Annons

Canon Eos RS/R5, är något av ryktet sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det lär komma en ersättare till Canon 6D som logiskt kommer heta EOS R6.


Spedarna på den låter också hyfsade. IBIS och 12 bilder per sekund borde locka gamla 6D användare.

20mp full-frame CMOS sensor
IBIS
12fps mechanical and 20fps electronic.
4K @ 60p
New battery (Not sure if it’s the same as the EOS R5)
June 2020 launch (We think a May announcement)
Time will tell but the EOS R system is getting quite the boost this year in terms of camera bodies.
”Ersättaren” till 6d är väl eos r?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Inte mer? EOS 6D II har en sensor på 26 Mpixel.

Förhoppningsvis är det inte samma sensorgeneration som sensorerna i EOS 6D och EOS 6D II ...

Resten av specifikationerna tycker jag verkar bra.
20 MP låter som sensorn som sitter i 1Dx MKIII. Kanske bara en tillfällighet

Ryktet om att Canon skulle komma med en ny BSI liknande sensor har florerat sedan ett år tillbaka..
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
”Ersättaren” till 6d är väl eos r?
Kameran skall enlgit ryktena heta EOS R6.

Den hög specade modellen på gång skall heta EOS R5. Jag tror att Canon medvetet följer nummer serien så konsumenterna inte skall bli förvirrade.

Det är ju logiskt att om Canon anser att en kamera som skall vara deras spegellösa alternativ till Canon 5D heter EOS R5 så pekar man ju med hela handen.

Fast ännu kan vi inte vara säkra på att det blir så.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
”Ersättaren” till 6d är väl eos r?
Tror att både Canon R och RP var framstressade för att möta Nikon samtidigt som det var testskott.
Nu spelar väl inte det långsiktigt så stor roll förutom möjligen för begagnat priset.

Objektiven kommer ju passa även på kommande modeller.

CAnon har också en APS-C på gång med samma fattning. Fast där säger ryktena att Canon inte kommer ta fram speciella APS-C. Dessa kameror anser man tydligen är till för de som vill fota med RF objektiv men få längre räckvidd. De kommer vara spcade mer som 7D. Troligen kommer inga billiga instegskameror. De som vill ha det får hålla sig till M-modellerna.
 

gamleJ

Aktiv medlem
”Ersättaren” till 6d är väl eos r?
Nej men det är många youtubers som uttrycker det så. R är en mix av 6dmkii och 5dmkiv samt att den står på egna ben helt och hållet gällande vissa funktioner. Prestanda inom vissa områden är också bättre än 5dmkiv. Att kalla den en spegellös 6d mkii blir därför missvisande. Det är som Mats skriver Canons första försök och är en blandning av ris och ros. Jag klarar mig fint utan hög seriebildstagning vid följande fokus och har därför en nästan perfekt kamera för mina behov. R5 kommer såklart att locka med ibis men nu har jag ingen panik utan kan vänta ett år medan priserna sjunker och objektiven jag köper är för nya fattningen. Enda nackdelen är att vill jag sälja R så blir det förmodligen med rejäl förlust. Det är dock inte säkert. Priset på R5 och specarna totalt för R6 kommer att avgöra.
 

ErlandH

Aktiv medlem
CAnon har också en APS-C på gång med samma fattning. Fast där säger ryktena att Canon inte kommer ta fram speciella APS-C.
Låter bra. Uppgifterna om R5 och R6 är spännande, men det man egentligen väntar på är ju en R7! Och den behöver ju egentligen inte ha en mindre sensor (förutom möjligen av ekonomiska skäl) bara den har tillräcklig pixeltäthet för att funka med beskärning.
 

martinot

Aktiv medlem
Tror att både Canon R och RP var framstressade för att möta Nikon samtidigt som det var testskott.
Nu spelar väl inte det långsiktigt så stor roll förutom möjligen för begagnat priset.
Delar helt din uppfattning här (och vet många andra i branschen som också gör det).

Katalysatorn bakom R/RP (som jag håller med är lite utanför deras normala program/segmentering) var nog främst att de blev överrumplade av Nikons långt gångna produktutveckling och (i Canons ögon) tidiga planer att lansera sitt spegellösa Z-system.

Nästa generation blir nog de första "riktiga" spegellösa FF från Canon, och känns i mina ögon, som mycket bättre och mer genomtänkta kamerahus. Ser verkligen trevliga ut redan nu på "pappret", och skall bli kul att följa i verkligheten. 2020 kan nog bli ett riktigt bra och intressant Canonår!

Håller också med om det inte har så stor betydelse eller något negativt. Snarare tvärt om. Var nog viktigare för Canon att visa marknaden att de "var med", och att de kunde lansera något samma år som Nikon kom med sitt nya system.

