Annons

Objektiv på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Jag har flera gånger noterat att det kan vara avsevärt billigare att handla t.ex. objektiv från någon leverantör via internet från annat land. Ex.vis från USA (B&H-Photo) som tycks ha det mesta till lägre priser än i Sverige, även om man räknar in valutaomvandling och en ganska dyr fraktkostnad. Det som hindrat mig hittills är osäkerhet med betalning, man kan ju inte handla på faktura som man kan göra här hemma!
Undrar om någon kan tipsa om hur man beställer och gör säkra betalningar till utländska leverantörer utan att behöva riskera att bli lurad? Har hört något om E-bay men vet inte hur det funkar. Tacksam för synpunkter.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Jag har flera gånger noterat att det kan vara avsevärt billigare att handla t.ex. objektiv från någon leverantör via internet från annat land. Ex.vis från USA (B&H-Photo) som tycks ha det mesta till lägre priser än i Sverige, även om man räknar in valutaomvandling och en ganska dyr fraktkostnad. Det som hindrat mig hittills är osäkerhet med betalning, man kan ju inte handla på faktura som man kan göra här hemma!
Undrar om någon kan tipsa om hur man beställer och gör säkra betalningar till utländska leverantörer utan att behöva riskera att bli lurad? Har hört något om E-bay men vet inte hur det funkar. Tacksam för synpunkter.
E-bay en gång - aldrig mer
Amazon - aldrig några problem
B&H 100 % pålitliga

... men tänk på att det tillkommer tullavgift
 

Canalog

Avslutat medlemskap
E-bay en gång - aldrig mer
Amazon - aldrig några problem
B&H 100 % pålitliga

... men tänk på att det tillkommer tullavgift
Jag har handlat fotoprylar flera gånger från utlandet på nätet, oftast via eBay kombinerat med PayPal betalning, som har funkat alldeles utmärkt. Se till att annonsören på eBay accepterar returer ifall det är något fel.

Jag köpte fel ifrån Italien senast (den passade inte min kamera - mitt eget fel), skickade tillbaka varan och fick hela köpeskillingen tillbaka - frakten båda vägar fick jag förstås betala.

Man kan ha ett VISA/Master Charge knutet till PayPal kontot men utan att man behöver ha pengarna inne på PayPal...jag går in på min bank här och accepterar det gjorda köpet med det kortet, som jag stänger strax därefter.

Observera att vid köp utanför EU tillkommer både tull och moms utöver frakten...!
Jag har också handlat direkt från fotobutik i Tyskland utan problem, och betalat med mitt Master Charge, se bara till att det är ett välkänt företag med gott rykte som du handlar av först...
mvh
B

PS: i sistnämnda fallet, försök att få frakt av en annan speditör än UPS - vilken inte är särskilt intresserad av att hantera paket till privatpersoner åtminstone inte i Norrland!
 

Third eye

Aktiv medlem
Du kan vara helt trygg med kombinationen Ebay och Paypal, man har lite koll på betygen på Ebay och handlar från kända och från dem med åtmknstone minst 98% positivt betyg och när man betalar med Paypal så ändrar man omräkning till kortutgivarens valutaomvandling så slipper man paypals lilla omvandlingspåslag.

Senaste köpet på Ebay var en Sony A7rIV från säljaren Kashashop i Italien och varan skickades från E-infinity England. Det blev 17.000kr billigare än här hemma. Finns en superlång tråd om E-infinity här på fotosidan.

Jag och flickvännen har gjort inköp från Ebay och E-infinity på en bra bit över 80.000kr, kameror, gimbals, objektiv och tillbehör. Enda strulet var några batterier som var felmärkta så de åkte jojo mellan speditören och flygbolaget i några veckor och då gick köpgarantin på Paypal in och ersatte hela köpet.
Just kameror och vissa objektiv kan man spara en vacker slant på.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Med "tredjeland" menar du länder utanför EU antar jag.

Observera att handlar du från länder inom EU, inklusive Storbritannien fram till årsskiftet, tillkommer det ingen moms eller tull eller tull- och momsbehandlingsavgift. Från länder utanför EU tillkommer däremot dessa. Du kan läsa mer om detta hos www.tullverket.se.
 

joakim d

Aktiv medlem
Räknade du med moms också? Jag kollade snabbt på en Sony A73, med B&H’s egna siffror för frakt och moms så blir skillnaden bara 670 kr jämfört med Scandinavian Photo. Knappast värt besväret skulle jag säga med tanke på att det blir enklare med garantiärenden etc om du köper här.
 

Third eye

Aktiv medlem
Fortsatte jämförelsen med A7iii och den blir drygt 7500kr billigare via Ebay/e-infin.
Av ren nyfikenhet så undrar jag varför man handlar från B&H till Sverige? Missförstå mig inte, om jag någon gång är i New York så skulle definitivt spendera en heldag i butiken. Men det blir ju samma gråimport och garantiomväg som vilken Ebay-nasare som helst?
Eller missar jag något?
 

PMD

Aktiv medlem
Kreditkort

För att öka säkerheten på betalning så ska man använda ett kreditkort, alltså inte ett betalkort. Man kan ha ett kreditkort kopplat till sitt Paypalkonto utan att ha pengar på det konton (som redan påpekats). Man bör dock se upp med vilken valutakurs som används när man betala via Paypal. Kreditkortets (dvs bankens) kurs brukar vara bättre än Paypals.

