Annons

Plagiat eller slump?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oquist

Avslutat medlemskap
Jo så borde det vara, fast bägge valde ju att inte göra det på samma ställe, just till höger. Nu kommer vi inte längre med klippningarna, de är helt enkelt lika.
Jag tror ju att det är en slump, det kanske framgår av mina frågor.

Men, det som jag tycker är ganska intressant är hur två personer oberoende (ja, men jag tror ju som jag tror) av varandra kan komma fram till en så pass likadan bild.

Jag kan ju inte tala för den andra fotografen, försöker förstå hur han (och du) tänkt när ni tagit/gjort bilden och på så sätt så har jag kanske lärt mig något. :)



Som jag frågat så har jag fått den här "bilden" av det hela.


Han har valt att klippa bilden vid det röda rummet eftersom det är naturligt, både under och till höger. Att ni valt samma val har säkert att göra med att ni har tyckt att det under och till höger förstört det bilden ska förmedla.

Klipper fönstren som det gjorts för att det kan vara det mest naturliga och kanske finaste sättet att klippa fönstren på. Så det har kanske inte kunnat göras olika även med vilja. (Missförstå mig rätt.)

Är det höjden som är kvar då?

Höjden är ju likadan. Men det kanske är just den slumpen som gör att du kan tänka att det är ett plagiat?
Men finns det något annat än slumpen som kan påverka att ni båda valt samma höjd?
 

iSolen.se

Guest
Jag tror ju att det är en slump, det kanske framgår av mina frågor.

Men, det som jag tycker är ganska intressant är hur två personer oberoende (ja, men jag tror ju som jag tror) av varandra kan komma fram till en så pass likadan bild.

Jag kan ju inte tala för den andra fotografen, försöker förstå hur han (och du) tänkt när ni tagit/gjort bilden och på så sätt så har jag kanske lärt mig något. :)



Som jag frågat så har jag fått den här "bilden" av det hela.


Han har valt att klippa bilden vid det röda rummet eftersom det är naturligt, både under och till höger. Att ni valt samma val har säkert att göra med att ni har tyckt att det under och till höger förstört det bilden ska förmedla.

Klipper fönstren som det gjorts för att det kan vara det mest naturliga och kanske finaste sättet att klippa fönstren på. Så det har kanske inte kunnat göras olika även med vilja. (Missförstå mig rätt.)

Är det höjden som är kvar då?

Höjden är ju likadan. Men det kanske är just den slumpen som gör att du kan tänka att det är ett plagiat?
Men finns det något annat än slumpen som kan påverka att ni båda valt samma höjd?
Jag skulle inte använda ordet slump om det är val beroende på samma omständigheter, tvärtom, men det är bara ordval.

Tycker du har varit väldigt saklig och håller med om många argument om att vissa val var mer sannolika beroende på vad jag kallar yttre omständigheter.

Sammantaget var det flera val som blev samma eller nästan samma så att bilderna blev så lika att tom jag trodde att hans bild var min.

Så:

- det är samma 9 våningar
- det är samma halva våning uppe, samma klipp
- det är samma halva våning nere, man ser mer av stolarna pga hans högre utsiktspunkt men samma klipp (se avsaknaden av tak i hans bild)
- det är samma klipp till höger, två fönster in, sannolikt i åtminstone hans bild pga bakgrund, jag fotade i vinkel från höger (titta på innerväggarna och tak)
- fönstren har kapats i mitten på alla sidor utom till höger på bägge bilderna

Även om det finns förklaringar som gör vissa val "lättare" så är det ändå rätt många grejer som stämmer väldigt bra. Jag har letat och hittar bara dessa två bilder som liknar och de liknar som sagt väldigt mycket.
 

nicklasl

Aktiv medlem
Jag tror det är ren slump att bilderna klippts på detta sätt, ibland faller det sig helt enkelt naturligt... Oavsett så kommer det aldrig kunna besvaras annat än genom att Ulf erkänner sig "skyldig", vilket inte är speciellt sannolikt...

Att det enbart finns två bilder med samma utsnitt på webben betyder ju inte att det inte är hundra fotografer till som har tagit "samma" bild men av olika anledningar inte valt att publicera den/eller att den inte indexerats.

Jämför din egen bild av Taj Mahal, gör du en sökning på denna så kommer du få upp ett tjugotal resultat som skulle kunna vara i princip rena kopior och jag är säker på att i det fallet så är det betydligt fler som naturligt kommit till samma insikt att just denna komposition är något extra.
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Ponera att vi nu har funnit en logisk förklaring till bildens ände i nedre vänstra hörnet. Vänstra kanten är inte samma vilket då ger att den enda frihetsgraden som är kvar är uppåt.

