Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljus linje på bilder tagna med Canon 70-200/2,8L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Någon som varit med om liknande situation?
Får en ljus linje i överkant på bilder tagna med Canon 1Ds Mark III + Canon 70-200/2,8L IS II USM.

Denna linje uppstår så fort det är soligt ute, vid bländare mellan 2,8 och ca. 7,1, oavsett brännvidd. Har uteslutit kamerahuset då ingen linje uppstår när jag använder andra objektiv i samma situation.

Exempelbilder
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=345983

Att ett objektiv vinjetterar med mörkare hörn är ju vanligt, men en ljus linje i överkant har jag aldrig hört talas om. Objektivet är nyinköpt så garanti finns, läge för reklamation? eller är detta normalt?

Tacksam för svar, tipps och ideér gällande detta.

mvh
Martin
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Shutterbounce

Läs om shutterbounce. Kan vara slutaren i kameran som gör detta. Tror mer det har att göra med vilken slutartid du använder. Brukar uppkomma runt 1/640 s och kortare. Kolla ska du se att du har slutartider på dessa bilder som är korta. När du har en mindre bländare t.ex. 8 och uppåt blir slutartiden längre och fenomenet uteblir. Det kan bero på en dålig slutare som är på väg att ge upp eller så kanske det är någon del som behöver justeras. Är det slutaren är kostnaden dyr... Sist jag kollade på intervision låg det mellan 5500-7000 kr.... (på en 1ds mk2 skall tilläggas)

Mvh Magnus
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Japp, ser precis ut som shutter bounce. Det syns ju bäst då det är ljust och fint väder eller vid rejält högt ISO eftersom det uppträder vid snabbare slutartider. Slutaren måste bytas. Har kameran inte gått 300.000 exp även om garantin gått ut har det hänt att Canon byter gratis.
 
Japp, ser precis ut som shutter bounce. Det syns ju bäst då det är ljust och fint väder eller vid rejält högt ISO eftersom det uppträder vid snabbare slutartider. Slutaren måste bytas. Har kameran inte gått 300.000 exp även om garantin gått ut har det hänt att Canon byter gratis.
Okej, exempelbilderna är alla tagna med mycket snabb slutartid, så det skulle kunna förklara detta. Men ljusa linjen syns inte när jag använder mitt 28-70 2,8L med samma slutartid i samma situation. Kameran har inte på långa vägar ens närmat sig 300.000 exp.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Objektivet kan knappast orsaka detta fenomen - bländaren är rundad och det är en vit kant längs med långsidan. Kolla noga med normalzoomen på motiv där detta syns med 70-200. Det nästan måste finnas.
 
Objektivet kan knappast orsaka detta fenomen - bländaren är rundad och det är en vit kant längs med långsidan. Kolla noga med normalzoomen på motiv där detta syns med 70-200. Det nästan måste finnas.
Aha, nu när jag kollar lite närmare på bilder tagna med normalzoomen så finns detta på några bilder tagna med slutare 1/1600 eller snabbare.

Ska kolla med ScandinavianPhoto vad dom kan göra, köpte huset begagnat där, 6 månaders garantin gick ut förra månaden. Vita linjen återfinns på bilder som är tagna medan garantin gällde, hoppas ScandinavianPhoto är snäll :)

Tack Fredrik för tippsen och hjälpen :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag fick mitt åtgärdat gratis av Canon RCC Mölndal trots ålder (4 år) men då hade den gått 150.000 exp så de bytte slutaren på goodwill! Det är denna service som får mig att hålla fast vid Canon. Jag gick då direkt till Canon. Om Scandinavian Photo inte vill åta sig det gå till Canon service. Jag är i o f s CPS medlem.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Kan nog ha en viss betydelse.

Hur som helst, vi får hoppas att trådskaparen får problemet avhjälpt kostnadsfritt.
.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej,

Någon som varit med om liknande situation?
Får en ljus linje i överkant på bilder tagna med Canon 1Ds Mark III + Canon 70-200/2,8L IS II USM.