Hade de inte gjort det så hade de nog gett Nikon ett stort momentum som det främsta och självklara alternativet till Sony på marknaden för spegellös FF.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Cyberphoto skriver att Canon har gått ut med mer information om R5, så här skriver dem.

Canon berättar idag om fler funktioner och specifikationer som kommer i Canon EOS R5. Dom berättar att 8K video kommer att vara ifrån hela sensorn vilken innebär utan beskärning och du kan filma i upp til 30P. Allt detta är intern inspelning direkt på minneskortet. Dualpixel AF fungerar i alla 8K lägen, vilket är helt otroligt!

Kameran kommer ha avancerad autofokus som är motivföljande för kropp, huvud, ögon och djur som katter, hundar, fåglar osv
.

https://www.cyberphoto.se/bloggen/2020/3/mer-information-om-eos-r5

Verkar bli riktigt bra detta :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Cyberphoto skriver att Canon har gått ut med mer information om R5, så här skriver dem.

.

https://www.cyberphoto.se/bloggen/2020/3/mer-information-om-eos-r5

Verkar bli riktigt bra detta :)
Nu är det dags att ta grepp om den spegellösa marknaden mao. Kul för oss som stannat hos Canon och bra för marknaden i stort. En tydlig markering som knäpper många youtubers på näsan. Helt ärligt så har jag inte vågat tro på mer än 8K med crop, vilket i sig hade varit nog för de flesta. Vilket hus r5 kommer bli :). Det finns dock ett stort orosmoment kvar, priset.
 

Third eye

Aktiv medlem
...det finns dock ett stort orosmoment kvar, priset.
Samma tanke hos mig, priset. Antingen så prissätter Canon för att göra ett statement och knuffar de övriga mot ättestupan, eller så är det så svettigt prissat att få av oss kan byta...hur bra den än är.

Jag köpte A7riv pga att jag tykte Canon dröjt för länge med ett kraftigt spegellöst hus, tänkte till slut att Canon kommer aldrig att svara...stora tröga Canon.
Nu känner jag att har jag väntat i 5 år hade jag kunnat väntat i ett halvår till om jag bara visste att Canon åtminstone försökte...men jag hade inte den känslan och det råkade bli sony, kanske förhastat.

Vidare så hoppas jag verkligen att inte coronaspöket hindrar ett släpp, hellre att få kameror sipprar ut än inga alls. Så att tillräkligt många testare kan utvärdera kameran åt oss nyfikna spekulanter.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Samma tanke hos mig, priset. Antingen så prissätter Canon för att göra ett statement och knuffar de övriga mot ättestupan, eller så är det så svettigt prissat att få av oss kan byta...hur bra den än är.
Troligast är väl ett pris på 5-10k över vad a7riv kostade vid släpp men kan bli ännu svettigare.

Jag köpte A7riv pga att jag tykte Canon dröjt för länge med ett kraftigt spegellöst hus, tänkte till slut att Canon kommer aldrig att svara...stora tröga Canon.
Nu känner jag att har jag väntat i 5 år hade jag kunnat väntat i ett halvår till om jag bara visste att Canon åtminstone försökte...men jag hade inte den känslan och det råkade bli sony, kanske förhastat.
Har varit nära själv att lämna många gånger men i och med att R ändå gav mervärde utifrån hur jag fotar så fick det bli en sådan istället. Jag är glad för det. Har iallafall två bra RF linser nu och mina ef fungerar bättre än tidigare. Jag lär få vänta ganska länge med köp av r5 om den landar runt 45-50k initialt men vetskapen om att det finns ett hus att sukta efter känns bra. Jag gillar känslan hos Canons prylar för mycket annars hade jag nog redan varit fast på a7r3. Vet inte hur mycket du hunnit köpa på dig förutom a7r4 men du har ju inte överbetalt via einfinity så du borde väl få pengarna tillbaka i stort?

Vidare så hoppas jag verkligen att inte coronaspöket hindrar ett släpp, hellre att få kameror sipprar ut än inga alls. Så att tillräkligt många testare kan utvärdera kameran åt oss nyfikna spekulanter.
Hoppas som du. Fördelen är att vi kunder inte kan kritisera om det är tomt på hyllorna vilket annars skapat badwill. Tror därför mer på ett släpp. Perfekt att få chansen till någon fix med firmware innan produktionen går för fullt och vi kunder hinner bygga upp ett köpsug som heter duga. Ja alltså perfekt sett utifrån nuvarande situation med viruset.
 

