Annons

Äntligen Nikon D800

TVS

Aktiv medlem
Ok, så man ansluter kameran till datorn med USB och får upp sökarbilden på telefonen? Låter trevligt men det är sällan jag har en dator med mig när jag fotar.

Finns det inget sätt som bara innehåller telefon och kamera?
Det närmaste du kommer är att köpa en liten skärm som du ansluter till HDMI-porten.
 

Falumas

Aktiv medlem
WU-1b fungerar med D600, men jag kan inte hitta något som tyder på att den skulle fungera med D800 tyvärr. Borde väl gå att fixa med en firmwareuppgradering antar jag.
Jag har provat både med WUSB och Raspberry PI-lösningar och bägge har fungerat. Direkt till mobil bara PI-lösningen men WUSB fungerade fint direkt till Windows 8 platta.
Bägge ger en stortändsticksasks-klump på kameran, har börjat att bygga in dom i tömda blixthus.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Jag har provat både med WUSB och Raspberry PI-lösningar och bägge har fungerat. Direkt till mobil bara PI-lösningen men WUSB fungerade fint direkt till Windows 8 platta.
Bägge ger en stortändsticksasks-klump på kameran, har börjat att bygga in dom i tömda blixthus.

/Karl
Batterigreppet, är det stort nog?
 

Falumas

Aktiv medlem
Batterigreppet, är det stort nog?
För WUSB är det tillräckligt stort skulle jag tro (jag har inget batterigrepp), det är bara en adapter stor som en WLAN-sticka och 4st R6-batterier.

En Raspberry PI har samma yta som ett kreditkort men är 1.5cm hög på sina ställen, så tillkommer en WLAN-sticka och 4st R6-batterier. Jag tror inte ett kreditkort ens får plats i ett batterigrepp, i en lite större blixt borde det gå.

/Karl
 

PMD

Aktiv medlem
Det närmaste du kommer är att köpa en liten skärm som du ansluter till HDMI-porten.
Det går väl bara att se skärmbilden med det? För att fjärrstyra från telefonen behöver man en WiFi-dongel (eller Karls metod med WUSB, men det är nog bara för datorentusiaster än så länge).
 

Falumas

Aktiv medlem
Det går väl bara att se skärmbilden med det? För att fjärrstyra från telefonen behöver man en WiFi-dongel (eller Karls metod med WUSB, men det är nog bara för datorentusiaster än så länge).
WUSB-metoden är fakttiskt löjligt enkel. WUSB-server-adapter i kameran och 5V strömförsörjning, 4.8V från 4st laddningsbara R6 fungerar bra. WUSB-clientadapter (finns USB-donglar och miniPCI-kort) i datorn, installera programvaran som kom med (min adapter hade bara Windowsdrivrutiner) så en pairing (väldigt likt bluetooth pairing). Sedan är kameran uppkopplad med en trådlös USB-koppling till datorn som sedan kan fjärrstrya kameran på samma vis och med samma programvara som om kameran varit ansluten med en USB-kabel.

/Karl
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Av vad jag har hört av andra D800 ägare samt forum på nätet fungerar fokus vid dålig ljus samt stora bl sämre än D3 (s), D700. Detta har att göra med att fokusmodulen inte har uppdaterats och anpassats till högupplösta sensoren. Detta gör att jag avvaktar lite med att sälja min d700 för att skaffa en D800. Men jag borde egentligen hålla truten eftersom jag själv inte har en D800 ;-)
Detta är inget jag upptäckt. Det är uppenbart att D800 iallafall säger sig hitta fokus där D700 bara snurrar AF-motorn i objektivet fram och tillbaka vid lågt ljus. Jag har fotat ett gäng bröllop med båda kamerorna sida vid sida och D800 låser konsekvent fokus vid lägre ljusnivåer än D700.

