Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på kompakt systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Elivikstrom

Medlem
Hejsan! Har nuvarande en Nikon D610 med diverse objektiv men vill nu hitta en mindre lättare kamera som jag kan ta med på resor och utflykter.

Vill gärna ha en kompakt systemkamera med wifi och såklart möjlighet att byta objektiv. Är det någon som har tips på en kompakt systemkamera med bra skärpa, upplösning och som är liten/smidig. Märke spelar ingen roll.

Är väldigt fäst vid objektiv med fast brännvidd och/eller stor bländare vilket gärna ska ingå/gå att köpa till! Prisklass max 5000 kr.

Alla tips mottages gärna!
 

martinot

Aktiv medlem
Har också Nikon fullformatare som jag är väldigt nöjd med (D610 och D750).

Som spegellöst alternativ så kör jag med Fuji X (X-E1 och X-T10), men vid de tillfällen som tom. mina små Fuji är för stort och tungt tillsammans med de objektiven så kör jag med små lätta kompakta m43-systemkameror med liten optik.

Vill du verkligen ha något kompakt i systemkameraväg så skulle jag absolut rekommendera något inom m43-familjen (själv så kör jag bla. med Panasonic GM1/GM5 och GX-80). Underbart smidigt på resa!

Allt är dock som alltid kompromisser, och det man kompromissar med är främst ljusstyrka och AF-kapacitet (även om det börjar så smått bli bättre på den fronten).

Vill du hålla budget så är det i princip beg. som gäller om du vill ha något vettigt inom prisramen.
 

Elivikstrom

Medlem
Har också Nikon fullformatare som jag är väldigt nöjd med (D610 och D750).

Som spegellöst alternativ så kör jag med Fuji X (X-E1 och X-T10), men vid de tillfällen som tom. mina små Fuji är för stort och tungt tillsammans med de objektiven så kör jag med små lätta kompakta m43-systemkameror med liten optik.

Vill du verkligen ha något kompakt i systemkameraväg så skulle jag absolut rekommendera något inom m43-familjen (själv så kör jag bla. med Panasonic GM1/GM5 och GX-80). Underbart smidigt på resa!

Allt är dock som alltid kompromisser, och det man kompromissar med är främst ljusstyrka och AF-kapacitet (även om det börjar så smått bli bättre på den fronten).

Vill du hålla budget så är det i princip beg. som gäller om du vill ha något vettigt inom prisramen.

Ska kolla in dessa! Har även kollat på beggade grejer så får ha uppsikt ifall något dyker upp! Tack :)
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Gillar du snabba primes skulle jag hålla mig borta från m4/3 eftersom jag misstänker att det är det korta skärpedjupet du gillar. Den lilla sensorn hjälper knappast med det då.

Skulle kolla på Fuji personligen. De är små och har ett bättre utbud av små och bra primes än vad tex Sony har. Gillsr själv Sonys hus mycket men för ditt ändamål låter Fuji smartare.

Däremot med en budget på 5k skulle jag leta efter begagnade alternativ som en Fuji XT-10 tex. Sedan köpa till en snabb x < f/2 prime
 

PMD

Aktiv medlem
Skillnaden i skärpedjup är mindre mellan APS-C och m4/3 än den är mellan småbild ("fullformat") och APS-C.

Själv valde jag m4/3 som kompakt system eftersom jag inte tyckte att en spegelfri APS-C-kamera gjorde tillräckligt stor skillnad i mått och vikt på ett system som man bär med sig (en kamera och några objektiv).

Min lösning bygger då förstås på att jag har behållit min "tjockkamera" för de tillfällen jag vill kunna använda småbildsformatet och ibland åstadkomma ett kort skärpedjup med ett ljusstarkt objektiv. Den kravet ställde jag alltså inte alls på den kompakta systemkameran.
 

jkm

Aktiv medlem
Hejsan! Har nuvarande en Nikon D610 med diverse objektiv men vill nu hitta en mindre lättare kamera som jag kan ta med på resor och utflykter.

Vill gärna ha en kompakt systemkamera med wifi och såklart möjlighet att byta objektiv. Är det någon som har tips på en kompakt systemkamera med bra skärpa, upplösning och som är liten/smidig. Märke spelar ingen roll.

Är väldigt fäst vid objektiv med fast brännvidd och/eller stor bländare vilket gärna ska ingå/gå att köpa till! Prisklass max 5000 kr.

Alla tips mottages gärna!
Har kört GM 1 och GX 7 i kombo med 15 mm 1,7 och 42,5 mm 1,7. Funkar väldigt bra... Har lite andra gluggar men dessa levererar bäst. Ger även fin oskärpa... Ha det gött!
 

Elivikstrom

Medlem
Gillar du snabba primes skulle jag hålla mig borta från m4/3 eftersom jag misstänker att det är det korta skärpedjupet du gillar. Den lilla sensorn hjälper knappast med det då.

Skulle kolla på Fuji personligen. De är små och har ett bättre utbud av små och bra primes än vad tex Sony har. Gillsr själv Sonys hus mycket men för ditt ändamål låter Fuji smartare.

Däremot med en budget på 5k skulle jag leta efter begagnade alternativ som en Fuji XT-10 tex. Sedan köpa till en snabb x < f/2 prime
Hej! Tack för tipsen. Ska kolla in dessa :)
 

horvendile

Aktiv medlem
Du är väldigt tydlig med att du vill kunna byta objektiv, och är det så så är det så, men jag frågar ändå - har du övervägt Panasonic LX100?
Det är en kompaktkamera med en m4/3-sensor (som den dock bara använder typ 80 % av). Den har ett zoomobjektiv på motsv 24-75 mm med f/1,7-2,8 om jag minns rätt.
Om man vill kan man zooma objektivet i steg, så att det blir lite som att ha primes på 24, 28, 35, 50, 70 och 75 mm. Jag har kameran och zoomar den så; det ger mig på något sätt en ökad känsla för hur bilden kommer bli.
Ergonomiskt är den trevlig med mycket yttre reglage, och den har en EVF som är helt okej och som jag oftast använder.

Jag skulle inte vilja ersätta mitt Nikon-system med den, men som liten och lätt resekamera är den inte alls dum.
 

horvendile

Aktiv medlem
Har hittat en fuijfilm x100+23mm 1.7 och en sony a5000 + 16mm 2.8!

Vilken av dessa skulle ni tycka är bäst?
Det lär vara f/2 på den första. Om det är första X100 så var den åtminstone i början rätt långsam. Det blev bättre sedan, men absolut provaläge innan du köper.

Sonys 16/2,8 ska vara... inte så bra.
 

martinot

Aktiv medlem
Har hittat en fuijfilm x100+23mm 1.7 och en sony a5000 + 16mm 2.8!

Vilken av dessa skulle ni tycka är bäst?
Sony APS-C skulle gå bort för mig pga. begränsing i objektivutbudet (finns normalt ingen anledning att ha en systemkamera om man inte vill kunna ha flera objektiv), och personligen så skulle jag absolut inte välja A5000 då den saknar sökare (då är A6000 bättre).

X100 är en kompaktkamera, och kan inte byta objektiv. Kan själv tänka mig att köpa någon av modellerna i X100-serien (jättefina kameror med både optisk och elektronisk sökare), men i ditt fall då du vill ha en systemkamera så faller den bort.

Om du tycker att m43 blir för litet för dig, och letar efter något litet kompakt i APS-C-klass som finns till rimliga beg. priser så skulle jag rekommendera tex. X-E2/X-E2S eller X-T10.

Kika här på Fs, Blocket eller Tradera.
 
ANNONS