Annons

Manuellt byte från _MG_xx till IMG_xx

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Ofta händer det att när jag laddat in RAW-filer till Adobe Bridge CC från minneskortet (32GB) så får RAW-filerna olika beteckningar som förval.

Istället för att alla har samma ex.vis. IMG_xx så får en del bara _MG_xx vilket gör att jag måste ändra allt detta manuellt. Dvs första bokstaven försvinner och ersätts med ett understreck _. Vilket tar lite onödig tid...

Kollade i nya PS CC om man kan på något sätt automatisera detta men kom inte på något alls i den vägen. Finns det den möjligheten i nya PS CC? Eller i Bridge CC?

Beror detta på datorn (iMac) eller på minneskortet? Använder en Canon EOS 100D. Med en iPhone 6 blir det inte så.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag har för mig att IMG eller _MG på vissa kameror kan bero på vilken färgrymd du valt i kameran.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, börjar det med streck har man ställt in Argb. (I alla fall på mina canonkameror.) Detta har ingen betydelse i raw.
 

M7_21

Aktiv medlem
Jag har för mig att IMG eller _MG på vissa kameror kan bero på vilken färgrymd du valt i kameran.
Tack för svar, jag har ställt in kameran på Adobe RGB. trots det så hoppar inställningarna mellan _MG_xx och IMG_xx.

Känner du ev till någon inställning i PS CC/Bridge CC som kan vara fel?
 

M7_21

Aktiv medlem
Ja, börjar det med streck har man ställt in Argb. (I alla fall på mina canonkameror.) Detta har ingen betydelse i raw.
Kameran är inställd på Adobe RGB, men ändå skiftar det mellan _MG_xx och IMG_xx. Känner du ev till någon inställning i PS CC/Bridge CC som kan fixa detta? Kör alltid RAW-filer.
 

balan

Aktiv medlem
Ändra filnamn

Kameran är inställd på Adobe RGB, men ändå skiftar det mellan _MG_xx och IMG_xx. Känner du ev till någon inställning i PS CC/Bridge CC som kan fixa detta? Kör alltid RAW-filer.
I Lightroom kan detta göras på ett enkelt sätt - förmodligen även i Bridge (som jag inte har installerat).

Tillägg: Det går utmärkt i Bridge. Se t.ex. om att byta ut textsträng (string substitution) här:
http://blogs.adobe.com/jkost/2010/08/adobe-bridge-improved-batch-renaming.html
 

apersson850

Aktiv medlem
Kameran är inställd på Adobe RGB, men ändå skiftar det mellan _MG_xx och IMG_xx.
Märkligt. Den borde hålla sig till _MG_0123 om du kör JPEG i alla fall. Lite osäker på vad som händer med RAW i det fallet. Att namnet börjar med ett understrykningstecken är en JPEG-standard.

Men kommandot ren _MG*.* IMG*.* fixar ju biffen. Om du inte har nån sån där fruktdator, förstås.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jag provade lite med min 40D och man kan sätta olika färgrymder i PASM-lägena jämfört med de egendefinierade C1-C3.
Din 100D har vad jag kunde se inte C1,... men ett CA. Kanske liknande. Använder du det och har olika färgrymder där och PASM och växlar programläge så har du förklaringen där. Annars, i "gröna rutan" och de andra färdiga programmen som sport etc. tycks sRgb vara icke ändringsbart val och därmed filnamn IMG_xxxx (och jpg)
 

M7_21

Aktiv medlem
Jag provade lite med min 40D och man kan sätta olika färgrymder i PASM-lägena jämfört med de egendefinierade C1-C3.
Din 100D har vad jag kunde se inte C1,... men ett CA. Kanske liknande. Använder du det och har olika färgrymder där och PASM och växlar programläge så har du förklaringen där. Annars, i "gröna rutan" och de andra färdiga programmen som sport etc. tycks sRgb vara icke ändringsbart val och därmed filnamn IMG_xxxx (och jpg)
Jag kör alltid bara med RAW-filer och kameran är inställd på Adobe RGB. Ändå "hoppar" den ibland och växlar mellan _MG_xx och IMG_xx. Tänkte först det var minneskortet, men det verkar inte vara det heller. Nu får jag väl göra så i fortsättningen också att använda "Verktyg > Döp om i grupp."