Men du kanske menar att D800 säger sig ha hittat fokus men det visar sig vara felfokuserat?
Det här är heller inget jag upptäckt men visst har jag felfokuserade bilder från D800, dock har jag ingen känsla av att de skulle vara fler än från D700. Intressant om du har nån källa för dessa påståenden?

Det är kanske möjligt att felprocenten gällande AF för D800 vid lågt ljus är ganska hög medan D700 inte ens kan fokusera här?
 

PMD

Aktiv medlem
WUSB-metoden är fakttiskt löjligt enkel. WUSB-server-adapter i kameran och 5V strömförsörjning, 4.8V från 4st laddningsbara R6 fungerar bra. WUSB-clientadapter (finns USB-donglar och miniPCI-kort) i datorn, installera programvaran som kom med (min adapter hade bara Windowsdrivrutiner) så en pairing (väldigt likt bluetooth pairing). Sedan är kameran uppkopplad med en trådlös USB-koppling till datorn som sedan kan fjärrstrya kameran på samma vis och med samma programvara som om kameran varit ansluten med en USB-kabel.
Allt det där är klumpigare och tar mer plats än en liten WiFi-dongel (fast jag känner bara till WiFi-dongel som fungerar med D600, inte med D800, tyvärr).

Ursprungsfrågan var ju hur man styr sin D800 med en telefon, inte med en dator.
 

easyrider

Aktiv medlem
Detta är inget jag upptäckt. Det är uppenbart att D800 iallafall säger sig hitta fokus där D700 bara snurrar AF-motorn i objektivet fram och tillbaka vid lågt ljus. Jag har fotat ett gäng bröllop med båda kamerorna sida vid sida och D800 låser konsekvent fokus vid lägre ljusnivåer än D700.

Men du kanske menar att D800 säger sig ha hittat fokus men det visar sig vara felfokuserat?
Det här är heller inget jag upptäckt men visst har jag felfokuserade bilder från D800, dock har jag ingen känsla av att de skulle vara fler än från D700. Intressant om du har nån källa för dessa påståenden?

Det är kanske möjligt att felprocenten gällande AF för D800 vid lågt ljus är ganska hög medan D700 inte ens kan fokusera här?
¨
Här här en tråd bl.a. : http://forums.dpreview.com/forums/post/50543168

Men som sagt jag äger ingen D800 dock en D700 som nästan alltid hittar fokus (inte följande) även när det riktigt dåligt ljus. Har även hört detta från fotografer som uppdaterat, Vad detta nu beror på: okunskap, felproduktion, gluggar är nog svårare att ringa in. Detta är ett generellt intryck jag fått som bygger på muntliga utsagor och vad jag läst på forum inte mer än så.
 

easyrider

Aktiv medlem
Men det är bra att du kommer med en motbild. Eftersom jag inte kan bestämma mig om jag ska uppdatera eller vänta. Och fokusproblem skrämmer mig eftersom jag ofta fotar i sämre ljus med stora bl - mest människor i miljö som rör sig.
 

Falumas

Aktiv medlem
Allt det där är klumpigare och tar mer plats än en liten WiFi-dongel (fast jag känner bara till WiFi-dongel som fungerar med D600, inte med D800, tyvärr).

Ursprungsfrågan var ju hur man styr sin D800 med en telefon, inte med en dator.
Då behöver man raspberry pi-lösningen, den är lite mer knepig att få till och kräver Linux-kunnande och på iOS-sidan krävs en ganska dyr app.

/Karl
 

PMD

Aktiv medlem
En WiFi-dongel verkar vara en mycket enklare lösning. Funkar för D600 (och iPhone-appen är gratis), men jag är som sagt osäker på vad som finns för D800.
 

Falumas

Aktiv medlem
En WiFi-dongel verkar vara en mycket enklare lösning. Funkar för D600 (och iPhone-appen är gratis), men jag är som sagt osäker på vad som finns för D800.
Den dongeln som finns till D600, D3200 etc är USB2 och har en mini-USB-anslutning så det behövs helt säkert en annan till D800 och sedan är frågan om D800 är förberedd för det och om Nikon vill släppa en billig adapter till D800 när det finns en dyr.

