Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Falumas

Aktiv medlem
Faktiskt inte kollat. Men nu skiter jag i allt. Säljer av och övergår helt till Z-objektiv. FTZ-adaptern är ju så ful också🤣😂
Du får skaffa en sådan där duk fotografer hade förr på kameran, som slängdes över huvudet. Se till att den sitter fast i utkanten av din FTZ-adapter så ingen ser din FTZ-adapter.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nja - det är inte riktigt sant när det gäller Tamron. De enda som fungerar på Z- kamerorna är de som kommit ut efter Nikons lansering plus några senare modeller där Tamron uppdaterat mjukvaran. De allra flesta Tamronobjektiv med F-bajonett fungerar inte på Z-modellerna.
Ser att det är lite begränsat där, men det verkar som om Tamron jobbar på uppgraderingar till sina objektiv. Det är ju coolt att man verkar kunna uppgradera mjukvaran i dom själv. Det är väl först på Z, sådant har kommit till Nikonobjektiv?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ser att det är lite begränsat där, men det verkar som om Tamron jobbar på uppgraderingar till sina objektiv. Det är ju coolt att man verkar kunna uppgradera mjukvaran i dom själv. Det är väl först på Z, sådant har kommit till Nikonobjektiv?
Några av de nyaste spegelreflexerna kan uppdatera objektiv. Ganska många kan göra det med blixtar. Sedan finns det väl inte så många objektiv med F-fattning som går att uppdatera den vägen däremot.

Nikon 1-serien har/hade uppdateringsmöjlighet också.

Även Sigma har uppdateringsmöjlighet på Art/Contemporary/Sport via USB-docka och var nog lite före Tamron. Dessa dockor kan även justera vissa andra saker. För Tamron är det objektiven med G2-design som fungerar med dockan (vågar inte svära på att det inte finns undantag).
 

PMD

Aktiv medlem
Ser att det är lite begränsat där, men det verkar som om Tamron jobbar på uppgraderingar till sina objektiv. Det är ju coolt att man verkar kunna uppgradera mjukvaran i dom själv. Det är väl först på Z, sådant har kommit till Nikonobjektiv?
Sigma har sålt programvaruuppgraderbara objektiv ett bra tag. Micro Four Thirds-objektiv har alltid varit uppgraderbara.
 

Falumas

Aktiv medlem
Måste vara otroligt mycket billigare för tillverkaren att kunderna kan uppdatera dom. Som tillverkare måste du kunna överlåta en stor del av testningen till kunder och korrigera om något inte fungerar.
 

horvendile

Aktiv medlem
Brytpunkten är f/5.6. Vid större bländare används den valda bländaren och vid mindre bländare än f/5.6 (f/6.3 osv) så används exakt f/5.6. Detta gäller givetvis alla objektiv med cpu-kontakter
Lite sent svar på detta kanske, men vill man se korrekt skärpedjup vid mindre bländare kan man tilldela en preview-funktion till en av (de få) funktionsknapparna.
 

PMD

Aktiv medlem
Måste vara otroligt mycket billigare för tillverkaren att kunderna kan uppdatera dom. Som tillverkare måste du kunna överlåta en stor del av testningen till kunder och korrigera om något inte fungerar.
Det är väl inte mycket konstigare än att man kan uppdatera programvaran i en dator?
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det är inte alls konstigt.

Konstigare att vissa inte har implementerat det tidigare, för det måste vara en enorm konstnadsbesparing.
Det kostar att bygga in den egenskapen i objektiven också. Jag har dessutom aldrig behövt uppdatera progamvara i mina m4/3-objektiv (det första köpte jag för drygt åtta år sen).
 

horvendile

Aktiv medlem
Tack för tipset. Jag tilldelade fn2 på framsidan. Den sitter ju på samma ställe som motsvarande funktion på DSLR kamerorna.
Jag har gjort detsamma. Eller ok, på Fn1, för på Fn2 har jag satt byte av AF-läge. Vilket, slår det mig, kan vara en tveksam prioritering - det går möjligen lika enkelt att byta via i-menyn. Det kan vara så att jag är kvar i DSLR-tänket där jag inte kan navigera menyer med ögat vid sökaren. Hm.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Som jag förstår det då fungerar det inte med Nikons Ais objektiv heller. Lite dålig bakåtkompatibilitet. Det borde inte vara omöjligt att få fokus assist med manuella objektiv. Zeiss fungerade utmärkt med mina tidigare D3, D3s, D800, D800E, D810, D500, D5. Så jag tänker att felet inte ligger hos Zeiss
- - -