Third eye

Aktiv medlem
Inte allt för insyltad än så länge, Tamron 17-28 och tamron 28-75 är de enda fe-objektiven. Lite sugen på 70-180:an men det får vänta nu.
Adapterar med sigma och metabones Tamron 24-70/2.8 G2, Tamron 70-200/2.8 G2, Sigma 150-600, Sigma Art 85/1,4, Canon 50/1.8 stm, Tamron 90/2.8, Irix 15/2.4 och samyang 35/t1.5 i Canons ef så jag har större bas i Canon.
Jag och sambon delar intresse och hon är kvar i sin 5D mkiv så ef-linser kommer fortsättas att köpas, närmast sigma art 35/1.4.
Så jag gör ingen jätteförlust i att avyttra gråimporterade A7riv.
Det ska bli intresant detta :)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nu är det dags att ta grepp om den spegellösa marknaden mao. Kul för oss som stannat hos Canon och bra för marknaden i stort. En tydlig markering som knäpper många youtubers på näsan. Helt ärligt så har jag inte vågat tro på mer än 8K med crop, vilket i sig hade varit nog för de flesta. Vilket hus r5 kommer bli :). Det finns dock ett stort orosmoment kvar, priset.
Väldigt intressant att Canon släppt hela tagit och kom på det nu. Denna kamera borde släppts för 5 år sedan ( visst minus några funktioner då)

Men det kan väl inte vara något proffs som inte gått ifrån Canon vad det gäller spegelöst.

Om Canon bara backat tillbaka och struntat i att släppa skräp så hade de haft kvar flera kunder.

Nu ligger de också 10 år efter i form av optik mot Sony e
 

gamleJ

Aktiv medlem
Väldigt intressant att Canon släppt hela tagit och kom på det nu. Denna kamera borde släppts för 5 år sedan ( visst minus några funktioner då)

Men det kan väl inte vara något proffs som inte gått ifrån Canon vad det gäller spegelöst.

Om Canon bara backat tillbaka och struntat i att släppa skräp så hade de haft kvar flera kunder.

Nu ligger de också 10 år efter i form av optik mot Sony e
Med all rätt så var de sent på bollen eftersom deras dslr-park fortfarande prioriterades. Nikon gjorde likadant. Tror ingen mer än Canon kan avgöra om de väntade för länge. Vi konsumenter som verkligen önskat mer från vårat märke tycker ju det men sett till Canons plånbok är det skillnad. Jag tror många som gått över till Sony kan lockas tillbaka igen. Det är de mest lättrörliga och troligen köpstarka som sålt av Canonprylar och sedan köpt nytt från Sony. Tror också många behållt en hel del linser från Canon som nu kan användas med Canons adapter istället för sigmas och metabones inte fullt så sömlösa alternativ.

Jag tror många yrkesverksamma har behållit sina dslr och väntat på just ett hus som r5. Canon har släppt ok produkter för foto men legat efter gällande filmdelen. 1dxmkii och 5dmkiv har ändå haft ok specar för typ bröllop och mindre produktioner. Även R har fungerat bra för många trots fulcrop i 4K. 10 bit log externt och c-log eller 8bit internt med c-log räcker till för rätt många ändå gällande film och den är toppen för foto om du inte fotar mycket sport. Absolut har de förlorat kunder på köpet men samtidigt går de nu in med välfylld kassa och med siktet inställt på marknadsandelar.

Det som retat mig mest är att Canon kunde bjudit på lite lägre pris när husen inte var i paritet med konkurrenterna men det är vatten under broarna. Jag tror som du att få nog lämnat Sony spegellöst för att gå till Canon spegellöst för husens skull. Däremot möjligen för 28-70 2.0 och 50, 85 1.2.

Tio år efter med linser? De spottar ju ut linser hela tiden till RF. För de med riktigt höga krav finns ju redan många av de viktigaste linserna. Behövs det något som inte finns i RF fungerar fortfarande EF bra. Det är full prio på RF så allt de tar fram i objektivväg är för nya fattningen. Det går verkligen att klaga på Canon de senaste 5 åren men nu har det vänt och det rejält. R5 kommer sälja som smör och Canon kommer håva in pengar på all ny RF optik och kunderna kommer älska att bränna pengar på Canon.
 

PMD

Aktiv medlem
Borde inte nästa EOS R-modell från Canon heta EOS RM? :)

Jag skulle hemskt gärna höra en förklaring från Canon för varför de återanvänder gamla beteckningar från Canonflex-tiden.
(Efter Canonflex RP kom Canonflex RM).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som jag förstått det är det här med 8K inte tydligt. Det är alltså osäkert huruvida man får video i 8K färdigt att användas på 8K skärm. Det kan röra sig om att man samplar i 8K och ger 4K output eller att 8K är för att fånga snabba stillbildssekvenser. Är det någon som läst något annat?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Som jag förstått det är det här med 8K inte tydligt. Det är alltså osäkert huruvida man får video i 8K färdigt att användas på 8K skärm. Det kan röra sig om att man samplar i 8K och ger 4K output eller att 8K är för att fånga snabba stillbildssekvenser. Är det någon som läst något annat?
8K vid full sensorbredd och 30p är vad Canon säger. Enligt Magnus F har de valt att delge detta så att spekulationerna kring om det är riktig 8K ska upphöra.
 
ANNONS