Säg att ni båda oberoende av varandra har en liknande idé, en jävla massa fönster. Då vore de kanske inte så logiskt att välja ett lågt antal rader, säg 1-5. Men man vill fortfarande ha lite detaljer från rummen, så ett stort antal vore ologiskt med, säg över 20.
Då har vi ett utfallsrum bestående av 15 olika alternativ, några troligtvis mer rimliga än andra (7 är ett tal som många tänker på först av allt, många väljer säkert bort alternativ i den högre skalan osv).
Då är chansen att ni på ren slump väljer samma höjd 1/15, utan att ta hänsyn till olika sannolikheter på olika utfall. Det är väldigt mycket i livet som händer oftare än 1/15. Helt plötsligt ser slumpen rätt sannolik ut, eller hur?
 

iSolen.se

Guest
Ponera att vi nu har funnit en logisk förklaring till bildens ände i nedre vänstra hörnet. Vänstra kanten är inte samma vilket då ger att den enda frihetsgraden som är kvar är uppåt.

Säg att ni båda oberoende av varandra har en liknande idé, en jävla massa fönster. Då vore de kanske inte så logiskt att välja ett lågt antal rader, säg 1-5. Men man vill fortfarande ha lite detaljer från rummen, så ett stort antal vore ologiskt med, säg över 20.
Då har vi ett utfallsrum bestående av 15 olika alternativ, några troligtvis mer rimliga än andra (7 är ett tal som många tänker på först av allt, många väljer säkert bort alternativ i den högre skalan osv).
Då är chansen att ni på ren slump väljer samma höjd 1/15, utan att ta hänsyn till olika sannolikheter på olika utfall. Det är väldigt mycket i livet som händer oftare än 1/15. Helt plötsligt ser slumpen rätt sannolik ut, eller hur?
Förstår inte exakt hur du menar men säg att det bara finns två fönsteralternativ för högerkanten, två sätt att beskära, med eller utan karm, tillsammans 4, samma 4 i underkant, 5 höjder och två beskärningar att välja på och bara tre ungefärliga bredder att välja på, två sätt att beskära, så blir det en på 1000. Och då räknar vi med att det måste vara helt rakt.

Det går att sänka oddsen till en tiondel genom att öka toleranserna för avvikelse och tvärtom genom att minska dem.

Tror inte det leder till något att räkna på odds, det skulle behövas fler bilder för att kunna se om fler fotografer gör liknande val men nu har vi bara två bilder och två fotografer.
 

KGS

Aktiv medlem
Var glad att han inte snodde din bild utan gjorde en egen. Helt okej, både juridiskt och moraliskt om du frågar mig. Men det gör du inte ;-)
 

Vapo

Aktiv medlem
blablabla...
Även om det finns förklaringar som gör vissa val "lättare" så är det ändå rätt många grejer som stämmer väldigt bra. Jag har letat och hittar bara dessa två bilder som liknar och de liknar som sagt väldigt mycket.
Samma motiv, samma preferenser (?), samma resultat.

Ulf har skapat sin bild genom att bygga upp den som mosaik av både stillbild och video. Du har ju tidigare avfärdat video som orelevant, tyvärr...

Snälla, titta på dessa 9 minuter och 10 sekunder. Ljudet börjar efter ca 15 sekunder.

Bör ge svar på alla frågor om man är uppmärksam och sen är tråden helt död.

http://www.youtube.com/watch?v=JGRY3TKmgQU
 

iSolen.se

Guest
Samma motiv, samma preferenser (?), samma resultat.

Ulf har skapat sin bild genom att bygga upp den som mosaik av både stillbild och video. Du har ju tidigare avfärdat video som orelevant, tyvärr...

Snälla, titta på dessa 9 minuter och 10 sekunder. Ljudet börjar efter ca 15 sekunder.

Bör ge svar på alla frågor om man är uppmärksam och sen är tråden helt död.

http://www.youtube.com/watch?v=JGRY3TKmgQU
På vilket sätt påverkar det huvudbildens relation till min bild, om det dessutom finns en video som zoomar in och ut från byggnaden med kontorsarbetare som jobbar?
 

jnd65

Avslutat medlemskap
Då finns det ju egentligen bara ett sätt att göra, anmäl konstnären för plagiat och att han stulit din ide'.

