Annons

Äntligen Nikon D800

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Konkursbo?

Undrar om Netonet å Komplett kommit över konkurslager från Expert? Mistänker att dom stora aktörerna fått förtur att köpa dom attraktiva varorna, var tydligen mycket skräp på utförsäljningen.......
Nåja väntar in mitt x till mitten av nästa vecka..
 

PMD

Aktiv medlem
Schweiz är inte med i EU så det tillkommer tull och moms om man ska importera till Sverige.

Då blir slutpriset cirka 24000 SEK för en D800 (kamerahus utan objektiv).
 

Falumas

Aktiv medlem
OK, det blir samma storleksordning på priset vid import till Sverige.
En flygbiljett kostar mindre än påslaget och med kameran snyggt hängande på axeln är det nog inga problem att knalla igenom tullen. Jag har då aldrig blivit stoppad när jag haft min D800 hängandes på axeln.

/Karl
 

Photocon

Aktiv medlem
Det har du säkert rätt i. Då hänger det på hur dåligt samvete man får när man smugglar.
Klockrent inlägg. Det handlar ju faktiskt om smuggling i en del fall. En del som lyckas kanske inte känner dåligt samvete. Det är ju "bara" ett ekonomiskt regelverk man lurar.

Den skenhelige med den nya insmugglade kameran kan sedan sitta och klaga över offentliga personer som smiter från P-böter och känna sig egenrättfärdig.

Vad jag hört genom vänner som har försänkningar inom tullen infinner sig det dåliga samvetet när försöket upptäcks med ekonomisk kännbar påföljd.

Andra blir förbannade om kameran behöver garantirepareras och den svenska serviceverkstaden vägrar utföra arbetet gratis.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Klockrent inlägg. Det handlar ju faktiskt om smuggling i en del fall. En del som lyckas kanske inte känner dåligt samvete. Det är ju "bara" ett ekonomiskt regelverk man lurar.

Den skenhelige med den nya insmugglade kameran kan sedan sitta och klaga över offentliga personer som smiter från P-böter och känna sig egenrättfärdig.

Vad jag hört genom vänner som har försänkningar inom tullen infinner sig det dåliga samvetet när försöket upptäcks med ekonomisk kännbar påföljd.

Andra blir förbannade om kameran behöver garantirepareras och den svenska serviceverkstaden vägrar utföra arbetet gratis.
Jag förstår mig inte på de personer som försöker tjäna några hundralappar på att smuggla in varor samtidigt som dessa personer riskerar att få pröjsa "garantireparationer" ur egen ficka.

Sedan ska vi vara medveten om att "om vi fortsätter att direktimporterar" har vi snart inga "lokala" affärer kvar.

Vart ska du då gå och "klämma och känna" innan du beställer från det billiga utlandet?

Själv har jag köpt en enda kamera från utlandet och den fanns inte att köpa i Sverige! Resten är köpt via postorder i Sverige. Gäller att värna om Sverige.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Japp gör era affärer på Expert en svensk kedja som är utan problem "NU".
Eu till alla ära men många postorder firmor finns ju inte i Sverige men man kanske tror det för dom skriver på svenska osv.

Tycker det är synd att inte dom gamla hedliga fotobutikerna finns kvar och dom som existerar konkurrer ju knappast med priserna.
Så valet finns om man är berädd att betala för specialliserade butiker.
Närlivs /Servus Domus den lilla mjölk affären ett minne blott. Inget lönar sig i närheten av kunderna.

Mvh. /LEE
 
ANNONS