Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Max bildstorlek i blogg

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Är det nån ur redaktionen som kan klargöra vad som gäller för max bildstorlek som laddas upp till bloggarna? Jag skrev ett inlägg om saken och det blev raskt en diskussion: https://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/test-hogupplost-i-bloggen.htm

Om det stämmer som någon skriver att bilderna får vara 30 megabyte eller 2880x1920 så är dessa gränser väldigt konstigt satta. En JPG på 2880x1920 kan omöjligen bli 30 meg, och alltså kan man inte utnyttja datamängdsgränsen utan blir begränsad av max upplösning.
Har man en högupplöst skärm så kan man mycket väl ha fler pixlar än så tillgängligt (min egen är på 5120x2880), så jag föreslår att man ökar denna gräns men bibehåller 30 meg som rent datamängdsmässig gräns. Annars kan man lika gärna sänka från 30 till nåt rimligare.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Helt ärligt så tror jag inte de gränserna är supergenomtänkta i relation till varandra. Däremot är 2880 max just nu och man bör nog inte ladda upp större än så eftersom vi då kommer justera bildfilen. Men låt mig grotta.
 
ANNONS