Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd objektiv till 70d distansmotiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

lakristomten

Aktiv medlem
Hej allihopa

Jag är en hobbyfotograf med en 70d sen ett par år tillbaka och ska iväg till Spanien om en vecka, jag saknar ett zoom objektiv och skulle vilja ha ett allroundobjektiv. I och med att jag ska fotografera surfing eller objekt upp mot en 50+ meter ifrån så behövs ett rätt så bra objektiv.

Har ett 10mm Sigma Fisheye då jag tar en del landskapsmotiv och andra udda vinklar
Har även ett fixed 40mm

Jag tror min ekonomiska smärtgräns ligger på 15 000 kr, finns det billigare utan att offra allt för mycket?

Ser gärna att objektivet i sig fungerar på fullformat så vid eventuellt ett kamerabyte så skulle jag kunna behålla objektivet.

Jag vill heller inte ha ett objektiv som man ser vid fotbollsplanerna som ser helt sjukt gigantiska ut så som prislappen förstås.

Och en sista sak, jag skulle vill passa på att införskaffa ND eller andra slags filter så om någon kan rekommendera något och skriva varför så vore det toppen!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Detta

Canons 70-300 L är ett fantastiskt bra objektiv som är förhållandevis lätt och med extremt bra skärpa. Väger mer än ett halvt kilo mindre än 100-400 och klart mindre än 400/5,6. Bra IS och skåpar ut alla andra 70-300-zoomar med marginal. Kostar dock en del men ryms väl inom budget. Låter som ett klockrent val. Objektivet tar också kenkos 1,4 x-konverter väldigt bra för ännu längre räckvidd (original passar inte). Dock bristfällig AF (med konvertern) tillsammans med 70D. Men funkar bra ihop med konvertern på 6D, 6DII, 7DII, 5DII, 5DIII, 5DIV och de andra proffskamerorna (1D-modellerna).

Vill du ha billigare objektiv som är bra men inte lika bra finns några alternativ. 55-250 STM (fungerar inte med fullformat men är ganska skarpt vid de längre brännvidderna, eller nya 70-300 som är ganska snabb på AF (snabbast i sin klass som dock är en annan klass än "L"-objektivet när det gäller kombon snabbhet och att sätta skärpan).
 

lakristomten

Aktiv medlem
Canons 70-300 L är ett fantastiskt bra objektiv som är förhållandevis lätt och med extremt bra skärpa. Väger mer än ett halvt kilo mindre än 100-400 och klart mindre än 400/5,6. Bra IS och skåpar ut alla andra 70-300-zoomar med marginal. Kostar dock en del men ryms väl inom budget. Låter som ett klockrent val. Objektivet tar också kenkos 1,4 x-konverter väldigt bra för ännu längre räckvidd (original passar inte). Dock bristfällig AF (med konvertern) tillsammans med 70D. Men funkar bra ihop med konvertern på 6D, 6DII, 7DII, 5DII, 5DIII, 5DIV och de andra proffskamerorna (1D-modellerna).

Vill du ha billigare objektiv som är bra men inte lika bra finns några alternativ. 55-250 STM (fungerar inte med fullformat men är ganska skarpt vid de längre brännvidderna, eller nya 70-300 som är ganska snabb på AF (snabbast i sin klass som dock är en annan klass än "L"-objektivet när det gäller kombon snabbhet och att sätta skärpan).
Tack för snabbt svar!

Jag har en vän som kommer förbi Sthlm som ska kunde låna ut sitt.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/10303826/canon/ef-70-200mm-f-2-8l-is-ii-usm
Dock den tidigare versionen utan USM. Hon pungade ut dryga 15 000 för sitt.

Jag har i princip 4 saker jag har blivit inspirerad att fotografera. Delar/del av moln, himmel, solnedgångar, naturbilder med distans i vid solnedgångar och så surfing eller annan distansfotografering av arkitektur.

Jag har inget problem med att släpa med ett stativ om så skulle behövas men hennes objektiv tycks ha bra bildstabilisering onthego. Annars är det väl komplettering av filter något som känns som ett måste som jag inte har någon koll på.

Jag hinner åka förbi en fotobutik i Sthlm och kanske testa de som rekommenderas och kolla på ytterliggare objektiv.

Något mer som jag bör tänka på eller något du undrar över?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Förutom förslaget ovan. Ett Canon 24-70 4L är skarpt och fint och du kan växa med objektivet, den dagen du går upp till full frame. Det funkar bra till arkitektur, landskap mm och är prisvärt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske onödigt dyrt

Ett 70-200/2,8 II är nog onödigt dyrt för de motivområden du nämner. 70-300 L når längre (50%) och är i stort sett lika skarpt som 70-200 II. Dessutom är det väsentligt billigare. Enda fördelen som jag ser det är att det har möjlighet att användas vid sämre ljus (bättre ljusstyrka). Ska du använda det för att nå långt i dagsljus utomhus eller solnedgångar etc. ser jag 70-300 L som ett bättre alternativ. Givetvis är alla objektiv en kompromiss. Du ska ställa ett objektiv med längre brännvidd mot ett med kortare som har större möjligheter att användas vid sämre ljus (t.ex. inomhus eller vid väldigt svag dagsljus). 50% är ganska stor skillnad men 70-200/2,8 släpper in mer ljus så du kan använda 1/4 så kort slutartid (med kortare skärpedjup som följd).

