Annons

Canon 5D låst i -1/3 EV

Produkter
(logga in för att koppla)

fabbe72

Aktiv medlem
Hej!

Har upptäckt en liten egenhet... Min 5D verkar ha låst sig på -1/3 EV... När jag trycker på EV knappen så visar den "rätt" dvs exponeringen där jag ställer den med hjulet, men sedan när jag läger an och fokuserar hoppar den tillbaks till -1/3...


Något jag missat någonstans? Har köpt kameran beggad och har bara haft den nån vecka? Kan det vara en inställning i custom menyn som jag missat?

Tacksam för svar!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Känner inte igen detta. Du skall kunna sätta kompensationen till +- 2 steg.
Det finns också en +/- kompensation för blixten som man inte skall bland ihop det hela med. Om du bättre kan beskriva dina inställningar och vad du ser kan vi kanske hjälpa dig.
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej!

Har upptäckt en liten egenhet... Min 5D verkar ha låst sig på -1/3 EV... När jag trycker på EV knappen så visar den "rätt" dvs exponeringen där jag ställer den med hjulet, men sedan när jag läger an och fokuserar hoppar den tillbaks till -1/3...


Något jag missat någonstans? Har köpt kameran beggad och har bara haft den nån vecka? Kan det vara en inställning i custom menyn som jag missat?

Tacksam för svar!
Inte så att den står inställd på AEB, och då är på väg att ta tre olika exponeringar? -1/3, 0, +1/3.
Vad händer när du väl exponerar några rutor??
 

fabbe72

Aktiv medlem
Exponeringarna ser rätt ok ut men med dragning åt underexponerat, rimligtvis en tredjedel...

Alltså i fotoläge visar både sökaren och displayen -1/3 på ljusmätaren (i Av och Tv) men när jag trycker på +/- knappen så... upptäcker jag att att det är exponerings kompensation för blixt...

Har inte med AEB att göra, då skulle den visa fler streck, ett per exponering...

var sitter då exponerings kompensationen utan blixt?!

Har som sagt konverterat från Nikon...
 

Jomans

Aktiv medlem
Ser att denna tråd är lite gammal.. vill bara berätta att samma sak hände mig, problemet var detsamma, jag kunde först inte fatta problemet. Var på resa i Jordanien och kameran var rätt ny för mig då, hade inte bekantat mig tillräckligt med den. Kände mig lite desperat eftersom jag hade flera fotodagar framför mig...
Ringde Canon support, och efter ett antal försök kom jag till en som försökte hjälpa mig. Svaret - kameran måste vara trasig, lämna in den för service! Doh!
Efter forskande på FS forum hittade jag svaret... kände mig såklart dum men samtidigt irriterad på Canon som gav mig detta svar... resan var räddad och det var det viktigaste :)
 
ANNONS