Annons

Vilken kompaktkamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Folva

Ny medlem
Hej!
Jag är nybörjare på det här med kameror men tycker det är väldigt kul och skulle vilja köpa en egen. Vet dock inte vilken eftersom att det finns så många. Så det jag undrar är om någon skulle kunna tipsa mig om kompaktkameror som skulle kunna passa mig.
Jag är främst intresserad av att fota djur och natur.
Krav på kameran:
- Zoom
- Macro
- Autofokus
- Manuella inställningar

Har tänkt lite på en som heter "Canon Powershot sx432", vad tror ni?

Min max budget ligger på 4000.

Tack i förhand!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej!
Långzoom kompakter klarar visserligen detta föritom 3 saker:
1. Autofokus lär inte klara annat än helt stillasittande djur då de i regel i praktiken saknar följande autofokus
2. Visst kan det finnas manuella inställningar men då sensorn är så liten finns minimal möjlighet att påverka skörpedjup och diffraktion förtär skärpan direkt vid nedbländning
3. Många djur framträder i skymning/gryning och deras små sensorer klarar inte av stt ge acceptabel bildkvalitet under dessa förhållanden.

Skall du bara dela bilder på facebook/skärm så är nog en relativt billig kompakt OK förutom autofokus och brusig bild i sämre ljus.

Skall man ändå ha en kompakt med längre zoom som är lite bättre får du gå upp i pris till t ex Panasonic FZ1000 med en lite större 1" sensor. Ytterligare lite dyrare finns Canon G3X som når upp till motsv 600mm men släpper in mindre ljus än Panasonicen och kostar lite mer. Dock finns Canon ofta fördelaktigt prissatt begsgnat för runt 4000kr. Panasonicen tycks behålla värdet bättre i relation till nypris. Ingetdera brilljerar dock på följande autofokus även om Panasonic troligen är lite bättre.

Ett alternativ är en liten kompakt systemkamera från Panasonic/Olympus med kitzoom och t ex ett objektiv som når upp till 200mm eller 300mm. Detta motsvarar 400 resp 600mm. Sensorerna är ca 2x så stora som de i 1" kompakterna och släpper in mer ljus. De billigare imponerar dock inte i följande autofokus.
 

Folva

Ny medlem
Så du menar alltså att jag inte skulle kunna fota djur som rör sig med Canon powershot sx432 och att du skulle bli brusigt i mörker?
Så om jag tex ska fota en galopperande häst skulle det bli suddigt?
Tyvärr har jag inte råd med de kamerorna du rekomenderade.

Tack för att du svarade!
 

pecillo

Aktiv medlem
Jag är generellt anti att fota med mobilen. Men jag kan inte förespråka några kompaktkameror utöver typ Sony's RX100 eller Fujifilm X100F. Båda kostar 3 gånger vad du har i budget.

MEN som sagt mobiltelefoner idag är helt ok till mycket o det kan vara ett alternativ. För om du fastnar för foto så kommer det inte kännas lika mycket som pengar i sjön om du köper en DSLR eller spegellös kamera senare.

För mobil objektivet kan du fortsätta att plocka med dig om du inte orkar ta med hela kameran men kanske känner att det kan uppstå ett tillfälle att fota lite.

Så i kort.

Kompaktkameror är 9 fall av 10 något man ångrar sig i efterhand att man köpt OM man inte verkligen investerar i en av dom lite dyrare eller bättre sådana på marknaden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så du menar alltså att jag inte skulle kunna fota djur som rör sig med Canon powershot sx432 och att du skulle bli brusigt i mörker?
Så om jag tex ska fota en galopperande häst skulle det bli suddigt?
Tyvärr har jag inte råd med de kamerorna du rekomenderade.

Tack för att du svarade!
Tyvärr är det så. I dagsljus kan bilderna bli OK men du måste lära dig att förfokusera på ett visst avstånd och sedan stänga av autofokus så att den inte fokuserar om fel.

Kan du helt och hållet avstå från det kompakta formatet finns många begagnade systemkameror även från återförsäljare (med viss garanti) med kitzoom och ett 55-22/250/300mm som kan rymas inom budget. En Canon eller Nikon i instegsklassen som är ett par generationer gammal kan man få med kitzoom för ett par tusen och en telezoom som ovan kan man få beg för en tusenlapp.
 

pecillo

Aktiv medlem
Kollade snabbt också på blocket.