Det som är lite irriterande med dessa växlingar är att bilderna kommer i oordning, senast tagna kan komma först och/eller tvärtom. Fick tidigare "handjaga" alla felaktiga vilket tar en bra stund då jag var tvungen att ändra både bilden och RAW.filen...
 

GunnarW

Aktiv medlem
Vilka programlägen använder du? Speciellt om du använder såväl PASM som CA och det i CA går att sätta annan färgrymd än i PASM likt det gör i C1,...,C3 i min 40D
 

M7_21

Aktiv medlem
Vilka programlägen använder du? Speciellt om du använder såväl PASM som CA och det i CA går att sätta annan färgrymd än i PASM likt det gör i C1,...,C3 i min 40D
Faktum är att jag pendlar mellan P och läget för Landskap ibland. Tror du det spelar roll? P-läget för att bara ha en mittpunkt för autofokus, Landskap tänder upp alla punkterna och ger oftast större skärpedjup. Intressant tanke, ska testa detta om det är problemet!
 

Graylingman

Aktiv medlem
Faktum är att jag pendlar mellan P och läget för Landskap ibland. Tror du det spelar roll? P-läget för att bara ha en mittpunkt för autofokus, Landskap tänder upp alla punkterna och ger oftast större skärpedjup. Intressant tanke, ska testa detta om det är problemet!
Där har du säkert lösningen! Att kameran själv skulle växla är extremt osannolikt
 

GunnarW

Aktiv medlem
På min 40D kan man varken välja RAW eller byta färgrymd (från SRgb) i motivlägena som t.ex. Landskap. Ev samma på 100D. (men du säger att du får RAW även med program=Landskap, hmm?)

Att ha alla fokuspunkter aktiva och låta kameran välja, oftast den närmsta motivdelen, kan du även göra i PASM. Läs på om hur du väljer fokuspunkt.

Vill du koll på skärpedjupet så använd med fördel A (aperture, bländare) så väljer du bländaren och kameran tid och ev ISO
 

M7_21

Aktiv medlem
På min 40D kan man varken välja RAW eller byta färgrymd (från SRgb) i motivlägena som t.ex. Landskap. Ev samma på 100D. (men du säger att du får RAW även med program=Landskap, hmm?)

Att ha alla fokuspunkter aktiva och låta kameran välja, oftast den närmsta motivdelen, kan du även göra i PASM. Läs på om hur du väljer fokuspunkt.

Vill du koll på skärpedjupet så använd med fördel A (aperture, bländare) så väljer du bländaren och kameran tid och ev ISO
Jag växlar mellan P och Landskap, RAW fungerar utmärkt i bägge fallen. Kanske var det så tidigare att det inte gick att ta med RAW då?

Lite enklare med Landskap än A, behöver inte tänka så mycket på slutartiden då. Ganska liten skillnad mellan dem, bara när jag snabbt behöver större skärpedjup blir det Landskap. Med tele föredrar jag P-läget.

Det här med inställningen av _MG_xx och IMG_xx har ju varit ett irritationsmoment mer än en ett riktigt problem. Ska testa med att växla mellan P och Landskap för att se om det är grundproblemet.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Har du kollat om du i Landskap kan sätta en annan färgrymd än i PASM?
Det är ju färgrymdsvalet som styr _MG resp IMG som filnamnsprefix. Att du får blandade prefix betyder ju att du använder olika färgrymder. Uppenbarligen fram till nu (men inte länge till) utan att du förstått hur det sker.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Det kan mycket väl vara så att i motivprogrammen, som t.ex. Landskap, kan man INTE välja färgrymd och att det då alltid är sRgb och med det IMG-prefix.
 

M7_21

Aktiv medlem
Det kan mycket väl vara så att i motivprogrammen, som t.ex. Landskap, kan man INTE välja färgrymd och att det då alltid är sRgb och med det IMG-prefix.
Du har med all säkerhet rätt i detta. Ska nu testa de bägge alternativen och då får jag väl ett svar iaf. Tack för dina svar!
 

M7_21

Aktiv medlem
Testade med att ta en bild i P-läget, den andra i Landskaps-läget. Bägge bilderna i RAW. Mycket riktigt, P står för _MG_xx och Landskap för IMG_xx. Tack för alla tips!

Översta bilden i P-läget > _MG_xx, den undre bilden i Landskapsläget > IMG_xx
 

Bilagor

ANNONS