Annons

Nikon d90 blixt som funkar med snabb slutar tid?

Produkter
(logga in för att koppla)

m.beventorp

Medlem
Ska köpa en ny blixt till min D90 som jag vill kunna frysa rörelser med i komplett mörker och som jag kan ha externt?

bra tips, gärna väldigt prisvärd.

foto avstånd ca 20 m
 

lumor_

Aktiv medlem
Om det är komplett mörker förutom blixtljuset behöver du inte använda kort slutartid. Då blir rörelsen fryst av blixtens korta brinntid i stället.
 

m.beventorp

Medlem
så alltså om jag ska köpa en sb700 så kommer det funka gallant? inge blurr?

har en sb400 som jag fick med kameran nu, och fotar jag med den i mörker så kan jag inte ha lägre än typ 1/200 vilket gör att allt bara blir blurrigt.
 

lumor_

Aktiv medlem
Det borde fungera lika bra med blixten du har att frysa rörelser om det är mörkt. Vad använder du för inställningar? Visa gärna bildexempel där det blivit fel.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
så alltså om jag ska köpa en sb700 så kommer det funka gallant? inge blurr?

har en sb400 som jag fick med kameran nu, och fotar jag med den i mörker så kan jag inte ha lägre än typ 1/200 vilket gör att allt bara blir blurrigt.
Det här verkar mer som du missat några inställningar. Om du slår av din blixt SB400 och tar ett kort med identiska inställningar, blir bilden då helt svart?

Om inte så misstänker jag att kameran drar upp ISO till max för att försöka få till en bild, vilket ger mycket brus.

Använder du då blixten med dessa inställningar i läget slow sync så kommer bilden inte att vara skapad av blixten utan av ditt höga ISO.

Prova 1/125, f4, ISO200 och blixten på ren TTL tillräckligt nära ditt föremål så blixten når fram ;)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
På 20m avstånd i mörker kommer du ändå inte kunna använda high speed synch då ledtalet inte räcker till för detta. Även utan high speed synch med ett f/2,8 objektiv måste ledtalet vara nästan 60m vid ISO 100 eller 30m vid ISO 400. Är det kolsvart kan du höja ISO lite till utan att få rörelseoskärpa från befintligt ljus och då kan ledtal 15 vid ISO 1600 bl 2,8 räcka. Vilken maxbländare har du?
 

lumor_

Aktiv medlem
På 20m avstånd i mörker kommer du ändå inte kunna använda high speed synch då ledtalet inte räcker till för detta. Även utan high speed synch med ett f/2,8 objektiv måste ledtalet vara nästan 60m vid ISO 100 eller 30m vid ISO 400. Är det kolsvart kan du höja ISO lite till utan att få rörelseoskärpa från befintligt ljus och då kan ledtal 15 vid ISO 1600 bl 2,8 räcka. Vilken maxbländare har du?
Om jag förstod TS rätt tänkte han ha blixten närmare motivet än så och fjärrutlösa den från kameran 20m därifrån. Ledtalet kommer i så fall räcka.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
http://www.freeride.se/photo/view.php?id=108313 liknande sånna bilder, 20-40m mellan kamera och blixt. funkar en sb700 då? och är det värt att köpa dessa skydd för interna blixten som släpper förbi IR sändningen?
Min första reaktion var mängden ljus och när jag tittade i texten så står det mycker riktigt att han använt sig av två stycken SB-900.

Avstånd på 20-40 med den inbyggda blixten kan nog vara svårt. Kanske du behöver en SB-700 på kameran för att orka skicka signalen så långt. Iofs är det beckmörkt så kan det kanske gå, men du måste testa det i så fall.
 

lumor_

Aktiv medlem
Ingen idé att försöka använda den inbyggda blixten för fjärrutlösning på de avstånden. Det behövs en radioutlösare.
 

Bratbasher

Aktiv medlem
Begränsningen för slutartiden med blixt sitter inte hos blixten utan i kameran. Alltså kommer du inte kunna köra kortare slutartid avsett vilken blixt du väljer. Detta beror på att ridåerna i kameran inte kommer vara helt öppna när blixten går av som brinner i runda slängar 1/4000 s. Vilken slutartid beror på alltså på huset det vanligaste är att begränsningen ligger mellan 200 och 250 men det finns mellanformatskameror som klarar 1/1600.

Men som tidigare nämnt behöver du inte få ner slutartiden på kameran om du kör blixt och det är ordentligt mörkt. Du kan i princip om det är helt bläckmörkt sätta kameran på 15 sekunder gå fram till föremålet bränna av blixten manuellt och sen bara vänta tills kameran fäller ner spegeln igen.
 

Bratbasher

Aktiv medlem
Skulle kolla på någon begagnad pocketwizard och sedan kanske köpa en extra blixt och köra på slave lite beroende på vad du ska fota.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Är det riktigt mörkt går det ju fint att öppna slutaren och springa fram till motivet och fyra av blixten, samt springa tillbaka och stänga slutaren igen.

Men så mörkt är det sällan.

Per.
 
ANNONS