För din budget kan du få en nybörjar kamera
https://www.blocket.se/stockholm/Canon_EOS_600D___Tillbehor_75165918.htm?ca=11&w=1

Jag själv började också med en canon 600D. Tycker det är mer värt än att ta en kompactkamera.
Om du ändå tänkt fota tex. galloperande hästar då känns det som ett planerat foto tillfälle o då är det lika bra att ha en "riktig" kamera att öva med och sedan ha mobilen för "dagliga" bilder.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Djur är krävande motiv. Du får nog vara beredd på att kompromissa en hel del både med bildkvalitet och prestanda givet en så låg budget. Framför allt kräver djur bra autofokus, och ännu hellre bra följande autofokus, något som saknas på de flesta kompakter

Skulle föreslå en begagnad Nikon 1 V1 med 30-110 mm om vi pratar om tama djur som man kan komma rimligt nära. Förstoringen du får vid 110 mm motsvarar ungefär en kikare med 6x förstoring vilket är lite i minsta lageet för vilda djur. Det finns visserligen längre telen att sätta på men då hamnar du rejält utanför budget. Den har 1" sensor vilket gör att den inte blir jättebra i svagt ljus men ändå betydligt bättre än de flesta kompaktkameror i den här prisklassen.

Vad som gör att jag rekommenderar den är att den har bra följande autofokus. I bra ljus kan den faktiskt tävla med en ganska bra DSLR i det avseendet. Andra fördelar är väldigt bra batteriliv då den använder samma batteri som Nikons lite bättre DSLR kameror. Har lyckats få ut en bra bit över 800 bilder på en laddning, vilket är exceptionellt för en så här liten kamera.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag är generellt anti att fota med mobilen. Men jag kan inte förespråka några kompaktkameror utöver typ Sony's RX100 eller Fujifilm X100F. Båda kostar 3 gånger vad du har i budget.
.
Du undrade vilken kompaktkamera du skall köpa, - då faller Fuji X00F bort, den är inte typiskt kompakt, normalstor, kostar ca. 14 000:-, har en fast 35 mm optik.
Även Canon 600D dök upp, som förslag, är långt ifrån en kompaktkamera, normalstor systemkamera, - hur den nu kom in som förslag?
Sony RX100 finns i fem modeller, den ena modell RX100 I, kostar ca. 3 700:-, sedan stiger priset för varje modell upp till ca. 10 000;-, då för RX100 V.
Alla modeller Sony RX100 har zoom optik (varierbar brännvidd), bildsensorn är på 1".
Canon har även motsvarande kompaktkameror, med bildsensor på 1".
Minst 1" bildsensor, om du skall få riktigt bra resultat, standard finesser är:
zoom, relativt bra makro, autofokus (AF), manuella inställningar.
Natur och djur blir inga problem, galopperande (?) hästar kräver helt andra förutsättningar.
Besök en fotoaffär, med stort sortiment, där kan du bäst avgöra vilken kompaktkamera, som passar ditt behov.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du undrade vilken kompaktkamera du skall köpa, - då faller Fuji X00F bort, den är inte typiskt kompakt, normalstor, kostar ca. 14 000:-, har en fast 35 mm optik.
Även Canon 600D dök upp, som förslag, är långt ifrån en kompaktkamera, normalstor systemkamera, - hur den nu kom in som förslag?
Sony RX100 finns i fem modeller, den ena modell RX100 I, kostar ca. 3 700:-, sedan stiger priset för varje modell upp till ca. 10 000;-, då för RX100 V.
Alla modeller Sony RX100 har zoom optik (varierbar brännvidd), bildsensorn är på 1".
Canon har även motsvarande kompaktkameror, med bildsensor på 1".
Minst 1" bildsensor, om du skall få riktigt bra resultat, standard finesser är:
zoom, relativt bra makro, autofokus (AF), manuella inställningar.
Natur och djur blir inga problem, galopperande (?) hästar kräver helt andra förutsättningar.
Besök en fotoaffär, med stort sortiment, där kan du bäst avgöra vilken kompaktkamera, som passar ditt behov.
Canon 600D - jo hon skulle foto bl a hästar i rörelse och även vilda djur. Då behövs följande AF och tele. De senare kompakter som disk t ex RX100 saknar dessutom riktig tele utöver AF prestanda.
 

