Annons

Är det OK att visa andras bilder på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Ett nytt , hett debattämne:

De bilder som man visar på fotosidan, måste man ha tagit dem själv? Eller är det OK att lägga ut bilder som andra fotografer har tagit? Anledningen till att jag frågar är följande bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=422

Vill vi att fotosidan ska bli en marknadsföringssajt för fotomodeller? Låt höra vad ni tycker!
 

Mira

Aktiv medlem
Tycker helt klart att detta album faller utanför gränsen för vad Fotosidan är tänkt för!

Såhär står det under "Regler för albumen":

"Bilder med kommersiella budskap eller säljande bildtexter är ej tillåtna. Fotosidan.se säljer annonsplatser för företag som vill synas."
 

acke

Avslutat medlemskap
Just precis vad jag oxå tycker, Lena. Bort med alla bilder som har ett uppenbart kommersiellt syfte.

För vad händer annars i förlängningen?
Nikon och Canon kanske lägger ut bilder på sina senaste kameramodeller...
MacDonalds och BurgerKing kanske skyfflar in hamburgerbilder...
Pampers och Libero....
osv. osv.

Sen tycker jag att man helst bör ha tagit bilden själv. I annat fall är det ett minimikrav att man nämner fotografens namn.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Min åsikt

Jag är väl lite jävisk, eftersom jag känner personen vi pratar om.
Men jag väljer att uttala mig ändå:

Jag tycker denna debatten är fullständigt onödig att föra. Om personen i fråga har brytit mot reglerna kommer fotosidan.se (dvs dess personal) att agera, och det är inget vi skall lägga oss i.

Jag har märkt en tendens att dessa s.k "Forums", bli s.k "skvallerplank".
Detta tycker jag är fel, då jag är av åsikten att om man har något att säga till någon, säger man det direkt och inte går via andra kanaler.

Eller är det bara jag som tycker detta ?

Kontentan är dock föjande:

Låt fotosidan.se bestämma av som e´rätt och fel i denna frågan.

För övrigt så kan jag säga att jag finner dessa bilder som en frisk fläkt här på fotosidan.
Dessutom är de av bra kvalitet.

Sköt om er allihopa ///

NIKLAS
 

acke

Avslutat medlemskap
"Tyck till, fråga och hjälp oss utveckla fotosidan.se"

Niklas, notera underrubriken till denna diskussion:
"Tyck till, fråga och hjälp oss utveckla fotosidan.se"

Personalen på fotosidan.se vill att vi ska tycka till om fotosidan just precis här. Och det gör vi så gärna.

Mvh
Acke
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Det kanske de vill, men frågan är: Skall vi lägga oss i deras jobb?

Ett flertal har säkert redan mailat personalen om detta ärendet, och jag tycker att vi har bättre för oss än att lägga oss i andras jobb.

NIKLAS
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi följer debatterna här. Just nu är jag på semester vilket gör att jag har svårt att hålla mig ajour med vad som händer.

Min första reflektion i detta ämne är att med tanke på hur databasen är uppbyggd (dvs man fyller i sitt för och efternamn och därefter kopplar album till detta namn och det är detta namner som dyker upp som (c) copyright på respektive bild) så kan jag säga att tanken inte var att man skulle lägga upp andras bilder.

Men tanken med att "modell" sidor kanske kan vara något, men för att detta riktigt skall komma till sätt rätt bör det finnas en ny typ av medlemsprofil. Denna finns inte just nu, men kanske att detta kunde vara smart.

Diskutera gärna vidare och så länge det inte blir plumpt, barnsligt och personangrepp så uppmuntrar vi till inlägg. Just detta forum blir ju ett mer diskussionsforum.

Faktum är att vi behöver medlemmarnas hjälp att hålla ordning eftersom det kan vara svårt att hålla koll. Gäller det rena personangrepp eller liknande så ser vi ju att vi tar detta via mail, gäller det generella saker så ta dem här. Mao Ulf ditt inlägg är helt berättigat.

Vi återkommer.

