Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket klister till fotoalbumet ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Mio L.

Aktiv medlem
Jodå Per, det är det limmet jag använder oxå, men jag tycker det far över allt. Just nu sparayar jag baksidesskivan i en kartong, men ändå...

Skulle tejppistolen funka även för större montage skulle jag utan tveka investera i en sådan...

Är det någon som prövat? Alltså att använda tejppistol för att montera stora bilder mellan baksidespapper och passepartout? Bilderna kommer att vara ramade oxå...
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Gummiklister

För 20 år sen fanns vattenbaserat gummiklister, den var bra att använda.
Dom nuvarande bensinbaserade gummiklisteren kan man använda på spisen med fläkten på full fart...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ur hållbarhetssynpunkt är fastic och de flesta andra limm som beskrivits här förkastliga. Det finns dock fotoduttar som är helt syrafria och ph-neutrala och godkända för arkivering enligt ISO-standard. Duttarna är lätta att använda och man slipper kladd med limm. Scotch Magic ska också vara lämplig, den har polyesterbas och cellulosaklister. Finns dock inte i dubbelhäftande. Men för montering i album rekommenderas de syrafria och ph-neutrala duttarna.
 

Mariaerika

Ny medlem
Väldigt pilligt!

Jag hittade själv en bra lösning nyligen, men så klistrar jag inte in så mycket...
Fotohörn - ett i varje hörn som du sen sticker in bilden i, alltså kan du lätt plocka ur dom oxå!

Kanske blir dyrt i längden och det är lite mer jobb med det - men bra om man vill plocka ur bilderna lätt (kan man få loss klistret om man vill?)
Mycket jobb om man har många bilder
 

Ventures

Aktiv medlem
Limstift tycker jag är snabbjobbat. Använder inte fotoalbum nuförtiden men håller på med ett skanningsprojekt av negativ och då har jag noterat datum (exif-data :)) på baksidan(!) av många foton som sitter i albumen. Jag får rycka loss dem (limmade med limstift innan) och dutta på en klick i varje hörn för att sätta tillbaka dem sedan. Använder ett limstift från klas olsson just nu som är lila tills det torkat. Bra för då ser man hur mycket man klistrat. Arkivbeständighet är inte så viktigt eftersom papperskopiorna ändå inte är det.
 
ANNONS