Annons

Skidsemester, hur få med kameran ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjellreven

Aktiv medlem
Tjena!

Ska till Åre vecka 11 och tänkte höra med er om ni har några tips på hur man kan få med kameran ut i backen!

Fråga 1: Jag har en lowepro ryggsäck med kameraförvaring i botten, ger detta hyffsat skydd vid eventuellt fall etc?

Fråga 2: Hur rädd ska man vara för kondens? Är det plastpåse och att lämna kvar kameran i väskan när man går in som gäller?

Fråga 3: Skall jag ta med min hyffsat fungerande Canon 550D istället för min 60D, som är min "huvudkamera"?

Fråga 4: Är ett ND-filter att fundera på?

Mvh
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tjena!

Ska till Åre vecka 11 och tänkte höra med er om ni har några tips på hur man kan få med kameran ut i backen!

Fråga 1: Jag har en lowepro ryggsäck med kameraförvaring i botten, ger detta hyffsat skydd vid eventuellt fall etc?

Fråga 2: Hur rädd ska man vara för kondens? Är det plastpåse och att lämna kvar kameran i väskan när man går in som gäller?

Fråga 3: Skall jag ta med min hyffsat fungerande Canon 550D istället för min 60D, som är min "huvudkamera"?

Fråga 4: Är ett ND-filter att fundera på?

Mvh
1. Jag tycker det är tillräckligt skydd.

2. Gå du in, men du har rätt att lämna kvar kameran i väska. Värms då upp sakta

3. Du köpte väl 60D av en anledning.... Till att användas. Så använd den, slit ut den. Desutom är den både tåligare mer mer vädertätad än 550D.

4. Vad ska du med ND filter till? Ev Pol filter för att få en fin blå himmel.

PS. Oavsett kamera eller ej, undvik ramla! ;) DS

/stefan
 

Per S

Aktiv medlem
... tips på hur man kan få med kameran ut i backen
1) Räkna kallt med att kameran åtminstone någon gång får sig en liten smäll eller hamnar i snön, för ramlar gör du ju förr eller senare. En hyggligt robust och vädertätad kamera bör klara det. Om du inte har en glidsäker kamerarem (Upstrap eller liknande) bör du kanske skaffa en.

2) När du kommit inomhus efter att ha varit i backen, låt då kameran nå rumstemperatur innan du byter filter eller objektiv.

3) Ta med den kamera som är mest robust och vädertätad, alternativt den som du är minst rädd om. Själv skulle jag ta med den som är mest robust.

4) Du får nog mer glädje av ett polaristionsfilter än ett ND-filter. Polfiltret dämpar reflexerna från snö och is. Snön återges bättre än utan polfilter, och det kan också ta fram den blå himlen fint. Polarisationseffekten varierar efter hur du vrider filtrets ytterdel, men den beror också på vinkeln mot solljuset.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
3. Jag hade tidigare 350D men har köpt nu 60D. Till skidsemestern i Alperna hade jag tänkt ta med mig 350D, då den är mindre och lättare. Vill inte åka skidor med 60D med 15-85 hängande på halsen.

Lite synd då bildkvalité på 60D är högre, men just en skidresa är för mig mer skidresa än fotoresa, och 350D är good enough, vilket även 550D borde vara.

Hade dock tänkt ta bilderna i RAW för att kunna justera exponeringen efteråt. Likaså tar jag ett enklare objektiv utan IS, exponeringstider i snö är ju ofatst väldigt korta med små bländare.

Dessutom känns det bättre att lämna 350D på hotellet de dagarna fotoljuset är för dåligt.
 

Fjellreven

Aktiv medlem
Tack för svaren!

ND- filter tänkte för att det är så ljust, om man vill köra kort skärpedjup. Men ni har nog rätt i att polfilter är en bättre satsning ^^

Jo 60D är ju mer robust, men särskillt vädertätad vettefan om den är :/ Men ja, jag har ju köpt den för att användas! Kommer ju ite åka med den framme, utan den kommer plockad upp och ner ur väskan!

Har ni möjligtvis några andra tips för skidfoto?


Mvh
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Men glöm inte att ha kamerafria dagar/tider så du får ut lite av din skidåkning också... då du slipper oroa dig.. ha en pocketkamera eller nått liknande, sedan kan du ha tider då du medvetet väljet att fotografera miljöer/vänner...
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Instämmer i det stora hela med vad de andra redan sagt men jag tänkte komma med ett förslag på väska.

När jag åkte utförs (numer bara slättförs) hade jag kameran i en lowepro toploader som sitter som en liten ryggsäck på magen. Jag tyckte att det kändes säkrare för kameran eftersom man instinktivt (åtminstone jag) kurar ihop sig när man ramlar. Nackdelen med den väskan var att man inte fick plats med mer än kameran och ett objektiv som jag minns det - men det kan säkert ha utvecklats.

Naturligtvis ska du ta din 60D - man ska inte bli så rädd om sakerna att man inte vågar ta med dem, det är först då de blir onödigt dyra ;)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
ND- filter tänkte för att det är så ljust, om man vill köra kort skärpedjup. Men ni har nog rätt i att polfilter är en bättre satsning ^^



Mvh
Jag fotade på Rhodos i fullt sommardagsljus F:1.4 och slutartider på mellan 1/4000s och 1/8000s.
Tror faktiskt du inte kommer nå upp i dom slutartiderna trots all snö.
Polfilter sänker även ljusinsläppet med 1-2 eV.

Jo 60D är ju mer robust, men särskillt vädertätad vettefan om den är :/
Jovisst är den vädertätad, inte vattensäker eller vattentät. Huruvida hur bravädertätning är kan diskuteras och göra i så många trådar redan. Kan dock garantera att den är mer vädertålig än xxxD.

