Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många pixel för landkskap?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
För inte så himla länge sedan i en annan tråd var det någon som pratade om uppskalning och att samplingsalgoritmerna är så bra att det inte ens är en gissning om vad som döljer sig mellan två pixlar.
Argumentationen var så övertygande så att jag numera tror på tanken att upplösningen är i det närmaste oändlig, oavsett hur många pixlar sensorn har.
 

Brix

Aktiv medlem
Hej Alla!

Jag har blivit intresserad av landskap och natur. Jag är hobby fotograf (jobbar som läkare annars).
Jag kommer att skriva ut visa bilder i A3-A2-format . Jag har Canon 6D och alla nödvändiga objektiv från 24-105 till 70-200 och mittemellan.
Jag har budjet att köpa vilken kamera och vilka objektiv som helst för landskapsfotografering.

Jag har 3 frågor som behöver hjälp med:

1- Behöver jag 36 megapixel för landskap?

2- Blir det något signfikant skillnad i bildkavalite mellan Nikon D810 och D850 för landskap?
(D810 har tappat sin pris i och med 850an är på gång). Dock Wi-Fi är viktigt!

3- Nikon D810-D850 eller sony 7 RII? A99?
För sony kan jag använda mina Canon objektiv(bukigt!). Men jag kan köpa Nikon original objektiv och sälja/behålla min Canon utrustning okcså. Jag tycker canon är efter när det gäller Dynamic Range!

Tack för hjälpen!
1. Nej, absolut inte.

2. Nej, eftersom det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet(och såklart handhavandet). D850 är antagligen snäppet bättre sett till brusprestanda och dynamiskt omfång, men tror inte skillnaden är jättestor direkt.

3. Den du trivs bäst med :)
 

Lahn

Aktiv medlem
Jag hörde samma sak om HDtv för några år sedan. Nu är standard 4K och även om man inte ser pixlarna upplevs bilden skarpare.
Tv har också blivit större, jag tror inte att A2 kommer att blir det ;-)

På Tv:n finns det fortfarande möjlighet till utveckling för då ser du pixlarna verkligen när du går nära, det gör man inte på en 100dpi print eller en mobiltelefon.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag hörde samma sak om HDtv för några år sedan. Nu är standard 4K och även om man inte ser pixlarna upplevs bilden skarpare.
Ja, för en TV är mycket större än en smartphone-skärm och har därför mycket lägre ppi, så därför ser man tydligt skillnad. Det mänskliga ögat kan väl som max uppfatta runt 300ppi och smartphones har ju gått förbi det för längesen medans TV-apparater har långt kvar dit.
Det är ju egentligen inte upplösningen i sig som är intressant/viktig, utan ppi.
 

iSolen.se

Guest
Ja, för en TV är mycket större än en smartphone-skärm och har därför mycket lägre ppi, så därför ser man tydligt skillnad. Det mänskliga ögat kan väl som max uppfatta runt 300ppi och smartphones har ju gått förbi det för längesen medans TV-apparater har långt kvar dit.
Det är ju egentligen inte upplösningen i sig som är intressant/viktig, utan ppi.
Och vad man än tycker om "tillräcklig" upplösning för digitala media kommer användaren zooma in så långt det går.
 

iSolen.se

Guest
Tv har också blivit större, jag tror inte att A2 kommer att blir det ;-)

På Tv:n finns det fortfarande möjlighet till utveckling för då ser du pixlarna verkligen när du går nära, det gör man inte på en 100dpi print eller en mobiltelefon.
A2-utskriften idag blir A1 imorgon och den är ju 1.4 ggr större, right? Utskrifter, tavlor och andra media växer. Like it or not, it's a fact.
 

OldSpook

Ny medlem
Pixelräknare?