Om man användet ett kreditkort så gället konsumentkreditlagen, som säger att man som konsument kan ställa samma krav på kreditgivaren som mot säljaren. Dvs om något strular så kan man klaga hos kreditkortsutgivaren om det är enklare än att klaga hos den skulle säljaren, och det är det nog oftast eftersom kreditkortsutgivaren har kontor i Sverige om man ser till att skaffa ett kredikort hos en svensk bank.

Eftersom man inte betalar några pengar vid köpet med ett kreditkort, utan när räkningen kommer i slutet av månaden så behöver man inte ligga ute med några pengar heller om man vill häva köpet.
 

Makten

Aktiv medlem
Man bör dock se upp med vilken valutakurs som används när man betala via Paypal. Kreditkortets (dvs bankens) kurs brukar vara bättre än Paypals.
Japp, men banken tar vad jag vet också alltid en "växlingsavgift" på 1-2%, de gnidiga asen. Det får du inte reda på förrän efteråt och därmed blir den växlingskurs de uppger felaktig.

Edit: Och givetvis handlar man från utlandet om man inte är sosse. Vår usla valuta i kombination med skattetryck från helvetet gör att det är för dyrt på hemmaplan. Och vips har de klåfingriga politikerna medelst för hög skatt MINSKAT skatteintäkterna. Bra jobbat va?
 

Third eye

Aktiv medlem
Kan inte säga nått om skatten då jag just nu drar nytta av skattesystemet fullt ut och med glädje.

Köpte från Kachashop/E-infinity för ganska exakt 26,000. Det var också det som reserverades på kontot och ett par dagar senare drogs 26,450 ca. Inte så jäkla dyrt ändå.
Jag är gniden, banken är gniden, det är så det är :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Japp, men banken tar vad jag vet också alltid en "växlingsavgift" på 1-2%, de gnidiga asen. Det får du inte reda på förrän efteråt och därmed blir den växlingskurs de uppger felaktig.
Jo, det får du reda på i förväg, nämligen redan när du blir kund. Det framgår av de villkor du godkände när du skaffade ditt kreditkort. Vissa banker tar ingen sådan avgift.
 

Makten

Aktiv medlem
Jo, det får du reda på i förväg, nämligen redan när du blir kund. Det framgår av de villkor du godkände när du skaffade ditt kreditkort. Vissa banker tar ingen sådan avgift.
Precis, och du kan säkert alla din banks villkor i huvudet. Inte? Nä, jag tänkte väl det.

Frågan är varför man skriver att växlingskursen är si eller så många kronor per annan valuta istället för att räkna in växlingspåslaget. För att luras såklart. Som vanligt.

Tyvärr har man inte möjligheten att inte använda sig av bank. Jag tror inte ens det går rent tekniskt att få sin lön i kontanter, men ibland är man bra sugen.
 

Third eye

Aktiv medlem
... Frågan är varför man skriver att växlingskursen är si eller så många kronor per annan valuta istället för att räkna in växlingspåslaget. För att luras såklart. Som vanligt...
Jag blir nyfiken, om du VET att de alltid tar ut en avgift, då är det ju inte att luras? Eller missar jag något?
Och som någon skrev innan, att det finns de som inte tar ut avgifter, det kanske är ett sådan kort du ska ha?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Precis, och du kan säkert alla din banks villkor i huvudet. Inte? Nä, jag tänkte väl det.

Frågan är varför man skriver att växlingskursen är si eller så många kronor per annan valuta istället för att räkna in växlingspåslaget. För att luras såklart. Som vanligt.

Tyvärr har man inte möjligheten att inte använda sig av bank. Jag tror inte ens det går rent tekniskt att få sin lön i kontanter, men ibland är man bra sugen.

Patrik får sin lön kontant:
https://www.svd.se/ratad-av-banken--lever-helt-kontant
 

Makten

Aktiv medlem
Jag blir nyfiken, om du VET att de alltid tar ut en avgift, då är det ju inte att luras? Eller missar jag något?
Och som någon skrev innan, att det finns de som inte tar ut avgifter, det kanske är ett sådan kort du ska ha?
Detta har jag märkt först på sistone. Det framgår INTE om man kollar upp växlingskurserna.

https://seb.se/bors-och-finans/valutor/valutakurser-avistakurser

Förlåt så mycket för att jag försökte varna andra. Alla andra vet säker detta sen tidigare.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Detta har jag märkt först på sistone. Det framgår INTE om man kollar upp växlingskurserna.

https://seb.se/bors-och-finans/valutor/valutakurser-avistakurser

Förlåt så mycket för att jag försökte varna andra. Alla andra vet säker detta sen tidigare.
Det står i prislistan.

https://seb.se/privat/aktuella-priser

Betala --> Kort

I praktiken vet man ofta aldrig exakt vad kursen blir, eftersom den kan ändras mellan att man trycker på köp och att pengarna faktiskt dras och kursen sätts.
 

Makten

Aktiv medlem
Tycker du att det är logiskt att behöva titta i en prislista när säljkursen redan innefattar vinst för banken? Annars skulle den vara samma som köpkursen. Det är den inte.

I praktiken vet man ofta aldrig exakt vad kursen blir, eftersom den kan ändras mellan att man trycker på köp och att pengarna faktiskt dras och kursen sätts.
Det har dock inte ett jota med det här att göra. Klart att kursen ändras. Avgiften borde dock ingå i kursen. Det gör den inte.

Det finns heller ingen logik i att ha en procentuell avgift. Det är ju inte så att det kostar banken mer att jag använder mer av en annan valuta. Ren gnidenhet och skitmoral.
 
ANNONS