Annons

Gammal 2016-07-14, 23:49
Leica-M-gubben

MegaFoto skrev: Filter hit å dit...

UV-filter och Skylight-filter eller andra svaga färgfilter har inget syfte på en digitalkamera. Möjligen som skydd för frontlinsen om man fotograferar i dmmig och smutsig miljö, men för att korrigera färgtonen för att som man gjorde med film, förhindra blåstick i soligt väder osv så behövs det inte alls.

Plocka bort filtren helt så blir det bättre.

/Mats
Har varit känt sedan diggikamurror kom. Poängen med skyddsfilter är att skydda frontlinsen från skador från oavsiktliga slag/stötar samt smuts och putsskador. Har ett antal gammelgluggar där frontlinserna är skadade just för att förre ägaren inte begripit att använda skyddsfilter. Som sagts ovan, använd skyddsfilter av hög kvalitet (6-7 lager antireflex samt härdat glas samt filterring av mässing, inte aluminium), tex. B+W.

Ett utmärkt bra sätt att skydda frontlinsen utan att påverka bildresultatet negativt.
Gammal 2016-07-15, 08:24
SallyIV

Mjo, men om man är lat och inte skall sälja proffesionnellt duger jpg direkt ur Fuji utmärkt, tycker jag och även ett otal testare. Jag vill inte lägga tid på att välja efterbehandlare, inte lägga tid på att sitta efteråt och justera (jag har nog av datorer på jobbet ,-) - och då har objektivets färgton eller vad vi skall kalla det betydelse.

Två sätt att jobba på!

UV-filter, ja det är för glasskydd och jag köper B+W eller Kenko's vassaste. Får kolla vad jag hade på min FD 50/1,4..

-J!
Gammal 2016-07-15, 08:49
Gunnar D

Ett förtydligande. eBay är inte ett ställe rent skattetekniskt utan flera och eventuell tull och moms är helt beroende på varifrån varan skickas.
eBay.de är ett bra ställe att shoppa på. P g a den generellt sett lägre prisbilden i Tyskland så är det oftast mycket billigare på ebay.de än i Sverige och inom EU kostar det inget extra förutom frakt.
Ännu så länge funkar det lika bra från ebay.co.uk
Besvara

Bokmärken

Taggar
adaptrar , sony a7 , vintage

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:44.

B+W Filter