Annons

Reparera Eos 550D själv

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Har en CANON EOS 550D. Tänkte sålt den men behåller den nog. Gummit på greppets framsida under avtryckaren har på grund av värme expanderat. Inget fel på kameran trotts att jag trodde det först men det visade sig vara minneskortet som va för långsamt för filmning. Har nu ett kort som funkar. Gummit till greppet har jag hittat på en firma som heter CONVENA. Knappt 140Kr och tapen under 20Kr. Undrar om någon bytt det gummit någon gång och undrar om det är en svår operation?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har aldrig bytt gummi, men jag har limmat fast gummi som börjat släppa i kanten.

Men youtube är fullt med olika klipp som visar hur man plockar ner och monterar ihop kameror. Så det borde vara lätt att hitta.

Den här kanske kan vara något:
https://youtu.be/OKMOssHCDZ4
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Såg idag en video där man besökte Fuji och kikade på hur man sätter ihop en GFX. Där ser man bland annat hur youtube Vloggarn LOk får försöka sätta på gummit på framsidan. Han misslyckades.Problemet är få fast den dubbelhäftande tejpen på rätt sätt.

Man bör ta bort den gamla tejpen först.
Nu råkar jag varit porudktchef bland annat självhädtande material för tryckindustrin.

Därför vet jag att det finns i pricip tcå typer a häftämne. Gummi baserade och akrylbaserade. Gummibaseerade tar man bäst bort med kemiskt ren bensin. För akrylbaserade så fungerar T-sprit bäst.
Så det är bara att prova. Gåret inte bort med det ena så bör det fungera med det andra.

Nästa sak är att få den dubbelhäftande mycket tunna folien på plats. Ett gammal trick är att ha på lite såpvatten för då hugger inte tejpen utan man kan ssläta ut och röra folien så den hamnar på rätt plats. Det kommer fastna lika bra när vattnet avdunstat. Det avslutande gummit är nog lättare. Det gäller att bara låta en liten yta fästa på rätt ställe först och sedan jobba ut mot sidorna.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=tT2dTIwcGlk&feature=emb_logo
 
ANNONS