Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 750D fotat i RAW, men Jpg. När det dyker upp i iPhonen..

Produkter
(logga in för att koppla)

Lokf78

Avslutat medlemskap
Hej!
Nu har jag googlat runt som en dåre men kört fast.
Jag har en Canon 750 D. När jag överföra bilderna till min iPhone via Wi-fi blir det jpg format. Men de är fotade i RAW. Det har funkat klockrent förut men nu plötsligt blir det bara Jpg av dem.
Är det någon som har råkat ut för samma sak eller har något tips? Jag blir inte klok på det här!
 

xQubeZ

Aktiv medlem
I princip ingen wifi funktion inbyggd i kameror för över en raw fil. De gör alltid om den till en .jpg för den är mindre och går snabbare att förflytta. Och med tanke på hur plågsamt långsamt wifi chip de har skulle det suga att föra över raw filer.

Personligen löste jag detta genom att köpa en utav apples SD kort till lightning adaptrar för de tillfällen då jag vill redigera en bild men inte har tillgång till en laptop eller dator. (Lr mobile när man är ute o reser lätt tex) Går mycket snabbare och du får raw filen.
 
ANNONS