Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte lägga ner tramset och bara sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
En uppmaning till fotobutiker och fotoleverantörer:

Jag vill inte ha ha cashback-kampanjer.
Inte heller presentkort på köpet.
Jag vill inte vara medlem i er klubb.
Jag struntar i swap-it.
Jag är inte intresserad av att vara ambassadör.
Jag vill inte hålla på med rabattkoder.
Jag vill inte ha tre e-postutskick i veckan.
Jag struntar i er blogg.

Allt det där är onödigt.
Min enda önskan är att ni säljer fotoprylar till bra priser, vid de tillfällen då jag vill köpa. Inget annat. Ge gärna rabatter men då ska det dras av på priset direkt vid köpet, utan krav på motprestation.
Inga krusiduller. Hur svårt kan det va?
 

erdeljan

Aktiv medlem
Kan hålla med men jag köpte en gång just pga cashback dvs att få kreditkort med mitt dåvarande favorit kameratillverkare och mitt namn på kortet... Det är faktiskt lite "kewl" ;)
 

joakim d

Aktiv medlem
Det är nog tufft att vara (fysisk) butik och tillverkare just nu inom fotobranschen men håller med att det är tröttsamt med dessa cash-back kampanjer och hur butikerna försöker få det att framstå som om det är något speciellt de erbjuder trots att det är tillverkarna som står för kampanjen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad är problemet. Gillar du inte det så köp när det är REA eller normalpris. Låt de som vill spara en slant utnyttja dessa kampanjer. Säljaren drar nytta av det precis som köparen.

/stefan
 

acke

Avslutat medlemskap
Vad är problemet. Gillar du inte det så köp när det är REA eller normalpris. Låt de som vill spara en slant utnyttja dessa kampanjer. Säljaren drar nytta av det precis som köparen.

/stefan
Vad är ditt problem med att jag väcker frågan? Det finns gott om andra FS-trådar där du kan bidra konstruktivt.
 

acke

Avslutat medlemskap
...håller med att det är tröttsamt med dessa cash-back kampanjer och hur butikerna försöker få det att framstå som om det är något speciellt de erbjuder trots att det är tillverkarna som står för kampanjen.
Javisst. Jag är inte alls förtjust i ”rabatter” som utdelas retroaktivt och kräver en aktiv insats av köparen. Varför inte dra av rabatten direkt vid köpet istället? Enklare för alla parter.
Men det är klart, med en retroaktiv rabatt kan ju tillverkaren/säljaren hoppas på att köparen missar eller glömmer att hämta ut rabatten...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad är ditt problem med att jag väcker frågan? Det finns gott om andra FS-trådar där du kan bidra konstruktivt.
Det var väl konstruktivt?
Ignorera och utnyttja inte kampanjerna utan köp på Rea eller normalpris.
De som är intresserade av bättre pris får såklart jobba lite för det.
Tycker det är bra sånt här finns. Swap-it är bara ett fint namn för inbyte. Finns ju massor som vill uppgradera och då sälja det de redan har. Finns de som tycker detta är smidigare än att sälja själv.
Cash back har ju inget med affärerna att göra utan tillverkaren. Vill man alltså spara en slant så letar man upp den billigaste återförsäljaren och sedan cashar in extra från tillverkaren.

Alltså gillar man inte spara pengar så utnyttja inte det. Det är fritt val.


/Stefan

/Stefan
 

acke

Avslutat medlemskap
De som är intresserade av bättre pris får såklart jobba lite för det.

Alltså gillar man inte spara pengar så utnyttja inte det. Det är fritt val.

/Stefan
Varför ska man pådyvla kunden ett onödigt och fullständigt konstruerat ”jobb”? Det vore mer rimligt om säljaren löste in rabatten hos tillverkaren. Kunden bör få sin rabatt direkt vid köpet. Det är en säljares uppgift att göra affären bekväm och enkel för kunden, anser jag.

Skulle du vilja ha cashback på falukorven och spagettin i mataffären också? Nej, jag tror att du liksom jag föredrar att få rabatten direkt i kassan.

Att det är ett fritt val vet alla. Inte desto mindre tål frågan att diskuteras.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är ditt problem med att jag väcker frågan? Det finns gott om andra FS-trådar där du kan bidra konstruktivt.
Nu tycker jag att du är negativ. Stefan har alldeles rätt i att ingen är tvingad att delta i fotohandlarnas fåniga jippon.

Handla där det är billigast (och när det är billigast om det inte är bråttom).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]

Skulle du vilja ha cashback på falukorven och spagettin i mataffären också? Nej, jag tror att du liksom jag föredrar att få rabatten direkt i kassan.

[...]
Så har det väl varit i matbutiker sedan åtminstone sextiotalet. Kanske tidigare. Mina föräldrar sparade alla konsumkvitton i en kaffeburk. En gång om året räknades alla kvitton ihop och lämnades in. Så småningom fick man sin återbäring.

Idag har väl alla matbutiker sina kundklubbar med motsvarande återbäringsfunktion. Fast allt sköts av datorerna.

Samma i klädbutiker.

Och flygbolag.

