Annons

Filma i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

wallebooy

Medlem
Hej!
Har länge suttit och försökt få tag på riktigt bra information om att filma i mörker.
De inställningar som visats på t.ex. youtube känns inte till sådan stor hjälp.
Jag använder en Nikon D5100, och de objektiv jag använder är 18-105mm vr
och ett 18-55mm.
Har nån av er nå riktigt bra inställningar, knep eller liknande.
Skulle även vara väldigt tacksam om ni visste ett väldigt bra objektiv för just film, så man slipper allt flimmer och dylikt!

Tack på förhand // Jesper
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hmm, nu är väl D5100 kanske inte det bästa valet för att filma i "mörker", det brukar vara dedicerade filmkameror. Den jag har är försedd med ett "NightShot"-mode, där man kan filma ner till 0 Lux (men ifall det inte går att se nånting alls, så behövs en "svartlampa" också).

Nåväl, ifall du ska använda din kamera i dåligt ljus så är grundrådet förstås att använda så stor bländare som möjligt, dvs du behöver ljustarka objektiv. Detta innebär att du får offra såväl zoom som stålar...

De ljusstarkaste objektiv som ligger inom den genomsnittlige amatörens ekonomiska räckvidd brukar ha en max öppning på 1:1,4. Är ganska dyra, men i Nikons program hittar du 50/1,8 till i sammanhanget lågt pris (finns två versioner).

Men vad är det för flimmer du talar om? Objektiv orsakar knappast något flimmer per se.
.
 

wallebooy

Medlem
Tack för svaret.
Det flimret jag menade var som t.ex 0:35 i filmen som länkades.
Får prova inställningarna som visades i filmen och sen får jag se om jag införskaffar mig objektivet. Såg nu att det blir en stor skillnad om jag skaffar det.

Tack! :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det flimret är objektivet som väntat helt oskyldigt till...

Flimmer uppkommer ifall man använder för kort exponeringstid och belysningen inte är "tröga" lampor som glöd- eller halogenlampor (då kan man använda hur kort slutartid man vill, bara ljuset räcker), Urladdningslampor (vanliga för gatubelysningar t.ex.) växlar däremot från min till maxljus två gånger per period (ljuset faller vanligen inte ända ner till noll), vilket gör att man får flimmer ifall man använder kortare exponeringstid än 1/50 sekund.
.
 

Johannes G

Aktiv medlem
Tyvärr har inte vad jag vet D5100 någon möjlighet till att kontrollera slutartid och iso i filmläget.
det är växelströmsdrivna lampor som orsakar flimmret där bilden blinkar. och det blir linjer. men om du ska filma i totalt mörker med D5100 så kan du lysa med en stark ficklampa. D7000 är lite bättre för avancerad filmning än D5100, på D7000 kan man ställa in alla inställningar under filmning, bländaren är dock låst i liveview.
 

v2_

Medlem
Tyvärr har inte vad jag vet D5100 någon möjlighet till att kontrollera slutartid och iso i filmläget.
det är växelströmsdrivna lampor som orsakar flimmret där bilden blinkar. och det blir linjer. men om du ska filma i totalt mörker med D5100 så kan du lysa med en stark ficklampa. D7000 är lite bättre för avancerad filmning än D5100, på D7000 kan man ställa in alla inställningar under filmning, bländaren är dock låst i liveview.
Jag tror med att problemet ligger där, om du ändrar från 30p/60p till 25p/50p, så borde det lösa problemet, om det går. Här kan du läsa om det: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=138711 inlägg #8.
 
ANNONS