Annons

Göra eget album av utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

-----Per-----

Aktiv medlem
Hej,

Jag letar efter en bra lösning för att samla utskrivna bilder till ett album. Finns det någon med bra tips om detta? Vad jag kan se finns det lite olika lösningar som t.ex spiralinbindning, klämma, färdigstansade papper med tillhörande pärm (dyrt, iaf Hahnemühle). Jag tänker mig normaltjocka fotopapper (t.ex Illford Smooth Pearl).

Tack!
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Finns billiga lösningar

På skolan använder vi relativt billiga lösningar när vi gör böcker (A4). Spiraler (finns i olika storlekar) som är klickbara (trycks ihop med ett klick) och kan öppnas igen för att fylla på fler sidor. Brukar kosta några kronor stycket. Tror att själva håltagaren (gör runda hål i arket) och klarar ett inplastat papper kostar 500-1000 kr.

https://www.kontorsmaterial.se/product.php?id=5412

Vet inte var vi handlar ifrån men det är till lägre priser än på länken. Du får googla.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Limbindning

Brukade binda i hop kursanteckningarna när jag pluggade genom att pressa samman ryggen mellan två trälister förbundna skruv och mutter. Strök vitlim på ryggen och limmade sedan en pappersremsa eller tygremsa över ryggen. Nåt omslag gör det lite snyggare. Om det funkar med fotopapper vet jag inte.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej,

Jag letar efter en bra lösning för att samla utskrivna bilder till ett album. Finns det någon med bra tips om detta? Vad jag kan se finns det lite olika lösningar som t.ex spiralinbindning, klämma, färdigstansade papper med tillhörande pärm (dyrt, iaf Hahnemühle). Jag tänker mig normaltjocka fotopapper (t.ex Illford Smooth Pearl).

Tack!
Hej !

Har också kollat på "klämpärmar", fungerar säkert bra med tunt papper och
inte för många.

Jag skriver ut, helst på FA-papper, typ detta :
https://www.marrutt.com/inkjet-papers/fine-art/marrutt-310gsm-standard-fine-art-paper

som är ett omlablat Hahnemhule, i A4 storlek och sätter in i en fotoalbumpärm.
Nu har jag med lite tur fått ett hålslag som passar, annars hade det blivit en vanlig ringpärm.


Jag har letat efter liggande A4 eller något något liknande format, men det verkar
inte finnas, någon som vet var man kan finna en liggande A4 pärm ?

Dubbelsidigt vore kul, men ännu har jag inte gett mej på det. Mycket som kan gå snett.

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Brukade binda i hop kursanteckningarna när jag pluggade genom att pressa samman ryggen mellan två trälister förbundna skruv och mutter. Strök vitlim på ryggen och limmade sedan en pappersremsa eller tygremsa över ryggen. Nåt omslag gör det lite snyggare. Om det funkar med fotopapper vet jag inte.
Borde funka, har tänkt prova ( nån gång ).
Bör vara enkelt att förstärka med ett tygband samtidigt som limningen,
frågan är hur bläddringsbart det blir med styva papper.

Går ju även att binda med buntar på "riktigt", men då kanske en
fotoboksleverantör kommer rätt nära.

//MW
 

-----Per-----

Aktiv medlem
Tack för svaren! Jag fick lite tips som jag skall kolla upp. Jag tycker att det vore trevligt om man kunde ha ett album med sina favoritbilder som växte efter hand.
 
ANNONS