Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av 35:a till M4-P?

Produkter
(logga in för att koppla)

Norling

Aktiv medlem
Hej,

Jag har precis köpt ett M4-P-hus & skall köpa ett 35mm-objektiv till den.
Jag har kikat på Summicron 35/2, Zeiss 35/2 Biogon, Voigtländer 35/1,7 samt 35/1,4. (Finns kanske fler som kan vara intressanta?)

Jag är förvisso sugen på att köpa Leica original men Leica-objektiv är som bekant dyra & frågan är om man ser skillnad i praktiken mot tex en Zeiss 35/2 eller Voigtl. 35/1,7 tex? (Verkar som Voigtl 35/1,4 är lite sämre).
Jag har inga problem att betala för en begagnad Summicron 35/2 (inte asph) men frågan är om den är "bäst"?
Hur funkar Leicas gamla 35:eek:r med färgfilm tex i förhållande till de andra?

Någon som har erfarenhet/åsikter om ovan?

Mvh
Magnus
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har Leica Summicron-M (ej asph) och har haft Zeiss ZM 35/2,8, ZM 35/2 och Voigtländer 35/2,5.

Zeiss-objektiven är mina favoriter. De är skarpare än Leica och har modern antireflexbehandling. Skarpast är ZM 35/2,8.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har precis köpt ett M4-P-hus & skall köpa ett 35mm-objektiv till den.
Jag har kikat på Summicron 35/2, Zeiss 35/2 Biogon, Voigtländer 35/1,7 samt 35/1,4. (Finns kanske fler som kan vara intressanta?)

Hur funkar Leicas gamla 35:eek:r med färgfilm tex i förhållande till de andra?

Någon som har erfarenhet/åsikter om ovan?

Mvh
Magnus
Varför inte kika på en 28 mm också?
Jag har en Zeiss Biogon ZM 28 mm f2,8, och är jättenöjd med den - köpte den ny för nåt år sedan. Jag har flera bilder tagna med den här på Fs...kolla bilderna via produktrecension för just den gluggen!
mvh
/B
 

Norling

Aktiv medlem
Jag har Leica Summicron-M (ej asph) och har haft Zeiss ZM 35/2,8, ZM 35/2 och Voigtländer 35/2,5.

Zeiss-objektiven är mina favoriter. De är skarpare än Leica och har modern antireflexbehandling. Skarpast är ZM 35/2,8.
Ja, jag är rätt sugen på en Zeiss 35/2. Den är lite stor kanske men jag har inte
sett den i verkligheten än så jag skall inte döma den än ur den aspekten.
Den skymmer lite i sökaren har jag förstått.Blir det störande tycker du?
Ja, 35/2,8 hade varit ett klockrent alternativ tror jag men jag vill helst ha 2.0 i ljusstyrka.
 

Norling

Aktiv medlem
Varför inte kika på en 28 mm också?
Jag har en Zeiss Biogon ZM 28 mm f2,8, och är jättenöjd med den - köpte den ny för nåt år sedan. Jag har flera bilder tagna med den här på Fs...kolla bilderna via produktrecension för just den gluggen!
mvh
/B
Jag köpte en M4-P just för möjligheten att ha en 28 framöver!
Det kan mycket väl bli så att jag köper en sådan sen.
Ur ett "reportageperspektiv" trivs jag nog bättre med 28 än 35 men än så länge skall jag ha en (1) optik till Leican & då vill jag nog ha 35 istället.

Vi får se hur kul & inspirerande det kommer att bli att plåta med film & sv/v igen innan jag ev handlar fler objektiv!
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, jag är rätt sugen på en Zeiss 35/2. Den är lite stor kanske men jag har inte
sett den i verkligheten än så jag skall inte döma den än ur den aspekten.
Den skymmer lite i sökaren har jag förstått.Blir det störande tycker du?
Ja, 35/2,8 hade varit ett klockrent alternativ tror jag men jag vill helst ha 2.0 i ljusstyrka.
Precis som dig så är jag ute efter att skaffa en bra 35:a till Leica M.

Är själv inne på att välja Zeiss 2,8 framför 2,0. Visst så är det trevligare att ha runt 2 i bländarmöjlighet (håller egentligen med dig där), men 2,8:an ser så både enormt trevlig ut i kompakta storlek, och mycket fin bildkvalitet, att jag själv nog kommer att välja den framför 2,0:an.