Själv brukar jag hålla mig borta från denna form av rabattsystem. I grunden handlar det ju inte om rabatten, utan att registrera oss som kunder och därmed skaffa sig bättre kunskap om våra köpbeteenden.
 

acke

Avslutat medlemskap
Idag har väl alla matbutiker sina kundklubbar med motsvarande återbäringsfunktion. Fast allt sköts av datorerna.

Samma i klädbutiker.

Och flygbolag.
Javisst. Kommersiella knep som går ut på att studera köpbeteenden, knyta upp kunden och skapa ”lojalitet” finns i all detaljhandel. Alla följer samma mönster. Det ska samlas bonuspoäng osv. Tramsigt som tusan! Det enda vi kunder egentligen vill är ju att handla.

Det vore otroligt uppfriskande med aktörer som vågade bryta detta mönster. Tänk en butikskedja som vågade lova följande:

- Hos oss får du alla rabatter direkt.
- Vi har inga kundklubbar där du samlar poäng som du kan handla för. Den rabatten är redan avdragen i våra grundpriser.
- Vi pysslar inte med rabattkuponger eller rabattkoder.
- Vi ger samma priser till alla.
- Vi vill göra det enkelt för dig som kund.

En sådan affär skulle jag älska att handla i! :)
 

acke

Avslutat medlemskap
Så har det väl varit i matbutiker sedan åtminstone sextiotalet. Kanske tidigare. Mina föräldrar sparade alla konsumkvitton i en kaffeburk. En gång om året räknades alla kvitton ihop och lämnades in. Så småningom fick man sin återbäring.
Min morsa sparade också konsumkvitton. Det kunde bli en plastkasse proppfull av kvitton på ett år. Sedan satt hon och räknade samman totala inköpssumman för hand och skickade in hela kvittohögen. Man kan undra vad i hela friden Konsum gjorde med alla kvitton som kom in från hela Sverige. De kan omöjligen ha kontrollräknat kvittona. Möjligen vägde de dem? :-D

Men det fanns en sympatisk grej med konsumkvittona. Återbäringen baserades på det faktiska resultatet! De år då Konsum gick dåligt så blev det ingen återbäring alls. Andra år fick man flera procent tillbaka.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Javisst. Jag är inte alls förtjust i ”rabatter” som utdelas retroaktivt och kräver en aktiv insats av köparen. Varför inte dra av rabatten direkt vid köpet istället? Enklare för alla parter.
Men det är klart, med en retroaktiv rabatt kan ju tillverkaren/säljaren hoppas på att köparen missar eller glömmer att hämta ut rabatten...
För att en rabatt i butiken skulle kräva butiksadministration som naturligt kostar pengar och som ett resultat ökar priset kunden betalar. Samt att butiken ligger ute med pengar, som också det är en risk som behöver kompenseras för. Cashback-kampanjerna funkar på det sättet att butikerna köper in produkter till normalt inköpspris och säljer produkterna till sitt vanligt butikspris där tillverkaren/generalagenten står för en i efterhand prisjustering. I utbyte för några minuter av kundens tid.
 

Lainen

Medlem
Tänk en butikskedja som vågade lova följande:

- Hos oss får du alla rabatter direkt.
- Vi har inga kundklubbar där du samlar poäng som du kan handla för. Den rabatten är redan avdragen i våra grundpriser.
- Vi pysslar inte med rabattkuponger eller rabattkoder.
- Vi ger samma priser till alla.
- Vi vill göra det enkelt för dig som kund.

En sådan affär skulle jag älska att handla i! :)
https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360001159809-Vilka-är-vi-
 

HRL

Aktiv medlem
För några veckor sedan när jag köpte min Fujifilm xt3 och samtidigt Fujinon 100-400 mm - fick jag den utlovade rabatten på 2000 kr för objektivet avdraget direkt i kassan (till min förvåning). Butik: Fotokungen/Sthlm.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns, för begränsade syften. JET, numera Ingo, säljer drivmedel på det sättet. Priset du ser på pumpen är vad du betalar. Inget medlemskap, speciella kort eller annat krävs.

Men de säljer inte kameror.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Köpare får en vara i utbyte mot pengar OCH andra saker, som t.ex. kunskap om köpbeteenden, framtida försäkjningsmöjligheter, möjlighet att göra köparna till ambassadörer, merförsäljning etc.

Rabatten är kompensationen för detta. Tar du bort det faller också motivet att ge rabatten.

Dessutom tenderar kunder som måste göra en motprestation vara MER nöjda än kunder som bara plockar på sig varan och betalar rakt upp och ned.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Dessutom tenderar kunder som måste göra en motprestation vara MER nöjda än kunder som bara plockar på sig varan och betalar rakt upp och ned.
När man hänger här på FS får man en stark känsla av det finns gott om märkesambassadörer. I var och varannan tråd lyft fördelar med just det märke som just den debattanten har.
Vet inte om detta har med rabatter och motprestationer att göra, eller om det bara är så enkelt att man vill försvara och motivera sin egen investering inför sig själv. Har man lagt en himla massa slantar på prylarna så vill man att det ska vara rätt.
 
ANNONS