Annons

Inga nyckelord i bilder efter ominstallation av Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-G

Aktiv medlem
Jag kopierade hela bildkatalogen från backupdisken. Sedan importerade jag bilderna till LR. Därefter importerade jag nyckelorden från den kopia jag gjort av Lightroom 4 Catalog (lrcat) - vilket jag inser var fort men FEL!

Bilderna importerades men det som inte funkar nu är nyckelorden.
Gjorde du en ny katalog för att importera dina bilder i eller använde du den gamla? Om du använde en ny så vet LR som sagt inte vilka bilder som skall ha vilka nyckelord. Om det var den gamla katalogen bör du fått en varning om att du höll på att importera dubbletter.

Om du öppnar din gamla lrcat (dubbelklicka på den), ser du då ett antal grå frågetecken i högerkanten som på den här bilden? Då kan du högerklicka på denna mapp, välja "Find missing folder" och peka ut mappen på din hårddisk.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har inga dubbletter. Man kan Importera nyckelord under menyn metadata. Jag ska radera mina bilder från disken och installera om LR. Kan du, på ett enkelt sätt, förklara hur jag ska göra?

God natt.
Erros blog beskriver hur du skall göra.

I mitt inlägg nr 6 beskriver jag också vad som behöver göras.

Du behöver inte installera om Lightroom, det kommer inte att hjälpa.

När du kopierade över din lrcat-fil, hur gjorde du då? Du borde väl fortfarande ha den kvar i original skick? I så fall bör det vara ganska enkelt att ställa allt i ordning igen.

Om du inte har lrca-filen kvar i original måste man utgå från den du har nu och då är det svårt att bedömma hur stor skadan är.
 

siwjon

Aktiv medlem
Ok. Jag tror min nuvarande lrcat-fil är förstörd eller rättare sagt överskriven. Jag är ute på jobb nu till i början på nästa vecka. Ska kolla min backup när jag kommer hem och om jag hittar originalet så ska jag helt enkel starta Lightroom från den?

Importeras filerna i samband med till den nya partitionen?

Tack för all hjälp så länge...
 

siwjon

Aktiv medlem
Erros blog beskriver hur du skall göra.

I mitt inlägg nr 6 beskriver jag också vad som behöver göras.

Du behöver inte installera om Lightroom, det kommer inte att hjälpa.

När du kopierade över din lrcat-fil, hur gjorde du då? Du borde väl fortfarande ha den kvar i original skick? I så fall bör det vara ganska enkelt att ställa allt i ordning igen.

Om du inte har lrca-filen kvar i original måste man utgå från den du har nu och då är det svårt att bedömma hur stor skadan är.
Inlägg nr 6 - hur hittar jag det?
 

AFJ

Aktiv medlem
Ok. Jag tror min nuvarande lrcat-fil är förstörd eller rättare sagt överskriven. Jag är ute på jobb nu till i början på nästa vecka. Ska kolla min backup när jag kommer hem och om jag hittar originalet så ska jag helt enkel starta Lightroom från den?

Importeras filerna i samband med till den nya partitionen?

Tack för all hjälp så länge...
Nja, du skall INTE IMPORTERA filerna.

Du skall KOPIERA bildfilerna till den omformaterade hårddisken i SAMMA STRUKTUR som du hade tidigare.

Du skall KOPIERA lrcat-filen från backupen till den nya hårddisken.

Sedan dubbelklickar du den lrcat-filen, då startar Lightroom med rätt databas och allt bör vara fix.
 

siwjon

Aktiv medlem
Nja, du skall INTE IMPORTERA filerna.

Du skall KOPIERA bildfilerna till den omformaterade hårddisken i SAMMA STRUKTUR som du hade tidigare.

Du skall KOPIERA lrcat-filen från backupen till den nya hårddisken.

Sedan dubbelklickar du den lrcat-filen, då startar Lightroom med rätt databas och allt bör vara fix.
Tack! Hur lätt som helst. Jag borde ha läst på innan jag importerade. Fort men fel! Ska testa när jag kommer hem.
 

siwjon

Aktiv medlem
Jag fick till det! lrcat-filen fanns kvar på backupdisken jag hade hemma. Jag gjorde som ni sa. Man lär sig av misstagen!

STORT tack för all tid ni har lagt ner för att hjälpa mig!
 

siwjon

Aktiv medlem
Jag fick till det! lrcat-filen fanns kvar på backupdisken jag hade hemma. Jag gjorde som ni sa. Man lär sig av misstagen!

STORT tack för all tid ni har lagt ner för att hjälpa mig!
Men - jag har fått ett utropstecken i övre högra hörnet på bilderna. När jag klickar på utropstecknet får jag en fråga om jag vill importera inställningarna från disken eller skriva över inställningarna på disken med de i katalogen? Här förstår att jag ska välja att skriva över från katalogen för att behålla ändringarna i bilden. Men det är lite jobbigt att göra det på en bild i taget.

Finns det något smart sätt att göra det med alla bilder samtidigt i en katalog eller av på hela disken?
 

AFJ

Aktiv medlem
Men - jag har fått ett utropstecken i övre högra hörnet på bilderna. När jag klickar på utropstecknet får jag en fråga om jag vill importera inställningarna från disken eller skriva över inställningarna på disken med de i katalogen? Här förstår att jag ska välja att skriva över från katalogen för att behålla ändringarna i bilden. Men det är lite jobbigt att göra det på en bild i taget.