3. Jag hade tidigare 350D men har köpt nu 60D. Till skidsemestern i Alperna hade jag tänkt ta med mig 350D, då den är mindre och lättare. Vill inte åka skidor med 60D med 15-85 hängande på halsen.

Lite synd då bildkvalité på 60D är högre, men just en skidresa är för mig mer skidresa än fotoresa, och 350D är good enough, vilket även 550D borde vara.

Hade dock tänkt ta bilderna i RAW för att kunna justera exponeringen efteråt. Likaså tar jag ett enklare objektiv utan IS, exponeringstider i snö är ju ofatst väldigt korta med små bländare.

Dessutom känns det bättre att lämna 350D på hotellet de dagarna fotoljuset är för dåligt.
Därfös ska du slopa medföljande rem och köpa nåt i stil med Black Rapid om den ska hänga. TS ska dock ha den i ryggsäck så 300 gram mer eller mindre gör ingen skillnad.


/Stefan
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ett tips är att koncentrera fotografering till en speciell dag och då verkligen ägna dagen (eller halva) till fotografering. Om man hela tiden ska behöva tänka på fotovinklar, stanna och dra upp kameran blir det inte lika kul att åka skidor, i mitt tycke.

Konkret, då.

Kolla väderleksrapporten och se ut en lämplig dag i förväg. Dagen/dagarna före åker du skidor av hjärtans lust och slipper vara rädd om kameran som ju ligger hemma, men håller ett litet öga på vad du skulle vilja fotografera och kanske till och med skriver en lista när du kommer hem till hotellet/stugan.

När det väl är fotograferingsdag, kan du tona ned skidåkningen och veta bra vad du vill fotografera. Funkar för mig!

Per.
 

herja

Aktiv medlem
ryggsäck

Har åkt mycket med kameran 40D i ryggsäck, har aldrig kännt att det har hämmat åkningen, varken i skogs, lössnö eller svarta pister. jobbiga är att kränga av sig allt när det är dags, man har ju även midjebälte som ska av. men det är värt det när man kommer hem. Säg bara till polarna att de inte bromsar framför dig och du får kameran full med snö, har hänt mig några gånger. det finns inget mer uppskattat från vännerna än tuffa skidbilder på dem själva. / Mats
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har min kamera på magen och har vurpat hårt flera ggr, den håller för mycket i en väska! På magen är det lättare att få upp kameran snabbt och den är inte i vägen i stolsliften. Dessutom så känns det säkrare att ha en hård klump på mjuka magen än mot ryggraden. Ska du däremot fylla en hel ryggsäck så blir nog trycket jämnt fördelat och mindre farligt.

Packa inte upp kameran inne förrän den är varm. Vill du skynda på det så plocka ur kameran och packa den i en plaspåse innan du går in. Har du kvar den i väskan så tar det mycket längre tid.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag får väl tjuvhänga på tråden med en fråga: Hur får man skidbacakarna att se branta ut på bilderna ?? Jag tycker att de svartaste pisterna ser ut som barnbackar på bilderna !
 

mkallstrom

Medlem
Dessutom så känns det säkrare att ha en hård klump på mjuka magen än mot ryggraden. Ska du däremot fylla en hel ryggsäck så blir nog trycket jämnt fördelat och mindre farligt.
Vill bara upprepa det här, känns som en uppenbar risk att man kan skada ryggen om man faller så att kameran går sönder. Har själv gjort mig illa på det sättet, men inte särskilt allvarligt som tur var.
 

mikeon

Aktiv medlem
Instämmer i det stora hela med vad de andra redan sagt men jag tänkte komma med ett förslag på väska.

När jag åkte utförs (numer bara slättförs) hade jag kameran i en lowepro toploader som sitter som en liten ryggsäck på magen. Jag tyckte att det kändes säkrare för kameran eftersom man instinktivt (åtminstone jag) kurar ihop sig när man ramlar. Nackdelen med den väskan var att man inte fick plats med mer än kameran och ett objektiv som jag minns det - men det kan säkert ha utvecklats.

Naturligtvis ska du ta din 60D - man ska inte bli så rädd om sakerna att man inte vågar ta med dem, det är först då de blir onödigt dyra ;)
Har också en toploader som jag tycker fungerar väldigt bra, har normalt bara ett objektiv med mig (16-85mm med 1.5x crop). Till top-loadern finns fäste, typ sele, som gör att den sitter bra. Fungerar också bättre än ryggsäck i liften (i alla fall sittlift) eftersom du behöver ta av dig ryggsäcken. Har "ramlat/kraschat" några gånger och det har inte varit några problem med kameran (Nikon D7000 i mitt fall).
 

Fjellreven

Aktiv medlem
Förlåt för långsamma svar, men det är lite körigt på jobbet just nu! Går igenom allt när jag kommer hem! Tack på förhand för ett massivt gensvar!


Mvh
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ladda batteriet, tomt minneskort, välj en optik för dagen o sätt på den.
Korta remmen så att du kan få av den över hjälmen (inget måste men ger mig bättre balans).
Häng den om halsen.
ÅK
öppna jackan o plåta när du vill.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Tamrac toploader med bröstsele som jag har åkt både turåkning och utförsåkning med. Ryggsäck vid utförsåkning känns lite bökigt.

Min toploader är lagom för ett kamerahus med monterad normalzoom och ett extra objektiv (inte alltför stort) i botten, eller om man inte har med ett extraobjektiv så får kameran plats med en monterad telezoom.

Med en toploaderväska lagom högt på framsidan av kroppen sabbar man inte sin balans så mycket och det är mycket lätt att komma åt kameran.
 
ANNONS