Kommentar;
Jag kommer ihåg skillnaden mellan dom som satt med akriskopet i mörkrummet och spanade efter ''bästa skärpan''....och dom som ville skapa ''Bilder'' på 70-talet när jag gick med i en fotoklubb i Uppsala. Jag insåg direkt att hade Frank Capa eller Christer Strömholm varit beroende av eller brytt sig om kornskärpa, så hade inte någon av oss vetat om dessa två fotografer över huvud taget. Jag vet att den här tråden handlar om teknikaliteter, men kan ändå inte låta bli att förundras över hur någon kan lägga så stor vikt vid upplösning och DR. En bra bild talar till åskådarens känsla, inte till hens förmåga att avgöra ppi/dpi. Tänk tanken att en åskådares uppskattning av en bilds kvalitet skulle vara kopplad till dennes synskärpa? Visst låter det väl lite knepigt eller hur? Den bild som jag tycker mest om som jag själv tagit, är en bild från ca 1970 då jag liftade i Europa och hamnade i Neapel med min Leica M4/Summicron 2:35 som alltid var ''grundinställd'' på 5,6 125:dels sekund och som gjorde det möjligt att med turen på min sida fånga tre små barn på en balkong med, (som jag tycker) mycken känsla av Rafael........bilden är inte alls ''skarp'', men ändå den som jag är allra mest stolt över att ha tagit. Nej, teknik är viktigt, men är egentligen bara en beklaglig nödvändighet, som står som ett hinder mellan fotografen och ''bilden''. Fastna inte i tekniken...........ta bilder! /BoH
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Såsom att ”dålig” musik inte blir bra bara för att man spelar den i en anläggning för 40000:- istället för 20000:- så blir inte en landskapsbild så mycket bättre med en kamera för 40000:- . Visst kan det göra något, men det är ändå motivet som ger 95% av bilden och de sista pixlarna kan kanske bidra med några enstaka procent på toppen.

Alla har ju dock inte samma smak, varken när det gäller musik eller bilder, men jag tror inte att det finns någon pixelfanatiker, som sätter pixlarna överst.
 

Lahn

Aktiv medlem
Och vad man än tycker om "tillräcklig" upplösning för digitala media kommer användaren zooma in så långt det går.
Jag skulle inte vilja zooma in i en mästerverk, då går ju hela kompositionen förlorad. Jag kommer faktiskt på ingen användning i reallive där jag zooma in i en bilder, bortsett från när jag använda Photoshop själv eller Google maps ;-)
 

iSolen.se

Guest
Jag skulle inte vilja zooma in i en mästerverk, då går ju hela kompositionen förlorad. Jag kommer faktiskt på ingen användning i reallive där jag zooma in i en bilder, bortsett från när jag använda Photoshop själv eller Google maps ;-)
Så man ska inte anpassa sig efter betraktarna/kunderna?

De flesta bilder konsumeras i telefon 2017.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vilken upplösning - hur många ”toner per sekund” - håller en CD-skiva.
Samma CD-skiva låter väldigt olika i olika musikanläggningar.
Mp3 och andra komprimeringar kan väl göras i princip ”lossless”.
Jag tror att ljudindustrin har kommit till gränsen för upplösning. Man behöver inte mer. Andra faktorer är viktigare. Inspelnings- och uppspelningsutrustning exempelvis. Förutom själva musiken då :)
 

Lahn

Aktiv medlem
Så man ska inte anpassa sig efter betraktarna/kunderna?

De flesta bilder konsumeras i telefon 2017.
Vilken av dessa betraktare zooma in på en 8000px långa foto tills det blir 1:1? Det är ju ett skämt, man går ju vilse i ett sådan foto. Foton ligger här på fotosidan i max 2880px långsida och det räcker för 99% av betraktaren, annars skulle dem ändra upplösningen. Då är fotosidan till och med på överkant.

Bara som jämförelse, en 4K TV (3840 × 2160 pixel) i A2 storlek (diagonal ca 72 cm) har bara 155 ppi och då är det en liten TV. Om du då inte ser längre pixel kan du lugnt strunta i en 36MP sensor.
 

iSolen.se

Guest
Vilken av dessa betraktare zooma in på en 8000px långa foto tills det blir 1:1? Det är ju ett skämt, man går ju vilse i ett sådan foto. Foton ligger här på fotosidan i max 2880px långsida och det räcker för 99% av betraktaren, annars skulle dem ändra upplösningen. Då är fotosidan till och med på överkant.

