Annons

Köpråd objektiv till 70d distansmotiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett 70-200 är ett mycket bra objektiv.
Så bra så att en telekonverter synligt försämrar kvalitén.
Jag hade inte lagt pengar på en konverter till 70-200 som är lånat.
canons konvertrar är bäst i klassen (I alla fall för några år sedan när jag tittade på tester) men även de försämrar kvalitén märkbart.
De kostar drygt hälften av Erlands förslag på 100-400
 

lakristomten

Aktiv medlem
Ett 70-200 är ett mycket bra objektiv.
Så bra så att en telekonverter synligt försämrar kvalitén.
Jag hade inte lagt pengar på en konverter till 70-200 som är lånat.
canons konvertrar är bäst i klassen (I alla fall för några år sedan när jag tittade på tester) men även de försämrar kvalitén märkbart.
De kostar drygt hälften av Erlands förslag på 100-400
Ok, kikade annars på 1.4x v3 konverterare för canons L klass och recensionerna verkade vara lovande.
 

lakristomten

Aktiv medlem
Brännvidd kan man aldrig få för mycket av, så i princip håller jag med :)
Men visst går det att fotografera surfare med 200 mm och en crop-kamera. Det handlar om vad man vill fotografera. För närbilder är givetvis 200 mm för kort men ibland kanske man vill ha med bräda och vågor mm på bilden.
Antar att detta var en cropkamera och jag vill komma närmre om jag utgår från bilden i sig. Nämnde i tidigare kommentar att den 1.4x converter som canon har till sin L serie har fått bra recensioner.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Antar att detta var en cropkamera och jag vill komma närmre om jag utgår från bilden i sig. Nämnde i tidigare kommentar att den 1.4x converter som canon har till sin L serie har fått bra recensioner.
Bilden är tagen med en Canon 7D med 70-200/4 L IS.
Vill du får mera närbilder behövs definitivt längre brännvidd. Jag har fotograferat kite-surfare med 300 mm objektiv och det är i kortaste laget för att få bra närbilder.
Jag har själv varit sugen på att skaffa en 1,4 konverter till mina 70-200 respektive 300 mm objektiv men blivit avrådd av en mycket seriös fotoaffär. Enligt affären är konverter bra på objektiv med ljusstyrka 2,8 eller bättre, dvs. dessvärre bara till de dyraste objektiven.
Min rekommendation är att strunta i tankarna på konverter och satsa på den brännvidd du behöver. Av tidigare inlägg i tråden skulle jag tro att 100 - 400 mm borde passa dina behov.
 

lakristomten

Aktiv medlem
Bilden är tagen med en Canon 7D med 70-200/4 L IS.
Vill du får mera närbilder behövs definitivt längre brännvidd. Jag har fotograferat kite-surfare med 300 mm objektiv och det är i kortaste laget för att få bra närbilder.
Jag har själv varit sugen på att skaffa en 1,4 konverter till mina 70-200 respektive 300 mm objektiv men blivit avrådd av en mycket seriös fotoaffär. Enligt affären är konverter bra på objektiv med ljusstyrka 2,8 eller bättre, dvs. dessvärre bara till de dyraste objektiven.
Min rekommendation är att strunta i tankarna på konverter och satsa på den brännvidd du behöver. Av tidigare inlägg i tråden skulle jag tro att 100 - 400 mm borde passa dina behov.
Vad tråkigt att höra om konverteraren om det stämmer. Då är det nog upp till att kolla in 400mm minst. Sigman verkade inte vara en bazooka men frågan är om det finns en vassare, har ju lite mer i kassan att lägga.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad tråkigt att höra om konverteraren om det stämmer. Då är det nog upp till att kolla in 400mm minst. Sigman verkade inte vara en bazooka men frågan är om det finns en vassare, har ju lite mer i kassan att lägga.
Det finns Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS II USM för cirka 21000, och det är antagligen "vassare" än Sigmaobjektivet men frågan är väl om det är tre gånger bättre.

Det äldre Canon-objektivet med samma omfång får man för cirka 15000, men det är kanske inte heller dubbelt så bra som Sigmaobjektivet. Troligen är Sigmaobjektivet minst lika bra i det här fallet med tanke på att det skiljer ett par decennier i konstruktionen, Sigmaobjektivet är dock ljussvagare.
 

lakristomten

Aktiv medlem
Hej nu är jag tillbaka.

Fått skrapa ihop ekonomin för köp nu i veckan.

Det kommer bli en 6d mkII och ett objektiv till. För resan som varit lånade jag en 70-200mm L serien och hann inte få tag i en extender eller hade inte någon kamerabutik i närheten.

Ska inte iväg på surfning men ska filma lite och intervjua folk framöver samt fotografera så det blir av att köpa en kompromisslins med en bra bredd på brännvidd till den nya kameran.

Om man vill se någon av de surfingbilder jag tog så la jag bara upp några enstaka direkt från mobilen/jpeg och zoomat in en hel del. 200mm var väl inte i närheten, inte ens på en 1.6 crop. Så om de blir ett framtida köp för nästa surfresa så blir de nog ett på 400mm minst. Inte direkt fridfull surfning jag vill fotografer xD
Instagram adamjordgubbe

Ville främst tacka de som har tagit sig tid och gett mig tips /Tack
 
ANNONS