/David
ansv fotosidan.se
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det underliga är väl att ingen fotograf får cred? Ingenstans står det vem som tagit bilderna.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Som David nämner har vi idéer om en annan slags album ("portfölj") där fotografer kan presentera sig och ett urval av bilder (utan bildkritik). Att ge även modeller möjligheten att presentera sig på detta sätt är något vi också har diskuterat; likväl som vi vill hjälpa fotografen hitta bra utrustning odyl så kan det kanske vara intressant att hitta bra modeller? Men det där ligger en bit bort i framtiden och blir troligen en betaltjänst - tar man betalt kan man också betala för sig.

Att använda de existerande fotoalbumen till presentation av en modell som i detta fall blir dock inte så bra -- de är tänkta för enbart egna bilder, så här framstår ju modellen ifråga som fotografen till bilderna vilket hon inte är. Om fotografen vill lägga upp dem själv under sitt eget namn är det ju dock OK.

Vi ser gärna att ni diskuterar allt som händer på fotosidan.se i detta forum. Vi vill se fotosidan.se som en öppen community och att dess utveckling till stor del kan påverkas av medlemmarna. Det har visat sig funka mycket bra på utsidan.se. Vi ser det inte som skvaller att ta upp diskussion runt en ny "alternativ" användning av våra fotoalbum som denna.

Flera gånger har vi själva också startat en diskussion för att höra er åsikt runt något ämne, pga att vi fått in synpunkter till redaktionen. Tex får vi ju en del brev som tycker vi skall ta bort betygen, men inga från er som tycker de skall vara kvar - för man skriver inte in om något man tycker funkar bra. Den omröstning som nu pågår visar att en klar majoritet vill ha dem kvar.
 

Abbe

Avslutat medlemskap
Ta bort

Tycker inte att bilderna hör hemma här.

Trodde det var en sida där man kunde lägga ut sina bilder o sen få kritik på dem så man vet hur man kan utvecklas som fotograf.

Sen kan det ju bli synd om henne oxå om hon inte frågat fotografen om lov att publicera dem på nätet med tanke på (c)
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Tycker inte att bilderna hör hemma här.

Trodde det var en sida där man kunde lägga ut sina bilder o sen få kritik på dem så man vet hur man kan utvecklas som fotograf.

Sen kan det ju bli synd om henne oxå om hon inte frågat fotografen om lov att publicera dem på nätet med tanke på (c)



Rättelse:

Fotograferna heter Kenneth Friberg (www.fotofriberg.com) och Maja Nilsson.
Bägge fotograferna har givit sitt tillstånd till att publicera bilderna på Internet.

Bara så det är utrett...........
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag tycker nog att det är okej att modeller presenterar sig med bilder. Men det borde ligga parallelt med de andra bilderna. Etta eftersom modellen troligen inte är ute efter bildkritik och jag är inte intresserad av ge någon heller i de fallen. Kanske skulle passa som underavdelning till galleri.

Dock tycker jag vidare att en sådan lösning ska vara begränsad i avseende på utrymme. Detta för att fotosidan inte ska utvecklas till att bli ett webbhotell för modeller.

Jag ser gärna en presentation med lite bilder, kontaktinfo och prisinformation och annat som kan tänkas vara av intresse för modellfotografer.

/Maverick
 

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Modellpresentation är väl ok på siten, det kan ju vara aktuellt för porträtt/glamour fotografer att få kontakt med modeller.

Däremot här det inte hemma i medlemsalbum. Antingen som egen del av sajten, eller som annons. Bums bort från albumdelen.

Tycker jag.
 

acke

Avslutat medlemskap
Tack för all respons på min fråga.

Jag håller med majoriteten. Modellpresentation är självklart OK i någon form, men i så fall under en egen rubrik. I medlemsalbumen presenterar man egna bilder som vill ha synpunkter på, i syfte att utvecklas som fotograf.

I det aktuella fallet var det uppenbart att syftet var något annat. Om respektive fotograf hade presenterat modellbilderna i sina egna album så hade jag inte reagerat.

Mvh/Acke
 
ANNONS