Annons

Vilket 24-70 borde jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

mirrenkakan

Medlem
Hej!

Tänker köpa mig ett 24-70 frågan är bara vilket.

Har en Nikon D7000 just nu men tanken är att uppgradera så objektivet måste funka med fullformat.
Vill ha ett riktigt bra objektiv, och fotar ofta i dåligt ljus så f 2,8 är nog att föredra.
Priset inte helt avgörande men......

Tankar och ideér mottages tacksamt.

Trevlig helg :)

//Åsa
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Hej!

Tänker köpa mig ett 24-70 frågan är bara vilket.

Har en Nikon D7000 just nu men tanken är att uppgradera så objektivet måste funka med fullformat.
Vill ha ett riktigt bra objektiv, och fotar ofta i dåligt ljus så f 2,8 är nog att föredra.
Priset inte helt avgörande men......

Tankar och ideér mottages tacksamt.

Trevlig helg :)

//Åsa
Jag går i samma tankebanor och mitt val står mellan Nikon och Nikon. Antingen köper jag en begagnad (men toppskick) 24-70/2,8, de får man för 10 papp eller så slantar man upp dubbla summan och får den nya med VR. Väääldigt mycket pengar men jag tycker VR ger väääldigt mycket frihet i fotograferandet. Ibland när snålheten slår till tänker jag att jag köper en begagnad 35-70/2,8, ett himla fint objektiv för 2-3 papp. Jag velig? Ja!

För att inte beskyllas för att vara märkesnörd så får jag tillägga att jag även kikar på relativt nya Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 som fått fina betyg i tester
 

erdeljan

Aktiv medlem
Satsa på beg 24-70 2.8G. Visst är det sjysst med VR men din kamera kommer säkert att ha bra ISO och använder du raw så kompenserar du för det. Lycka till ;)
 

lonian

Aktiv medlem
Själv äger jag en tamron 24-70 2.8 den föregående versionen köpt för runt 7000kr med VR.

Tycker den funkar bra. Vad jag förstår är det i princip samma bildkvalitet på deras nyaste objektiv, rätta mig gärna om jag har fel. Jag gillar att den inte är så otroligt tung. Hade dock gärna velat ha något ännu lättare. Typ en med bländare 4.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan också fundera på om du behöver en zoom i det området. Jag har en DX nu och använder en 28/1,8 och 50/1,8. De är verkligen lätta och jag klarar mig oftast med 28 på kamera och ev 50 med som backup.

Nikon har också 20/1,8 och 24/1,8 om man önskar lite mer vidvinkel.

Två st av dessa 1,8 väger nog som ett 24-70/2,8 och man får två st för priset av en zoom. Jag gav 4800:- för mina två begagnat, men byter man ut 28/1,8 mot 20 eller 24 så blir det lite mer.
 

AFJ

Aktiv medlem
Varför köpa en ljussvag tung zoom när man får många 1.8 primes för samma pengar eller mindre beg. typ 24, 35, 50 etc.
För att man har mer behov av den smidighet för brännvidder som en zoom ger än den ljusstryka som ett fast objketiv erbjuder?

Allt beror ju på vad man skall fotografera.

Exempel, idag skall jag åka på en liten slottstur runt Mälaren. Självklart åker kameran med. Det blir lite bilder på slott, natur, sambon och allt annat intressant som kan dyka upp. Kommer jag orka släpa med mig kameraväskan med flera gluggar och hålla på och byta? Har jag nytta av 1.8 idag? Eller är det bekvämare och enklare att ta med min 24-70 2.8 zoom? Hur många bilder kommer jag att ta i spannen 1.8-2.8? Kommer jag se någon skillnad i skärpa när jag använder f8? Hur viktiga är brännvidderna, kan jag använda fötterna eller kommer jag att ha användning för olika brännvidder?

Svaren på dessa frågor är väl knappast givna?
 

mirrenkakan

Medlem
Varför zoom?

Tack för alla svar.

