Annons

Blir galen av nyckelord, hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Är inte alls kompis med nyckelord, Har taggat ca 2000 bilder, men börjar bli väldigt rörigt nu.

Fotar mycket bäckar här omkring, att bara skriva bäck funkar inte, kommer upp hundratals bilder isåfall, funkar inte i längden.

Fotar också mycket skog, vad ska man tagga där? Skog? Funderar på att överge nyckelord helt, då det tar hur mycket mer tid som helst att sortera efter en dags fotograferande.

Eller om man bara ska tagga enskilda bilder, om man rest iväg eller tagit kort på något speciellt? Och inte alla vardagliga bilder man tar runt huset.

Hur gör ni för att hålla reda på allt? Menar nu i Lightroom, ej på Facebook.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Är inte alls kompis med nyckelord, Har taggat ca 2000 bilder, men börjar bli väldigt rörigt nu.

Fotar mycket bäckar här omkring, att bara skriva bäck funkar inte, kommer upp hundratals bilder isåfall, funkar inte i längden.

Fotar också mycket skog, vad ska man tagga där? Skog? Funderar på att överge nyckelord helt, då det tar hur mycket mer tid som helst att sortera efter en dags fotograferande.

Eller om man bara ska tagga enskilda bilder, om man rest iväg eller tagit kort på något speciellt? Och inte alla vardagliga bilder man tar runt huset.

Hur gör ni för att hålla reda på allt? Menar nu i Lightroom, ej på Facebook.
Jag brukar inte vara så exakt med att VARJE bild ska exakt rätt nyckelord. Ofta lägger jag samma nyckelord för alla bilder per importtillfälle. Visst, en del blir fel men jag räknar med att ändå hitta rätt. Kanske jag anger platsen och ibland generellt vad motivet är.
Men jag håller med om att det är jobbigt. Man får inte ta så allvarligt på det att man får ångest. Hur viktigt är det att kunna hitta exakt rätt bild?
Kanske det räcker med att man är i närheten. Ofta vet man ungefär hur länge sedan bilden togs och kanske vilken kamera/objektiv man använde. Då går det lättare att ringa in specifika bilder.
 

reboot81

Aktiv medlem
Tagga så att taggarna kommer till nytta. Lägg till geodata.
Jag har en mapp med abstrakta taggar, tex tid på dagen, färger, känslor, väder, årstid, osv.
Så när jag vill ha en grynings bild med gula höstlöv så kan jag finna den.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Jag brukar inte vara så exakt med att VARJE bild ska exakt rätt nyckelord. Ofta lägger jag samma nyckelord för alla bilder per importtillfälle. Visst, en del blir fel men jag räknar med att ändå hitta rätt. Kanske jag anger platsen och ibland generellt vad motivet är.
Men jag håller med om att det är jobbigt. Man får inte ta så allvarligt på det att man får ångest. Hur viktigt är det att kunna hitta exakt rätt bild?
Kanske det räcker med att man är i närheten. Ofta vet man ungefär hur länge sedan bilden togs och kanske vilken kamera/objektiv man använde. Då går det lättare att ringa in specifika bilder.
Tackar för svaret, ja det förstör det roliga lite, har nu struntat i att sortera bilderna på ett par dagar, men ska nog inte ta det så allvarligt som du säger, det går ju även att sortera via objektiv och kamera, brännvidd e.t.c.

Tänkte nu bara sätta nyckelord på fågelarter, djur, människor och specifika event / bilder.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Tackar för svaret, ja det förstör det roliga lite, har nu struntat i att sortera bilderna på ett par dagar, men ska nog inte ta det så allvarligt som du säger, det går ju även att sortera via objektiv och kamera, brännvidd e.t.c.

Tänkte nu bara sätta nyckelord på fågelarter, djur, människor och specifika event / bilder.
Har jag fotat några bilder med säg talgoxe, gräsand och trana vid samma tillfälle så blir det nog ofta så att tranan även har nyckelord talgoxe och gräsand. Och samma för de andra. Men jag hittar ju tranan när jag söker.
Blir det för grötigt så rensar jag. Annars är jag inte så noga.

Jag har funnit att det bästa är att göra en rutin vid importen. Man, jag i varje fall, orkar inte gå igenom bilder efteråt och sortera. Det är helt enkelt för tråkigt att hålla på med. Men nu efter några år har jag lyckats skaffa mig den goda vanan att i alla fall ange några nyckelord för varje import.

Men detta är ju bara mina privata bilder. Jobbar du kommersiellt eller har någon mycket specifik hobby, som fågelskådning, kan jag tänka mig att du behöver vara mycket mer specifik då.
 