/Karl
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Snabb fråga:

Jag brukar koppla usb-kabeln och _flytta_ filerna från minneskortet över på hårddisk. Helt plötsligt nu så verkar filerna skyddade på nåt sätt, går endast att kopiera och jag måste ta bort dom efteråt manuellt i kameran.

Nån aning vad som hände?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
sedan är frågan om D800 är förberedd för det
Nej, det är den inte. Jag har för mig att när D4 kom med sin lilla sändare fick de mycket kritik från Nikon för att de inte gett den stöd för samma sändare och svaret blev att de inte utvecklat dem tillsammans på det sättet. Orsaken är säkert att D800 hade kommit såpass långt i utvecklingen när tsunamin kom att de inte kunde ge den stöd för en sändare som säkert konstruerades senare.

och om Nikon vill släppa en billig adapter till D800 när det finns en dyr.

/Karl
För att de vill sälja sändare kanske? :)

Innan jag skulle köpa sändaren som fungerar till D800 skulle alla andra alternativ inklusive att bygga in kameran permanent i en stationär datorn vara uttömda ;-)
 

Falumas

Aktiv medlem
Innan jag skulle köpa sändaren som fungerar till D800 skulle alla andra alternativ inklusive att bygga in kameran permanent i en stationär datorn vara uttömda ;-)
Jag pysslade som sagt ihop en egen lösning istället för att köpa den dyra. Min lösning har dessutom en massa andra möjligheter men är lite småkrånglig att få igång och kostade ca 700kr men används till en massa andra saker också som t.ex. medacenter och VPN-gateway. Det enda som behövs för att få annan funktionalitet på en Raspberry Pi är att byta systemdisken (SD-kort).

/Karl
 

Palletheking

Aktiv medlem
Någon som vet hur det funkar med af. Jag har fått för mig att objektiv som drivs av husets af-skruv strular mindre med af än vad de nya af-s gluggarna gör eller tänker jag fel? Velar mellan nya eller gamla 85:an
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Någon som vet hur det funkar med af. Jag har fått för mig att objektiv som drivs av husets af-skruv strular mindre med af än vad de nya af-s gluggarna gör eller tänker jag fel? Velar mellan nya eller gamla 85:an
De kan iallafall inte kalibrera skruv-AF om de är fel, inte lika lätt som med AF-S åtminstone. De får shimsa om grejerna så det stämmer istället. Lämnar man in kameran och en hel objektivsamling för kalibrering tar de inte ens betalt för AF-objektiven utan bara kameran och AF-S.

Det ligger något i det du säger att man hör mindre om folk som har problem med skruv-AF, men det kan lika gärna bero på något annat om du frågar mig. Jag har inte hunnit testa min AF 85/1,8 på allvar än, men imorgon lämnar jag in hela kalaset på kalibrering tänkte jag.
 

Palletheking

Aktiv medlem
De kan iallafall inte kalibrera skruv-AF om de är fel, inte lika lätt som med AF-S åtminstone. De får shimsa om grejerna så det stämmer istället. Lämnar man in kameran och en hel objektivsamling för kalibrering tar de inte ens betalt för AF-objektiven utan bara kameran och AF-S.

Det ligger något i det du säger att man hör mindre om folk som har problem med skruv-AF, men det kan lika gärna bero på något annat om du frågar mig. Jag har inte hunnit testa min AF 85/1,8 på allvar än, men imorgon lämnar jag in hela kalaset på kalibrering tänkte jag.
Undrar om det kan vara lättare att microjustera skruv-af. Med af-s handlar det ju inte bara om feljustering. Om fokusmotorn felar så behöver den bytas ut. Det kan man som konsument inte veta om det beror på fokusmotorn.
 
ANNONS