Annons

Posten objektiv stulet!

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter -

Aktiv medlem
Skickade objektiv med Rek till Stockholm.

Frågade mottagaren efter ett par dagar.

Han kollade med utlämningsstället som sa att 3 postsäckar med 48 försändelser blivit stulna på postcentralen i Solna!!!

Ombads av posten att göra reklamation. Hävdade värd Sek 4,000,-. Posten sa att de måste ha orginalkvitto som visade Sek 2,500,-. (köptes för ca 10 år sedan. Detta är ett samlarobjektiv.

Slutade med att jag fick ersättning med Sek 1750,-.

Bad om beräkningsgrund för detta men fick inget svar.

Så kan det gå!
 

afe

Aktiv medlem
Skickade objektiv med Rek till Stockholm.

Frågade mottagaren efter ett par dagar.

Han kollade med utlämningsstället som sa att 3 postsäckar med 48 försändelser blivit stulna på postcentralen i Solna!!!

Ombads av posten att göra reklamation. Hävdade värd Sek 4,000,-. Posten sa att de måste ha orginalkvitto som visade Sek 2,500,-. (köptes för ca 10 år sedan. Detta är ett samlarobjektiv.

Slutade med att jag fick ersättning med Sek 1750,-.

Bad om beräkningsgrund för detta men fick inget svar.

Så kan det gå!
Vad var det för objektiv?

Posten har förstås ingen som helst kunskap om eventuella samlarobjektiv, så det är nog upp till dig att bevisa att det faktiskt är värt det du begär.
 

joakim d

Aktiv medlem
10 år är ju inte så jättegammalt för ett objektiv så något samlarvärde är ju tveksamt att prata om ifall det inte rörde en begränsad upplaga eller liknande.

Händelsen är ju ändå högintressant, hur mycket riskerar man om man skickar en begagnad vara som är värd lite grann med posten och vad kan man göra för att skydda sig? Är DB Schenker eller andra firmor bättre att använda?
 

Ventures

Aktiv medlem
Med tanke på vad som skrivs i media om Postnord verkar de bara anställa busar och banditer. Utifrån det perspektivet ska man förmodligen vara glad åt allt som ändå kommer fram och är i helt skick.

Ersättningen borde spegla marknadsvärdet, men hur bevisar man skicket på en försvunnen begagnad vara?
Skulle tänka mig att ett försäkringsbolag värderar ännu lägre med åldersavdrag etc.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Med tanke på vad som skrivs i media om Postnord verkar de bara anställa busar och banditer. Utifrån det perspektivet ska man förmodligen vara glad åt allt som ändå kommer fram och är i helt skick.
Inte alls, på Gärdet skyllde de på att de knappt hade några anställda alls när en som var hemma på dagarna noterat att brevbäraren bara kom en gång i veckan.
 

PMD

Aktiv medlem
Ersättningen borde spegla marknadsvärdet, men hur bevisar man skicket på en försvunnen begagnad vara?
Skulle tänka mig att ett försäkringsbolag värderar ännu lägre med åldersavdrag etc.
Om TS har sålt objektivet (och inte skickat det till någon som gåva) så kanske det finns en dokumenterad transaktion som visar betalningen för köpet? Sen är det förstås en annan sak om Posten (eller ett försäkringsbolag skulle godta det.

Kan man inte sätta ett försäkringsvärde själv när man försäkrar en försändelse (och betala en premie i proportion till den, förstås)?
 

ajoe

Aktiv medlem
Men alldeles oavsett så måste väl Postnord redovisa hur de fått fram summan och svara på din fråga?
 

NG87

Aktiv medlem
Jag skickar värdefulla saker med DHL eller Schenker numera, hört för mycket dåligt om Postnord och detta övertygade mig ju inte mer.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag förstår inte.. Du hävdar det var värt 4000kr. Postnord vill ha ettk kvitto på 2500kr (var kommer denna siffra ifrån) och du får 1750kr?

Har du inte skickat in några kvitton så är det ju inte så konstigt.Du kan ju hävda precis vad som helst.

/stefan
 

Astacus

Aktiv medlem
Skickade objektiv med Rek till Stockholm.

Frågade mottagaren efter ett par dagar.