larsborg

Aktiv medlem
Canon 600D - jo hon skulle foto bl a hästar i rörelse och även vilda djur. Då behövs följande AF och tele. De senare kompakter som disk t ex RX100 saknar dessutom riktig tele utöver AF prestanda.
Hästar i rörelse kan alla modeller RX100 klara av, modell V klarar även galopperande hästar.
Fasdetekterande AF, mycket snabb AF, mycket snabb serietagning gör arbetet i
RX100 V.
Galopperande hästar, kunde bli aktuellt kan jag läsa, - inga vilda djur däremot!
RX100 V, - BSI sensorn minskar bruset, inga svårigheter vid relativt höga ISO, under kvällsfotografering, diffraktion inträder först vid liten bländare (8-11), faktiskt vid bl. 6,3 ingen märkbar försämring av skärpan.
Har under sommaren lagt stålar på en ny RX100 V, visst dyr, men man får en kamera, som presterar en bildkvalite´, nära en betydligt större systemkamera.
TS har en budget på 4000:-, då ligger RX100 I nära till hands, - får vänta tills hästarna har lugnat ner sig
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hästar i rörelse kan alla modeller RX100 klara av, modell V klarar även galopperande hästar.
Fasdetekterande AF, mycket snabb AF, mycket snabb serietagning gör arbetet i
RX100 V.
Galopperande hästar, kunde bli aktuellt kan jag läsa, - inga vilda djur däremot!
RX100 V, - BSI sensorn minskar bruset, inga svårigheter vid relativt höga ISO, under kvällsfotografering, diffraktion inträder först vid liten bländare (8-11), faktiskt vid bl. 6,3 ingen märkbar försämring av skärpan.
Har under sommaren lagt stålar på en ny RX100 V, visst dyr, men man får en kamera, som presterar en bildkvalite´, nära en betydligt större systemkamera.
TS har en budget på 4000:-, då ligger RX100 I nära till hands, - får vänta tills hästarna har lugnat ner sig
RX 100 I och II, de so ligger inom budget har inte den snabba AF som finns i IV och V. De senare ligger långt över budget. Hur tänkte du att hon skulle fånga vilda djur med runt 100mm tele? Längre än så har ingen i RX 100 serien. RX10 III vore bättre men då spräcks budgeten rejält (faktor 4). Skall man få tele och bra följande AF för 4000kr är ännu en klassisk DSLR det enda sättet jag ser att klara budgeten.
 

lonian

Aktiv medlem
Ett sätt att testa en kamera är om du försöker fota en katt som rör på sig inomhus.
Lyckas du frysa bilden bra och ha tolleranta brusfria bilder så skulle jag säga att kameran är helt okej.
Första gången jag köpte en systemkamera och lyckades ta bilder på våra katter insåg jag vilka skräp kameror jag haft innan.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kompaktkameror är 9 fall av 10 något man ångrar sig i efterhand att man köpt OM man inte verkligen investerar i en av dom lite dyrare eller bättre sådana på marknaden.
Det tycker jag är en väl grov generalisering!

Att det kan var så för dig förstår jag men det finns trots allt många som fortfarande använder enkla kompaktkameror och är nöjda med det.

Så fort man vill fotografera något som kräver tele-effekt så får mobilkamerorna det svårt i en jämförelse.

För drygt 10 år sedan började jag fota med en Powershot och det gick faktiskt att få hyfsade bilder med den och jag fotade både motorsport och fågel med den. Visst så är resultatet inte så bra jämfört med den utrustning jag har idag, men tillräckligt bra för att få igång mitt intresse. Och skall jag fota fåglar, springande hästar eller annat som som är en bit bort så tar jag mycket hellre en kompaktkamera med rejäl zoom än mobilkameran!

10 år gamla bilder med Powershot S2 IS:
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Krav på kameran:
- Zoom
- Macro
- Autofokus
- Manuella inställningar

Har tänkt lite på en som heter "Canon Powershot sx432", vad tror ni?

Min max budget ligger på 4000.

Tack i förhand!
Vad är det som gör att du vill ha just en kompaktkamera? Är det priset eller storleken?

