Annons

Problem med att synka fjärrblixt (Nikon, Quadralite)

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Jag har nyss köpt ett Quadralite Navigator X-kit för Nikon. Ett sådant här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=navigatorxkitN

Syftet är att fjärrutlösa min SB-910 eller min SB-700 från en kamera som saknar inbyggd blixt. I dag D500, i morgon D850.
Jag har just testat det.
Blixten löser ut, men inte vid riktigt rätt tillfälle - den kommer inte med i bilden.
Jag har testat på en D500 och en D800 och med olika objektiv. Samma resultat.

Någon bra felsökningsidé?

Jag ska just lägga barn och man vet inte hur det slutar, men jag hoppas på bra svar när jag är tillbaka!

(Och om det här inte är riktigt rätt forum protesterar jag förstås inte mot en flytt, men det kändes inte riktigt som Nikon-forumdelen. Kanske felbedömt.)
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej!
Jag har nyss köpt ett Quadralite Navigator X-kit för Nikon. Ett sådant här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=navigatorxkitN

Syftet är att fjärrutlösa min SB-910 eller min SB-700 från en kamera som saknar inbyggd blixt. I dag D500, i morgon D850.
Jag har just testat det.
Blixten löser ut, men inte vid riktigt rätt tillfälle - den kommer inte med i bilden.
Jag har testat på en D500 och en D800 och med olika objektiv. Samma resultat.

Någon bra felsökningsidé?

Jag ska just lägga barn och man vet inte hur det slutar, men jag hoppas på bra svar när jag är tillbaka!

(Och om det här inte är riktigt rätt forum protesterar jag förstås inte mot en flytt, men det kändes inte riktigt som Nikon-forumdelen. Kanske felbedömt.)
Verkar jättekonstigt att SB-910:an inte ska klara det. Var det SB-700an du använde?
Blixten blir markant svagare när du övergår i FP/HSS dvs. under 1/250s eftersom den slår flera gånger istället för 1 gång per bild. Vilken slutartid använde du och är du säker på att blixten missade exponeringen, eller kan det vara så att den bara slog svagt?

Hittade det nedan om SB-700, så om du har en slutartid på 1/8000 t.ex. kanske det inte fungerar jättebra.
"Blixtens varaktighet (ungefärligt värde)
1/1042 sek. vid M1/1 (full) effekt 1/1136 sek. vid M1/2 effekt 1/2857 sek. vid M1/4 effekt 1/5714 sek. vid M1/8 effekt 1/10000 sek. vid M1/16 effekt 1/18182 sek. vid M1/32 effekt 1/25000 sek. vid M1/64 effekt 1/40000 sek. vid M1/128 effekt"

Om det är så att den missar verkar dina triggers vara trasiga alt. så har de någon helknasig inställning som gör att du kan missa exponeringen :S.

Hoppas det löser sig i alla fall.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag körde med SB-910. Provade 1/60 s och 1/200 s. Provade också att fota rakt in i en glasruta för att testa om jag skulle se någon blixt speglas i bilden, men ingenting.

Man kan väl säga att min erfarenhet att be om hjälp här är bättre än på Facebook, men det kan vara värt ett försök.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om du sätter din blixt i blixtskon så fungerar det som det ska? det är ”bara” vid styrning via sändare/mottagare som det blir någon fördröjning? Tänkte om du tex har blixten i Cmd mode, men borde väl inte blixtra alls då
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har faktiskt inte testat med blixt i blixtsko precis nu. Det har funkat förut. Men jag ska testa när jag kommer åt, förhoppningsvis rätt snart. Ska också testa att sätta mottagaren på SB-700 i stället för SB-910.
 

horvendile

Aktiv medlem
Uppdatering: det funkar med SB-700 på mottagaren! Vilket kan duga för i kväll.
Det tyder också på att lösningen kan hittas i någon inställning på min SB-910.
 

PMD

Aktiv medlem
Och SB-910:an fungerar direkt i kamerans blixsko?

Om du inte lyckas lösa problemet så kanske det kan vara värt att skicka en fråga till säljaren.
 
ANNONS