Skall man ha en både ljusstark och kompakt 35:a, så tycker jag personligen att Summicronen nog är ett bättre alternativ, trots det tyvärr mycket högre Leica-priset.
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
När det gäller Summicron 35/2 pre asph, så skiljer det sig ganska mycket optiskt vad gäller de fyra olika versionerna. Själv har jag haft version 2 och 3, som bara är uppbyggda med 6 element, vilket ger hög kontrast och lite lägre upplösning än version 1 och 4.
Jag tror man får vad man betalar för. Jag har provat en Voigtländer 35/2,5 Color Skopar , och den var inte riktigt lika bra optiskt som de Summicron 35:eek:r jag provat, bl a så vinjetterade den på stora bländare. Och jag tyckte heller inte att handhavandet var lika bra som på Summicron. Har för mig att bländarringen kändes lite lös och kontsig, jämfört med Summicron (dessutom använder man aldrig bl 2,5).
Men Zeiss 35/2 Biogon har jag bara hört/sett positivt om, och den är ju lite billigare än Summicronen (dock är den ganska stor, så den kan nog skymma lite i sökaren). Man får räkna med att man betalar lite extra för Leitz, då de har så högt samlarvärde. Samtidigt, så kan man nog också räkna med att få tillbaka pengarna den dag man vill sälja den ;)
Finns mycket att läsa om olika gluggar till m-leica på Cameraquest, bl a här:
https://cameraquest.com/mlenses.htm
Fins också en avdelning bara för Voigtlander:
https://cameraquest.com/voigtlen.htm
 
Senast ändrad:

Norling

Aktiv medlem
Jag fick tips om en Summicron 35/2 fr 1969. Den är svart & skall vara i bra skick.
Vad jag förstår i min Leica-bok så borde det väl då vara version II?
Ägaren var osäker på vilken version.
Gissar att man kan se det på serienumret också?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag stördes aldrig av att Zeiss ZM 35/2 sticker ut en del. Men visst är ZM 35/2,8 och Summicron 35/2 charmigare med sin kompakthet.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
minolta m-rokkor 40mm f/2.0

Inte 35:a men väldigt nära till budgetpris. Sägs vara samma glugg som Leicas Cron-C men till ett lägre pris. Liten och kompakt.

Googla för omdömen.
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Jag fick tips om en Summicron 35/2 fr 1969. Den är svart & skall vara i bra skick.
Vad jag förstår i min Leica-bok så borde det väl då vara version II?
Ägaren var osäker på vilken version.
Gissar att man kan se det på serienumret också?
Det stämmer bra. Version 2 tillverkades mellan 1969-1973, och sen tillverkades version 3 mellan 1973-1979. De båda är identiska rent optiskt, med 6 linselement. Det som skiljer dem är att version 2 har en liten "tapp" för bländarinställningen, plus att en del av dem har lås för skärpeinställningen på oändligt (så som även version 1 har).
Tänk på att version 2 och 3 tecknar ganska hårt, så man får dra ner lite på framkallningstiden om man kör analogt (digitalt är det nog enklare att ställa in, om det ens behövs).
Är den i fint skick, så kan du garanterat få bra för den om du senare kommer att sälja den.
Du kan se vilken version det är genom att kolla serienummer. Står lite mer info på denna sidan:
http://blog.sina.com.cn/s/blog_4b66d35c01012xxt.html
 

Norling

Aktiv medlem
Det stämmer bra. Version 2 tillverkades mellan 1969-1973, och sen tillverkades version 3 mellan 1973-1979. De båda är identiska rent optiskt, med 6 linselement. Det som skiljer dem är att version 2 har en liten "tapp" för bländarinställningen, plus att en del av dem har lås för skärpeinställningen på oändligt (så som även version 1 har).
Tänk på att version 2 och 3 tecknar ganska hårt, så man får dra ner lite på framkallningstiden om man kör analogt (digitalt är det nog enklare att ställa in, om det ens behövs).
Är den i fint skick, så kan du garanterat få bra för den om du senare kommer att sälja den.
Du kan se vilken version det är genom att kolla serienummer. Står lite mer info på denna sidan:
http://blog.sina.com.cn/s/blog_4b66d35c01012xxt.html

Tack för infon & alla länkar!
Känns nog som en Summicron är mest tilltalande. Den är onekligen liten, smidig & charmig & verkar inte minst bra också!
Det går inte att komma ifrån att Leicas produkter är riktiga hantverk & är njutbara att även titta på & hålla i!

Vi får se hur Summicronen ser ut som jag väntar bilder på.
 

Norling

Aktiv medlem
Det blev köp av en Summicron 35/2!
Optiken är tämligen liten & smidig.
Skall bli spännande att framkalla första rullen!
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Det blev köp av en Summicron 35/2!
Optiken är tämligen liten & smidig.
Skall bli spännande att framkalla första rullen!
Grattis!
Förutom att den är liten & smidig, så är den vacker ;)
Tänk på, som jag skrev, att den tecknar ganska hårt, så man får dra ner lite på (film)framkallningstiden om man kör analogt.
Lycka till!
 

Norling

Aktiv medlem
Grattis!
Förutom att den är liten & smidig, så är den vacker ;)
Tänk på, som jag skrev, att den tecknar ganska hårt, så man får dra ner lite på (film)framkallningstiden om man kör analogt.
Lycka till!
Ja, jag får se hur det ser ut sen, tack!

Förr körde jag D76. Finns det bättre framkallare idag för Tri-X?
Vad kör ni?
 
ANNONS