Kan tillägga att bildstabiliseringen i 70-300L är mycket bra!
 

lakristomten

Aktiv medlem
Ett 70-200/2,8 II är nog onödigt dyrt för de motivområden du nämner. 70-300 L når längre (50%) och är i stort sett lika skarpt som 70-200 II. Dessutom är det väsentligt billigare. Enda fördelen som jag ser det är att det har möjlighet att användas vid sämre ljus (bättre ljusstyrka). Ska du använda det för att nå långt i dagsljus utomhus eller solnedgångar etc. ser jag 70-300 L som ett bättre alternativ. Givetvis är alla objektiv en kompromiss. Du ska ställa ett objektiv med längre brännvidd mot ett med kortare som har större möjligheter att användas vid sämre ljus (t.ex. inomhus eller vid väldigt svag dagsljus). 50% är ganska stor skillnad men 70-200/2,8 släpper in mer ljus så du kan använda 1/4 så kort slutartid (med kortare skärpedjup som följd).

Kan tillägga att bildstabiliseringen i 70-300L är mycket bra!
Jag ska kolla runt och se om någon butik har objektivet inne sedan testa båda. Tack för hjälpen Tonyeagle
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Själv skulle jag rekommendera Canon 70-200/4 L med IS. Det är lättare och billigare än 70-300 L, men man missar givetvis 100 mm brännvidd.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag vill också tipsa om Tamron SP 70-300 VC USD (inte den billigare 70-300 utan bildstabilisering).

Det är optiskt bra, bra bildstabilisering, lättare än Canons 70-300L, om än inte lika bra, så ändå riktigt bra. Dessutom förbaskat billigt.

Sen har Sigma nyss lanserat en 100-400 som för brännvidden är väldigt behändigt, billigt, och av de tester som finns, väldigt fint optiskt. Dock inte så ljusstarkt, men i ditt fall är det knappast ett problem.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Alltså ett 70-200L f/4 är sjukt "billiga" begagnade och nya med tanke på vad du får. De är inte speciellt stora som ett 70-200 2.8 och de är kända för att vara skarpa. Testat en kompis 70-200 f/4 på en 6D o det fungerade underbart. Behöver du mer räckvid kan du alltid införskaffa en 1.4 telekonverter men tror inte det krävs då du redan får en effektiv 300mm fov på din 70D.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
200 mm är inte mycket att hänga i julgranen när det gäller surfing om du skall stå på stranden.
Dessutom så surfar man normalt i dagsljus o helst sol. så 2,8 är inte direkt nödvändigt.

Tonys 70-300 förslag ca 4700-5500 beroende på vilken generation IS du vill ha är ett ekonomiskt vettigt alternativ.
Personligen hade jag nog velat ha ett 100-400. Den senaste versionen verkar ligga över budget men den här kanske:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=828570_1

Kan du tänka dig att leta begagnat så är det prismässigt bättre.
Dessutom kan man titta på dyrare objektiv om man är beredd på att sälja det när man kommer hem. Alltså att man tar ett par tusenlappars förlust och ser det som en hyra. Kanske kan leta efter ett 120-300/2,8 men det är en STOR o TUNG pjäs.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tony föreslog i första hand EF 70-300/4,0-5,6 L IS USM och det är ett betydligt dyrare objektiv. Cirka 13500 kr.
Då hade jag utan tvekan valt Cyberphotos nedsatta 100-400 för drygt 10. Eller en pirattillvkare typ 150-600.

Alltså surfare är inte bredvid stranden. Vill du ha mer än prickar så vill definitivt ha minst 300mm.

Vet inte hur de olika zoomarna som går ända till 500-600 mm står sig i jämförelse.
Men låna ett objektiv o testa.
Ta en kompis o be honom o kuta iväg ett par hundra meter o se vad du vill ha.
Jag kan nästan garantera att 200 mm inte räcker för att man skall bli nöjd.
 

lakristomten

Aktiv medlem
Alltså ett 70-200L f/4 är sjukt "billiga" begagnade och nya med tanke på vad du får. De är inte speciellt stora som ett 70-200 2.8 och de är kända för att vara skarpa. Testat en kompis 70-200 f/4 på en 6D o det fungerade underbart. Behöver du mer räckvid kan du alltid införskaffa en 1.4 telekonverter men tror inte det krävs då du redan får en effektiv 300mm fov på din 70D.
I och med att jag nu kommer få låna en väns 70-200 och det när jag ska till Spanien nästa vecka och får chansen att fotografera lite surfing så kommer jag nog införskaffa en 1.4 telekonverter.

