Annons

Hjälp med val av A7-objektiv, ska jag köpa 28-70mm eller ej? Hej. Jag håller just nu

Produkter
(logga in för att koppla)

alexashman

Medlem
Hjälp med val av A7-objektiv, ska jag köpa 28-70mm eller ej?

Hej. Jag håller just nu på att förbereda mig på att köpa en Sony A7. Kommer nog att köpa den begagnat och har då valet att antingen köpa med eller utan kit-objektivet som är FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS. Jag har hört varierande kritik om det objektivet och undrar huruvida det är det man ska köpa om man har valet att köpa något annat, dvs inte köpa i ett paket. Man kanske hellre vill ha några prime lenses.

Jag har inte någon gigantisk budget, men den varierar beroende på hur bra något verkar.

Jag skulle nog gärna ha en prime lens(osäker vad detta heter på svenska) på 35mm och kanske f1.8 eller 1.4 och sedan även ha en telefoto-zoom men det är något som skulle kunna vänta tror jag, är mest intresserad av gatufoto och fotar även en del i mörker för tillfället. Detta kan kommas att ändras då jag är nybörjare och ens smak och stil ändras snabbt.

Det tål att tilläggas att jag har två väldigt gamla objektiv som tillhör min mammas gamla Canon TLb. Ett Canon FD 50mm f1.8 och ett telefoto soligor på 200mm med AF, osäker på f-numret för har den inte här just nu men tror det är runt 4. Dessa skulle vara intressanta för mig att sätta på på min A7 när jag köper den.

Min fråga är alltså vad ni rekommenderar? Ska jag köpa 28-70 eller hellre köpa prime lenses? Gamla? Nya? Vill nog iaf ha en med autofokus då det är bra i många situationer.

Hej. Jag håller just nu på att förbereda mig på att köpa en Sony A7. Kommer nog att köpa den begagnat och har då valet att antingen köpa med eller utan kit-objektivet som är FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS. Jag har hört varierande kritik om det objektivet och undrar huruvida det är det man ska köpa om man har valet att köpa något annat, dvs inte köpa i ett paket. Man kanske hellre vill ha några prime lenses.

Jag har inte någon gigantisk budget, men den varierar beroende på hur bra något verkar.

Jag skulle nog gärna ha en prime lens(osäker vad detta heter på svenska) på 35mm och kanske f1.8 eller 1.4 och sedan även ha en telefoto-zoom men det är något som skulle kunna vänta tror jag, är mest intresserad av gatufoto och fotar även en del i mörker för tillfället. Detta kan kommas att ändras då jag är nybörjare och ens smak och stil ändras snabbt.

Det tål att tilläggas att jag har två väldigt gamla objektiv som tillhör min mammas gamla Canon TLb. Ett Canon FD 50mm f1.8 och ett telefoto soligor på 200mm med AF, osäker på f-numret för har den inte här just nu men tror det är runt 4. Dessa skulle vara intressanta för mig att sätta på på min A7 när jag köper den.

Min fråga är alltså vad ni rekommenderar? Ska jag köpa 28-70 eller hellre köpa prime lenses? Gamla? Nya? Vill nog iaf ha en med autofokus då det är bra i många situationer.
 

VisualD

Aktiv medlem
Både min bror och hans flickvän är positivt överraskade av 28-70 och har därför inte känt sig speciellt sugna på att uppgradera till 24-70. Att det dessutom är mycket smidigare och något ljusstarkare i korta brännvidderna väger rätt tungt.

För riktigt mörkerfoto är sedan FE 55mm F1.8 rätt svårslaget, helt snorskarpt!
 

Worley

Avslutat medlemskap
Kolla gärna de optiska testerna. Sonys normalzoomar för FE har kraftig vignettering och distorsion samt relativt hög CA och stökig bakgrundsoskärpa. Möjligen kan det bero på de fysiska begränsningarna i storleken.

Om man vill ha en normalzoom kan det vara värt att fundera på adapter och tredjepartsobjektiv. Det blir lite större men man kan få bättre optik.