Senast ändrad:

erro.se

Aktiv medlem
Tagga på det sätt som är meningsfullt för dig. Det är bara du som vet vad du behöver leta efter, och hur du vill göra det. Och alla bilder måste inte ha keywords. Och man måste inte sätta alla keywords på en enda gång.
 

iSolen.se

Guest
Är inte alls kompis med nyckelord, Har taggat ca 2000 bilder, men börjar bli väldigt rörigt nu.

Fotar mycket bäckar här omkring, att bara skriva bäck funkar inte, kommer upp hundratals bilder isåfall, funkar inte i längden.

Fotar också mycket skog, vad ska man tagga där? Skog? Funderar på att överge nyckelord helt, då det tar hur mycket mer tid som helst att sortera efter en dags fotograferande.

Eller om man bara ska tagga enskilda bilder, om man rest iväg eller tagit kort på något speciellt? Och inte alla vardagliga bilder man tar runt huset.

Hur gör ni för att hålla reda på allt? Menar nu i Lightroom, ej på Facebook.
Tips: Håll det enkelt, annars kommer du tröttna. De flesta jag känner taggar inget vid importen utan först när det blivit någon bild att behålla. Mappnamnet som du skapar vid importtillfället kan däremot vara t ex av typen "2016-04-10 Sergelbäcken+Norssjön natt", det räcker för att sökning i windows/macos ska hitta rätt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Använd stjärnor också för klassificering (för att lägga till ytterligare en dimension). Tex allt under tre stjärnor skulle kunna slängas utan större saknad (dubbletter eller tekniskt sämre bilder).
Nyckelord kan bli hur komplext som helst. Håll det enkelt som sagt. Lr får dessutom problem när nyckelorden blir för många.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag håller med om att det är ett jäkla skitgöra att hålla strutur och ordning på bildsamlingen. Och just nyckelord är särskilt tråkiga. Visst är det toppen med Lightrooms's databasfunktioner men om allt ska utnyttjas optimalt så kräver det verkligen kontinuerlig handpåläggning.

Själv har jag dragit ner en del på ambitionsnivån men väntar nu otåligt på att Adobe ska implementera möjligheten att sätta nyckelord i LR Mobile. Då skulle man kunna utnyttja lite "dödtid" då och då och göra sånt där tråkjobb på paddan. Typ under resa eller vid andra liknande tillfällen.
 

AFJ

Aktiv medlem
abstrakta taggar, tex tid på dagen, färger, känslor, väder, årstid, osv.
Bra tips tycker jag. Jag gör lika dant. Säg att jag fotar en katt som ligger och latar sig i solen så kan jag förstås ge taggen "katt" men om jag också lägger till taggar som "avslappnad" eller "njuter" så ger det bättre möjligheter att hitta en speciell bild för ett visst syfte.

Sedan är det väl så att sätta keywords inteär den roligaste sysselsättningen.
 

The Ghost

Aktiv medlem
Jag gör så här, använder collection set skapar en mapp som heter Sverige sen under mappar som heter stockholms län sen en ny mapp Upplands Väsby o.s.v

Alla bilder som jag tagit i Väsby drar jag dit, kan även göra så direkt i importen om man bara varit i Väsby.
Så kan man ju göra med många olika teman, lätt att hitta

Vill man sen tagga dom på riktigt markera hela mappen Väsby och skriv in keyword Väsby så får alla dom ett keyword

mitt sätt att jobba gav upp Keyword för länge sen när jag upptäckte det här sättet
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag gör så här, använder collection set skapar en mapp som heter Sverige sen under mappar som heter stockholms län sen en ny mapp Upplands Väsby o.s.v

Alla bilder som jag tagit i Väsby drar jag dit, kan även göra så direkt i importen om man bara varit i Väsby.
Så kan man ju göra med många olika teman, lätt att hitta

Vill man sen tagga dom på riktigt markera hela mappen Väsby och skriv in keyword Väsby så får alla dom ett keyword

mitt sätt att jobba gav upp Keyword för länge sen när jag upptäckte det här sättet
Det där kände jag inte till. Måste prova. Tack för tipset!
 