Annars håller jag på att kika runt och har inte kommit till att kika på begagnade marknaden än men det ska även kollas på.

Mvh
 

lakristomten

Aktiv medlem
200 mm är inte mycket att hänga i julgranen när det gäller surfing om du skall stå på stranden.
Dessutom så surfar man normalt i dagsljus o helst sol. så 2,8 är inte direkt nödvändigt.

Tonys 70-300 förslag ca 4700-5500 beroende på vilken generation IS du vill ha är ett ekonomiskt vettigt alternativ.
Personligen hade jag nog velat ha ett 100-400. Den senaste versionen verkar ligga över budget men den här kanske:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=828570_1

Kan du tänka dig att leta begagnat så är det prismässigt bättre.
Dessutom kan man titta på dyrare objektiv om man är beredd på att sälja det när man kommer hem. Alltså att man tar ett par tusenlappars förlust och ser det som en hyra. Kanske kan leta efter ett 120-300/2,8 men det är en STOR o TUNG pjäs.
Ja, jag kikade runt lite på youtube för att se storlekar på objektiv och så mkt som jag skulle vilja så kommer jag aldrig släpa på ett jätteobjektiv inte nu i livet iaf även om tanken om att fotografera med sådana bjässar måste vara en upplevelse så köper jag heller en ny gopro eller ett vattenhus och ger mig in i leken i vattnet istället vilket förmodligen är mer realistiskt.

Jag kommer förmodligen stå på kajen så det är lite närmre än från stranden men vi pratar fortfarande om om en viss distans. Förra året så mötte jag en fotograf vars dotter surfade och han plåtade, så jag lånade ett objektiv och jag tror de var ett 200mm och det kändes inte direkt tillräckligt, hade gärna kommit än närmre. Kan säkert kolla info och lägga upp någon bild.
 

lakristomten

Aktiv medlem
Vet heller inte om någon fotograferat med 70d, den har svårt att prestera i ljussvaga situationer vilket i detta sammanhang gör mig fundersam över ett f4, 2.8 är definitivt ej nödvändigt, men imorgon får jag händerna på ett lånat objektiv med f4 så det ska bli intressant.

Jag har länge funderat på gå över till en annan modell men kommer alltid till slutsatsen att vänta efter nya modeller med liknande egenskaper i 70d eller att plånboken växer så jag kan ta ett betydligt större kliv än en 6d. En kompromiss modell har jag för mig är Nikons D750.

Jag är en bekväm latmansfotograf, att fotografera via liveview och justera inställningar via touchscreenen är för mig om än amatörsmässigt underbart, har aldrig varit i allt för tidspressade situationer för att behöva jobba snabbare :)
 

lakristomten

Aktiv medlem
Då hade jag utan tvekan valt Cyberphotos nedsatta 100-400 för drygt 10. Eller en pirattillvkare typ 150-600.

Alltså surfare är inte bredvid stranden. Vill du ha mer än prickar så vill definitivt ha minst 300mm.

Vet inte hur de olika zoomarna som går ända till 500-600 mm står sig i jämförelse.
Men låna ett objektiv o testa.
Ta en kompis o be honom o kuta iväg ett par hundra meter o se vad du vill ha.
Jag kan nästan garantera att 200 mm inte räcker för att man skall bli nöjd.
Jag skrev det precis tidigare att 200 mm räcker nog inte, ska väl smyga in på en butik och testa en konverterare imorgon. Jag har möjlighet att ta med och arbeta med stativ i och med att man surfar kring en kaj/udde - Se bild nedanför.

https://gyazo.com/041472569ef48637b8be96c5fad3f191
 

kjellepelle

Aktiv medlem
200 mm är inte mycket att hänga i julgranen när det gäller surfing om du skall stå på stranden.
Dessutom så surfar man normalt i dagsljus o helst sol. så 2,8 är inte direkt nödvändigt.

Tonys 70-300 förslag ca 4700-5500 beroende på vilken generation IS du vill ha är ett ekonomiskt vettigt alternativ.
Personligen hade jag nog velat ha ett 100-400. Den senaste versionen verkar ligga över budget men den här kanske:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=828570_1

Kan du tänka dig att leta begagnat så är det prismässigt bättre.
Dessutom kan man titta på dyrare objektiv om man är beredd på att sälja det när man kommer hem. Alltså att man tar ett par tusenlappars förlust och ser det som en hyra. Kanske kan leta efter ett 120-300/2,8 men det är en STOR o TUNG pjäs.
Brännvidd kan man aldrig få för mycket av, så i princip håller jag med :)
Men visst går det att fotografera surfare med 200 mm och en crop-kamera. Det handlar om vad man vill fotografera. För närbilder är givetvis 200 mm för kort men ibland kanske man vill ha med bräda och vågor mm på bilden.
 

Bilagor

ANNONS