Varför en zoom? tja för mig är det för flexibiliteten, det är möjligt att jag kommer ändra mig med tiden men jag jobbar mig nu bort från ett 18-300 som jag älskar, förutom att det inte är jätteskarpt och inte särskilt snabbt, jag har sällan bestämt mig för vad jag ska fota innan, jag tar min kamera och går ut. Promenaderna kan bli några timmar långa och ibland blir det närbilder på blommor och ibland fåglar i flykten. Jag inser att jag inte kommer kunna fota "allt" med mitt 24-70 men jag tror ändå jag kommer känna mig lite friare än med en fast brännvidd, och byta objektiv mitt ute i skogen i varierande väder tycker jag alltid känns lite jobbigt.

Just nu kikar jag på Tamrons och Sigmas senaste el. ett beg Nikon, ska det bli Nikons senaste måste jag spara ett tag till ;-) vilket iof är möjligt om ngn kan övertyga mig om att det är så mycket bättre än dom andra.

Åter igen tack för alla svar, det är alltid kul/intressant att höra hur andra resonerar.

//Åsa
 

pdahlen

Aktiv medlem
För att man har mer behov av den smidighet för brännvidder som en zoom ger än den ljusstryka som ett fast objketiv erbjuder?

Allt beror ju på vad man skall fotografera.

Exempel, idag skall jag åka på en liten slottstur runt Mälaren. Självklart åker kameran med. Det blir lite bilder på slott, natur, sambon och allt annat intressant som kan dyka upp. Kommer jag orka släpa med mig kameraväskan med flera gluggar och hålla på och byta? Har jag nytta av 1.8 idag? Eller är det bekvämare och enklare att ta med min 24-70 2.8 zoom? Hur många bilder kommer jag att ta i spannen 1.8-2.8? Kommer jag se någon skillnad i skärpa när jag använder f8? Hur viktiga är brännvidderna, kan jag använda fötterna eller kommer jag att ha användning för olika brännvidder?

Svaren på dessa frågor är väl knappast givna?
Nä det är ganska mycket upp till användaren. Men för mig som började med en 17-55/2,8 zoom som jag har haft liggande på hyllan nu i några år pga vikten och istället ersatt den med 28/1,8 som "allround" så har jag med kameran oftare. Att beskära en 28 till 55 eller 70 går oftast utmärkt så man behöver inte få panik om man inte har något längre med, svårare då med mer vidvinkel. Det är också bra närgränser på dessa 1,8 objektiv så jag fotograferar också närbilder samt jag gillar snäva skärpedjup så visst använder man 1,8 dagligen
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för alla svar.

Varför en zoom? tja för mig är det för flexibiliteten, det är möjligt att jag kommer ändra mig med tiden men jag jobbar mig nu bort från ett 18-300 som jag älskar, förutom att det inte är jätteskarpt och inte särskilt snabbt, jag har sällan bestämt mig för vad jag ska fota innan, jag tar min kamera och går ut. Promenaderna kan bli några timmar långa och ibland blir det närbilder på blommor och ibland fåglar i flykten. Jag inser att jag inte kommer kunna fota "allt" med mitt 24-70 men jag tror ändå jag kommer känna mig lite friare än med en fast brännvidd, och byta objektiv mitt ute i skogen i varierande väder tycker jag alltid känns lite jobbigt.

Just nu kikar jag på Tamrons och Sigmas senaste el. ett beg Nikon, ska det bli Nikons senaste måste jag spara ett tag till ;-) vilket iof är möjligt om ngn kan övertyga mig om att det är så mycket bättre än dom andra.

Åter igen tack för alla svar, det är alltid kul/intressant att höra hur andra resonerar.

//Åsa
Om du vill ha en zoom, varför inte ett 16-85 från Nikon brukar ligga runt 3-4tusen begagnat. Andra alternativ är de 18-50/2,8 från sigma o tamron. Kan ev förstå ett24-70 på en fullformat men att släpa med sig den extra vikten för ett ganska kort zoomområde skulle jag inte göra, då skulle jag vänta tills jag verkligen ser behovet med en FF.
 

lonian

Aktiv medlem
Att beskära en 28 till 55 eller 70 går oftast utmärkt så man behöver inte få panik om man inte har något längre med
Nu har TS en D7000 och 16,2 megapixlar.
Kan erkänna att när jag gick från D7000 och började använda D800 med 36 megapixlar så gjorde jag riktigt grova croppningar i bilderna. Men hade jag bara haft 16,2 pixlar idag så skulle jag så långt ifrån som möjligt vilja croppa mina bilder.