Om du kan tänka dig att släppa på kravet om just en kompaktkamera så kan du köpa begagnad systemkamera för din budget som kommer att ge betydligt bättre resultat. Speciellt om du tänker dig att fotografera i sämre ljus.
 

larsborg

Aktiv medlem
RX 100 I och II, de so ligger inom budget har inte den snabba AF som finns i IV och V. De senare ligger långt över budget. Hur tänkte du att hon skulle fånga vilda djur med runt 100mm tele? Längre än så har ingen i RX 100 serien. RX10 III vore bättre men då spräcks budgeten rejält (faktor 4). Skall man få tele och bra följande AF för 4000kr är ännu en klassisk DSLR det enda sättet jag ser att klara budgeten.
Jag har inte påstått, att RX100 III, RX100 IV eller RX100 V ligger inom TS budget!
Skrev tidigare:
"Sony RX100 finns i fem modeller, den ena modell RX100 I, kostar ca. 3 700:-, sedan stiger priset för varje modell upp till ca. 10 000;-, då för RX100 V."
TS är intresserad av råd till en lämplig kompaktkamera, - du undrar hur hon skall kunna fånga vilda djur med 100 mm tele-brännvidd (RX100 I och RX100 II), är det enda rådet du vill framföra, knappast något relevant råd alls?
Vilda djur, låter exotiskt värre, - hon kanske till att börja med använder kompaktkameran hemma runt hörnet, behöver inte ha närbilder av vilda djur.
Du skrev:
"Autofokus lär inte klara annat än helt stillasittande djur då de i regel i praktiken saknar följande autofokus
Visst kan det finnas manuella inställningar men då sensorn är så liten finns minimal möjlighet att påverka skörpedjup och diffraktion förtär skärpan direkt vid nedbländning
Många djur framträder i skymning/gryning och deras små sensorer klarar inte av stt ge acceptabel bildkvalitet under dessa förhållanden."
Hämtar du din information från datablad?
Du har troligen liten erfarenhet, av hur bra en "avancerad" kompaktkamera fungerar i verkligheten.
TS, hon har inte visat ett intresse för en klassisk DSLR, vill ha något behändigt, alltså en kompaktkamera, - jag förstår hennes val.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har inte påstått, att RX100 III, RX100 IV eller RX100 V ligger inom TS budget!
Skrev tidigare:
"Sony RX100 finns i fem modeller, den ena modell RX100 I, kostar ca. 3 700:-, sedan stiger priset för varje modell upp till ca. 10 000;-, då för RX100 V."
TS är intresserad av råd till en lämplig kompaktkamera, - du undrar hur hon skall kunna fånga vilda djur med 100 mm tele-brännvidd (RX100 I och RX100 II), är det enda rådet du vill framföra, knappast något relevant råd alls?
Vilda djur, låter exotiskt värre, - hon kanske till att börja med använder kompaktkameran hemma runt hörnet, behöver inte ha närbilder av vilda djur.
Du skrev:
"Autofokus lär inte klara annat än helt stillasittande djur då de i regel i praktiken saknar följande autofokus
Visst kan det finnas manuella inställningar men då sensorn är så liten finns minimal möjlighet att påverka skörpedjup och diffraktion förtär skärpan direkt vid nedbländning
Många djur framträder i skymning/gryning och deras små sensorer klarar inte av stt ge acceptabel bildkvalitet under dessa förhållanden."
Hämtar du din information från datablad?
Du har troligen liten erfarenhet, av hur bra en "avancerad" kompaktkamera fungerar i verkligheten.
TS, hon har inte visat ett intresse för en klassisk DSLR, vill ha något behändigt, alltså en kompaktkamera, - jag förstår hennes val.
Större kamera har heller aldrig uteslutits. Du läser in sådant som aldrig uttryckts. Att TS nämnde kompakt kan ha med storlek att göra men skulle även kunna ha med andra saker som perception kring kostnad och komplexitet likväl och en DSLR behöver vare sig vara mer komplicerad eller dyrare. F ö har jag fotat sedan 1985 och har använt flertalet DSLR/spegellösa och flertalet kompakter och äger faktiskt en RX100 (den första) fn så jag tror jag har en hel del erfarenhet. Detta påhopp är obefogat och smaklöst.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Scandinavianphoto i Mölndal har en beg Panasonic FZ1000 inne för 3995kr. Den har zoom till motsv 400mm - ganska mycket. Den har öven en i kompaktsammanhang stor sensor på 1" och har, vad jag minns, depth from defocus som ger rimlig följande autofokus i hyfsat ljus i varje fall. Det är en kompaktkamera eftersom objektivet inte kan tas av. Kombinationen av den graden av tele, sensorstorlek och bländare går inte att få mer kompakt tyvärr.
 

martinot

Aktiv medlem
FYI: TS ("Ella") har inte bara låtit bli att följa upp svaren, men har inte ens varit inloggad sedan hen skapade tråden.
 
ANNONS