är rimligt, varit med och skrivit villkoren eller puttat ner dig i kön. Ring, ring, ring och ring igen, visa dem att du inte kommer att ge dig. Jobbigt, javisst, men det är ju poängen att vara så obekväm att de inte orkar med ditt ringande längre.
Hur menar du med "tagga ner lite nu va"?! Jag sitter inte här och ragar irl över ett meningslöst forum utan försöker bara vara saklig och tog du illa vid dig, ja då är det synd för dig men det var inte menat så.. Puh. Kan även tillägga att jag ringt/chattat varje dag sedan 15 arbetsdagar.

Gnäll hos Nikon istället, det är de som fattar besluten och sitter på dina prylar. Ingen har hindrat dig från att ansöka om att bli NPS-medlem om det här är så viktiga grejer för dig.
Men det där snacket "Gnäll hos Nikon istället" håller inte här, kan du inte föra en proper diskussion, GTFO ordagrant. Och det är inte grejerna som är viktiga i detta ämne utan hur de behandlar sina kunder, varken konsument eller PRO och det har skrivit tydligt i mitt första inlägg, du kanske inte läste det?
 

Gullberg89

Aktiv medlem
Jag kan nog tycka det är rimligt att NPS får gå före i kön. De behöver verktygen för att försörja sig. Lite som att sitta på akuten i 8 timmar med bruten arm, för att det just då råkade vara en bilolycka med folk som förblödde :(
Jag tycker absolut att det är rimligt att deras PRO kunder skall gå före men det måste finnas ett smidigare sätt att hantera det på och det genom tredjeparts verkstäder såsom Intervision. Det skulle fungera att dem har kvar Solna servicen för sina NPS och anlitar Intervision till sina konsument produkter, borde bli mycket smidigare och enklare.

Som jag citerat sedan tidigare så har dem till och med ERKÄNT att dem har för mycket att göra och hinner inte med, då brister ju verksamheten någonstans och jag vill få det till prioriteringen.

Sedan är det ju så att den som väntar på något gott alltid väntar för länge (enligt den själv).
Bra skrivit, indeed på det!
 

Gullberg89

Aktiv medlem
Vad menar du? Tycker du inte att man ska få starta sådana här trådar? Kan ju vara intressant för andra att veta att servicen funka sisådär hos Nikon. Eller?
Precis, tack så mycket för att någon håller med att sån bullshit inte hör hemma i en forum tråd. Tanken med tråden var dels att ge rikligt med RIS till Nikon för deras kundbemötande men samtidigt se om det är fler som råkat ut för samma arrogans och opålitlighet som jag gjort och man verkligen bevara sig ifrån personer som bara sitter och skriver för att hålla på och argumentera om orelevanta saker som inte ens hör till ämnet, det stör mig.

Jag börjar faktiskt fundera på om man valde rätt märke när man valde utrustningen, man kanske skulle ha satsat på Canon istället? Gillar Nikon som produkt mer men gillar Canon som servicemind BETYDLIGT mer, vet inte riktigt vad som är att prioritera mest?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Om det är sant att Nikon sagt upp avtalet med Lasses är det ju frågan om man vågar fortsätta med det märket... Att lita på deras egen verkstad är inte direkt något som känns tryggt, speciellt inte med tanke på att nya grejer man köper nästan garanterat verkar behöva kalibreras och samkalibreras dessutom...

Jag får nog skriva ett mail och förklara läget för dem...
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Den ena partens syn på saken har ju framkommit med stor klarhet, men motpartens syn lyser med sin frånvaro. Kanske inte något man behöver ta i beaktande när man utdelar sin dom?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Den ena partens syn på saken har ju framkommit med stor klarhet, men motpartens syn lyser med sin frånvaro. Kanske inte något man behöver ta i beaktande när man utdelar sin dom?
Jo absolut i vissa fall, men tänk dig själv en hur en godtagbar ursäkt från Nikon skulle låta i det här fallet? Hur många vettiga orsaker kan det finnas att behandla en kund så här? Dessutom kan du vara 110 % säker på att Nikon har full koll på att den här tråden finns men väljer att inte svara eftersom de aldrig någonsin svarar vid sådana här tillfällen.

Dessutom är det ju knappast en engångsföreteelse heller...

I den här tråden finns en berättelse om hur Nikons verkstad behandlade mig och mitt 70-300 VR som gått sönder, se speciellt inlägg 10:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=118850
 

Gullberg89

Aktiv medlem
Dessutom är det ju knappast en engångsföreteelse heller...

I den här tråden finns en berättelse om hur Nikons verkstad behandlade mig och mitt 70-300 VR som gått sönder, se speciellt inlägg 10:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=118850
Läste igenom din tråd och det är helt oacceptabelt att en reparation skall behöva ta nästan 3 månader, det är helt ofattbart och framför allt när det handlar om en reservdel, okej?! Nej, jag sa det till Nikon och jag säger det här med, jag börjar verkligen ÅNGRA mitt val av märke så det kanske blir så att man säljer av allt och börjar från scratch istället med ett nytt märke? ;)

Som sagt, gillar Nikon skarpt som produkt men har knappast någon tillit till dem i efterköps anseende...