55/1.8 kan jag verkligen rekommendera, det är en magisk liten pryl.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
I många fall kan man få ett bra pris på A7+28-70 i kit även beg och i så fall - varför inte? I veckan fanns en A7+28-70 beg på Scandinavian Photo i Mölndal för 8995:- (vad jag kan se fanns den inte på nätet utan ring till dem i så fall).
 

alexashman

Medlem
I många fall kan man få ett bra pris på A7+28-70 i kit även beg och i så fall - varför inte? I veckan fanns en A7+28-70 beg på Scandinavian Photo i Mölndal för 8995:- (vad jag kan se fanns den inte på nätet utan ring till dem i så fall).
Om man ska köpa ett modernt zoom-objektiv från en annan tillverkare, vad tycker ni man bör köpa då? Tänker att man antingen kan få lite mer zoom/tele eller att man kan få ner priset.

Som detta t ex http://www.bhphotovideo.com/c/product/347534-REG/Tamron_AF061M700_Zoom_Wide_Angle_Telephoto_AF.html
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om man ska köpa ett modernt zoom-objektiv från en annan tillverkare, vad tycker ni man bör köpa då? Tänker att man antingen kan få lite mer zoom/tele eller att man kan få ner priset.

Som detta t ex http://www.bhphotovideo.com/c/product/347534-REG/Tamron_AF061M700_Zoom_Wide_Angle_Telephoto_AF.html
En superzoom är en kompromiss med bildkvaliteten och jag skulle definitivt inte rekommendera det om man köper A7 för bildkvalitetens skull. Mitt förslag är att köpa A7+28-70 beg i kit. Sedan kan man köpa till fasta objektiv för de viktigaste brännvidderna.
 

Antonjb

Aktiv medlem
Tycker du börjar med att köpa en sony a7 samt någon äldre 50 mm plus en adapter.
Tex
Yashica 50mm 1.9 (kan vara vad som helst bara det är billigt ;)

Då blir inte kostnaden alldeles för stor och du inser ganska fort om det är prime eller zoom du vill ha. Så gjorde iallafall jag och det slutade med att jag köpte på mig flera äldre manuella linser istället för de moderna...

Objektiv
http://www.ebay.com/itm/Yashica-DSB-50-mm-F-1-9-lens-Yashica-Contax-Mount-SN-A40339102-AS-IS-/252093302125?hash=item3ab1ee856d

Adapter
http://www.ebay.com/itm/Contax-Yashica-C-Y-Lens-to-Sony-NEX-5-NEX-C3-NEX-5N-NEX7-NEX-5R-NEX-6-Adapter-/201199493312?hash=item2ed86ca0c0
 

Worley

Avslutat medlemskap
Om man ska köpa ett modernt zoom-objektiv från en annan tillverkare, vad tycker ni man bör köpa då? Tänker att man antingen kan få lite mer zoom/tele eller att man kan få ner priset.

Som detta t ex http://www.bhphotovideo.com/c/product/347534-REG/Tamron_AF061M700_Zoom_Wide_Angle_Telephoto_AF.html
Tamrons normalzoomar för ff är bland de mest prisvärda. Tom Sony säljer ommärkta Tamronobjektiv. För mer pengar, förstås.

Till normalzoomens försvar är det väldigt smidigt att fota med.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tamrons normalzoomar för ff är bland de mest prisvärda. Tom Sony säljer ommärkta Tamronobjektiv. För mer pengar, förstås.

Till normalzoomens försvar är det väldigt smidigt att fota med.
Det som länkades till är en superzoom och inte normalzoom. Jag tycker det vore synd att köpa en spegellös A7 för att sedan göra den klumpigare med att sätta på A fattningsobjektiv med adapter. Skillnaden i totalstorlek mot en vanlig DSLR med motsvarande optik blir marginell. Lägre vikt - ja. Mindre plats i väskan - nej (bredd blir samma, höjd snarlik och längd (kamera plus objektiv blir samma).