Denna linje uppstår så fort det är soligt ute, vid bländare mellan 2,8 och ca. 7,1, oavsett brännvidd. Har uteslutit kamerahuset då ingen linje uppstår när jag använder andra objektiv i samma situation.

Exempelbilder
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=345983

Att ett objektiv vinjetterar med mörkare hörn är ju vanligt, men en ljus linje i överkant har jag aldrig hört talas om. Objektivet är nyinköpt så garanti finns, läge för reklamation? eller är detta normalt?

Tacksam för svar, tipps och ideér gällande detta.

mvh
Martin
Jag tror att det är slutaren på din kameran som har kastat in handduken. Lämna in kameran på service.
 

LeifGA

Medlem
Det ÄR slutaren. Jag hade en 1Ds Mk II som uppvisade samma problem vid 39000 gjorda exponeringar, och även en 1Ds Mk III som gav upp redan vid 10000. I ditt fall tycker jag det är på sin plats att Scandinavian Photo ombesörjer (och betalar om Canon inte tar bytet som goodwill) bytet av slutare. De verkar ju trots allt ha sålt en defekt kamera till dig.
 

daniol74

Aktiv medlem
Aha, nu när jag kollar lite närmare på bilder tagna med normalzoomen så finns detta på några bilder tagna med slutare 1/1600 eller snabbare.

Ska kolla med ScandinavianPhoto vad dom kan göra, köpte huset begagnat där, 6 månaders garantin gick ut förra månaden. Vita linjen återfinns på bilder som är tagna medan garantin gällde, hoppas ScandinavianPhoto är snäll :)

Tack Fredrik för tippsen och hjälpen :)
Om du kan påvisa att felet uppstått under garantitiden så gäller garantin. Ta med bilder som bevis om de strular. Din skyldighet är att påtala felet inom skälig tid efter det upptäckts. Det kommer du uppfylla då du först nu kunnat förstå att felet kommer från kameran.
(Jag förutsätter här att du agerar som privatperson/konsument)

/D
 
Det ÄR slutaren. Jag hade en 1Ds Mk II som uppvisade samma problem vid 39000 gjorda exponeringar, och även en 1Ds Mk III som gav upp redan vid 10000. I ditt fall tycker jag det är på sin plats att Scandinavian Photo ombesörjer (och betalar om Canon inte tar bytet som goodwill) bytet av slutare. De verkar ju trots allt ha sålt en defekt kamera till dig.
Har i kväll mailat felbeskrivning (Reklamation) och exempelbilder till säljaren jag hade kontakt med på ScandinavianPhoto vid köpet. Felet återfinns på bilder jag tog med kameran samma dag som jag köpte den.

Håller tummarna :)
 
Om du kan påvisa att felet uppstått under garantitiden så gäller garantin. Ta med bilder som bevis om de strular. Din skyldighet är att påtala felet inom skälig tid efter det upptäckts. Det kommer du uppfylla då du först nu kunnat förstå att felet kommer från kameran.
(Jag förutsätter här att du agerar som privatperson/konsument)
/D
Agerar som konsument i detta fall.
Japp, kan bevisa det med bilder tagna i Stockholm timmen efter kameran köptes att felet fanns där. Har bara inte upptäck det innan, väldigt få bilder med den snabba slutartiden 1/2000s - 1/3000s då felet syns som mest.

Får se vad Scandinavian Photo säger till veckan.
 
Har det hänt nåt? Slipper du ta kostnaden för slutarbytet?
Först blev jag nekad kostnadsfri reparation och fick ett kostnadsförslag på 6000:- + moms för att åtgärda felet. Men efter att hävdat min rätt enligt konsumentköplagen och bevisat med foton att det gäller ett ursprungsfel så vände ScandinavianPhoto och står för byte av slutare.

Så det känns ju bra att det löst sig.
 
ANNONS