Bara som jämförelse, en 4K TV (3840 × 2160 pixel) i A2 storlek (diagonal ca 72 cm) har bara 155 ppi och då är det en liten TV. Om du då inte ser längre pixel kan du lugnt strunta i en 36MP sensor.
I princip alla som använder smartphones zoomar för att se närmare på bilder. De flesta bilder är dock inte breda panoramabilder utan folk zoomar för att titta närmare på någon person eller annan intressant detalj i vanliga bilder. Få bilder är "mästerverk" a la Ansel Adams.

Jag ser pixlar på min 4K teve när jag råkar sitta nära. Skulle inte tacka nej till 8K. 72cm är f ö bara 28" men det är ju lättare se detaljerna på papper som har lite högre upplösning än en skärm.
 

Lahn

Aktiv medlem
I princip alla som använder smartphones zoomar för att se närmare på bilder. De flesta bilder är dock inte breda panoramabilder utan folk zoomar för att titta närmare på någon person eller annan intressant detalj i vanliga bilder. Få bilder är "mästerverk" a la Ansel Adams.
Ja, men det är inga foton med massa pixlar. Kan du länka här till en sida, där foton visas för betraktaren/kunden större än 4000 pixel på långsidan? (Inte bildbanker) En Nikon D850 producera över 8000 pixel! Jag har bara en Nikon D7100 det blir inte mera än 6000 pixel i längden. Men det är way too much för mobilanvändning och internet och räcka utmärkt för utskrifter i A2

Om det inte skulle vara så skulle jag tycker synd om alla wildlife fotografer med sin Nikon D500. Dem skulle ju aldrig kunna skriva ut sina foton större än A3.
 

iSolen.se

Guest
Ja, men det är inga foton med massa pixlar. Kan du länka här till en sida, där foton visas för betraktaren/kunden större än 4000 pixel på långsidan? (Inte bildbanker) En Nikon D850 producera över 8000 pixel! Jag har bara en Nikon D7100 det blir inte mera än 6000 pixel i längden. Men det är way too much för mobilanvändning och internet och räcka utmärkt för utskrifter i A2

Om det inte skulle vara så skulle jag tycker synd om alla wildlife fotografer med sin Nikon D500. Dem skulle ju aldrig kunna skriva ut sina foton större än A3.
Man kan väl skriva ut i vilken storlek man vill men kvalitén blir förstås lägre.

Jag vänder på frågan, varför envisas bildbanker med högupplösta bilder och varför efterfrågar kunder dessa högupplösta bilder tror du?
 

Lahn

Aktiv medlem
Man kan väl skriva ut i vilken storlek man vill men kvalitén blir förstås lägre.

Jag vänder på frågan, varför envisas bildbanker med högupplösta bilder och varför efterfrågar kunder dessa högupplösta bilder tror du?
För att dem skall publiceras 10x10 meter på en husfasad
 

iSolen.se

Guest
För att dem skall publiceras 10x10 meter på en husfasad
Det är ytterst få bilder som skrivs ut så stort och ändå efterfrågas den höga upplösningen.

Och TS vill kunna skriva ut stort, idag säger han A2 men han kanske också vill kunna bearbeta bilden, beskära den etc och kanske tom ändra sig och skriva ut större i framtiden under kamerans livslängd. Jag har en D810 och en D850 och jag tar i i efterbearbetningen och skalar ner för att bibehålla kvalitén.

Vi kommer inte längre.
 

Lahn

Aktiv medlem
Och TS vill kunna skriva ut stort, idag säger han A2 men han kanske också vill kunna bearbeta bilden, beskära den etc och kanske tom ändra sig och skriva ut större i framtiden under kamerans livslängd. Jag har en D810 och en D850 och jag tar i i efterbearbetningen och skalar ner för att bibehålla kvalitén.

Vi kommer inte längre.
Jag vet ;-)
 
ANNONS