Annons

"offer" sökes till TV-reportage om upphovsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

liftarn

Aktiv medlem
Jo, jag har några intressanta att berätta om. Jag är en hobbyfotograf så jag nöjer mig med att jag erkänns som fotograf men tydligen är gratis fortfarande för dyrt för vissa. Skickar man ett mail händer det oftast att antingen försvinner bilden (ibland utan att de svarar på mailet) eller så sätter det faktiskt ut mitt namn. Är det privatpersoner eller småföretag brukar jag bara låta det räcka med det. fast en del är mer envisa.

Ett exempel är att Svenska Dagbladet använde en av mina bilder under flera dagar på sin digitala förstasida. De försökte dessutom hävda att eftersom den var publicerad under användarnamn och inte under dopnamn gällde inte upphovsrätten.

LA Times var också intressanta. Där skrev det att fotot kom från Saab Automobile och dessutom att det föreställde en Saab 900 när det var en 9000. Dom slingrade sig mycket med bl.a. "we generally don't pay for credit mistakes" och "the cost you are asking is pretty high for us so I am hoping you can come down on cost?". I slutändan betalade dom ett dagsarvode men de har fortfarande inte satt ut att det är min bild.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Efter att ha läst den här tråden, googlade jag på en av mina bilder, och till min förvåning hittade jag en på en thailändsk sida. Det är den lilla bilden till höger (soluppgången) som är min.

Nu är det sannolikt en facebooksida, och jag skrev en kommentar att jag vill att dom plockar bort bilden. Får väl se om jag får någon respons. Bifogar även en bild på originalet (som återfinns på min sida här på Fs).
 

Bilagor

liftarn

Aktiv medlem
Nu är det sannolikt en facebooksida, och jag skrev en kommentar att jag vill att dom plockar bort bilden. Får väl se om jag får någon respons.
Facebook har ett onlineformulär man kan fylla i om någon använt ens bild utan lov. Det är snabbt, enkelt och effektivt. Har själv använt det vid ett tillfälle.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Facebook har ett onlineformulär man kan fylla i om någon använt ens bild utan lov. Det är snabbt, enkelt och effektivt. Har själv använt det vid ett tillfälle.
Tror du inte att jag hittade en bild till, på en blogg av en (blott) 14-årig flicka; Bilden längst till vänster, originalet längst ner (som också återfinns på min sida här på Fs):

Sedan är jag osäker på om det är en Facebooksida som den första bilden är publicerad på, då min thailändska är lite rostig, om man säger så. Men jag skall def. skicka en blänkare till flickan, hon skriver ju på ett språk jag begriper mig på ;-).
 

Bilagor

mstoltz

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni söker efter era bilder, söker ni på filnamnet eller ert eget namn ?

Tänkte på att det är nog rätt vanligt att folk tar bilder från Google till sina hemsidor / bloggar.
Och då döper dom säkert om bilden med.

Tänkte att jag med skulle göra en sökning för skojs skull och se.
Men jag brukar döpa mina bilder efter datumen dom var tagna, och tror inte detta skulle vara lätt för Google att hitta.

MVH
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni söker efter era bilder, söker ni på filnamnet eller ert eget namn ?

Tänkte på att det är nog rätt vanligt att folk tar bilder från Google till sina hemsidor / bloggar.
Och då döper dom säkert om bilden med.

Tänkte att jag med skulle göra en sökning för skojs skull och se.
Men jag brukar döpa mina bilder efter datumen dom var tagna, och tror inte detta skulle vara lätt för Google att hitta.

MVH
Sök med Googles bildsökning. Högerklicka på bilden du vill söka på, och klicka sedan på sök efter denna bild på Google i rullgardinsmenyn.
 

mstoltz

Aktiv medlem
Sök med Googles bildsökning. Högerklicka på bilden du vill söka på, och klicka sedan på sök efter denna bild på Google i rullgardinsmenyn.
Hmm, verkar inte funka eller så gör jag fel.
Jag använder Mac eller det ska funka då med ?

Jag går in på Google, sedan söker jag på tex Morgan Stoltz och hittar en bild som är min....när jag sedan högerklickar på den så finns inte alternativet "sök efter denna bild med Google"

Eller gör jag fel ?

MVH
 

mrnoclue

Medlem
Stort tack för alla svar. Vi drar igång inspelning av en "pilot" i morgon. Skulle kunna göra ett par timmars program som det ser ut med allt material. Tyvärr.
Fortsättning följer. Och jag svarar alla som hört av sig inom kort.

Återigen. STORT TACK!

Peter
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hmm, verkar inte funka eller så gör jag fel.
Jag använder Mac eller det ska funka då med ?

Jag går in på Google, sedan söker jag på tex Morgan Stoltz och hittar en bild som är min....när jag sedan högerklickar på den så finns inte alternativet "sök efter denna bild med Google"

Eller gör jag fel ?

MVH
Har inte en susning om hur det fungerar med Mac, men jag har svårt att tro det spelar någon roll. Bry dig inte om att söka på namn, Högerklicka direkt på bilden om du vet med dig att du lagt upp den på webben och klicka på sök i Google efter denna bild.

Om det inte går, öppna ett nytt fönster och dra in bilden i Googles sökruta och släpp den, så kanske det fungerar. Om inte annat så har Google en dedikerad knapp för sökning på bilder,(ser ut som en kamera) uppe i högra hörnet i själva sökfönstet. Det brukar finnas en mikrofon där också, om man vill söka på ljud, men återigen, jag har inte en aning om hur det fungerarmed Mac, eftersom jag kör med Pc.

Lycka till !
 

mstoltz

Aktiv medlem
Har inte en susning om hur det fungerar med Mac, men jag har svårt att tro det spelar någon roll. Bry dig inte om att söka på namn, Högerklicka direkt på bilden om du vet med dig att du lagt upp den på webben och klicka på sök i Google efter denna bild.

Om det inte går, öppna ett nytt fönster och dra in bilden i Googles sökruta och släpp den, så kanske det fungerar. Om inte annat så har Google en dedikerad knapp för sökning på bilder,(ser ut som en kamera) uppe i högra hörnet i själva sökfönstet. Det brukar finnas en mikrofon där också, om man vill söka på ljud, men återigen, jag har inte en aning om hur det fungerarmed Mac, eftersom jag kör med Pc.

Lycka till !
Hej

Verkar vara lite struligare med MAC.
Jag får först kopiera bildadessen, sedan gå in på kamera ikonen och klistra in den där, sedan sök och då funkar det.

Borde finnas smidigare sätt för mac tycker jag
 
ANNONS