Annons

S-värde

Produkter
(logga in för att koppla)

Malinka90

Ny medlem
Vet inte om jag hamnat i rätt forumdel men jag studerar på högskola och har en tenta där jag stöter på ordet s-värde.
Jag tror att det har något med exponering att göra men får inte
riktigt kläm på det. Kan någon förklara. Vore väldigt tacksam.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag har aldrig hört talas om något "s-värde".

Kanske menar de slutartid, men "s-värde" är ett otroligt konstigt sätt att skriva slutartid i så fall :)
 

Photosession

Aktiv medlem
Man pratar om S-värde inom sjukvården vid röntgen.
Gör en sökning på nätet så hittar du en del länkar som går in lite på det du undrar över.
 

Pekka M

Aktiv medlem
Eller handlar det om röngtenbilder/datortomografi? Jag kan egentligen inte detta, men är inte i så fall S-värde (sensitivity number) detsamma som exponeringsindex. Har något att göra med reglering av stråldosen...

[Edit] ...Leif hann före :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vet inte om jag hamnat i rätt forumdel men jag studerar på högskola och har en tenta där jag stöter på ordet s-värde.
Jag tror att det har något med exponering att göra men får inte
riktigt kläm på det. Kan någon förklara. Vore väldigt tacksam.
Hur lyder frågan?
Med den så kan det vara lättare att svara.
 

Malinka90

Ny medlem
Okej!
Så här lyder frågan:
Upplösning är ett begrepp som används i flera olika sammanhang, det kan vara när man skall beskriva en bild men också när man ska beskriva en hårdvaras kapacitet. för att veta vad som avses använder man några olika enheter för den här beskrivningen som behöver förklaras. Om du t ex har ett fotooriginal i form av ett vanligt fotografi i storleken 10x15 cm som du skall använda som heltäckande bakgrundsbild för en reklamkanpanj i mittuppslaget på DN (liggande A2) samt skapa en bild i för annonskampanjen på nätet i storleken 750x500 px.
Hur skulle du gå tillväga för att genomföra det här arbetet och vad anser du vara viktigt att tänka på och ta hänsyn till för att uppnå högsta möjliga tekniska kvalité på de färdiga bilderna. Ange också i vilka upplösningar du bör läsa in bilden i till de två olika visningsalternativen samt vilka filformat som är lämpliga till dessa två. Tänk på att motivera de val du gör samt förklara de ingående begreppen.

Jag har gjort uppgiften men behöver komplettera med s-värde.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
S-värdet är lite väl ofta felanvänt som ersättning för "ISO-talet". Såvida du inte studerar radiologi så är detta oviktigt i de allra flesta sammanhang. En bild tagen på ISO400, men underexponerad 1 Ev har förenklat förklarat ett EI (Sa) på 800. Detta är alltså verklig ISO400 "pressat" ett steg.

S-värdet räknas som medelvärdet av det i bilden ingående "användbara" materialet, och det är enormt viktigt att hålla reda på om man jobbar med film-foto och då med filmer med låga dynamiska omfång - numer mest radiologi i olika former, oftast röntgen.

Är det en fotokurs är frågan överkurs, och beroende på sammanhang faktiskt ganska ovidkommande eftersom uttrycket är ganska förlegat. Enda undantaget är numer inom scanners, där EI kan kan bestämma kvaliten på bildmaterialet i ytterkanterna av histogrammet ganska väsentligt. Är det inom radiologi är det skam att detta inte gåtts igenom innan tentan. S visar är här skillnaden mellan att atombomba den stackars röntgenpatienten och att ge patienten så låt stråldos att man får röntga om.
 

Malinka90

Ny medlem
Jodå, visst har jag läst kursen i användarcentrering med systemdesign. Jag har tittat på föreläsningarna hit och dit och upp och ner och kollat i kurslitteraturen.

Men jag fick ett bra svar vilket jag är mycket tacksam för.
 

Malinka90

Ny medlem
s-värde

Man ska inte besvara frågor före kl. 8 märker jag.
Kursen heter ju GRAFISK DESIGN, inget annat.
Jag läser 2 kurser samtidigt,
 
ANNONS