Sen en annan sak som man kan bli lite störd på, som jag även läste i en recension här på fotosidan av D800 är att man får stå för frakten till Nikon och det är orimligt i min mening. Jag tycker och kommer starkt stå fast vid det argumentet att Nikon skall vid garantiärenden ALLTID stå för frakten tur och retur. Det är ju inte jag som designat Nikons 70-200 VRII kartong, den är kolosalt stor och skicka den tillsammans med D300s, 17-55 gick på 300kr och det är befängt när det är ett garantifel, där är Canon betydligt medgörligare, ringer Canon Sverige, inga problem eller ens något snack om fraktsedel utan den mailas direkt och kan skrivas och skickas samma dag, är inte det service?
Lite OT men när vi ändå "smutskastar" varför inte låta alla få se hur dåligt dem bemöter sina kunder?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Vad menar du? Tycker du inte att man ska få starta sådana här trådar? Kan ju vara intressant för andra att veta att servicen funka sisådär hos Nikon. Eller?
Jodå, det är klart att man måste få ventilera sig ibland men är man så tvär får man vänta sig mothugg också.

Skulle visserligen ha fungerat med att ringt varannan dag men känns helt orimligt... Sen vet jag inte men sist jag kollade så är D300s samma kamera som D3000, eller har jag fel? Ska du ge dig i en diskussion och framför allt börja bli spydig tycker jag definitivt att man ska läsa igenom TS första inlägg... Lamt.
Mig veterligen är en D300s en helt annan kamera än en D3000, iaf är min D300 det. Jag har för övrigt läst ditt första inlägg flera gånger och jag kan inte se något annat än att du är arg som ett bi på en överoptimistisk servicetekniker som lovat för mycket i telefon.

Vad är det du menar att jag inte läst eller uppfattat? Du är arg för att Nikon lovat för mycket, du har ringt och klagat och fått hemskickat låneutrustning som rimligen bör kunna göra samma jobb som dina egna prylar även om de är lite kantstötta och skitiga?

Om det är sant att Nikon sagt upp avtalet med Lasses är det ju frågan om man vågar fortsätta med det märket... Att lita på deras egen verkstad är inte direkt något som känns tryggt, speciellt inte med tanke på att nya grejer man köper nästan garanterat verkar behöva kalibreras och samkalibreras dessutom...

Jag får nog skriva ett mail och förklara läget för dem...
http://www.nikonforum.se/index.php?/topic/33228-lasses-kameraservice-upphor-tyvarr/

Tyvärr ingen källa men det ser ut som ett nyhetsbrev eller pressmeddelande.
 

Gullberg89

Aktiv medlem
Att börja prioritera D3000 framför D4 vore ett säkert sätt att irritera proffsen och få dem att byta märke.
Du skrev säkert fel i det inlägget, vad vet jag men jag stallde mig bara i försvarsställning. :)

Det jag mest ville ha fram av denna post var dels andra människors uppfattning, skall det vara så här, har andra blivit drabbade, varna andra att Nikon inte är det bästa "efterköps" företaget etc. och låter jag bitter i mitt uttal, ska jag hymla med det? Klart som f*n jag blir irriterad på Nikons representanter när dem först lovar att det tar inte mer än 10-12 arbetsdagar och sedan lovar dem slutet utav juli och nu kan dem inte ge mig ett datum? Klart som fan man blir "arg som ett bi".

Det där med låne utrustningen var det en del sarkasm i, det är faktiskt en sak dem skall ha ett plus i kanten för men det var inte tal om någon låne utrustningen förens dem märkte att jag började bli irriterad. Sen hade dem även mage och försöka kräva mig på retur frakten av låne utrustningen och det sa jag blank nej till, skall jag behöva betala ännu mer för att Nikon är så usla på service? Nej, skulle inte tro det. Slutade i alla fall att fick en sur tant på låne avdelningen att ge med sig och säga att "det går emot vår policy att betala retur frakten men vi gör ett undantag i och med att vår service representant lovade dig det". Så med andra så blev jag LOVAD av person A att jag inte skulle behöva betala någon retur frakt utan det skulle Nikon stå för medan jag sedan pratar med person B och skriver på avtalet och frågar en sista gång, "och ni betalar retur frakten" och får då till svar "nej, den står du för" och då fick jag börja om med allt igen men som sagt dem gav med sig och tog på sig retur frakten men är det rimligt att man ska behöva strida om sådana saker? Det är nästan så att det känns som att det är uträknat att det skall vara jobbigt för konsumenten att strida om saker för att man skall spara pengar, det är verkligen tur att man är envis. Det är orimligt vad du än säger.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sen en annan sak som man kan bli lite störd på, som jag även läste i en recension här på fotosidan av D800 är att man får stå för frakten till Nikon och det är orimligt i min mening. Jag tycker och kommer starkt stå fast vid det argumentet att Nikon skall vid garantiärenden ALLTID stå för frakten tur och retur. Det är ju inte jag som designat Nikons 70-200 VRII kartong, den är kolosalt stor och skicka den tillsammans med D300s, 17-55 gick på 300kr och det är befängt när det är ett garantifel, där är Canon betydligt medgörligare, ringer Canon Sverige, inga problem eller ens något snack om fraktsedel utan den mailas direkt och kan skrivas och skickas samma dag, är inte det service?
Lite OT men när vi ändå "smutskastar" varför inte låta alla få se hur dåligt dem bemöter sina kunder?
Nikon gör egentligen inget fel. Ditt avtal är med den du köpt kameran av och vill du få gratis frakt är det egentligen till den du ska vända dig. Sedan kan man förstås tycka att Nikon kunde visa lite goodwill eftersom det ofta kan vara smidigare att skicka direkt till den som reparerar. Det finns andra företag som löser det som sagt. Själv har jag ingen erfarenhet av Nikons egen serviceverkstad, men jag kan lika gärna åka dit och lämna prylarna, så just detta är inget problem för mig.
 
ANNONS