24-70 ger dock en lite konstigt omfång på en APS-C kamera.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Zoom är ju flexiblare och mindre krångligt än fast ljusstark optik. Dessutom så är Nikons nya 24-70 2,8 med VR dödligt träffsäker i af. Jag som fotar en del artister och konsert uppskattar både VR och den snabba autofokusen. Tycker nya 24-70 funkar bättre för jobb än den gamla. Fast den äldre versionen tror jag är något skarpare på bl 2,8. Tyckte dock den istället missade fokus ibland vilket den nyare nästan aldrig gör.

Nikons 24-70 2,8 bägge modellerna har klart snabbare och säkrare af än Nikons fasta gluggar, bortsett från de rena proffsgluggarna
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
???

Nu har TS en D7000 och 16,2 megapixlar.
Kan erkänna att när jag gick från D7000 och började använda D800 med 36 megapixlar så gjorde jag riktigt grova croppningar i bilderna. Men hade jag bara haft 16,2 pixlar idag så skulle jag så långt ifrån som möjligt vilja croppa mina bilder.

24-70 ger dock en lite konstigt omfång på en APS-C kamera.
Kan du förklara lite närmare vad du menar med : "24-70 ger dock en lite konstigt omfång på en APS-C kamera."
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan du förklara lite närmare vad du menar med : "24-70 ger dock en lite konstigt omfång på en APS-C kamera."
Det blir ju som ett 35-105 på en småbildskamera bildvinkelmässigt. För 20-30 år sedan var det förvisso inte så vidare värst konstigt, men idag förväntar man sig typiskt sett att en normalzoom ska ha mer vidvinkel än så.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Det blir ju som ett 35-105 på en småbildskamera bildvinkelmässigt. För 20-30 år sedan var det förvisso inte så vidare värst konstigt, men idag förväntar man sig typiskt sett att en normalzoom ska ha mer vidvinkel än så.
Jag började fotografera för 45 år sedan så jag förstår inte vad du menar :) Skämt åsido, med ett 12-24 och ett 70-200 känns för mej 24-70 som ett klockrent komplement..
 

AWid

Aktiv medlem
Jag använder både APS-C och småbild (FF) och jag får nog hålla med Martin, John m fl som tycker 24-70 blir lite malplacerat på APS-C. Det blir på något vis varken "hackat eller malet". Däremot passar omfånget 24-70 alldeles utmärkt till småbild och den sitter praktiskt taget alltid monterad på mitt småbildshus.

På APC-S använder jag normalt ett 16-85 som "normalzoom" när det inte är "makrodax" eller det behövs ett lämpligt tele. För mig passar 16-85 mycket bättre än 24-70 till den mindre sensorn.
 

Matte P

Medlem
Men nu står det ju att ts tänkt uppgradera till ff så aps-c objektiv är väl ingen idé att diskutera.
Jag kör med Tamron 24-70/2.8 och tycker det är ok, använder det både till landskap och porträtt.
 

Mas71

Aktiv medlem
Jag skulle skarpt rekommendera Nikon 17-55/2,8 vilket är DX formatets motsvarighet till 24-70/2,8.
Otroligt trevligt objektiv som jag använde för min D7000.

Blixtsnabb autofokus och kanonskärpa. Är dessutom något lättare och smidigare än 24-70.
Jag tror att du kan komma att sakna vidvinkel på din D7000 om du skaffar ett 24-70.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har ett Tamron 24-70 2.8 VC ver1 på ett Canon FF hus med över 50mp (mao kräver mycket av optiken) och är nöjd. Du hittar dessa för runt 5000kr begagnade vilket är mycket prisvärt. Jag har originalobjektiv som är lite snabbare och säkrare i af men skillnaderna är inte kritiska vid vardagsfotografering.
 
ANNONS