Nu, p g a Sonys halvdana normalzoomar, om dessa är viktiga, så skulle jag ändå föreslå, om stillbildsfoto är huvudsyftet, att man tittar på Fuji XT-1 eller XT-10. Kitobjektivet 18-55/2,8-4 motsvarar 27-82/4,2-6 i skärpedjup och brus kontra FF men det är välbyggt och skarpt. 50-140/2,8 motsvarar 75-210/4,2 i skärpedjup och brus och motsvarar alltså FE 70-200/4,0 och kostar samma. Skillnaden mellan 16 och 24mp är i bästa fall som skillnaden mellan 2 och 3mpx eller 1,2x linjärt vid samma rastertäthet. Detta inte sagt att Sony A7 inte har andra fördelar och nackdelar.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Jag använder kameror med a-fattning e-fattning och fe-fattning. Det är inga problem att använda a-objektiv med adapter på en a7-kamera. Fördelen är att man kan få bättre optik till betydligt lägre pris. FE-objektiven är mindre men inte mycket. Det mesta av vikten och storleken sitter i objektivet, i vilket fall.

Det är väl mer eller mindre underförstått att man ska köra adapter på a7-serien?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag använder kameror med a-fattning e-fattning och fe-fattning. Det är inga problem att använda a-objektiv med adapter på en a7-kamera. Fördelen är att man kan få bättre optik till betydligt lägre pris. FE-objektiven är mindre men inte mycket. Det mesta av vikten och storleken sitter i objektivet, i vilket fall.

Det är väl mer eller mindre underförstått att man ska köra adapter på a7-serien?
Det kan finnas två syften som jag ser det:
1. Stor objektivpark med förmånliga priser via adapter (tänk bara på att alla gamla objektiv utan ED glas kan ge en del CA och inte alls håller måttet j f med ens billiga moderna objektiv avseende upplösning)
2. Liten storlek - det var delvis den här punkten jag yttrade mig om
 

Worley

Avslutat medlemskap
Själv köpte jag a7R på grund av den fantastiska sensorn. Det var aldrig tänkt att jag skulle skaffa en full uppsättning FE-objektiv. De är väldigt dyra och särskilt zoomarna har optiska problem som man normalt inte ser i den prisklassen.

Vidare kan man med adapter använda af-objektiv med a-fattning eller ef-fattning med full funktionalitet. Då får man tillgång till Canons, Sonys och Minoltas hela stall av fina objektiv. Dessutom an man använda vilka manuella objektiv som helst med adapter. Där kan man ju hitta juveler som för en spottstyver slår de flesta moderna objektiv.

Just för zoomar rekommenderar jag starkt att skaffa en af-adapter och köra med Sony a-fattning eller Canon ef-fattning.
 

afe

Aktiv medlem
Jag använder kameror med a-fattning e-fattning och fe-fattning. Det är inga problem att använda a-objektiv med adapter på en a7-kamera. Fördelen är att man kan få bättre optik till betydligt lägre pris. FE-objektiven är mindre men inte mycket. Det mesta av vikten och storleken sitter i objektivet, i vilket fall.

Det är väl mer eller mindre underförstått att man ska köra adapter på a7-serien?
Helst slipper man förstås adapter, och jag vet inte var det skulle var underförstått att man "ska" köra med det.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Själv köpte jag a7R på grund av den fantastiska sensorn. Det var aldrig tänkt att jag skulle skaffa en full uppsättning FE-objektiv. De är väldigt dyra och särskilt zoomarna har optiska problem som man normalt inte ser i den prisklassen.

Vidare kan man med adapter använda af-objektiv med a-fattning eller ef-fattning med full funktionalitet. Då får man tillgång till Canons, Sonys och Minoltas hela stall av fina objektiv. Dessutom an man använda vilka manuella objektiv som helst med adapter. Där kan man ju hitta juveler som för en spottstyver slår de flesta moderna objektiv.

Just för zoomar rekommenderar jag starkt att skaffa en af-adapter och köra med Sony a-fattning eller Canon ef-fattning.
Haken med att köra EF objektiv på Sony är att objektivet har en tillverkare (eller flera med tredjepartstillverkare inräknat), kameran en annan och adaptern en tredje. Vad vet man om framtida kompatibilitet?
 
ANNONS