Intresserad av att höra mer av er som provat AI/AIS objektiv på de nya Z-kamerorna.
Själv har jag samlat på mig 11 gamla objektiv som jag gärna skulle vilja använda på en Z-kamera. Min ögon är inte längre vad de varit och inte sökarna heller. Tycker det har varit svårt att sätta fokus korrekt med mina digital kamerahus. Har även provat byta sökarskiva. Det har blivit lite bättre men med nya elektroniska sökare hoppas jag att det ska bli betydligt lättare att se när fokus sitter där det ska.
Provade en Sony A7 för några år sedan. Väldigt bra sensor och rejält byggt kamerahus. Men det var inte enormt mycket bättre för manuell fokusering i mitt tycke. Och efter många år med Nikon, mer än 40, så är det svårt att byta märke.
Så, vad tycker ni som provat? Är det värt att ha kvar gamla AIS-objektiv med förhoppningen att en EVF ska göra livet lite lättare?
 

Falumas

Aktiv medlem
- - -

Intresserad av att höra mer av er som provat AI/AIS objektiv på de nya Z-kamerorna.
Själv har jag samlat på mig 11 gamla objektiv som jag gärna skulle vilja använda på en Z-kamera. Min ögon är inte längre vad de varit och inte sökarna heller. Tycker det har varit svårt att sätta fokus korrekt med mina digital kamerahus. Har även provat byta sökarskiva. Det har blivit lite bättre men med nya elektroniska sökare hoppas jag att det ska bli betydligt lättare att se när fokus sitter där det ska.
Provade en Sony A7 för några år sedan. Väldigt bra sensor och rejält byggt kamerahus. Men det var inte enormt mycket bättre för manuell fokusering i mitt tycke. Och efter många år med Nikon, mer än 40, så är det svårt att byta märke.
Så, vad tycker ni som provat? Är det värt att ha kvar gamla AIS-objektiv med förhoppningen att en EVF ska göra livet lite lättare?
Om nu det som skall fotograferas har vett nog att vara väldigt stilla, så är det väldigt lätt att fokusera med hjälp av att zooma in sökaren på en Z6:a.
 

FrePe

Aktiv medlem
Snabbt byte AF

Något jag skulle önska i framtida FW är att jag kunde ställa in AF-ON knappen så att den när intryckt snabbt bytte autofokus mode till ett förval ex. singel fokus, autoarea, face/eye... det förvalda settet är aktivt så länge knappen är nedtryckt och sedan återgår kameran till tidigare valda inställning.

Jag tror sony har någon liknande lösning och jag har efter bara några veckor tröttnat på att hålla in fn2 och snurra på hjul när jag hamnar i en situation ögonfokusen inte fixar.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Fokusera manuellt med Z6

- - -

Intresserad av att höra mer av er som provat AI/AIS objektiv på de nya Z-kamerorna.
Själv har jag samlat på mig 11 gamla objektiv som jag gärna skulle vilja använda på en Z-kamera. Min ögon är inte längre vad de varit och inte sökarna heller. Tycker det har varit svårt att sätta fokus korrekt med mina digital kamerahus. Har även provat byta sökarskiva. Det har blivit lite bättre men med nya elektroniska sökare hoppas jag att det ska bli betydligt lättare att se när fokus sitter där det ska.
Provade en Sony A7 för några år sedan. Väldigt bra sensor och rejält byggt kamerahus. Men det var inte enormt mycket bättre för manuell fokusering i mitt tycke. Och efter många år med Nikon, mer än 40, så är det svårt att byta märke.
Så, vad tycker ni som provat? Är det värt att ha kvar gamla AIS-objektiv med förhoppningen att en EVF ska göra livet lite lättare?
Jag köpte Z6 + FTZ-adaptern för ca 2 månader sedan. För min del kör jag bara gamla Nikon-objektiv. Dom jag har testat hittills är AI-Nikkor 20:3.5, AF-Nikkor 24:2.8 och AI-Nikkor 35:2.0. Jag har satt focus peaking på max känslighet, färg röd, och givit AF-knappen zoom-funktionen. Fungerar klockrent. Zooma gör jag nästan enbart på de största bländarna (2.0–4.0). Att fokusera manuellt har jag gjort sedan 1969 ända fram till 2009, då jag köpte en D300. Och nu med Z6 kan jag köra manuellt helt och hållet igen. Nikon säger att pre-AI-objektiv inte går att använda med adaptern, men andra har tydligen monterat också pre-AI objektiv utan problem (googlad information). Så jag tänker testa med Nikkor 28:2.8, Micro-Nikkor 55:3.5 och Nikkor 105:2.5 så snart som möjligt.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
https://www.sawantphotography.com/home
 