Finns det något smart sätt att göra det med alla bilder samtidigt i en katalog eller av på hela disken?
Jag har aldrig sett detta tidigare. Vet faktiskt inte varför du får detta. Är dina bilder RAW-filer eller JPG? Använder du så kallade "sidecar"-filer, xmp-filer?

Någon som har bättre koll kanske vet?
 

erro.se

Aktiv medlem
I det första inlägget framgår ju att du "sparat metadata till fil". Detta gör nog att LR med din gamla katalog ser att bilderna har uppdaterats med nyare metadata. Frågan är om det är någon skillnad? Men det räcker kanske med att filens tidstämpel är nyare än den som LR's katalog känner till, för att LR ska anse att det fins en mis-match i metadata, och att du därför får valet att synka åt ena eller andra hållet.
 

AFJ

Aktiv medlem
I så fall borde han väl kunna gå in i Library - Grid View. Markera topp-mappen så att ALLA bilder visas. Markera ALLA bilder och sedan välja Metadata-Save to file så borde väl utropstecknen försvinna?

Gissar bara - använder mig aldrig av att skriva metadata till fil.
 

erro.se

Aktiv medlem
I så fall borde han väl kunna gå in i Library - Grid View. Markera topp-mappen så att ALLA bilder visas. Markera ALLA bilder och sedan välja Metadata-Save to file så borde väl utropstecknen försvinna?

Gissar bara - använder mig aldrig av att skriva metadata till fil.
Om man vet att det är informationen i katalogen som är den korrekta så låter detta som en bra lösning, under förutsättning att den fungerar. Jag skriver heller aldrig metadata till fil, så jag vet inte.
 

erro.se

Aktiv medlem
Vad är nackdelen med att skriva metadata/nyckelord till fil?
Att man förändrar originalfilen. Och därmed måste man ta ny backup på den. Och vid varje förändring finns förstås en mikroskopisk risk att nåt går fel. Plus att varje skrivning till fil tar en viss (om än lite) tid.

Fördelen är å andra sidan att bildens metadata blir tillgängligt för andra program än LR. Om man nu har det behovet. Å tredje sidan så sparas inte all information till filen, så det kan inte ses som nån komplett "skrivning", och det är därmed heller inte att ses som en backup av all kataloginformation. Du måste ändå se till att ta backup på din katalog för att vara säker på att ha backup på allt. Samt backup på dina bilder förstås.
 

afe

Aktiv medlem
Vad är nackdelen med att skriva metadata/nyckelord till fil?
Jag tycker inte att det är någon nackdel alls. Det blir dubbelt så många filer, men XMP-filerna tar inte jättemycket plats och gör att alla inställningar man gjort i LR finns kvar även om man blir av med sin katalogfil, och också kan läsas av t.ex. Photoshop.

EDIT: ska lägga till att jag nästan uteslutar jobbar med kamerans råfiler, så jag drabbas inte av den nackdel som beskrivs med att det skrivs i originalfilen som man får med DNG och diverse andra format.
 

erro.se

Aktiv medlem
Ah, just det. Om bilderna är JPG, TIFF eller DNG så skrivs metadatat direkt till originalfilen. Om man använder proprietära råformat (NEF, CR2, PEf m.m.) så skapas istället en liten textfil för varje bild. Då förändras inte originalfilen, men man får en massa extra småfiler istället.
 

siwjon

Aktiv medlem
Ah, just det. Om bilderna är JPG, TIFF eller DNG så skrivs metadatat direkt till originalfilen. Om man använder proprietära råformat (NEF, CR2, PEf m.m.) så skapas istället en liten textfil för varje bild. Då förändras inte originalfilen, men man får en massa extra småfiler istället.
Jag tycker det skulle vara värdefullt att spara metadata direkt i filen för man vet ju aldrig när det kommer något nytt bildbehandlingsprogram som man vill prova och då är det ju kört med alla sökmöjligheter om man inte har sparat metadata till fil.

Finns det något val man kan göra i Lightroom så att metadata alltid och automatiskt sparas till fil?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker det skulle vara värdefullt att spara metadata direkt i filen för man vet ju aldrig när det kommer något nytt bildbehandlingsprogram som man vill prova och då är det ju kört med alla sökmöjligheter om man inte har sparat metadata till fil.
Min gissnig är att om det kommer något nytt som skall ersätta Lightroom så kommer det programmet ha en funktion för att importera det jobb man har gjort i LR. Lightroom använder en "öppen" databas så det borde vara möjligt utan alltför mycket jobb och enda chansen att kunna sno marknadsandelar i form av LR användare.

Skulle den funktionen inte finnas så kan man ju - när behovet uppstår - välja att skriva till fil. Markera alla bilder, välj save to file och gå och ta en kaffe.



Finns det något val man kan göra i Lightroom så att metadata alltid och automatiskt sparas till fil?
Ja det finns en inställning under Catalog Settings som gör att det skrivs kontinuerligt till fil. Nackdelen med det är att diskaktiviteten ökar, varenda ändring skrivs omedelbart till fil. Jag har ingen aning om hur stor prestanda förlust det blir i praktiken.
 
ANNONS