I annat fall så kommer du ju aldrig få klarhet vad som gäller, och om du tror eller antar att folk hellre kommer att köpa hans bild istället för din, får du väl begära ekonomisk ersättning om det skulle inträffa.

För det är ju som du själv tidigare sagt, han kände inte till din bild, men du hävdar ändå att det i princip är omöjligt att göra en sådan komposition utan en förlaga.

Så skicka in en anmälan och skriv här hur den mottogs, jag har inte studerat bildjuridik så jag kan inte bedömma detta mer än att det verkar som avundsjuka på den uppmärksamhet han fått.
 

PMD

Aktiv medlem
Då finns det ju egentligen bara ett sätt att göra, anmäl konstnären för plagiat och att han stulit din ide'.
Anmäla hur? Till vem?

Den enda framkomliga vägen tror jag är att stämma fotografen i ett civilmål, och jag tvivlar starkt på att en tingsrätt skulle ta upp fallet.
 

jnd65

Avslutat medlemskap
Anmäla hur? Till vem?

Den enda framkomliga vägen tror jag är att stämma fotografen i ett civilmål, och jag tvivlar starkt på att en tingsrätt skulle ta upp fallet.
Eftersom jag inte studerat juridik så kan jag inte säga till vem, men det du anger eller som säkert någon här inne kommer med förslag om.
 

iSolen.se

Guest
Eftersom jag inte studerat juridik så kan jag inte säga till vem, men det du anger eller som säkert någon här inne kommer med förslag om.
Hej, det är lite svårt att följa ett råd när rådgivaren själv inte vet hur det funkar. Vad skulle stämningen gälla och hur skulle det gå till? Jag vet inte heller hur det funkar och vad man skulle vinna på en sådan process.

Plagiat av bilder är vad jag vet inte straffbart och att ta äran åt sig för andras idéer inte heller. Att jag skulle förlora pengar på om någon ställer ut en kopia (eller orginalet) tror jag inte så någon stämning skulle inte leda någonstans.

Tråden är till för att höra vad ni andra anser om saken, "är det troligt att det är ett plagiat"?
 

jnd65

Avslutat medlemskap
Hade jag vetat exakt hur det fungerade hade jag antingen gett dig tips eller inte skrivit alls.

Det enda du vill är alltså få bekräftat att han använde din bild som förlaga för sitt projekt.

Och jag skrev att du skulle anmäla eftersom du inte tror han talar sanning om att din bild inte användes.

Jag brukar undvika att skriva i sådana här trådar, nu vet jag att jag borde fortsatt med att bara läsa dom och äta popcorn.
 

iSolen.se

Guest
Hade jag vetat exakt hur det fungerade hade jag antingen gett dig tips eller inte skrivit alls.

Det enda du vill är alltså få bekräftat att han använde din bild som förlaga för sitt projekt.

Och jag skrev att du skulle anmäla eftersom du inte tror han talar sanning om att din bild inte användes.

Jag brukar undvika att skriva i sådana här trådar, nu vet jag att jag borde fortsatt med att bara läsa dom och äta popcorn.
Tycker det syns rätt väl i tråden, bilden är lik, flera tycker väldigt lik och man kan undra om två sådana bilder kan skapas av slump eller om det är mer troligt att den andra är plagiat.

Om vi fått reda på sanning eller inte ...hur vet man det? Det kan inte ens en domstol avgöra med säkerhet.

Du är fri att berätta vad du tror.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Saxat ur forumreglerna:

"Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut personligt adresserad korrespondens i ett inlägg odyl utan tillåtelse från motparten."

Jag tycker den här tråden är ett sol-klart (förlåt skämtet) fall på övertramp av denna regel då personen är namngiven. Jag får en lätt rutten doft i näsan...

Lös detta personligen med honom, inte med oss bakom hans rygg!
 

iSolen.se

Guest
Saxat ur forumreglerna:

"Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut personligt adresserad korrespondens i ett inlägg odyl utan tillåtelse från motparten."

Jag tycker den här tråden är ett sol-klart (förlåt skämtet) fall på övertramp av denna regel då personen är namngiven. Jag får en lätt rutten doft i näsan...

Lös detta personligen med honom, inte med oss bakom hans rygg!
Jag har meddelat galleriet om tråden, det har varit i kontakt med fotografen efter det så bägge har haft chans att kommentera.

Det var för övrigt han som monterade bilden åt galleriet som gjorde inlägget i den andra tråden där jag uppmärksammade likheten.
 
ANNONS