Han kollade med utlämningsstället som sa att 3 postsäckar med 48 försändelser blivit stulna på postcentralen i Solna!!!

Ombads av posten att göra reklamation. Hävdade värd Sek 4,000,-. Posten sa att de måste ha orginalkvitto som visade Sek 2,500,-. (köptes för ca 10 år sedan. Detta är ett samlarobjektiv.

Slutade med att jag fick ersättning med Sek 1750,-.

Bad om beräkningsgrund för detta men fick inget svar.

Så kan det gå!
För många år sedan råkade jag ut för precis samma sak. Eftersom det även då rörde sig om utrustning som var så pass gammal att det knappast är realistiskt att hänvisa till kvitton så blev jag uppmanad att beskriva respektive objekt och ett "återanskaffningsvärde" istället för att relatera til nypris. Jag gjorde så genon att skicka in prisuppgifter från kamerahandlare som handlade med begagnad utrustning.
Med detta som grund fick jag full ersättning.
Men som sagt, detta var ett antal år sedan då det var rejält ovanligt att post/paket försvann.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Onödig kostnad

Hej

Folk har en övertro på REK. Bättre att skicka som inrikes paket, citat från Postnord:

"Postpaket

Postpaket vänder sig till privatpersoner som enkelt och tryggt vill kunna skicka paket inom Sverige.

Du kan skicka paket upp till 20 kg. Via Skicka Direkt kan du välja att betala och skriva ut frakthandlingarna via datorn innan du lämnar in paketet hos ett ombud. Via sms-avisering vet din mottagare direkt när det finns att hämta hos ombudet. Paketet är framme redan nästa vardag*. Paketet får en unik identitet som du lätt kan spåra via postnord.se.

Leverans: Paketet är framme redan nästa vardag*.
Vikt: Skicka upp till 20 kg.
Ansvar: Vi ansvarar för varuvärden upp till 50 000 kronor. Det går dessutom att teckna en kompletterande varuförsäkring."

Id måste man ju hur som helst ha för att hämta ut paket å här är varuvärdet 50 000 inte 5 eller 10 000.

ThomasR
 

joakim d

Aktiv medlem
Ja men frågan kvarstår ändå, vad är varuvärdet för ett begagnat objektiv eller liknande?

Bara för att jag och en köpare kommit överens om ett pris, säg 5000, så lär det inte vara något som posten godkänner som varuvärdet, eller har jag fel?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ja men frågan kvarstår ändå, vad är varuvärdet för ett begagnat objektiv eller liknande?

Bara för att jag och en köpare kommit överens om ett pris, säg 5000, så lär det inte vara något som posten godkänner som varuvärdet, eller har jag fel?
Marknadsvärde har inget med det avtalade priset att göra. Annars kan du som sagt säga vad du vill och köparen håller med. Sen delar ni på "vinsten".

/stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl lite slarvigt att få tre postsäckar stulna på en postcentral?

Posten har slarvat med bevakning, yttre skydd eller med att kontrollera någon medarbetare ordentligt.

Hela postens organisation tycks vara lite slarvig.
 

PMD

Aktiv medlem
Hej

Folk har en övertro på REK. Bättre att skicka som inrikes paket, citat från Postnord:

"Postpaket

Postpaket vänder sig till privatpersoner som enkelt och tryggt vill kunna skicka paket inom Sverige.

Du kan skicka paket upp till 20 kg. Via Skicka Direkt kan du välja att betala och skriva ut frakthandlingarna via datorn innan du lämnar in paketet hos ett ombud. Via sms-avisering vet din mottagare direkt när det finns att hämta hos ombudet. Paketet är framme redan nästa vardag*. Paketet får en unik identitet som du lätt kan spåra via postnord.se.

Leverans: Paketet är framme redan nästa vardag*.
Vikt: Skicka upp till 20 kg.
Ansvar: Vi ansvarar för varuvärden upp till 50 000 kronor. Det går dessutom att teckna en kompletterande varuförsäkring."

Id måste man ju hur som helst ha för att hämta ut paket å här är varuvärdet 50 000 inte 5 eller 10 000.

ThomasR
Garanteras man att få ersättning för det värde man har uppgivit när man lämnade in paketet?
 
ANNONS