pdahlen

Aktiv medlem
Något jag skulle önska i framtida FW är att jag kunde ställa in AF-ON knappen så att den när intryckt snabbt bytte autofokus mode till ett förval ex. singel fokus, autoarea, face/eye... det förvalda settet är aktivt så länge knappen är nedtryckt och sedan återgår kameran till tidigare valda inställning.

Jag tror sony har någon liknande lösning och jag har efter bara några veckor tröttnat på att hålla in fn2 och snurra på hjul när jag hamnar i en situation ögonfokusen inte fixar.
Går det inte att ställa något liknade på Z6, synd Isf att de inte fortsatte med det, som de började med D500, D850 och D5 att sätta några av knapparna till att skifta AF mode. Jag har AF grupp på en knapp och en punkt AF på en annan när jag håller inne knappen på min D500
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Om nu det som skall fotograferas har vett nog att vara väldigt stilla, så är det väldigt lätt att fokusera med hjälp av att zooma in sökaren på en Z6:a.
- - -
Tack för svar! Det är nog nödvändigt att det man ska fotografera står väldigt stilla för att man ska hinna fokusera. Alltid tyckt att det blir väldigt darrigt när jag zoomar in för att sätta skärpan.


Jag köpte Z6 + FTZ-adaptern för ca 2 månader sedan. För min del kör jag bara gamla Nikon-objektiv. Dom jag har testat hittills är AI-Nikkor 20:3.5, AF-Nikkor 24:2.8 och AI-Nikkor 35:2.0. Jag har satt focus peaking på max känslighet, färg röd, och givit AF-knappen zoom-funktionen. Fungerar klockrent. Zooma gör jag nästan enbart på de största bländarna (2.0–4.0). Att fokusera manuellt har jag gjort sedan 1969 ända fram till 2009, då jag köpte en D300. Och nu med Z6 kan jag köra manuellt helt och hållet igen. Nikon säger att pre-AI-objektiv inte går att använda med adaptern, men andra har tydligen monterat också pre-AI objektiv utan problem (googlad information). Så jag tänker testa med Nikkor 28:2.8, Micro-Nikkor 55:3.5 och Nikkor 105:2.5 så snart som möjligt.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
https://www.sawantphotography.com/home
- - -
Tack för svar! Kollade lite på din sida. Fantastiska bilder!

Sitter med brännvider från 20mm till 400mm via 24, 35, 50, 105 (4 st av ngn anledning!) och 180.
Gillar den mekaniska känslan i de gamla objektiven men finner att jag numera mest bara använder min AF-objektiv. Mest för att det är svårt att se. Lite dålig erfarenhet som sagt. Utöver Sony A7 har jag också provat fokusera manuellt på min Nikon 1 utrustning samt för länge sedan med Panasonic GF1.

Att zooma in för att ställa skärpan tycker jag är otroligt bökigt. Trodde att Sonyns möjlighet att köra med focus peaking skulle göra skillnad. Visst, viss skillnad blev det förstås men inte sådär lysande som jag hoppades. Kanske Nikon lyckats bättre. I vart fall torde de ha ett kamerahus som är bättre utformat för mänskliga händer (läs mina händer).
Går förstås inte att enbart gå på andras erfarenheter, man måste prova själv också. Men bra att veta dina tankar.
 
ANNONS