The Ghost

Aktiv medlem
Använd stjärnor också för klassificering (för att lägga till ytterligare en dimension). Tex allt under tre stjärnor skulle kunna slängas utan större saknad (dubbletter eller tekniskt sämre bilder).
Nyckelord kan bli hur komplext som helst. Håll det enkelt som sagt. Lr får dessutom problem när nyckelorden blir för många.
Man ska tänka till lite om stjärnor, skulle nog rekommendera att börja med att ge sina bästa bilder 1 stjärna efter ett tag gå igenom sina 1 stjärnor bilder och se vilka som verkligen är bra, snäpp upp dom till 2 stjärnor o.s.v
Förhoppningsvis så utvecklas man och har man redan satt 5 stjärnor på en bra bild som var bra för 2 år sen så måste man nedgradera den till vadå?
 

Kijana

Aktiv medlem
Tänkte nu bara sätta nyckelord på fågelarter, djur, människor och specifika event / bilder.
Knepet för att märka sina bilder på ett användbart sätt är ju att vara så specifik som möjligt. Sen handlar det väl också om kombinationen av nyckelord.

Själv fick jag börja skriva nyckelord när jag började lämna bilder till en bildbyrå, det var ett måste. Och är det så att man ser skrivandet av nyckelord som det tråkigaste som finns kanske man ska se det som att det inte är för sin egen skull man märker bilder utan för att hjälpa utomstående att hitta i arkivet.
 

iSolen.se

Guest
Som jag jobbar med collections så går det snabbt om jag vill kolla in mina USA bilder typ NY så får jag upp dom blixtsnabbt oavsett vilket år dom är tagna, gillar collection set
För så grov uppdelning räcker mappnamn bra, det är rätt vanligt att man låter ordet USA eller NY ingå i mappnamnet för NY-bilder :)
 

AFJ

Aktiv medlem
För så grov uppdelning räcker mappnamn bra, det är rätt vanligt att man låter ordet USA eller NY ingå i mappnamnet för NY-bilder :)
Och så får man ju med bilderna på:

"Ny bil"
"Ny kamera"
"Nykär"

Och om man kallade mappen för "Resa till Californien" så missar man ju den, eller?

Jag tycker det är bättre att använda keywords eller om det nu är ortnamn och länder använda de därför avsedda fältet i IPTC.

Sedan kan man skapa dynamiska samlingar med de keywords som man vill ha. Då kan man ha samlingar som heter USA-bilder som uppdaterar sig av sig självt i alla framtid. Vill man bara ha sina bra USA-bilder kombinerar man med villkoret för t ex minst 4 stjärnor.

Tar man bara några hundra bilder om året så kan man säkert klara sig utan keywords men om man fotar flitigt under en längre tid kommer keywords vara till stor hjälp.

Jag brukar slarva lite, men så tar jag någon mörk vinterkväll och går igenom de som saknar nyckelord. Lägger ett par timmar då och då. Känns alltid bra med ordning och reda!
 

iSolen.se

Guest
Och så får man ju med bilderna på:

"Ny bil"
"Ny kamera"
"Nykär"

Och om man kallade mappen för "Resa till Californien" så missar man ju den, eller?

Jag tycker det är bättre att använda keywords eller om det nu är ortnamn och länder använda de därför avsedda fältet i IPTC.

Sedan kan man skapa dynamiska samlingar med de keywords som man vill ha. Då kan man ha samlingar som heter USA-bilder som uppdaterar sig av sig självt i alla framtid. Vill man bara ha sina bra USA-bilder kombinerar man med villkoret för t ex minst 4 stjärnor.

Tar man bara några hundra bilder om året så kan man säkert klara sig utan keywords men om man fotar flitigt under en längre tid kommer keywords vara till stor hjälp.

Jag brukar slarva lite, men så tar jag någon mörk vinterkväll och går igenom de som saknar nyckelord. Lägger ett par timmar då och då. Känns alltid bra med ordning och reda!
Visst är keywords bättre, använder dem flitigt själv, men att benämna mappar med datum, plats och sedan något mer detaljerat är en bra grund för sökningar. USA ovan kanske ger träff på BUSA men inte "busa" lite beroende på hur man söker. Sen hur ofta reser man till USA egentligen? Keep it simple och tänkt framtidssäkert, LR kommer inte vara för evigt.

Man ska tänka nyckelord även i mappnamn, tex "resa till" tillför knappast något.
 

afe

Aktiv medlem
Jag lägger in nyckelord som gäller hela minneskortet direkt när jag importerar bilder, och de som är specifika för enstaka bilder när det är klart. För mig tar det inte lång tid och jag tycker inte det är särskilt ansträngande (eftersom det går att göra för många bilder i taget).

Eftersom det inte är några som helst problem att komma åt metadata från antingen Lightrooms databas eller XMP-filerna ser jag inte att det skulle vara mindre framtidssäkert än att namnge filer och/eller mappar.
 
ANNONS