Annons

Billigt stativ/tripod

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Det beror lite under vilka förhållanden du skall fotografera, skall du fota där det blåser eller där marken är ojämn så är det bra att kunna ställa olika breda vinklar på benen, vilket man ser inte ut att kunna med detta stativ.

Tycker i alla fall du skall lägga till en snabbplatta, hamnar fortfarande under 1000:-
 

Kattfisken

Medlem
Det beror lite under vilka förhållanden du skall fotografera, skall du fota där det blåser eller där marken är ojämn så är det bra att kunna ställa olika breda vinklar på benen, vilket man ser inte ut att kunna med detta stativ.

Tycker i alla fall du skall lägga till en snabbplatta, hamnar fortfarande under 1000:-
Räknar inte med att klara av några mer avancerade fotosessioner med det. Jag är nybörjare. I framtiden blir det kanske att investera i ett bättre.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Skulle vilja köpa mig ett stativ. Har ni några tips?

Egenskaper jag värderar:

- Billigt (max ca 1000 kr)
- Lätt
- Litet ihopfällt
- Behöver inte klara en tung kamera

Är detta något att ha?
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/stativ/manfrotto-kompakt-trebensstativ-p57551

Det har inget huvud med handtag jämfört med vissa.
Stativet finns oxå på Cyberphoto https://www.cyberphoto.se/info.php?article=MKCOMPACTLTBK
Där det står mera, tex maxhöjd 131cm. Klarar du dig med det? Det innebär att mittpelaren är i max läge vilket ger mindre stabilitet.
Ett bättre alternativ är nog https://www.cyberphoto.se/info.php?article=380152 med 152cm maxhöjd och väger mera.
Nästa https://www.cyberphoto.se/info.php?article=380133 Är högre uppfälld men kostar mera .. och är tyngre. ...
Kolfiber är lättare än aluminium, men kostar mer.
Jag har något liknande den sista, men lite mindre. Den använder jag som resestativ.
 

Umi71

Aktiv medlem
Snåla inte när det gäller stativ. Finns inget värre än att se stativet fara iväg vid hård vind etc..
 

Kattfisken

Medlem
Snåla inte när det gäller stativ. Finns inget värre än att se stativet fara iväg vid hård vind etc..
Jag vill inte läggaför mycket innan jag lärt mig mer och vet mer vad jag vill göra med det.

Känns som låg vikt ger sämre vid vind. Men låg vikt gör det trevligare bära.

Jag är rätt kort (strax under 170) så behöver iaf inget högt stativ.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hur är höjden? Lider du av att den bara är 130 cm hög?
jag är 170cm. Nej jag lider inte. Det är inte till fågel-, sportfoto eller liknande utan till för landskap då man ändå har väldigt konstiga ställningar kors o tvärs. Inte allt för sällan fota man på lågt med vidvinkel för iögonfallande bilder.
Har du vinklingsbar skärm som jag har så är det ingen fara o ställa in kameran heller.

/stefan
 

Ventures

Aktiv medlem
Det finns en uppsjö av billiga (och dåliga) stativ under tusenlappen. Jag har ett själv från Hama av aluminium som är jättelätt och jätterangligt. Men det är smidigt, kan lätt fällas upp med snabblås och duger till en lätt blixt, video- eller kompaktkamera. När det inte blåser. Skulle jag montera systemkameran skulle det säkert kollapsa. Jag har förstås ett stadigt stativ också (Gitzo) :). Ett flexibelt bordsstativ som går ned i fickan är också användbart.

Vilket stativ man ska välja beror på vad man har för behov/krav. Det är onödigt att köpa ett dyrt stativ om man inte behöver det.
 

PMD

Aktiv medlem
Räknar inte med att klara av några mer avancerade fotosessioner med det. Jag är nybörjare. I framtiden blir det kanske att investera i ett bättre.
Köp ett svindyrt stativ från början. Det räcker hela livet, så kostnaden per år blir förhoppningsvis rätt låg.

Rätt många gör misstaget att köpa ett billigt (och därmed bristfälligt) stativ och behöver köpa ett bättre efter ett tag. Det är bättre att köpa ett bra från början. Det blir billigare i längden.

Önskvärda egenskaper hos ett stativ är lätt, stabilt och billigt. Det går att kombinera två av dessa egenskaper, men inte alla tre.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är rätt kort (strax under 170) så behöver iaf inget högt stativ.
Då behöver du ett stativ som är ungefär 140 cm högt (din längd - avstånd från hjässa till ögon - sökarens höjd över kamerans botten - stativhuvudets höjd; du får räkna lite mer exakt själv om det behövs).

140cm ska då vara utan att fälla upp mittpelaren. Om man fäller upp mittpelaren tappar stativet rätt mycket stabilitet, så det bör endast användas i nödfall.
 
ANNONS